Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
köpråd ctr
-
TriXiE77
- Bil: Bilbytarkungen
- Namn: Mikael Fröjdfeldt
har inte sett en ända ctr som rostat ännu.. så de hör nog inte till vanligheterna..
ända sjukan jag känner till är växellådan som kan tjuta och rassla.. har kört snart 2000mil med min kärra och är SUPERNÖJD!
ända sjukan jag känner till är växellådan som kan tjuta och rassla.. har kört snart 2000mil med min kärra och är SUPERNÖJD!
073-9034221
Medlemnr: 595
The "trixiewatch" - no of hondas owned: 80
The "malcolmbattle" - EF:16 EG:21 Delsol:9 EK:9 EP:7
The "malcolmbattle" - EF:16 EG:21 Delsol:9 EK:9 EP:7
de största råd ja kan ge är att, KOLLA SERVICEBOKEN!!!
har sett skräckexempel där ägaren säger att bilen är i toppskick å fullservad.
när ja tittade närmare så tror ja inte de va nån lampa i bilen som INTE lös, å han hade glapp i s-boken, som va en väldigt bra bit förbi 2000mil som intervallerna ligger på.
ägarens komentar: de e lungt, de e ju v-tec. de håller!
hittar du nån sån så gå därifrån.
har du nån honda-kille i ditt umgänge så ta mä honom när du åker å tittar.
följt serviceboken (å lite till) bytt slitagedelar.
de största råd ja kan ge är att, KOLLA SERVICEBOKEN!!!
har sett skräckexempel där ägaren säger att bilen är i toppskick å fullservad.
när ja tittade närmare så tror ja inte de va nån lampa i bilen som INTE lös, å han hade glapp i s-boken, som va en väldigt bra bit förbi 2000mil som intervallerna ligger på.
ägarens komentar: de e lungt, de e ju v-tec. de håller!
hittar du nån sån så gå därifrån.
har du nån honda-kille i ditt umgänge så ta mä honom när du åker å tittar.
Senast redigerad av ablazed den 21 juli 2008, 11:46, redigerad totalt 1 gånger.
JAG SAKNAR MIN HONDA!!!!!!!!!
I'll be back..... som han sa! :D
I'll be back..... som han sa! :D
okej, men hade även tänkt att använda bilen på vintern, är det nödvändigt att underredsbehandla en -04 el-05 innan vintern?, undra vad jag fått det här med att dom rostar ifrån? men är säker att jag hört det nånstans att honda rostar lättare. men jag kanske pratar i skägget? hur är type r i jämförelse med bilarna jag nämde ovan? någon som kört nån av dom jag haft och kan komma med en jämförelse? var jag än läst har type r varit bättre i tester och så. men kan vara kul att höra vad ni tycker, är det rolig väghållning som typ 206 rc:n?
en annan fråga? är det vanligt med ventilknack missljud ramlager och andra tråkigheter från motorn? någon som haft problem med detta? tack för svaren tipsen ni hjälper massor...
en annan fråga? är det vanligt med ventilknack missljud ramlager och andra tråkigheter från motorn? någon som haft problem med detta? tack för svaren tipsen ni hjälper massor...
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
CTR rostar inte. Tidigare modeller av Civic hade minst sagt tveksamt rostskydd, men det är mycket bättre på de nyare modellerna från 02 och framåt.
Jag rostskyddsbehandlade min ändå för att jag helt enkelt hatar rost mer än något annat och ville vara säker på att inte ha någon när jag för första gången köpte en sprillans ny bil. Dock så verkar de klara sig väldigt bra även utan extra rostskydd.
Type R jämfört med de bilar du nämner är mycket mer hardcore, dvs hårdare, stötigare, bullrigare, jobbigare, men mycket roligare. Åtminstonde jämfört med Audisarna. Hur Peuegeuote eller hur det nu stavas är att köra vet jag inte, men CTR:en är ju snabbare på bana så därmed borde den vara mer hardcore än dem också.
Kända fel... Synkring på tvåans växel på 02-03 (oftast åtgärdat på garantin på de ex som rullar nu).
Glapp i styrväxel har förekommit. Oftast på sänkta bilar eftersom det frestar mer på styrväxeln när vinkeln blir mer agressiv.
Motorerna är mer eller mindre skottsäkra om man inte övervarvar vid felväxlingar, kör med fel oljefilter eller för lite olja, eller använder bilen som fartyg i 3-4 dm djupa vattenpölar med cold air filter på och suger in vatten i motorn.
