renovering av hjulupphänging osv.
-
Featherweight
- Bil: Toyota Corona 1970 (sorry)
- Namn: Fredrik Jonsson
God afton!
Garage till vintern är äntligen på G och dags att börja planera inför vad som ska göras. tänkte börja med detta:
-Rostlagning. tips på rostskydd med mera får ni gärna komma med.
-Renovera hjulupphängningar och lite annat undertill. bra ide att montera löst allt, blästra, rostskydda och lägga på ny färg? tips på färg?
-montera fräscha bussningar. energy suspensions eller orginal? något man ska tänka på? passar ES-kit till crx även på VT?
-se över bromsar. är stålomspunna slangar något att rekomendera? kanske 282mm-bromsar.. men bara om det dyker upp något bra beg.
-möjligtvis coilovers, beror på ekonomin. undrar även över sånna där stag, fjäderbensstag, övre, undre bla bla bla, ni vet vilka jag menar.. gör det någon skillnad?
-antagligen kommer man stöta på lite fastrostade bultar osv. ska man då köpa nya från honda eller köpa rostfria med samma mått i järnaffärn (om det finns)?
tacksam för svar. och en sak till.. allt ska vara så billigt som möjligt:)
mvh.
Fredde
Garage till vintern är äntligen på G och dags att börja planera inför vad som ska göras. tänkte börja med detta:
-Rostlagning. tips på rostskydd med mera får ni gärna komma med.
-Renovera hjulupphängningar och lite annat undertill. bra ide att montera löst allt, blästra, rostskydda och lägga på ny färg? tips på färg?
-montera fräscha bussningar. energy suspensions eller orginal? något man ska tänka på? passar ES-kit till crx även på VT?
-se över bromsar. är stålomspunna slangar något att rekomendera? kanske 282mm-bromsar.. men bara om det dyker upp något bra beg.
-möjligtvis coilovers, beror på ekonomin. undrar även över sånna där stag, fjäderbensstag, övre, undre bla bla bla, ni vet vilka jag menar.. gör det någon skillnad?
-antagligen kommer man stöta på lite fastrostade bultar osv. ska man då köpa nya från honda eller köpa rostfria med samma mått i järnaffärn (om det finns)?
tacksam för svar. och en sak till.. allt ska vara så billigt som möjligt:)
mvh.
Fredde
Toyota Corona HT Mark II 1970
Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
CRX VT B18c6 -91 (skrotad)
Honda Civic Lsi -93 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
enrgy suspension ska väl vara bra, sitter med mina i handen så jag vet inte HUR bra dom är
är också lite intresserad av att veta om/hur mkt det hjälper med fjäderbensstag och alla andra stag?
är också lite intresserad av att veta om/hur mkt det hjälper med fjäderbensstag och alla andra stag?
Garaget.org/Jojjovich
- Xchai
- Bil: Crx vt 32psi
- Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
Bussningar är jävlit bra att nyta,byt allt,det passar på vt,jag har nämligen gjort det i sommras.det blir lättas om du har en press om du ska byta ut gammla,dem sitter som fan,,och vissa ska man bara ta bort gumma och låta den gammla metallringen vara kvar,Gå in på Faq och kolla när Benci gör det då fattar du.
Rostskydd kör jag med underredsmassa.
Jag har ej 282mm bromsar på min,,men jag har åkt med folk som har,,det va välldit bra bett på den setupen,så kör hårt tycker jag.
Köp nya bultar från honda iställe tycker jag.
Stålomspunna skulle jag själv sattsa på.den kan inte vara sämre än gummit allfall.
Rostskydd kör jag med underredsmassa.
Jag har ej 282mm bromsar på min,,men jag har åkt med folk som har,,det va välldit bra bett på den setupen,så kör hårt tycker jag.
Köp nya bultar från honda iställe tycker jag.
Stålomspunna skulle jag själv sattsa på.den kan inte vara sämre än gummit allfall.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
-
Aerodynamic
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
- Been thanked: 1 time
Färg om du inte behöver jätte fin finish på lacken skulle jag rekomendera hammarlack.
Har lackat även med pulverlack som har tendens att spricka ibland.
Men hammarlacken är för j.... bra.
Mvh, Per
Har lackat även med pulverlack som har tendens att spricka ibland.
Men hammarlacken är för j.... bra.
Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Gick över hjulupphängningen på rexen i vintras och det verkar hålla riktigt bra.
Jag blästrade alla delar med alu silikat sen grundade jag med zink (mest för att jag hade ett antal burkar stående) och till sist en tålig matt svart färg.
Jäkligt jobbigt att blästra allt ordentligt men det blir grymt bra om man är noggrann. Före och efter bild: (innan lackering)
hade tänkt lämna in allt och få det pulverlackat men det kändes lite överdrivet
Jag passade på att byta alla bussningar, spindelleder och hjullager när jag ändå var igång + lite annat
Byte även ut diverse bultar till nya vilket blev en dyr affär. Bultar är inte billigt på Honda så försök att inte dra av några.
Jag blästrade alla delar med alu silikat sen grundade jag med zink (mest för att jag hade ett antal burkar stående) och till sist en tålig matt svart färg.
Jäkligt jobbigt att blästra allt ordentligt men det blir grymt bra om man är noggrann. Före och efter bild: (innan lackering)

hade tänkt lämna in allt och få det pulverlackat men det kändes lite överdrivet
Jag passade på att byta alla bussningar, spindelleder och hjullager när jag ändå var igång + lite annat
Byte även ut diverse bultar till nya vilket blev en dyr affär. Bultar är inte billigt på Honda så försök att inte dra av några.
-
Lars P

