Skydd motorhuv CTR FN2, fråga

ENBART för motorrelaterade topics
ape
Bil: Accord EG9
Namn: Antonios Peris

Hej allihop.

Jag har märkt att min motorhuv har fått en del stenskott och jag vill skydda den i fortsättningen.
Är det någon som vet vart man kan få tag på skydd till motorhuven? jag har sett Ep3:or med liknande skydd men inte någon FN2:a.

En följdfråga. Är lacken på FN2:orna svart känsligare än "normalt"?

Tack
mvh
/Antonios
Antonios Peris

Bilar:
Accord EG9
Lotus Elise S1 -99

Acura RSX *Såld*
FN2 Type R "Icke GT" *Såld*
Civic EU8 VTEC -01 *Såld*
EcciBaka
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Kontakt:

knappast är den känsligare men syns nog mera om det blir stenskott pga kontrasten.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
G4il1
Namn: Nicklas Lövebrant

Det är faktiskt så att de är "känsligare" i alla fall om man läst en hel del forum om saken. Den är mer miljövänlig och om jag inte sett fel vattenbasserad. I vilket fall är den lite mjukare och tål stenskott sämre. Själv har jag råkat ut för mängder och till och med ett stort 5 mm i diameter som börjat rosta :-( Skall checka av det med rostskydds garantin för det suger verkligen att bilen efter bara ett år ser ut som den är mer vit (eller brun) prickig än svart :(
"Det är ljudet, sången från motorn, som är den stora njutningen"
boo471

Det stämmer att lacken är känsligare. Jag har själv en svart FN2 och har fått en del stenskott och några små repor. Tog kontakt med en rekondfirma som ligger vägg i vägg med en Honda återförsäljare. Dom jobbar en hel del med Honda. Dom sa att just den svarta lacken är väldigt känslig. Den är både mjukare och tunnare än "normalt". Dessutom ligger det inget maffigt lager klarlack på den.

Jag fyllde igen mina stenskott/repor med lite färg (Finns hos alla Honda försäljare). Sedan fick rekondfirman smeta på ett lager lackkonservering, Sonax Nano Guard. Det fungerar utmärkt. Bilen ser ut som ny och den har fått en betydligt hårdare/tåligare yta.
Mårten Medin, Göttlaborg
FWH
Kontakt:

Jag har också fler stenskott och repor på huven än vad man kan räkna.... :-(

De flesta ägare av senaste generationen Civic klagar på lacken, inte bara svart bilar.

Följ länken nedan till några tips om företag som levererar skydds produkter.

<a href="http://www.civinfo.com/wiki/index.php?title=Weak_paint" target="_blank">http://www.civinfo.com/wiki/index.php?t ... k_paint</a>
Senast redigerad av FWH den 26 april 2008, 08:53, redigerad totalt 1 gånger.
// Fredrik Hesse

2007 NHB 1,8 i-VTEC Executive (FK2 med glastak, GPS, Xenon, Bluetooth mm).
Parkerings sensorer, blå belysning i fotbrunn, tyg mattor.
Inga emblem på baklucka, blå LEDar i kupén, LEDar postions ljus, Nightbreaker helljus, dimljus skydd
PatrikGBG
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson

det gäller väl inte enbart Honda om ja förstått saken...alla har väl "sämre" lack nästan?iaf tunnare lr nåt galet, samt vattenbaserat för miljön...
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
FWH
Kontakt:

PatrikGBG skrev:det gäller väl inte enbart Honda om ja förstått saken...alla har väl "sämre" lack nästan?iaf tunnare lr nåt galet, samt vattenbaserat för miljön...
Ja och nej...eller kanske....

Alla har nog sämre lack idag pga miljökrav..och tittar man på huven på tex en 1 år gammal Mercedes A-klass så har den rätt bra med stenskott också...men jag undrar om inte Honda är ännu sämre än snittet idag.
// Fredrik Hesse

2007 NHB 1,8 i-VTEC Executive (FK2 med glastak, GPS, Xenon, Bluetooth mm).
Parkerings sensorer, blå belysning i fotbrunn, tyg mattor.
Inga emblem på baklucka, blå LEDar i kupén, LEDar postions ljus, Nightbreaker helljus, dimljus skydd
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Vi har precis lika tjock lackskikt på den svarta som de andra. Vattenbaserad färg är känsligare än lösningsmedelsbaserad. Dock är det rätt trevligt att kunna andas. Rostskyddsgarantin gäller inte mot stenskott, därför har vi hjälpt alla ägare av Honda med ett bifogat lackstift i handsfacket i bilens färg.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Honda_kim

Du kan ju alltid göra en inpackning på den finns ett otaligt mängd med färger ..Jag har bra kontakt med en firma som håller på med detta och jag kommer att få min bil inpackad om några veckor när vi har komit överens om allt .Dom har beställt en ny film som skall testas på min bil kan säga så mycket att den är matt Rosso ;-)

Fördelen med att packa in istället för att lacka är ju att du får tillbaka bilen efter ca 3 dagar och då är det bara att köra på inget mer förarbete än att den är rentvättad .Skulle du tröttna på att haden inpackad i just den färgen så finns det 1000 åter att välja på ....Men det bästa är att den dagen du skall sälja den så kan du antingen ta bort den eller kanske montera på en ny på dom ställen där den har blivigt utsatt..finns ju ställen som blir det typ huven men det är bara att få den inpackad igen ...Filmen till detta är väldigt hållbar så det är inget som går i sönder stup i kvarten men ett stenskott kommer ju lätt som alla vet .