Att ett glapp på 2000 mil i serviceboken skulle vara ett problem är fel. Serviceintervallet är nämligen just 2000 mil. Vid extra hård körning eller i extrema klimat ska man serva var 1000:e mil enligt boken. Personligen byter jag olja 2 ggr extra mellan servicarna på hondaverkstaden (som jag alltså gör var 2000:e mil).
Några missljud från motorn ska det inte vara. Jag har aldrig hört talas om någon med en K20 (som motorn heter) som haft ventilknack eller lagerras...
Kopplingen kan slitas lite snabbt om bilen gått hårt med mycket strippenkörningar och bana. Ny koppling är billigt, men att byta är lite bök och kan kosta en slant om du lämnar in den. Det får anses som normalt att byta koppling någonstans mellan 6000 och 10 000 mil.
Jag rostskyddsbehandlade min ändå för att jag helt enkelt hatar rost mer än något annat och ville vara säker på att inte ha någon när jag för första gången köpte en sprillans ny bil. Dock så verkar de klara sig väldigt bra även utan extra rostskydd.
Type R jämfört med de bilar du nämner är mycket mer hardcore, dvs hårdare, stötigare, bullrigare, jobbigare, men mycket roligare. Åtminstonde jämfört med Audisarna. Hur Peuegeuote eller hur det nu stavas är att köra vet jag inte, men CTR:en är ju snabbare på bana så därmed borde den vara mer hardcore än dem också.
Kända fel... Synkring på tvåans växel på 02-03 (oftast åtgärdat på garantin på de ex som rullar nu).
Glapp i styrväxel har förekommit. Oftast på sänkta bilar eftersom det frestar mer på styrväxeln när vinkeln blir mer agressiv.
Motorerna är mer eller mindre skottsäkra om man inte övervarvar vid felväxlingar, kör med fel oljefilter eller för lite olja, eller använder bilen som fartyg i 3-4 dm djupa vattenpölar med cold air filter på och suger in vatten i motorn.
Att ett glapp på 2000 mil i serviceboken skulle vara ett problem är fel. Serviceintervallet är nämligen just 2000 mil. Vid extra hård körning eller i extrema klimat ska man serva var 1000:e mil enligt boken. Personligen byter jag olja 2 ggr extra mellan servicarna på hondaverkstaden (som jag alltså gör var 2000:e mil).
Några missljud från motorn ska det inte vara. Jag har aldrig hört talas om någon med en K20 (som motorn heter) som haft ventilknack eller lagerras...
Kopplingen kan slitas lite snabbt om bilen gått hårt med mycket strippenkörningar och bana. Ny koppling är billigt, men att byta är lite bök och kan kosta en slant om du lämnar in den. Det får anses som normalt att byta koppling någonstans mellan 6000 och 10 000 mil.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Alla bilar rostar väl om man inte håller ordning på dom. Har sett någon ctr som inte vart helt rostfri- inga gammel crx eller civic rostskador men å andra sidan är den ju inte många år gammal ctren heller. Ska du va helt säker på att inte få rost får du köpa alu eller kolfiberbil =D
Borås
[i]0709684857[/i]
Audi S3
[i]0709684857[/i]
Audi S3
fan så bra det låter
bullrig ,jobbig, stenhård,stötig, så underbart det låter,kanske låter konstigt men det är precis den bil jag är ute efter. rekomendationerna av bilarna jag haft innan va precis detta, men besviken blev jag, nu låter det som man prickat rätt. och av tipsen att döma verkar det vara väldigt bra bil för pengarna. tänker nog rostbehandla min kommande ctr ändå bara för att vara på säkra sidan,
när vi ändå är inne på rost
har ju tänkt försöka få tag på en orginal ctr, så då blir min fråga kanske dum, men ändå är orginalavgasystemet rostfritt? vad finns det för mellan service man kan göra eller vad man ska säga, bara för att hålla bilen i topp skick, ska använda bilen till vardags enbart, men har ju tänkt att köra den rätt hårt om ni förstår, så de hoppas jag den tål, kan ju säga att clion och rc inte höll
öppet filter? har letat efter ljudfiler för att höa hur det låter men hittar inga bra, någon som har nån bra länk? oj vad frågor jag har, hoppas nån orkar? tack som fan för svaren tipsen såhär långt 
-
christer_carlsson
- Bil: Accord Type-S
- Namn: Christer Carlsson
Mitt tips har alltid varit att inte vara rädd för att köpa en ctr som redan har lite lull-lull på sig, det gör så mycket på dessa bilar samtidigt som en original garanterat är lika hårt kört även den
Kolla bara upp innan att det är bra grejer och att ljudnivån är ok för just dig...och banan.. om du tänker rasta den där, byt bara bromsolja och sätt dit stålomspunnet så klarar den sig galant.
