Lågkonjunkturen är här.

För Topics som ej är motorrelaterade
Användarvisningsbild
David Lundin
Namn: David Lundin

Man kan ju faktiskt investera i flera olika fonder och sprida sina risker där också. Att satsa allt i en fond (om inte fonden i sig är spridd över massor av marknader) är ju en risk i sig.
Charly

Medlem 427
Användarvisningsbild
LinusE
Bil: Civic Type R
Namn: Linus Eriksson
Been thanked: 3 times

adio skrev:Hela meningen med att äga sitt egna boende är att betala av för att senare få ner kostnaderna, annars finns det ingen som helst mening med att ha eget. Då kan man lika gärna sitta i en hyresrätt och betala samma summa varje månad och dessutom få saker som går sönder fixade.

tror du missade poängen i mitt inlägg...
du får ner kostnaderna, inte i kr utan att din inkomst är mer...

säg enkelt:
för 30 år sen var 500k.- en hislig summa.
idag är de som enbra årslön.
i dag är 1.5 mil en "hisklig" summa.
om 30 år är de förmodligen en bra års lön

alltså. TAAADAAAAA
du bor billigare och fått ner din kostnad så genom att du har mer pengar totalt...
har jag desutom låst mina räntor säg 10 år på en bra nivå så har jg samma omkostnad
10 år fram och om 10 år är de kanske mer lönt och börja armotera....

skulle villja se den hyresrätten som har samma kostnad i 10 år o därefter blir biligar ... :blink:
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
Användarvisningsbild
Regge
Bil: Honda S2000
Namn: Erik Regnell
Been thanked: 1 time

Min lägenhet jag har kostade för ca 50 år sedan 700:-sek.

Idag kostade den kanske ca 600 000:-, nyrenoverad 850 000:-sek.

Tänk när man är 77 år gammal :D
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20

KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
ei9440
Bil: Honda Accord
Namn: Patrik Espelund

Själv sitter jag och hoppas på en inflation liknande Zimbabwes hehe, lån på en miljon idag, imorrn har man det i timlön hehe
Kör: Golf GTI-35 Edition
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
CTR-05,,,AEM-Invidia-Rota-Mugen...
Honda CTR-04...AEM CAI,Buddy Club Spec IV....
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94

Heja Gnaget SM-Guld 2009!
Användarvisningsbild
LinusE

Regge skrev:Min lägenhet jag har kostade för ca 50 år sedan 700:-sek.

Idag kostade den kanske ca 600 000:-, nyrenoverad 850 000:-sek.

Tänk när man är 77 år gammal :D
:biglaugh2:
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
Användarvisningsbild
David Lundin

Intressant nog sa de på A-Ekonomi nyss att bostadsrätter hade sjunkit ca 7% i år (varav det mesta senaste månaden tror jag det var) medan villapriserna smugit upp ett par procent...
Användarvisningsbild
smacke
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Kontakt:

Va gäller å betala av på lånet så kommer vi försöka betala av "lagom" mycket när tanten börjar jobba igen..
Kommer inte lägga varenda öre som blir över varje månad, men försöka betala av så mycket som vi känner att vi kan avvara...

Känns bättre att äga, än att "hyra" av banken...

som kuriosa så blev tantens föräldrar tvungna att sälja förra "kraschen" när räntan stack i höjden.. ( 15% eller va den hamna på..)
så svärmor sitter fortfarande hos kronofogden med skulder som hon drog på sig -92...... :(

så kan ja, kommer jag försöka betala av så mycket det går....
SMacke #364
Användarvisningsbild
LinusE

vad är en "lagom" nivå då ?
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
Användarvisningsbild
smacke
Kontakt:

beror på vad vi får över när alla "vanliga" utgifter e betalda...
säg hypotetiskt att man har 5k över

Ex:
3 k till "reparation / amorteringssfond"
2 k till övriga nöjen, Bio m.m

Om man lägger pengar man får över på ett separat konto å nån gång om året amorterar man av när man kommit upp i lite pengar..
då har man en buffert att ta av när de behövs renoveras å samtidigt får man förhoppningsvis ner lånet en del.. :)

tanken är att man inte slutar leva bara för att amortera, utan betalar av det man kan.. om det bli 5 eller 50 k om året beror ju helt på hus ekonomin ser ut.. :)
Senast redigerad av smacke den 11 oktober 2008, 13:27, redigerad totalt 1 gånger.
SMacke #364
Kristian

