Söker ljudklipp med ferittasystem på en ctr

ENBART för motorrelaterade topics
Shamzin
Kontakt:

Hej!
Är en nybilven glad hondaägare som tröttnat lite på att avgasljudet inte kommer till sin rätt med orginal systemet.
Så nu sitter jag här framför dumburken med lönen på kontot och funderar på att köpa mig ett feritta system till min CTR -08 eller om man ska vänta på att andra eftermarknadsaktörer ska få tummen ur och tillverka ett system till min bil. Kan ju tilllägga att priset jag får på feritta systemet genom micro med diverse rabatter är nästan precis 5000:- är det värt pengarna eller kommer jag ens märka någon väsentlig skillnad på ljudet?

Ge mig svar å ni hondaorakel!
Joakim Hansson
Civic Type R -08
Blixten

Shamzin skrev:Hej!
Är en nybilven glad hondaägare som tröttnat lite på att avgasljudet inte kommer till sin rätt med orginal systemet.
Så nu sitter jag här framför dumburken med lönen på kontot och funderar på att köpa mig ett feritta system till min CTR -08 eller om man ska vänta på att andra eftermarknadsaktörer ska få tummen ur och tillverka ett system till min bil. Kan ju tilllägga att priset jag får på feritta systemet genom micro med diverse rabatter är nästan precis 5000:- är det värt pengarna eller kommer jag ens märka någon väsentlig skillnad på ljudet?

Ge mig svar å ni hondaorakel!

Tjena, jadu. Går i samma tankar dock inte feritta. Har hört systemet som de har byggt på en av FN2:orna som rullar här i sthlm, inte jättejätte-impad. Inget vasst ljud som t.ex invidia i de äldre ctr:na. Dock så kanske det inte är "modelljapsljud" du är ute efter´? Finns ju diverse svenska aktörer som kan plocka hem milltek till dig.. Annars så kan du ju titta på denna som jag snubblade över..
<a href="http://bastuck.de/web/liste_modern.asp? ... =500060020" target="_blank">http://bastuck.de/web/liste_modern.asp? ... 0060020</a>

är lite inne på den men vettisjutton ändå, måste nämligen köpa ny bakspoiler, dock lite roligt att sticka ut från mängden.. :D

skulle du bestämma dig för ett feritta så posta gärna lite bilder och filmer sen!!
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Röd<!--colorc--></span><!--/colorc--> Civic Type <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> GT<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Ferrita är väl OK och inte så dyrt. Men det är ack så tungt! De bygger system av något som mest kan liknas vid gammal pansarplåt (men dock rostfri). Ett välbyggt system ska flöda bra, hålla länge, låta bra (subjektivt) och väga så lite som möjligt om jag får bestämma. Enda gången det är bra med tunga avgassystem är i tävlingssammanhang om man har viktkrav på sin bil och vill placera så mycket vikt som möjligt så lågt som möjligt.

Men Ferrita håller en bra servicenivå och bygger bra grejor annars. Dock som sagt tunga och enligt min smak för bröliga system.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Shamzin
Kontakt:

då kommer vi till frågan hur mkt det skiljer mellan miltek och feritta i vikt? sen vilka aktörer kan ta hem systemet och till vilket pris när allt är färdigt?
Joakim Hansson
Civic Type R -08
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Men till FN2 är det väl än så länge inte så många som släppt system och då blir ju ferrita genast ett alternativ.
Uppsala avgas bygger också customsystem till din bil. Billigare än ferrita har jag för mig, men inte på något sätt sämre. Jag har fåptt hjälp av dem och deras service var kanon.
Stockholm
Blixten

Steffo skrev:Men till FN2 är det väl än så länge inte så många som släppt system och då blir ju ferrita genast ett alternativ.
Uppsala avgas bygger också customsystem till din bil. Billigare än ferrita har jag för mig, men inte på något sätt sämre. Jag har fåptt hjälp av dem och deras service var kanon.
yupp, uppsala avgasteknik kan jag också bara tala gott om! byggde ett mycket nice slutsystem till min förra bil. prisvärda för det de gör!!
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Röd<!--colorc--></span><!--/colorc--> Civic Type <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> GT<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Johan Östensson
Namn: Johan Ostensson

Men... om det bara är ljud du är ute efter... så låter ju avgasljudet från fyror inget vidare i vilket fall som helst. Satsa på andra änden av luftflödet istället :)