Alla bilar rostar, det är bara tiden som avgör
Men som sagt, inga larm än!
Avgassystemet är rostfritt ja. Ganska tunna rör dock som suger en del effekt.
Och mitt andra tips jag tjatar om- ut och provkör en! Jag fattade tycke direkt på min.
Det jobbigaste är nog att köra långt på motoväg i kanske 130, då ligger man runt 4000varv och det dånar rätt mycket men vissa säger att det är åldersrelaterat..
Sök på youtube efter ep3 samt aem cai eller injen cai. Även rsx type-s har samma motor och låter nästan likadant.
Alla bilar rostar, det är bara tiden som avgör
Avgassystemet är rostfritt ja. Ganska tunna rör dock som suger en del effekt.
Och mitt andra tips jag tjatar om- ut och provkör en! Jag fattade tycke direkt på min.
Det jobbigaste är nog att köra långt på motoväg i kanske 130, då ligger man runt 4000varv och det dånar rätt mycket men vissa säger att det är åldersrelaterat..
Sök på youtube efter ep3 samt aem cai eller injen cai. Även rsx type-s har samma motor och låter nästan likadant.
Accord Type-S, <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Graphite grey<!--colorc--></span><!--/colorc-->, Special Edition 2008
Medlem #1538
Tidigare: CTR- milano red -02, såld, tack för den tiden :-)
Medlem #1538
-
Little Elk
- Namn: Fredrik Edin
Inte sjutton är vell orginalsystemet rostfritt???
Annars kan jag inte säga mycket mer än att det e ruggigt roliga bilar. Köpte precis mig min andra CTR. Helt original så när som på ett feritta avgassystem men orginalstereon suger hårt!!!
Har beställt DLS 6.5" högtalare och ska se om jag får tag på ett sjysst slutsteg (har alldrig varit inne i den djunelnt innan men nån gång ska ju vara den första).
Diskanthusen från Civic SI fick jag för 179 kr och det rekomenderas om du vill ha bättre ljud. Annars känns det lite som om man har mono i bilen (man sitter ju för vänster högtalare).
När du kollar karossen så kolla in så alla skarvar och mellanrum är lika stora uppe som nere. Jag va och kolla på en bil i Skåne som va allt annat än rak i plåten...
Annars kan jag inte säga mycket mer än att det e ruggigt roliga bilar. Köpte precis mig min andra CTR. Helt original så när som på ett feritta avgassystem men orginalstereon suger hårt!!!
Har beställt DLS 6.5" högtalare och ska se om jag får tag på ett sjysst slutsteg (har alldrig varit inne i den djunelnt innan men nån gång ska ju vara den första).
När du kollar karossen så kolla in så alla skarvar och mellanrum är lika stora uppe som nere. Jag va och kolla på en bil i Skåne som va allt annat än rak i plåten...
Ordförande
Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
okej noterar att jag ska kolla karossen. får man fråga varför du bytt ctr-04 till en -02?? eller har jag förstått fel? hur ska det nu va me avgassystemet? rostfritt eller ej? tänkte lite på hur det är med service? såg den va ganska billig om man jämför med andra märken, vid vilken milsintervall infaller den stora servicen? eller finns den någon? är reservdelar billigt? fortsätter ge beröm åt alla bra tips råd, vilket jävla bra forum, folk svarar ju här! tack igen... 
-
christer_carlsson
- Bil: Accord Type-S
- Namn: Christer Carlsson
hmm, svarade kanske för snabbt om avgaset....men det andra är sant
Speciellt de röda 02:orna ska vara riktigt bra
Tror det är en smaksak vilken årsmodell du vill ha utseendemässigt.
En nackdel med bilen är att den börjar kännas lite omodern och väldigt enkel i utrustningen jämfört med tex nya ctr.
Speciellt de röda 02:orna ska vara riktigt bra
En nackdel med bilen är att den börjar kännas lite omodern och väldigt enkel i utrustningen jämfört med tex nya ctr.