Det sjuka är ju att igentligen så har det ju inte hänt något (i verkligheten där jag bor, inga jätte olyckor eller naturkatastrofer)... Det är bara giriga investerare som helt plötsligt har fått för sej att nä nu vet jag inte om jag vågar ha kvar mina aktier och sålt en massa varpå alla andra har blivit nojjiga och gjort samma sak och kraschen/nergången är ett faktum.
Visst räntan har gått upp pga att staten ville bromsa inflationen men det var ju inte någr jätte höjningar men dom giriga investerarna tyckte väll det... :annoyed:
Senast redigerad av Kristian den 11 oktober 2008, 14:50, redigerad totalt 1 gånger.
Kristian, Hondalös.
JF.

Welen XLR8 Performance skrev:Oj det här var en intreant tråd..

Jag har själv tittat på hus i ett halvår lite drygt.. Tjejjen pluggar så jag får stå själv på huset i så fall.. Eller snarare garaget.. Jag är mer intreserad av ett grymt garage än ett hus... Mn för husfridens skull kanske man behöver ett kök och ett par rum med.. he he

I borlänge där jag bor så verkar det vara en av de värsta husmarknaderna i sverige.. Det finns väldigt få hus per invånare här och därme färre till salu ochg huspriserna har stigit högst i landet.. 2/3 delar av ett nytt hus kostar renoveringsobjekt så alla bygger nytt i princip.. 2-2,5 miljoner i lån och ingen amotering och räknar kallt med att inflationen ökar skrämmer mig lite.. Om alla gör så kommer bubblan spricka tillslut.. Det var inte många år sedan räntan låg på 12-15% och hur skulle husmarknaden idag se ut om det händer igen.. Hittar jag inget väldigt aktraktift nu så kommer jag vänta nått år eller bygga nytt jag med även om 2mille i lån låter skrämmande för mig.

Jag har alltid hållt på och köpt och sålt lite bilar men bilmarknaden är näst intill helt död just nu.. Bilmarknaden brukar gå ner ganska kraftigt på hösten vintern men nu är det tvärdött och värdens köplägen på begagnat bilar. Bara här på forumet verkar folks ögonstenar vara till salu länge och sedan släpps för mer eller mindre kanon priser.

Riksbanken sänkte räntan med en halv procent för några dagar sedan men låneräntan gick upp på i alla fall på någon bank till över 7%. 2-2,5 mille i lån blir svettigt då och det blir svårare att flytta lånen..

För mig som inte är insatt i hur ekonomin fungerar så känns det väldigt osäkert hur den här så kalalde krisen slår.. Jag tycker det känns som media har blåst upp det kraftigt och folk blir skitskrajja medans experter säger samtidigt att det kan bli värre än hur det var på 30 talet.. Vi får se hur det går.. Jag hoppas naturligtvis att det brakar hej villt och att jag kan göra ett hus fynd av någon stackare som byggt nytt och inte ha råd att bo kvar om ett år ungerfär.. Om det blir så tycker jag synd om alla som har milon lån..
Om de finns så få hus som du säger kanske de blir svårt att göra fynd då du nog inte är ensam om att vilja köpa hus om priserna går ner mycket?
Användarvisningsbild
LinusE

bygga nytt vore då vara de bästa ?
ring runt bland bönerna om o få köpa loss sådär 1500+ mark
bygg eget. så får man de som man vill och till samma eller lägre kostnad.
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
Charly

Ja det är sjukt egentligen... allting är bara hjärnspöken egentligen... brist på tillit och förtroende.
Det är inte alls så att det fattas något som om en skörd gick åt helvete för några tusen år sedan.

Jag citerar Franklin D. Roosevelt "we have nothing to fear but fear itself".
Medlem 427
Bagarn

Har man fast jobb och vet med sig att man inte kommer att förlora det samt att man inte sitter på lån och vet med sig att man inte kommer att ansöka om det inom en snar framtid så lär man inte direkt märka av lågkonjunkturen så mycket.

