Leva och bo i Älmhult

För Topics som ej är motorrelaterade
Jontis
Påläst
Påläst
Namn: JonasSundgren

16 juni 2008, 21:58

Någon som vet något om Älmhult och bygden i närheten?
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
M Scotte
Jag är en Honda :D
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

16 juni 2008, 22:01

Är du allvarlig? Ikea är Älmhults enda räddning. MEN, om man trivs där och har jobb etc så kan man nog leva väldigt gott, då boende inte kostar ngt.
Martin Scotte
Subaru Forester -20
S2000 -01
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Jontis
Påläst
Påläst

16 juni 2008, 22:15

Klart jag är allvarlig. :)

Det är just det där med att lämna storstan för livet på landet som är det osäkraste.
Grejar man det?

Hur ser det ut med HPC:are i krokarna?
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

16 juni 2008, 22:20

Det är ju inte landet, det är typ ingenmansland. Landet är där Kraft bor, typ 5 mil från storstaden. Jag hade tänkt mig för väldigt noga innan en sådan massiv flytt.
Martin Scotte
Subaru Forester -20
S2000 -01
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
ziggy
Gillar Honda!
Gillar Honda!

16 juni 2008, 22:30

Jag har ju varit där i krokarna några gånger.
Det finns några HPCar där i närheten. Träffade några på Blackrace där nere, men jag tror inte ngn av dom jag träffade verkligen bodde där utan dom bodde i Växjö eller någon annanstans i närheten. Men jag har för mig att jag har sett någon här på HPC som bor i Älmhult.

Jag håller med Scotte. Hittar du ett bra jobb och boende du trivs med så kommer du säkerligen att trivas. Men du får nog räkna med att familjen, jobbet och boendet kommer att vara dina enda intressen hädanefter... Det går inte att jämföra med att bo här uppe i Sthlm. Det blir till att åka en bit om du ska hitta något att göra där på fritiden... tyvärr.
Jag jobbade där och det fanns i stort sett inget att göra på fritiden om man inte kände någon annan som redan bodde där. Då kunde man i alla fall hänga på den personen och hitta på något med dennes kompisar, men annars så blev man hemma själv.
Du har ju familj nu och det är enda anledningen till att jag ser att du kanske kan trivas. Då har man sina prioriteringar klart och man har familjen att umgås med. Det kommer att vara en stor omställning mot farten och händelserna i och runt Sthlm kan jag lova.

Men, jag ser ju själv mig kunna flytta tillbaka till Leksand när man väl kommer att skaffa familj och allt det där. P.g.a att då vill man ha en annan trygghet för sig själv och familjen. Så jag förstår dina tankar. Har man dessutom ett bra jobb som lockar med bra betalt, på en ort som kostar mindre att bo på, ja, då är det lockande kan jag förstå. (vet ju inte om du har det, men det är ju vad man själv hoppas på när man vill flytta hem)
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"

-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
PatrikGBG
Påläst
Påläst
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson

17 juni 2008, 08:49

jag har tänkt tanken...
inte just Älmhult, men liknande.

Jag resonerade såhär:
Varje dag ska man till dagis/skola =långväga(oftast).
Man ska handla,de behövs alltid bil o planering.
Ungar ska sporta?!kör på ännu längre...
Du kan "aldrig" ta ett glas, för du e beroende av bilen.

fördelarna e riktigt bra, men de väger inte över enligt mig.
de e riktigt gott o bo så,men tänk att alltid behöva ta bilen vad man än ska göra, tror de blir tråkigt...
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
Jontis
Påläst
Påläst

17 juni 2008, 10:07

Verkar som att det är en ordentligt liten håla... :(

Att vara beroende av bil är man här där vi bor nu också.
Behöver kanske inte åka lika långt idag bara...

Alkoholen är inte ett bekymmer, patrik. )

En av oss skulle få i runda slängar 40% löneök vid flytten.
Inte utan att an funderar på om man klarar att flytta.