Accord Type-S, <!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->Graphite grey<!--colorc--></span><!--/colorc-->, Special Edition 2008
Medlem #1538
Medlem #1538
-
Little Elk
Håller helt med Christer! Röda -02 är bäst!
Sen vet ju alla att sportbilar ska vara röda och att röda bilar går fortast.
)
Anledningen till att jag gick ner mig eller va du vill kallad det har att göra med att jag idag pluggar. När jag hade min -04 så jobbade jag heltid och köpte bilen för lånade pengar och ville då medvetet ha en nyare bil då jag viste att jag bara skulle ha den i ett år och då ville ha kvar vagnsskadegarantin för att det skulle vara ltie enklare att sälja bilen då det blev dax. Nu har jag däremot betalt bilen rakt av så då kvittade det för min del. Sen tycker jag personligen att modellen innan faceliften är snyggare i röt med vissa undantag så som baklyktorna.
Anledningen till att jag gick ner mig eller va du vill kallad det har att göra med att jag idag pluggar. När jag hade min -04 så jobbade jag heltid och köpte bilen för lånade pengar och ville då medvetet ha en nyare bil då jag viste att jag bara skulle ha den i ett år och då ville ha kvar vagnsskadegarantin för att det skulle vara ltie enklare att sälja bilen då det blev dax. Nu har jag däremot betalt bilen rakt av så då kvittade det för min del. Sen tycker jag personligen att modellen innan faceliften är snyggare i röt med vissa undantag så som baklyktorna.
Ordförande
- Steffo

Hally. Du måste ha för och efternamn (fullständigt namn) i signaturen enligt våra forumregler...
Oiginal avgas är inte rostfritt, men gjort av en plåt som är väkldigt bra galvaniserad och tål därför en hel del innan det rostar. Dock så är det sugrörstunt och stryper en del på högvarv.
Jag rekommenderar verkligen att köpa en bil som har lite trim eftersom det gör ganska mycket på en CTR för körglädjen och så länge det bara handlar om avgas och insugstrim så sliter det ju inget nämnvärt extra på motorn heller.
Var bor du? Det finns säkert någon på forumet som är villig att dema sin bil i närheten av där du bor.
Oiginal avgas är inte rostfritt, men gjort av en plåt som är väkldigt bra galvaniserad och tål därför en hel del innan det rostar. Dock så är det sugrörstunt och stryper en del på högvarv.
Jag rekommenderar verkligen att köpa en bil som har lite trim eftersom det gör ganska mycket på en CTR för körglädjen och så länge det bara handlar om avgas och insugstrim så sliter det ju inget nämnvärt extra på motorn heller.
Var bor du? Det finns säkert någon på forumet som är villig att dema sin bil i närheten av där du bor.
Stockholm
tja. försöker sparka igång den här gamla tråden igen, har haft lite annat att fixa med ett tag, funderar lite på pris på en ctr? varierar ju friskt på blocket exempelvis, finns ju -03or som är dyrare är -05an.?? hur skall detta tolkas? vad tycker ni är rimligt att ge för en -03 helt i orginal? en fråga till, hur ligger det till med vinterkörning med dessa bilar? tycker dom flesta verkar ställa sina på vintern? varför? är återigen rädsla för rost?, el vad handlar det om? ge lite exempel på varför ni ställer bilen i garage på vintern? en annan sak, hur är bakaxeln byggd? är den stel med såkallade torsionstavar som på peugeot,? som förövrigt kräver byte av bakaxel vid problem, kan tillägga att det är dyrt, har inte hunnit provköra någon ännu, men jobbar på det, hoppas jag uppfyller kraven med fullständigt namn och så nu? om inte säg till så ordnar jag det. hoppas nån orkar svara, mvh. 
Det går bra att köra med en CTR på vinter, jag gör det.
Men jag bor på Åland, där vi inte använder salt på vintern...
Angående bakvagnen så har den dubbla triangellänkarmar, så inga torsionstavar, som den nya FN2 CTR:en har...
Hoppas du fick lite mera kött på benen nu
För övrigt en toppenbil som älskar att bli piskad, den bara tigger och ber om det medans man kör, så det är väl alltid en risk att man kan bli av med körkortet om man inte klarar av att tygla sig själv alla gånger
Men jag bor på Åland, där vi inte använder salt på vintern...
Angående bakvagnen så har den dubbla triangellänkarmar, så inga torsionstavar, som den nya FN2 CTR:en har...