Pris på en hel inpackning är ca 12000 ink moms då är det räknat på en Fn2 mer info kommer och bilder så klart ;-)
Senast redigerad av Honda_kim den 29 april 2008, 00:35, redigerad totalt 1 gånger.
#Kim Caspersen #
Civic Type R-GT

<a href="http://s2.bitefight.se/c.php?uid=25570" target="_blank">http://s2.bitefight.se/c.php?uid=25570</a>
PatrikGBG

menar du att lägga film över bilen, så rekommenderar jag det ej,gjort de på 6 bilar, blir aldrig 100%

enda positiva e att den e NY under filmen sen när de e dags o sälja
Senast redigerad av PatrikGBG den 29 april 2008, 20:16, redigerad totalt 1 gånger.
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
Antonio
Kontakt:

Av de Hondor jag haft så har jag "vinterkört" 1 CTR, 2 Jazzar och min Accord.
CTR:en (EP3) och Jazzarna hade en jäkla massa stenskott. Men faktum är att Accorden har klarat sig grymt bra!
Vet inte om det beror på den mindre sluttande huven, eller om lacken faktiskt är bättre på Accord. Jag upplever iaf det senare.
Antonio Pozzi
Honda_kim

PatrikGBG skrev:menar du att lägga film över bilen, så rekommenderar jag det ej,gjort de på 6 bilar, blir aldrig 100%

enda positiva e att den e NY under filmen sen när de e dags o sälja

Då är det ett dåligt jobb med andra ord ...detta är mycket bra gjort ...inga skarvar eller nått syns och filmen följer bilen´s former fin fint .

En fråga bara varför har du gjort det på 6 bilar om du inte rekommenderar det :drunk:
Senast redigerad av Honda_kim den 29 april 2008, 23:36, redigerad totalt 1 gånger.
#Kim Caspersen #
Civic Type R-GT

<a href="http://s2.bitefight.se/c.php?uid=25570" target="_blank">http://s2.bitefight.se/c.php?uid=25570</a>
ape
Bil: Accord EG9
Namn: Antonios Peris

Tack för alla svar.

Någon som kan rekommendera någon bra firma som kan fixa film på motorhuven i Stockholm?
Antonios Peris

Bilar:
Accord EG9
Lotus Elise S1 -99

Acura RSX *Såld*
FN2 Type R "Icke GT" *Såld*
Civic EU8 VTEC -01 *Såld*
Honda_kim

ape skrev:Tack för alla svar.

Någon som kan rekommendera någon bra firma som kan fixa film på motorhuven i Stockholm?

Jag kan kolla med min sponsor om vem dom kan rekomendera där uppe ...Som sagt dom skall vara seriösa och veta vad som sysslar med,så det inte blir som för Patrik att du inte blir nöjd ....Annars är du ju alltid välkommen till skåne ;-)
#Kim Caspersen #
Civic Type R-GT

PatrikGBG

jag har anlitat de största o resultatet BLIR aldrig 100% va ni än tycker...lack är lack, plast e plast!de e ett bra sätt o snabbfuska till sig ny look, men de blir INTE 100% snyggt...

anledning till att jag gjort de är för att närman beställer bil till taxi,så beställer man gärna en lättsåld färg, dvs INTE vit, tills nu då vitt är inne igen dvs.
Patrik Andersson #928

Urgammal
Honda_kim

PatrikGBG skrev:jag har anlitat de största o resultatet BLIR aldrig 100% va ni än tycker...lack är lack, plast e plast!de e ett bra sätt o snabbfuska till sig ny look, men de blir INTE 100% snyggt...

anledning till att jag gjort de är för att närman beställer bil till taxi,så beställer man gärna en lättsåld färg, dvs INTE vit, tills nu då vitt är inne igen dvs.
Det beror kanske på vad man har för folie med kanske för do som håller på med min har testat ett antal nu och nu börjar vi bli nöjda ..skal lbli väldigt intressant att se slut resultatet.

Snabbfusk vet jag inte om man kan kalla det direkt det tar ju en 4 dagar att fixa till det .Dom testade en ny film på deras egna bil en metallic film och den blev på hastad och det ser väldigt bra ut .Men det går ju naturligt vis inte att gämföra med lack då det är 2 olika ting .
#Kim Caspersen #
Civic Type R-GT

Skriv svar