Men det är just det sociala man funderar över.
Hur länge skulle vi vara "ensamma" tex. ?
Går ju inte att svara på, tyvärr...
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
Antonio
Användare
Användare
Kontakt:

17 juni 2008, 12:49

Jontis skrev:Hur länge skulle vi vara "ensamma" tex. ?
Går ju inte att svara på, tyvärr...
Ensamma blir ni väl för 17 gubbar inte. Det mesta kretsar väl ändå kring Melvin för er del. Genom honom knyter ni väl nya bekantskaper först, ganska naturligt.
Antonio Pozzi
NeMoo
Kunnig
Kunnig
Bil: Civic ek3
Namn: Robert Rodinsson

17 juni 2008, 12:52

Älmhult, älmhult eller vart?

Är det Älmhult, postnr 34334 som jag tänker på så har ni 10 mil till Mig o frugan i ängelholm.. Fast det finns ju ett par älmhult i landet..
Nuvarande bilar:
Civic Ek3 -96 Oldskool...
Luder BB6 -98 händer inte så mycket..
Civic Ep2 -04 Går snålare men skramlar mer
Civic FK2 -10 wa wa wee wa wa

Gamla bilar;
Accord -00 *såld*
Civic Ek3.5 -96 Dumt att sälja
Civic ED7 -89 Boyakasha
mrk
Användare
Användare
Bil: skyline
Namn: Kristian Ahlqvist

17 juni 2008, 13:18

inte så långt till växjö ocd där körs det myckey blac/street race
kristian ahlqvist
ziggy
Gillar Honda!
Gillar Honda!

17 juni 2008, 13:42

Ett sådant lönelyft med tanke på att levnadskostnaderna kommer att sjunka är absolut att ta hänsyn till. Jag skulle tycka att det skulle bli väldigt svårt att tacka nej. Men jag tycker absolut att ni ska åka ner och kika runt i området så ni vet vad som väntar er. Det finns många fina platser runt omkring. Och som sagt, har man familj så är det absolut att tänkbart alternativ. Tänker inte på bara Älmhult nu, utan generellt att flytta ut på landet.

Chansen att du kan ha ett eget garage och mecka med bilen också ökar ju avsevärt om du skulle känna att det är en viktig del för dina intressen.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"

-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
NeMoo
Kunnig
Kunnig
Bil: Civic ek3
Namn: Robert Rodinsson

17 juni 2008, 14:10

Jag flyttade ju till ängelholm utan att känna en kotte men det lossnar rätt fort iom att folk på landsbygden är lite mer sociala och nyfikna. Du blir aldrig anonym i en småstad. Sedan kommer ni ju garanterat träffa folk via barnet. Det gör ju jag nu.

Att flytta till en mindre stad var det bästa jag kunde gjort.

+ mindre stress
+ mindre hets
+ mer jordnära människor
+ mindre brottslighet
+ folk har tid
+ folk har ett intresse av att bekanta sig med dig eftersom samhället är ganska litet
+ folk håller koll på grannar o andra
+ förvånansvärt mycket finns hyggligt tillgängligt för att vara en så liten stad.
+ ni får ett kalashus till samma pengar som man får ett ommålat utedass i storstaden
+ folk ni inte känner hälsar när ni möter dem i samhället

några minus är det ju också men det väger ju över på plussidan för mig.
- folk håller koll på grannar och andra
- allt finns inte jättenära, jag har tex 3 mil till biltema
- blir man av med jobbet så kan det vara tufft att finna ny anställning
- man flyttar ifrån mängder av vänner och bekanta
- tufft psykologiskt om man skall starta om, både för person och förhållande
Nuvarande bilar:
Civic Ek3 -96 Oldskool...
Luder BB6 -98 händer inte så mycket..
Civic Ep2 -04 Går snålare men skramlar mer
Civic FK2 -10 wa wa wee wa wa

Gamla bilar;
Accord -00 *såld*
Civic Ek3.5 -96 Dumt att sälja
Civic ED7 -89 Boyakasha
Clabbe
Kunnig
Kunnig
Bil: EU8
Namn: Клабе Бюрстром