Hoppas du fick lite mera kött på benen nu
För övrigt en toppenbil som älskar att bli piskad, den bara tigger och ber om det medans man kör, så det är väl alltid en risk att man kan bli av med körkortet om man inte klarar av att tygla sig själv alla gånger
Åland
<a href="http://www.garaget.org/?car=57554" target="_blank"><!--sizeo:14--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]<!--coloro:grey--><span style="color:grey"><!--/coloro-->Honda Civic<!--colorc--></span><!--/colorc--> Type-<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]<!--sizec--></span><!--/sizec--></a>
<!--fonto:Century Gothic--><span style="font-family:Century Gothic"><!--/fonto--><!--coloro:#808080--><span style="color:#808080"><!--/coloro-->Mugen Sportsuspension, Energy Suspension, OMP Fjäderbenstag, JDM krängare, Password JDM Valkuk med mera<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
<a href="http://www.garaget.org/?car=57554" target="_blank"><!--sizeo:14--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->[b]<!--coloro:grey--><span style="color:grey"><!--/coloro-->Honda Civic<!--colorc--></span><!--/colorc--> Type-<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]<!--sizec--></span><!--/sizec--></a>
<!--fonto:Century Gothic--><span style="font-family:Century Gothic"><!--/fonto--><!--coloro:#808080--><span style="color:#808080"><!--/coloro-->Mugen Sportsuspension, Energy Suspension, OMP Fjäderbenstag, JDM krängare, Password JDM Valkuk med mera<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
- Steffo

Många ställer sina bilar för att de helt enkelt är rädda om dem. Andra för att de kanske inte har råd att ha den rullande året runt.
Personligen så har jag ställt min en vinter när jag hade väldigt långt till jobbet och inte ville nöta på min finbil.
Den funkar utmärkt att köra med på vintern, men det är ju ingen fyrhjulsdrift direkt. Det enda som jag har att klaga på är att det inte är diffbroms originalmonterat. Det är irriterande svårt att köra iväg utan hjulspinn när det är halt ute.
Personligen så har jag ställt min en vinter när jag hade väldigt långt till jobbet och inte ville nöta på min finbil.
Den funkar utmärkt att köra med på vintern, men det är ju ingen fyrhjulsdrift direkt. Det enda som jag har att klaga på är att det inte är diffbroms originalmonterat. Det är irriterande svårt att köra iväg utan hjulspinn när det är halt ute.
Stockholm
-
Little Elk
Jag tycker att det går bra att använda CTR på vintern, MEN det finns bilar som gör jobbet bättre på alla punkter i stort sätt... Inget illa menat med det men på vinter är CTRen inte så kul.
Kan vara att jag var lite ung då jag hade min men mammas golf och alla andra kompisars och deras föräldrars bilar (lite mer normala familjebilar av nyare modell) är bra mycekt trevligare som vinterbil.
Själv kommer jag ställa av nu i vinter. Dels för att jag behöver ha bil som student i sthlm, dels för att jag spar pengar då, dels för att jag tycker det är synd att kora finbilen då och sen för att jag har en del grejer jag vill göra i vinter med bilen.
Själv kommer jag ställa av nu i vinter. Dels för att jag behöver ha bil som student i sthlm, dels för att jag spar pengar då, dels för att jag tycker det är synd att kora finbilen då och sen för att jag har en del grejer jag vill göra i vinter med bilen.
Ordförande
satt och kolla top gear, gamla mot nya ctr, visade sej som ni säkerligen redan vet att den äldre är ialfall snabbare, och enligt dessa sköna snubbar även bättre, vad tycker ni?
har börjat snegla lite åt den nya, känns ju mer välutrustad och så, anledningen att jag kollar lite på den nya är för att jag vet jag kommer köra lite längre sträckor, och då kan det vara skönt med lite mer utrustning och "lite" mer komfort, om ni fick välja utan att behöva pröjsa, vilken hade ni valt?
har valt att för tillfället avakta lite med mitt bilköp, och det beror på att via mitt jobb har jag lite halvt som halvt koll på börsen, och priser på material råvaror och sånt där ni vet, ska sägas att jag ej är en kontorsråtta
men men, det ser ju inte allt för ljust ut nu som ni kanske vet,och vad jag hört beräknas bensinpriset stiga till någonstans 18,19kr liter vid samma tid om ca ett år eller så, och det betyder väl gissar jag, att bensintörstiga alltså roliga bilar, kommer fortsätta droppa i pris, markanden för begagnat känns ju som den står still, nya bilar kommer väl alltid att säljas, men markanden för begagnat blir man ju inte klok på nu känns det som, reade själv ut en -04 för en tid sedan.