(bortse från ovanstående om du redan har CAI eller dylikt :D)
Andy63
Bil: Brukis: Civic EJ9 1,4is, Civic ED7
Namn: André Fossto
Kontakt:

om du vill ha grymt ljud kan du börja med CAI. Sen avgass. när det kommit ut fler modeller att välja på?
André Fossto
Shamzin
Kontakt:

Har redan ett filter från pipercross, uppsala avgasteknik är allt för lång väg att åka (55 mil), får dra tummen ur röven och be min svetsarkompis svetsa ihop ett lättviktar system till mig istället.
Joakim Hansson
Civic Type R -08
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Det är nog en bra idé! Då får han lite att bita i.
Du kan köpa ljuddämpare från Apple Racing och sätta dit.
Jag har för mig att Welén testat dem och var nöjd med resultat och kvalité.
<a href="http://www.nitroz.se/apple/" target="_blank">http://www.nitroz.se/apple/</a>
Stockholm
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson

Steffo skrev:...
Enda gången det är bra med tunga avgassystem är i tävlingssammanhang om man har viktkrav på sin bil och vill placera så mycket vikt som möjligt så lågt som möjligt.
...
Bra & bra. Bättre är väl att ha ett lätt avgassystem, och sedan placera andra vikter efter behov för att uppnå så optimal balans som möjligt :)
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Enda avkallet man får göra på ett lätt system är att de ofta spricker lättare än ett tungt.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Shamzin
Kontakt:

som sagt det får bli en fin avstämmning mellan lättvikt och hållbarhet när det gäller godtjockleken, från man kommer till då är hur många (och vilka) dämpare man ska kränga dit eftersom det ser jävligt trångt ut. Sen eftersom jag ska behålla bilen x-antal år såvill jag ha ett rostfritt system. Sen undrar jag också lite vad det krävs för tum på avgassystemet för att få ok flöde, det måste väl ändå räcka med 2.5 tum?
Joakim Hansson
Civic Type R -08
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

2.5" är alldeles lagom.
Blixten

Johan Östensson skrev:Men... om det bara är ljud du är ute efter... så låter ju avgasljudet från fyror inget vidare i vilket fall som helst. Satsa på andra änden av luftflödet istället :)

(bortse från ovanstående om du redan har CAI eller dylikt :D)

Har du hört en R6:a precis innan varvstoppet vid dryga 16.000 rpm?? Där kan vi snacka radfyra som låter som musik i mina öron.... Men visst en tråkig radfyra i en opel kadett har inget vidare ljud. :)

Och ja första var visserligen en båge, men ändå.. Man ska inte dra alla fyror över en kam!
Shamzin
Kontakt:

Jag måste nog säga att de ctr jag har hört med sportsystem låter som en ren sexuell upplevelse när varvtalet börjar närma sig varvstopp:D skulle nog vilja sträcka mig så långt och säga att avgasljudet är mer öronporr för mig än vad insugsljudet är när man fipplar med båda två
Joakim Hansson
Civic Type R -08
Användarvisningsbild
David Lundin
Namn: David Lundin

Vi kan säga som så att hade inte bullergränserna på banor varit så restriktiva så hade jag inte alls brytt mig om att min bil låter som den gör :D
Little Elk
Namn: Fredrik Edin

David Lundin skrev:Vi kan säga som så att hade inte bullergränserna på banor varit så restriktiva så hade jag inte alls brytt mig om att min bil låter som den gör :D

Det är det som är det sura i det hela. Att man itne kan ha ett BCIII på bana vet nog en hel del redan idag. Dock undrar jag hur det är med BCIV. Funkar det steffo eller får man svart flagg? Själv har jag Feritta system på min EP3 och tycker det är helt ok. Ser ut som original men med två grövre utblås och det gillar jag! Dock låter det ltie väl lite vid fullgas.Skulle vilja ha nått i stil med BCIV men det va länge sedan jag åkte med någon som har det. Ska dock se till å få en åktur i Åbergs bitch ride. :prop:
Ordförande

Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
Shamzin
Kontakt:

Så ferittasystemet är för tyst vid fullgas, har du något ljudklipp på din bil med ferittasystem?
Joakim Hansson
Civic Type R -08
Användarvisningsbild
freddej
Bil: Ford Focus RS mkII
Namn: Fredrik Jonsson

