Poll: Fyller du oljefiltert innan du monterar det?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7949
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

9 juni 2007, 20:20

Fyller fortfarande, och kommer fortsätta med det.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Kristian
Master
Master
Inlägg: 2482
Blev medlem: 2 maj 2004, 19:12
Ort: Stockholm

9 juni 2007, 22:17

blir de inte kladdigt eller ställer du bilen på nosen innan du byter olja?
Kristian, Hondalös.
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7949
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

9 juni 2007, 22:21

Jag vet inte hur lång tid ni brukar ta på er för att skruva fast filtert, men jag har aldrig tappat en droppe när jag gjort så här. Så det är nog mer om man har svårt med hålkänslan än filterbytet i sig.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Fixxe
Tackade nej till jobb på Spoon
Tackade nej till jobb på Spoon
Inlägg: 5176
Blev medlem: 27 juli 2004, 19:17
Bil: Civic/Jazz/Subaru
Namn: Fredrik Heijel
Ort: Halmstad
Has thanked: 12 times
Been thanked: 8 times

9 juni 2007, 22:21

nosen?

wtf kristian.. när du swappa satte du din motor bak o fram :P
på rumpan blir det ju ;)
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 |

Civic -00 #racekor
Jazz -13 #röktafittan
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Speaking without thinking, is like shooting without aiming

www.streetperformance.se
TheSilencer
Användare
Användare
Inlägg: 55
Blev medlem: 15 juli 2005, 14:38
Ort: Hagfors, Värmland

10 juni 2007, 13:14

Fyller alltid filtret. Inte direkt av anledningen att det skulle slita mindre på motorn utan att jag alltid tar en extra titt på filtret innan montering. Är helt nojjig att det ska vara något fel på det. Fyller alltid lite i botten på filtret, snurrar runt det sakta och ser så att det suger åt sig. Så gör jag några ggr tills hela filtermassan har sugit åt sig olja, sen smörjer jag packningen.
Som M Scotte säger, har nog aldrig runnit ur någon olja när jag bytt. Isåfall någon droppe, som fått agera rostskydd.
[i]"Asfalterat? Här i Värmland kallar vi allt grusväg."[/i]

<!--sizeo:3--><span style="font-size:12pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->//Johan Mossfeldt
Medlemsnr 1569<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Användarvisningsbild
Jimmy
Proffs
Proffs
Inlägg: 2556
Blev medlem: 28 mars 2004, 13:34
Bil: Civic EG
Namn: Jimmy Eriksson
Ort: Gävle
Kontakt:

10 juni 2007, 16:30

har väll inte funnits en honda verkstad som fyllt filtret med olja så varför börja nu?

jag lär då inte göra det
www.JJizzle.com = Styggaste bloggen
www.garaget.org/jimmy_JDM
www.RubNScrape.com

Mordiiax - "ingen vits att försöka leka rik med orignalsaker när man ändå avslöjat att man är fattig genom att åka honda"
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7949
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

10 juni 2007, 19:19

Denna tråd är lika splittrad som en om hur man ska köra in en ny motor. Det är två olika läger som sällan samsas.
Oavsett så verkar det funka vilket som, och det är huvudsaken.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
LinusE
Master
Master
Inlägg: 1947
Blev medlem: 27 april 2004, 17:53
Bil: CRV 08
Namn: Linus Eriksson
Ort: I Skåne
Kontakt:

10 juni 2007, 22:33

jo men o fylla fitret innan känns då lika överarbetat som att t.ex torka sig i röven innan man skitet alltså ?
(kankse dåligt exempel dock)
Linus Eriksson
#828 Skåne/Harlösa
---------------------------------

Snart provat alla Honda modeler....
Men NSX är en stadig dröm ...
M Scotte
Jag är en Honda :D
Jag är en Honda :D
Inlägg: 7949
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:30
Namn: Martin Scotte
Ort: Vellinge
Been thanked: 7 times
Kontakt:

10 juni 2007, 22:41

Inte för mig i alla fall, jag gör det för att jag tror på idéen. Samma sak som att jag inte startar upp en nybyggd motor innan jag har minst 3 bar i oljetryck.
Martin Scotte
Subaru Outback -19
Jazz -07
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
civicrille
Gillar Honda!
Gillar Honda!
Inlägg: 316
Blev medlem: 7 september 2006, 19:33