På det stora hela skulle man kunna göra en grov förenkling av problemet:
Hela krisen är triggad av de här dåliga lånen som bankerna (och allmänna investerare) förlorat en sjuhelvetes massa pengar på. På grund av detta håller de mycket hårdare i sina pengar och det blir svårare för andra företag att hitta finansiering för expandering och tillväxten stannar av. Kan inte företag expandera och behålla sina vinster måste de göra sig av med arbetskraft. Förlorar folk jobbet får de mindre pengar. Arbetslösa människor har mindre pengar och blir en större ekonomisk börda för staten. Har man mindre pengar spenderar man mindre. Spenderar folk mindre så minkar intäkter för företag och de måste öke priser för att få bättre marginaler samt kan inte expandera och måste kanske sparka ytterligare folk. Det är en ond cirkel som kan vara tuff att ta sig ur.
Hela kapitalistsamhället cirkulerar kring konsumption och kräver en stadig ökning av denna för att fungera. I en lågkonjunktur händer det motsatta och folk börjar automatiskt spara och förvärrar situationen.
Det är därför staterna börjar pumpa in pengar i finansmarknaden. Vare sig man vill eller inte så är finansmarknaden nuckeln till framgångsrik kapitalism.

Grovt förenklat och säkert fullt av fel, men jag har sneglat på whiskeyflaskan :)
[i]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]Happiness is not around the corner,

It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]

Magnus Bergström

Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
adio
Bil: Del Sol
Namn: Erik Rådström

Jag kom på en sak till nu i helgen när jag satt och pratade med ett par kompisar angående detta och om amortering.
Det kommer inte bli roligt för de som har lånat till sina bostadsrätter uppe i Stockholm nu och inte amorterat något.

När bostadspriserna går ner som de gjort nu så kan inte längre bostaden gå i borgen för hela summan du lånade och det blir omvärdering av lägenheten. Roligt för de som inte amorterat av något och får en nervärdering av sin lägenhet. Det är bara att casha upp och betala den delen bostaden inte kan gå i borgen för längre iom det lägre värdet.

Amortera ska man annars är man på fel bana. Om man sedan går ner och amorterar mindre för att den ena är arbetslös eller pluggar det är en sak men att inte göra det alls är helt galet!
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Användarvisningsbild
Regge

Det är inte lönt att amortera, dom pengarna ja lägger varje månad på det isåfall. Har jag mer nytta av idag än senare. Det blir ju inga stora pengar.

Gäller att försöka investera rätt från början.
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20

KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
adio

Det är inte konstigt de kan göra program som Lyxfällan på tv när folk inte har bättre koll än så.
Gå till vilken ekonomisk rådgivare som hellst och de kommer att säga att du ska amortera. Att säga att det inte är stora pengar är ju helt befängt. Jobbar inte du med bilförsäljning Erik? Du borde veta mer om hur lån påverkas beroende på hur du gör.

Läste du det jag skrev innan? De som inte amorterar kan få stora problem när värdet på bostadsrätten eller huset sjunker. Bankerna lånar ut pengarna efter vad de anser att huset/bostadsrätten kan gå i borgen för. När värdet på det går ner och du får en omvärdering som är lägre än lånet, har du då inga andra tillgångar så är det bara att betala banken den skillnaden som blir.
Går värdet ner 10% på en bostadrätt som var värderad till 2milj vid köp och du betalade det så är det bara att betala in 200.000:- direkt till banken.
Senast redigerad av adio den 12 oktober 2008, 23:22, redigerad totalt 1 gånger.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Användarvisningsbild
Dani
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Jag gör inte så mkt annorlunda, dock har jag precis börjat på mitt nya jobb hos en BMW återförsäljare så jag ligger lågt tills jag förhoppningsvis får fast anställning. Jag levde inte så värst dyrt redan innan nu när jag sålt mina bilar så det bör inte bli så farligt för min del.