Little Elk skrev:<!--quoteo(post=501666:date=28 Aug 2008, 15:17:11:name=David Lundin)--><div class='quotetop'>QUOTE(David Lundin 4 28 Aug 2008, 15:17:11) <a href="index.php?act=findpost&pid=501666"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Vi kan säga som så att hade inte bullergränserna på banor varit så restriktiva så hade jag inte alls brytt mig om att min bil låter som den gör :D

Det är det som är det sura i det hela. Att man itne kan ha ett BCIII på bana vet nog en hel del redan idag. Dock undrar jag hur det är med BCIV. Funkar det steffo eller får man svart flagg? Själv har jag Feritta system på min EP3 och tycker det är helt ok. Ser ut som original men med två grövre utblås och det gillar jag! Dock låter det ltie väl lite vid fullgas.Skulle vilja ha nått i stil med BCIV men det va länge sedan jag åkte med någon som har det. Ska dock se till å få en åktur i Åbergs bitch ride. :prop:
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
BC IV skulle jag inte satsa på om jag vill åka bana, alldeles för högljut på höga varv.
Min gamla ep3 mätes till 97db med specIV och då hade jag ändå orginalgrenrör.
Fredrik Jonsson - Uppsala
Focus RS mkII -10

Tidigare:
Ctr Fn2 -07, Ats -06, Ctr Ep3 -04
Aidin
Namn: Aidin Afroozmehr

En kille på jobbet byggde ett ferrita system till sin 07:a och den låter riktigt skönt och vasst! Han åkte till ferrita i kållered och bad dom bygga från katten och bakåt men behålla slutburkarnas utseende!
Låter kanon fint enligt mig! vet dock inte om dom ersatte slutburk/burkarna med sina egna och svetsade dit utblåset eller hur dom bar sig åt men den ser orginal ut och låter och går sjukt bra!

Både jag och polaren har byggt på våra gamla bilar hos dom i kållered och vi är supernöjda! han byggde 2,5" från katten på sin 406 V6 3.0 coupé 2003 och jag byggde 2" hela vägen på min Polo Gti 01:a! vi hade inga problem och det var livstidsgaranti.
Shamzin
Kontakt:

Vad landade priset på när han byggde hos dem i kållered? är ju inte så långt för mig att åka dit
Joakim Hansson
Civic Type R -08
Aidin
Namn: Aidin Afroozmehr

Shamzin skrev:Vad landade priset på när han byggde hos dem i kållered? är ju inte så långt för mig att åka dit
Då jag börjat plugga och han slutat så är det svårt för mig att få tag på honom och fråga! jag själv betalade 5000 kr och polaren betalade 5500 så priserna ligger därefter! Ett råd till dig är att köra dit om det är nära, be dom lyfta upp bilen och titta, säg hur du vill ha det och begär en offert från dom! Sen är det bara att pruta och beställa tid! ja prutade ner mitt 1500 kr så jag blev nöjd! mvh aidin
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Little Elk skrev:<!--quoteo(post=501666:date=28 Aug 2008, 15:17:11:name=David Lundin)--><div class='quotetop'>QUOTE(David Lundin 4 28 Aug 2008, 15:17:11) <a href="index.php?act=findpost&pid=501666"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Vi kan säga som så att hade inte bullergränserna på banor varit så restriktiva så hade jag inte alls brytt mig om att min bil låter som den gör :D

<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Mitt system funkar inte på bana, men jag har ju DC-grenrör utan kat och det låter bra mycket mer än med katen.
Förra året på mantorp hade det inte gått med ett BC IV även om man haft original grenrör, men i år hade det definitivt gått. Av någon anledning så var mätaren mycket känsligare 2007 än den var i år tycker jag. Förra året svartflaggades var och varannan människa, men i år lät det som fan om vissa bilar utan att de översteg dB-gränsen. jag vet dock inte vilket år som mätaren visare mest rätt.
Stockholm
Användarvisningsbild
freddej
Bil: Ford Focus RS mkII
Namn: Fredrik Jonsson

Dock skulle jag inte satsa på på ett specIV då det är bevisat högljutt på högre varv. Att det kanske funkade på mantorp i år är ju ingen garanti.
Little Elk: Om jag vore dig skulle jag satsa på ett Fujitsubo RM01A eller legalis modellen, dom ska klara ljudnivåerna (framförallt legalis). Även Blitz Nur ska vara något mer skonsamt med ljudnivån.
Fredrik Jonsson - Uppsala
Focus RS mkII -10

Tidigare:
Ctr Fn2 -07, Ats -06, Ctr Ep3 -04
Skriv svar