köper man en skitbra bil som jag tycker att det är idag, kan man ju för tillfället inte ha en aning om vad eftermarknadsvärdet tar vägen, känns ju tråkigt för jag är ruskigt sugen på en type r nu,, givetvis är det omöjligt att veta hur allt blir, men rådet jag fick häromdagen av en rätt insatt kille var att vänta ett tag och se vad som sker, vad tror ni och vad tycker ni, är lite halvt OT men va fan, visst ja,,, dricker nya ctr:n lika mkt som den äldre? såg en ny för 159tkr på blocket, fan så sugen man blir, en grej till, nya varianten? finns det diffbroms eller vad det heter som nämdes innan?
så man kan köra honda även vintertid?
tack för svaren, och japp jag får mer o mer kött på benen
mvh
har börjat snegla lite åt den nya, känns ju mer välutrustad och så, anledningen att jag kollar lite på den nya är för att jag vet jag kommer köra lite längre sträckor, och då kan det vara skönt med lite mer utrustning och "lite" mer komfort, om ni fick välja utan att behöva pröjsa, vilken hade ni valt?
har valt att för tillfället avakta lite med mitt bilköp, och det beror på att via mitt jobb har jag lite halvt som halvt koll på börsen, och priser på material råvaror och sånt där ni vet, ska sägas att jag ej är en kontorsråtta
köper man en skitbra bil som jag tycker att det är idag, kan man ju för tillfället inte ha en aning om vad eftermarknadsvärdet tar vägen, känns ju tråkigt för jag är ruskigt sugen på en type r nu,, givetvis är det omöjligt att veta hur allt blir, men rådet jag fick häromdagen av en rätt insatt kille var att vänta ett tag och se vad som sker, vad tror ni och vad tycker ni, är lite halvt OT men va fan, visst ja,,, dricker nya ctr:n lika mkt som den äldre? såg en ny för 159tkr på blocket, fan så sugen man blir, en grej till, nya varianten? finns det diffbroms eller vad det heter som nämdes innan?
tack för svaren, och japp jag får mer o mer kött på benen
Oljepristet föll 13% förra veckan och redan nu börjar man prata om "oljebubbla" lik IT-bubblan.
Här i Sverige kunde man lätt(-vindigt) förklara de stigande oljepriserna med miljöhysteri.
Utanför Sverige råder dock överlag ingen sådan hysteri och folk börjar upptäcka att det höga priset saknar grund.
<a href="http://www.e24.se/branscher/ravaror/artikel_590655.e24" target="_blank">http://www.e24.se/branscher/ravaror/art ... 655.e24</a>
Men för att återkomma till ämnet, CTR räknas inte ens som nån bensintörstig bil.
Enl. fabriksuppgift drar den i snitt strax under 0,9 och det GÅR att köra så.
Kör man som man egentligen ska, så ligger snittet på ca 1,1-1,2.
Inte så mycket heller med tanke på prestenada.
Bilskatten beräknas utifrån CO2 emission och den är lägre än för standard volvo V70
Den nya, förutom att den är vackrare, är också en bekvämare bil.
Fast Clarkson på Top Gear tyckte den nya hade oacceptabelt styv fjädring.
Den äldre är lite snabbare, mindre understyrd, lite roligare att köra.
Här i Sverige kunde man lätt(-vindigt) förklara de stigande oljepriserna med miljöhysteri.
Utanför Sverige råder dock överlag ingen sådan hysteri och folk börjar upptäcka att det höga priset saknar grund.
<a href="http://www.e24.se/branscher/ravaror/artikel_590655.e24" target="_blank">http://www.e24.se/branscher/ravaror/art ... 655.e24</a>
Men för att återkomma till ämnet, CTR räknas inte ens som nån bensintörstig bil.
Enl. fabriksuppgift drar den i snitt strax under 0,9 och det GÅR att köra så.
Kör man som man egentligen ska, så ligger snittet på ca 1,1-1,2.
Inte så mycket heller med tanke på prestenada.
Bilskatten beräknas utifrån CO2 emission och den är lägre än för standard volvo V70
Den nya, förutom att den är vackrare, är också en bekvämare bil.