17 juni 2008, 15:36

Och ensamma kommer ni inte bli, för om ni blir det som kommer det garanterat fler ungar :)
Благодаря мутра!
Antonio
Användare
Användare
Kontakt:

17 juni 2008, 15:42

Clabbe skrev:Och ensamma kommer ni inte bli, för om ni blir det som kommer det garanterat fler ungar :)
Och ensamma ungar på landet med motorintresserade föräldrar drar dit poliser :)
Antonio Pozzi
CRXStoffe
Wannabe
Wannabe

17 juni 2008, 16:40

Jag bor ca 4 mil från Älmhult, så det händer man åker åt det hållet när man ska till Ikea (åker om ca 30min). Och jag tycker det verkar vara en trevlig ort. Det mesta som man behöver finns på orten. Dock är det nog ett väldigt stort steg att flytta från en storstad med alla vänner och bekanta till en liten ort där man inte känner en enda. Fast å andra sidan tar ju världen inte slut utanför vägtullarna....
------------------------
Christopher Nilsson
rickie
Användare
Användare

17 juni 2008, 17:24

Tjo,

Jag bor i delary, ca 1 mil söder om älmhult. Har bott inne i Älmhult tidigare.

Det är väl inte nån super by att bo i, alla diggar saab eller bmw...bara det! =( nej, skoja bara. Älmhult ligger inte helt kasst, inte så långt till växjö, eller kristianstad om man vill iväg lite. Men man blir bil beroende, lokaltraffik finns inte att prata om. Iofs så går det ju tåg. Det finns ju allt man kan behöva. Men inte ens i närheten av vad ni är vana vid om ni bor i Stockholm.

Det blir ju mer bilkörande, det är oundvikligt. Ska ni bo i älmhult eller utanför isåfall?
Nya åket: Honda Civic 1,5 97:a

Old Hondos;
Honda Del Sol Esi
Honda Civic Type R
Honda Del Sol Esi
Tommie Blomqvist
Användare
Användare

17 juni 2008, 17:40

Att bo på landet kräver att man kan gå lite på egen maskin, dvs saker som naturligt finns att gör i storstäderna får man hitta kompensation för.

Det jag tycker är lite tråkigt är då, man glömt och handla något, och ICA ligger 2mil bort eller längre. Umgås med polare/kompisar, då man alltid får åka till dom.
Ingen åker ut till skogen och tar en fika, bara för att vara trevlig. Folk är lata av naturen och vill för det mesta ha saker nära till hands. Vad gör man en fredagkväll när tristdessen infinner sig?

Fördelarna är lika många som nackdelarna, dom har du garanterat redan hittat, platsen är inte lika begränsad, det kostar inte lika mycket att köpa mera tomt för att bygga jättegarage och även lite roliga motorfordon kan brukas som man behagar :)

Jag tror man känner det i sig om man är en landetmänniska, då sitter man inte på väggarna efter 4månader utan hittat en annan lunk att vandra runt i.

Annars är väl en övernattningsbostad en tanke, eller hyra ett "hus" på landet och prova på lite om familjen trivs.
Alla är vi olika och tur är väl det, jag hoppas på att aldrig behöva lämna sthlm med allt va det innebär.
[b] Cybertuner[/b]
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]Snabbast på internet, men slöast på gatan
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]T[/b]ommie [b]B[/b]lomqvist
PatrikGBG
Påläst
Påläst
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson

17 juni 2008, 18:24

ett problem som e rätt viktigt.
Min fru e från trollhättan, de e dryga 8 mil till mina svärföräldrar, och det är inteså ofta man ses, då de kräver en del planering än o bara gå över gatan.
De e ju skitintresserada av lilltösen, men ser henne så sällan så de e ju nästan främlingar.
o detta e bara 8 mil.

självklart blir de vad man gör de till, men när allt kommer kring, efter jobb,träning/match,handlat o tankat, så e klockan mycket.
Jag tror dock att vi ska åka o kolla på en tomt en bra bit upp på kusten i helgen, för de värsta som kan hända är ju bara att man får flytta tillbaka?!

jag lär ju dock inte se mer pengar i plånkan som ni :)
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
Nett@n
Användare
Användare

17 juni 2008, 18:37

Om vi ska bo i Älmhult, utanför eller i en stad i närheten är inte bestämt. Vi har ju inte tagit jobbet ännu ;)

Ska dit förmodligen nästa vecka. Träffa kollegor, se arbetsplats, få mer info om jobb och annat. Samt kika på staden. Det känns ju ganska viktigt att vi båda har jobb till vintern då Melvin ska börja dagis.