Jag "hoppas" litegrann på att inflationen fortsätter öka så att man kan betala av lånen snabbt som fan och slippa den skiten :P, det vore väl det enda positiva i det hela men jag har inte så mkt lån kvar nu så egentligen hoppas man ändå på att det blir bättre tider asap. Å andra sidan, hade inte vart fel o köpa en lägenhet billigt/billigare när jag fått fast jobb.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Bagarn

Som en parentes, har ni tänkt på att inflation är mer än att lån blir "mindre" värda?
Inflation orsakas av att priser går upp och att era pengar blir mindre värda, alltså att du får mindre för dina pengar och således inte har lika mycket över per månad.

Har en polare som bodde i Australien när bostadsmarknaden kollapsade där för ett gäng år sedan och han kände många som blev utkastade från sina hus, fastän de egentligen kunda sitta och betala sina lån sedan innan. Eftersom huset inte längre räckte till som säkerhet får lånet vile banken inte gå med på det.
Säger inte att det nödvändigtvis går så långt här, bara att risken faktiskt finns.

Sen att de ekonomiska rådgivarna säger att du bör amortera är ju för att de jobbar för stället där du är skyldig pengar ;)
[i]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]Happiness is not around the corner,

Magnus Bergström

Prelude -93 *Såld*
Användarvisningsbild
smacke
Kontakt:

Banken blir ju glad om man INTE amorterar.. ju mindre du amorterar, desto mer ränta kan de plocka in...
SMacke #364
Användarvisningsbild
Dani
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

PS! Det där med inflationen var inte jätteseriöst menat om nu någon missade min smiley :)
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
adio

Det exemplet som Bagarn kommer med är exakt det jag pratar om.
Sen så är det skillnad på de rådgivare som jobbar på banken och de som är fristående.
De seriösa som jobbar på bank kommer att säga att du ska amortera men sen är det som Smacke säger att de tjänar mer pengar ju mindre du amorterar.
En fristående rådgivare kommer alltid att säga att du ska amortera så mycket du bara kan, och kan du inte så har du för dyrt boende.
Detta är som sagt med undantag för tillfälliga perioder där man betalar mindre av olika anledningar, men man ska alltid sträva efter att betala av så mycket som möjligt.
Erik Rådström

SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Användarvisningsbild
Regge

[quote name='Bagarn' date='12 Oct 2008, 23:39:12' post='509413

Sen att de ekonomiska rådgivarna säger att du bör amortera är ju för att de jobbar för stället där du är skyldig pengar ;)
[/quote]

Jag har inte råd att amortera mitt lån, och det lilla jag kan amortera hade ändå inte hjälpt mig om det blir en total värderingsminskning.

Den 1000:- lappen jag ev kan amortera varje månad har jag större behov av att betala mat etc.

Dessutom beror det ju på hur mycket man tagit i lån också.

Området jag bor på som heter Ellstorp i malmö var med i tidningen som en av 3st områden i malmö som med största sannolikhet inte kommer sjunka i värde. Det är värre för dom som bor i redan dyra områden, slottstaden, västra hamnen etc.
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20

KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Användarvisningsbild
luckan
Namn: Daniel Lukjanovic

Själv har jag haft spenderarbyxorna på mig ett tag nu... Planerar resor som in i sjutton... Det blir en australien runt innan jag åker hem, plus nzl och vanuatu...
Bagarn

Det ar nog en liten knivig balansgang for bankerna mellan ranteinkomster och risk. :)

Banken vill ju egentligen inte ta tillbaka ditt hus da de gar miste om framtida ranteinkomster, men a andra sidan vill de ju ha mojlighet att tacka upp sin investering. Det ar darfor jag menar pa att de vill at du amorterar, sa de sitter hyfsat sakert i prisfluktuationer.

Men vad vet jag egentligen? Jag spekulerar mest eftersom jag varken jobbar pa bank eller har nagra tunga lan :)

Magnus Bergström

Prelude -93 *Såld*
Krister

Adio: Ge dig för fan, du vet ju inte vad du snackar om!
I sverige så kickar man inte ut folk för att värdet på bostaden har sjunkit, det vet man inte med säkerhet förräns vid en försäljning och därmed sker det inte på det viset. Däremot i USA t.ex. så står inte lånet på dig som person utan det står på huset och du får bo där så länge du betalar lånet, men den dag du inte kan betala längre så är det bara lämna in nyckeln till huset och flytta, lånet följer inte med dig.
Så är det inte här i sverige, lånet följer med dig och du får betala på det i fortsättningen också.