Fast Clarkson på Top Gear tyckte den nya hade oacceptabelt styv fjädring.
Den äldre är lite snabbare, mindre understyrd, lite roligare att köra.
[b]<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->Civic Type-Röd<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]
[b]<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->マーティン-<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b]
[b]<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->マーティン-<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b]
- Steffo

Tips på en färdigmoddad bil som går bra och som du kommer att bli nöjd med!
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index ... opic=47945" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index ... c=47945</a>
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index ... opic=47945" target="_blank">http://www.hondaklubben.com/forum/index ... c=47945</a>
Stockholm
-
Johan Östensson
- Namn: Johan Ostensson
Det behövs absolut ingen diffbroms för att köra på vintern, även om det säkert hade varit skoj (precis som på sommaren).
mycket intressant artikel, man får hoppas på att det blir lite stabilare framöver, känns som man kan diskutera detta i evighet, känns som det helt beror på vilka människor man pratar med,
kollade in bilen, verkar dessvärre lite väl för mej, om du förstår
får fortsätta kolla runt, är köparens marknad,
men kom gärna med förslag om ni ska sälja eller vet nån som ska,
tackar för det,
kollade in bilen, verkar dessvärre lite väl för mej, om du förstår
får fortsätta kolla runt, är köparens marknad,
tackar för det,
- Steffo

Det finns ju flera till salu här på klubben. Någon helt original också om jag inte minns fel. Kolla säljes bilar-tråden.
Stockholm
sitter och läser lite om växellådsproblem på ctr:n, såg en tråd här om en ctr -05:a som hade skrap, känns ju sådär, trodde det bara rörde sej om -02 till-03orna som hade något strul med nån synkring, kollar nämligen på lite -05:or. men är det i störta allmänhet problem med växellådorna på ctr?
tycker mej se att det finns fler som haft strul med detta, inte speciellt kul om man köper en utan några grantier kvar :annoyed: hur är lådan på nya modellen? ombyggd eller precis samma som i äldre modellen? anledningen till att jag är mkt noga innan jag köper nästa bil är för jag ägt en peugeot, :annoyed: fast om den kan man nästan säga att det ända som inte strula var växellådan,
tycker mej se att det finns fler som haft strul med detta, inte speciellt kul om man köper en utan några grantier kvar :annoyed: hur är lådan på nya modellen? ombyggd eller precis samma som i äldre modellen? anledningen till att jag är mkt noga innan jag köper nästa bil är för jag ägt en peugeot, :annoyed: fast om den kan man nästan säga att det ända som inte strula var växellådan,
Vi hade en 206cc samtidigt som en -02 CTR.
Skillnaden i både kvalitet och kvalitetskänsla är ENORM.
Till Hondans fördel..
Problemet med v-lådan är inte värre att 2:an är kinkig när den är kall.
Sommarhalvåret märktes det knappt...
Vi körde vår bil ca 13000 mil innan vi sålde den pga att vi skaffade barn.
Inga större bekymmer med den och den gick på streetrace, blackrace, bankörningar
och det vanliga buskörandet biltypen inbjuder till när man bor ett par min från slingerbulten.
Du behöver inte oroa dig för att den inte ska svara upp till dina kvalitetskrav.
Det jag tycker att du verkligen ska göra är att provköra. Var extremt kritisk när du kör,
det är lätt att tycka att den är asball och skitrolig (vilket den är) vid en provkörning. Det är
en helt annan sak att leva med den till vardags då den är betydligt mer hardcore än andra "GTI:er"
Klarar du vardagen med den så har du en bil som fortfarande kan ge dig gåshud och glädjetårar efter 5år och nästan 13000mil...
Skillnaden i både kvalitet och kvalitetskänsla är ENORM.
Till Hondans fördel..
Problemet med v-lådan är inte värre att 2:an är kinkig när den är kall.
Sommarhalvåret märktes det knappt...
Vi körde vår bil ca 13000 mil innan vi sålde den pga att vi skaffade barn.
Inga större bekymmer med den och den gick på streetrace, blackrace, bankörningar
och det vanliga buskörandet biltypen inbjuder till när man bor ett par min från slingerbulten.
Du behöver inte oroa dig för att den inte ska svara upp till dina kvalitetskrav.