- Bil: EK4 K20
- Namn: Lars Palmgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 9 times
- Kontakt:
Blästra om du har möjlighet, sen körde jag på med hammarlack direkt
ES helt klart. det mesta passar. men det finns en tråd om detta där det beskrivs noga. sök
Mycket är fingängat och kan vara jobbigt att hitta, behåll de som inte går sönder o köp resten oem
Blästra om du har möjlighet, sen körde jag på med hammarlack direkt
ES helt klart. det mesta passar. men det finns en tråd om detta där det beskrivs noga. sök
Mycket är fingängat och kan vara jobbigt att hitta, behåll de som inte går sönder o köp resten oem
Senast redigerad av Lars P den 15 oktober 2008, 19:49, redigerad totalt 1 gånger.
076-1174430
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
- Xchai
- Bil: Crx vt 32psi
- Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
Sorry för det rostskydd,,jag trodde du menade underbilen :biglaugh2: ,,självklart ska du inte ha underreds massa på bärarmana :whistling:
Ang hammarlack,,jag tycker det är bara skit,minsta mekaniska åverkan så lossnar det,samma sak gäller pulverlack,men det får duga så länge.
Ang hammarlack,,jag tycker det är bara skit,minsta mekaniska åverkan så lossnar det,samma sak gäller pulverlack,men det får duga så länge.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
- nenilsson
- Bil: Civic VT
- Namn: Emil Nilsson
Welén: Du verkar ha koll på lack, vad är bäst kontra pris? Låt säga att man bara vill fräscha upp lite medans man ändå har skiten nere, men det inte behöver ha finish som någon utställningsbil. Skulle du kunna ge en ungefärlig uppskattning på pris på de olika metoderna? Skulle vara guld värt, både för mig och antagligen för trådskaparen också.
Tack på förhand
Tack på förhand
Emil Nilsson
Sthlm
Civic VT
Sthlm
Civic VT
-
Featherweight
tack för tipsen, fortsätt såhär:)
en liten fråga.. är det likadana ok på prelude som på rover 620ti? med tanke på denna: <a href="http://cgi.ebay.co.uk/Rover-Brake-Calip ... 286.c0.m14" target="_blank">http://cgi.ebay.co.uk/Rover-Brake-Calip ... .c0.m14</a>
en liten fråga.. är det likadana ok på prelude som på rover 620ti? med tanke på denna: <a href="http://cgi.ebay.co.uk/Rover-Brake-Calip ... 286.c0.m14" target="_blank">http://cgi.ebay.co.uk/Rover-Brake-Calip ... .c0.m14</a>
Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
Jag har blästrat och pulverlackat hela min upphängning, har inte alls samma erfarenheter som Welen utan mitt sitter jätte bra. Det är tåligt för slag och det är inte sprött.
Epoxylacken är där emot inte så dum den heller, men det är ingen skillnad mot pulverlack, får du ett stenskott eller hårdare slag så lossnar det som bitar från båda typerna.
Epoxylacken är där emot inte så dum den heller, men det är ingen skillnad mot pulverlack, får du ett stenskott eller hårdare slag så lossnar det som bitar från båda typerna.
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
Epoxyn är suverän när det gäller rostskydd, alla gasbehållare som dykartuber som ex är epoxylackade och de håller jätte bra. Men när man får ett hårt slag på så flagnar det och börjar rosta för det tar grundfärgen med sig.
Jag betalade 400:- för hela min hjulupphängning när jag pulverlackade den.
Jag betalade 400:- för hela min hjulupphängning när jag pulverlackade den.
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
-
Lars P

- Bil: EK4 K20
- Namn: Lars Palmgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 9 times
- Kontakt:
Jag tycker hammarlack funkade väldigt bra
Min ser fortfarande fin ut, fast har ju inte kört så mycket :whistling:
Min ser fortfarande fin ut, fast har ju inte kört så mycket :whistling:
076-1174430
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Lars@allbilskroten.se
Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
-
Aerodynamic
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
- Been thanked: 1 time
Jag står oxå kvar vid hammarlacken.
Även provat blästra bort hammarlack vilket är ett helvete för hammarlacken sitter så bra.
Har heller aldrig haft rostproblem efter lackat med hammarlack.
Mvh, Per
Även provat blästra bort hammarlack vilket är ett helvete för hammarlacken sitter så bra.
Har heller aldrig haft rostproblem efter lackat med hammarlack.
Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Hammarlack är inte ett bra alternativ eftersom det innehåller silicon. Silicon är negativt på det sättet att det "smittar" och det gör att det är svårt att få bort den feta ytan om du ska lacka något runt omkring.
Det är inget problem att tvätta bort siliconet på plana ytor, problemet är att det kryper in i skarvar och veck där det är svårt att få bort.
Vet du att du inte ska lacka bilen så är det bara att köra men det är något man bör tänka på när man använder hammarlack.
Det är inget problem att tvätta bort siliconet på plana ytor, problemet är att det kryper in i skarvar och veck där det är svårt att få bort.
Vet du att du inte ska lacka bilen så är det bara att köra men det är något man bör tänka på när man använder hammarlack.
Erik Rådström
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
SPONSORER
AKR-Performance
Pelganders Motorslip
Backup Partner
-
Featherweight
upp:PFeatherweight skrev:tack för tipsen, fortsätt såhär:)
Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)