Så lägg ner ditt jäkla skitsnack och läs på istället.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Krister

Ok, här får ni en utmaning ni som tror att bankerna kickar ut folk från deras hus och lägenheter...
Jag vill att ni tar fram ETT exempel på där banken har tvångssålt huset för att lånet var högre än värdet på bostaden och låntagaren inte betalat mellanskillnaden till banken.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Tommie Blomqvist

Sitter själv och tittar på när priser på bostäder sjunker.
Funderar på ett köp, och se om jag kan hitta en bostad för mig och tjejen.

Personligen tror jag vi bara sett början på våran konjukturdipp, ingen dipp varar i 3månader utan det är år av problem som kommer följa.

Se på ett bolag som Volvo.
På varje Volvo anställd går det ca 5 pers som jobbar med underleverantör sidan.
Saab har säkert 2-3pers som gör lika.
När man tala om nedskärningar på våra storbolag i vårt land drabbas väldigt många fler än det faktiska som får sparken.
Våra bostäder har haft ett stort problem, överbelåning.
Runt om i storstäder har man inte följt utbyggnadsplanen i samma takt som befolkningsökning och att det går olika trender, inflyttning till centralare delar.
Då brakar bostadspriserna iväg, och vi lånar mycket mera.

Gå tillbaka 40år, då köpte man inte bostad med 80%lån, utan då va siffran närmare 40%lån. Det gick inte att låna dom summor, man ansåg inte att det var säkert att sitta med så litet egenkapital på en så stort värde. Banken ägde inte som idag våra bostäder utan då ägde vi våra bostäder.
Att kunna äga sin bostad idag in en central del i någon av våra större städer i landet, det gör väldigt få personer. Det handlar om stora lån, med små marginaler, inkomst mot utgift. Lägg där till att el och och andra levnadskostnader ökar. Drivmedel stiger i pris, dagligvaror dras med upp.
Vi har köpt nya sällanvaror, tv, möbler och bilar.
Svensken har precis som många andra länders innevånare "unnat" sig en drägligare tillvaro.
Våra löner har också ökat, för bolag har lärt sig effektivisering, utläggning av tjänster på låglöneländer, produktion och administration. Det stod i varje dagstidning om hur effektivt det är och lönat sig.

Våran syn på arbeten som är icktjänstermänns relaterat har ändrats, ingen vill ha dom jobben som är smutsiga. Kontentan är att vi tar in arbetskraft och väljer bort dessa när vi utbildar oss. Det finns ett glapp mellan vad vi tänka oss göra och var arbeten finns. Vi slåss mera om tjänstermanna jobben.

Eftersom pengar är ett reslutat på framgång blir vi relativt giriga, dvs vi tar större risker för att se ut som vi har det bra, öka våran standard.
Resultat, marignalerna krymper.

När problemen börjar skymta återfår vi flockbeteendet, alla springer åt samma håll. Krisen eller vad man ska kalla den, blir ett djupt sår.
Bankens roll i detta är att det är människor som arbetar där, dom sitter i liknande roller som vi andra, lån lyx och nöjje. Marginal som är försvinnande liten. Men alla vill ju ha sin del av kakan.

Hur länge detta kommer pågå, vet ingen, om svensken ska lära sig något, jag tror det. Vi är mera rustade nu än under förra omgången på 90-talet.
Men övriga världen bestämmer mera om vilket håll flocken kommer springa.

Jag tror vi ser en vändning om ca 2år.

Hoppas precis som alla andra på kortare tid, men vi har inte sett alla följderna av bankkrisen, arbetsmarknaden och bostadslånen.
[b] Cybertuner[/b]
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]Snabbast på internet, men slöast på gatan
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]T[/b]ommie [b]B[/b]lomqvist
Användarvisningsbild
David Lundin

Som Krister säger är det ju dock inte banken som äger ditt hus eller din lägenhet, oavsett hur stort lån du har. Du har tagit lånet för att kunna köpa bostaden i fråga och det är du som äger den.
Skriv svar