Det jag tycker att du verkligen ska göra är att provköra. Var extremt kritisk när du kör,
det är lätt att tycka att den är asball och skitrolig (vilket den är) vid en provkörning. Det är
en helt annan sak att leva med den till vardags då den är betydligt mer hardcore än andra "GTI:er"
Klarar du vardagen med den så har du en bil som fortfarande kan ge dig gåshud och glädjetårar efter 5år och nästan 13000mil...
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
- Steffo

Om sanningen ska fram så tror jag inte att det är ett stort problem... Min låda kan skrapa till ibland, lite omotiverat utan att jag har klantat mig med kopplingen eller så. Dock så är det sällsynt. Det kanske händer några gånger om året och jag kör 2000 mil / år.
2:an är lite svårare än de andra växlarna att få i, men inte heller det ser jag som ett problem. Det lossnade lite efter kanske 3-4000 mil, men den är fortfarande märkbart trögare än resten av växlarna.
Lådan i sig tål mycket effekt och man kan växla ganska snabbt med den, men ju mer man misshandlar sin låda med forcerade växlingar etc, desto mer slits den ju.
Vissa har klagat över vinande ljud från lådan och fått detta fixat på garantin. Kanske ven deras lådor ovanligt mycket, men nästan alla CTR-lådor viner en del utan att det kan kallas för problem eller fel.
Men helt klart är att lådorna klagas det mer på än motorerna som i princip får betraktas som felfria så länge man har rätt mängd och rätt sorts olja och inte badar med dem. Så därför är det vits att prova någon kompis eller närboende hondafantasts CTR för att känna på lådan. Så får du en referens på hur en låda ska eller inte ska kännas (beroende på om den är OK eller inte).
När du ska köpa en CTR så är lådan en av de saker du bör vara uppmärksam på. De flesta har inga som helst problem med den (med de skriver ju aldrig att de inte har problem), men det finns ett antal som har bytt synkringar på garantin på äldre modeller och även några som bytt låda på nya modellen pga vinande tex. Men sådant märker man ju när man provkör, så om allt känns och låter bra så är det säkert så också.
2:an är lite svårare än de andra växlarna att få i, men inte heller det ser jag som ett problem. Det lossnade lite efter kanske 3-4000 mil, men den är fortfarande märkbart trögare än resten av växlarna.
Lådan i sig tål mycket effekt och man kan växla ganska snabbt med den, men ju mer man misshandlar sin låda med forcerade växlingar etc, desto mer slits den ju.
Vissa har klagat över vinande ljud från lådan och fått detta fixat på garantin. Kanske ven deras lådor ovanligt mycket, men nästan alla CTR-lådor viner en del utan att det kan kallas för problem eller fel.
Men helt klart är att lådorna klagas det mer på än motorerna som i princip får betraktas som felfria så länge man har rätt mängd och rätt sorts olja och inte badar med dem. Så därför är det vits att prova någon kompis eller närboende hondafantasts CTR för att känna på lådan. Så får du en referens på hur en låda ska eller inte ska kännas (beroende på om den är OK eller inte).
När du ska köpa en CTR så är lådan en av de saker du bör vara uppmärksam på. De flesta har inga som helst problem med den (med de skriver ju aldrig att de inte har problem), men det finns ett antal som har bytt synkringar på garantin på äldre modeller och även några som bytt låda på nya modellen pga vinande tex. Men sådant märker man ju när man provkör, så om allt känns och låter bra så är det säkert så också.
Stockholm
jontis, bra med en jämförelse, hade nämligen själv en 206 rc, och den var kantastrof, så din jämförelse med 206 cc mot hondan gör mej trygg. skulle du i korta drag berätta eller vi säger såhär vad var det värsta eller typ dyraste som hände er med hondan under dom 13000 mil in hade den?
finns väl heller inga bilar som är felfria, men detta var en bra grej att veta, hade nämligen knappt funderat på att lådan kunde var strul med. men det var bra info, ännu en fjäder i hatten, tackar tackar. hur ligger det till med nya ctrn? samma låda? kollar ju lite grann åt den me. någon som vet? borde väl vara fixat på den?
finns väl heller inga bilar som är felfria, men detta var en bra grej att veta, hade nämligen knappt funderat på att lådan kunde var strul med. men det var bra info, ännu en fjäder i hatten, tackar tackar. hur ligger det till med nya ctrn? samma låda? kollar ju lite grann åt den me. någon som vet? borde väl vara fixat på den?
Jo, 2:an är fixad på nya Type-R:en. Den sägs ha problem med 3:an istället :whistling:
[b]<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->Civic Type-Röd<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]