Det är såååå svårt. Drömjobbet med en bra (enligt våra mått) lön och bra karriärsmöjligheter. Dock ligger drömjobbet i fel stad. Vad gör man? Ja, ingen av oss pratar om något annat just....Ska bli skönt när beslutet väl är fattat oavsett vad det blir!
Jeanette Wallberg Sundgren
Antonio
Användare
Användare
Kontakt:

17 juni 2008, 18:43

Nett@n skrev:Om vi ska bo i Älmhult, utanför eller i en stad i närheten är inte bestämt. Vi har ju inte tagit jobbet ännu ;)

Ska dit förmodligen nästa vecka. Träffa kollegor, se arbetsplats, få mer info om jobb och annat. Samt kika på staden. Det känns ju ganska viktigt att vi båda har jobb till vintern då Melvin ska börja dagis.

Det är såååå svårt. Drömjobbet med en bra (enligt våra mått) lön och bra karriärsmöjligheter. Dock ligger drömjobbet i fel stad. Vad gör man? Ja, ingen av oss pratar om något annat just....Ska bli skönt när beslutet väl är fattat oavsett vad det blir!
Hade jag inte varit uppbunden här i storstan av mina barn hade jag dragit direkt. Va f-n har man ut av alla dryga jä-la Sthlmare & stressen här?
Bo på landet & få mer pengar i plånboken, en lugnare tillvaro. Livskvalité :)
Tror dessutom att Melvin får det bättre i en sådan miljö.
Antonio Pozzi
ei9440
Användare
Användare
Bil: Honda Accord
Namn: Patrik Espelund

17 juni 2008, 20:08

Klart ni ska åka ned och kolla in stället , kanske finns någon lite större "stad" i närheten där ni kan bo, även om det är några mil till jobbet då
så tar det ju inte direkt någon tid att åka 2-4 mil därnere ,jämfört med här uppe i stockholm...
Sen kan man ju alltid ångra sig och flytta hem igen om lappsjukan slår till :)
Kör: Golf GTI-35 Edition
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
CTR-05,,,AEM-Invidia-Rota-Mugen...
Honda CTR-04...AEM CAI,Buddy Club Spec IV....
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94

Heja Gnaget SM-Guld 2009!
Användarvisningsbild
Mordiiax
HPC Medlem
HPC Medlem
Bil: Civic 1300 -81
Namn: Johan Mähler
Has thanked: 3 times
Been thanked: 4 times
Kontakt:

18 juni 2008, 00:07

När man inser att man i princip är helt själv med sitt intresse så är det inte så jäkla kul i en småstad...

/En som funderar på att flytta till Stockholm :P

(Skickade meddelande på msn till dig Jontis ang. Älmhult)
Senast redigerad av 1 Mordiiax, redigerad totalt 18 gånger.
*Regionsombud Norr* Johan Mähler 070 358 06 13
Honda Civic Tourer -15 & Honda Civic 1300 -81
Tidigare Honda: Civic "Spoon", Civic diesel, Civic VEi, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Elvis_EG2
Påläst
Påläst
Namn: Elvis

18 juni 2008, 00:18

tycker att älmhult är en mysig håla :P nae men jag bor ca 7 mil från älmhult , om du är intresserad av race o så så är du ju inte så jäätte långt från hbg .. theres where the shit happends.. men de finns en del hpcare runt älmhult tror jag
Elvis

Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-

Driving :Honda civic type R CW FN2
Kristian
Master
Master

18 juni 2008, 21:14

Det jag inte förstår är att folk tycker Älmhult är landet, det är väll snarare en småstad där det finns lite butiker och några restauranger/pizzerior (dom har ju tillåmed ett badhus... eller hade för 10år sen när jag va där)
Sen verkar ju folk åxå tro att alla som bor i stockholm bor i innerstan, så är inte fallet för mej och många andra, jag har drygt 3.5mil in till stan och en dryg mil om jag ska åka och storhandla...
Kan vara tänkvärt som referens till vad folk verkar tro om boende i stockholm.....
Kristian, Hondalös.
bakos
Användare
Användare
Bil: Honda Prelude 2.3 -92 4ws
Namn: David Bakos

23 juni 2008, 19:04

Älmhult är en trevlig stad tycker jag. Bor i Ljungby några mil därifrån.
Prelude -92 4ws svart
Prelude -92 röd
Nett@n
Användare
Användare

23 juni 2008, 20:48

Imorgon går tåget dit :) Ska bli spännande. Inte lika spännande att alla hotell är fullbokade och att det enda som fanns ledigt var vandrarhemmet 1,5 mil utanför stan :(
Jeanette Wallberg Sundgren
Antonio
Användare
Användare
Kontakt:

23 juni 2008, 22:40

Oj! Börjar lukta allvar nu...
Hoppas det blir bra :)
Antonio Pozzi
Krister
Användare
Användare

24 juni 2008, 09:46

Nice, bara att önska lycka till.

Själv hade jag nog aldrig klarat av att flytta ut på landet på det viset. Mycket för att vi har ett hyffsat behov av kontakt med vänner och bekanta för spontanmiddagar och dylikt men även just närheten till allt. Jag gillar att när man skall köpa något, t.ex. något för att bygga där hemma, så finns det 4st byggvaruhus att åka och kolla grejer på och jämföra priser och sånt. Att gå på bio är inte så svårt för den ligger runt hörnet.
Men främst av allt, här uppe har ni farmor o farfar (antar mormor och morfar också) till Melvin och det är oerhört viktigt att tänka på, visst... det är ingen showstopper men kräver en hel del tanke.
Bara sådana saker som att få en barnfri helg/kväll och be om barnvakt.

Sen när ni säger att det även handlar om pengar och karriär och det gäller Älmhult så är det svårt att tro att det handlar om något annat än IKEA.
Jobbar någon av er där nu? För om inte så är även det något att tänka på om man verkligen vill jobba där. Har några kompisar som provat på det men som slutat för att IKEA´s väldigt inpräntade arbetskultur var något helt annat än vad de klarade av.

Det bästa alternativet är väl att hyra ut er bostad här uppe och hyra en bostad där nere och prova på. Visst, Melvin skall börja dagis och sånt vill man oftast inte sluta upp barn från men tro mig, många barn flyttas runt hela livet utan att ta skada av det... snarare så kan det vara sånt som bygger karaktär.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Krister
Användare
Användare

24 juni 2008, 10:00

Känner att jag måste skriva lite till... :)

Det mesta går ju såklart att ordna, speciellt om det betyder mer inkomst och lägre utgifter...

Bio = bygg en hemmabio.

Vänner och bekanta = det är här det gäller att man klarar sig utan dem. Man får räkna med att ett årligt besök kan vara ganska generöst tänkt. Dock hittar man säker nya vänner och flyktigt bekanta.

Intressen = med så lite att göra och mer pengar och kanske lite mer tid också så finns det ju faktiskt mer tid över till de intressen man har... vem vet, ni kanske börjar golfa eller köper något riktigt renoveringsobjekt till bil eller så.

Distans = Är man bara medveten om att det kommer vara långt till vad man än skall och har det med i beräkningarna så ser inte jag att det skall vara någon showstopper. Man får helt enkelt planera sina inköp och aktiviteter istället.

Boende = Är man husintresserad så är det ju enbart plus med att flytta ut på landet.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Junior
Användare
Användare

24 juni 2008, 12:19

Lycka till med flytten:)
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2