28 juni 2007, 00:54

har också hört att man ska fylla, så givetvis häller man i nån dl, - knappast mycket besvär? men det mesta är ju 2-sidigt, säkerligen ingen skillnad om man inte fyller. huvudsaken är väl att man gnuggar startmotor ett bra tag utan gnista på stiften (extra viktigt med turbo)..
Rikard Bergenström
Dawson
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 9
Blev medlem: 9 april 2007, 22:17
Ort: Åland

29 juni 2007, 09:10

vet ni varför man fyller upp ett oljefilter före man monterar de? För att få bort luftfickans om blir kvar inne i filtret..
Men hur ska man kunna fylla filtret när de lutar neråt på min motor en liten aning? ja har alldrig fullt upp filtret, men däretmot när ja startar motorn så är ja jävlit observant att jag har oljetryck o kontrolerar mängen igen efter ja ha låiti motorn gått o oljan gott ut i systemet o filter..
______________________________________
<!--fonto:Comic Sans MS--><span style="font-family:Comic Sans MS"><!--/fonto-->Ålänningen<!--fontc--></span><!--/fontc-->
<!--fonto:Comic Sans MS--><span style="font-family:Comic Sans MS"><!--/fonto-->Mikael Dahlström<!--fontc--></span><!--/fontc-->
<!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto-->Honda Civic 1.6i doch<!--fontc--></span><!--/fontc-->
<!--fonto:Comic Sans MS--><span style="font-family:Comic Sans MS"><!--/fonto-->Micke_gottbyFBK[AT]hotmail.com<!--fontc--></span><!--/fontc-->
<!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto-->+358 40 835 6880<!--fontc--></span><!--/fontc-->
Användarvisningsbild
Kraft
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 810
Blev medlem: 24 juli 2004, 23:15
Bil: S2000
Namn: John Kraft
Ort: Stockholm

29 juni 2007, 20:19

har aldrig gjort och kommer aldrig att göra, finns ingen anledning.

Men jag lever ju i mina ungdoms glada dagar och är rätt grön.

Alla som fyller sina filter men ändå haft lagerras säger tuppen ja!!!.
Senast redigerad av 1 Kraft, redigerad totalt 1 gånger.
S2000
NSX
Accord

www.tojabygg.se
JG
Användare
Användare
Inlägg: 194
Blev medlem: 25 juli 2004, 03:45
Ort: Helsingborg
Kontakt:

12 december 2007, 15:16

detta är ett fall för mythbusters =)

jag anser oxo detta vara onödigt. utan belastning i en eller nån ynka sekund kan omöjligtvis göra nån skillnad.
den lilla mängd luft som finns i filtret kommer knappast under den korta tid hinna torka ut lagerbanor och dyligt.
den olje film som redan sitter där är fullt tillräcklig.

men däremot så är det absolut inte skadligt eller så, bara onödigt jobbigt, spec på honda o liknande där filtrets anläggningsytan mot motorn sitter 90 grader ut mot blockets baksida.

i en nybyggd motor så förespråkar jag dock noga inkletning av alla rörliga lagerdelar med mineralolja eftersom syntet oljan gärna vill krypa bort samt att man så klart kör upp ordentligt oljetryck på minst 3bar före uppstart så man verligen har säkrat att alla kanaler i blcok o topp samt rör mm fått olja som dom ska.
jag brukar repetera detta en extra gång för att verkligen se att det är grönt.

det är däremot inte heller fel att koppla av spridarkontakter samt styrström till tändningen för att köra runt några varv på startmotorn och på så sätt fylla olja i filtret oxo.
men att fylla det föremontering anser jag vara onödigt.
Johan Grönberg

Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
Användarvisningsbild
Dani
1337!
1337!
Inlägg: 4179
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Kontakt:

12 december 2007, 16:32

JG skrev:i en nybyggd motor så förespråkar jag dock noga inkletning av alla rörliga lagerdelar med mineralolja eftersom syntet oljan gärna vill krypa bort
Subaru rekomenderar att man kör halvsyntet i deras motorer, helsyntet är inget bra för deras motorer plus att motorn drar mkt olja då.
Jag hann inte få någon förklaring för gubben från Subaru som var hos oss hade bråttom iväg. Bara en notis, sådär...på tal om ingenting liksom.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Brothan
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 23
Blev medlem: 5 december 2007, 18:17
Ort: Anderstorp

12 december 2007, 19:55

På lite finare bilar gör jag det alltid men på sämre skit brukar jag rycka tändningen och veva på starten tills lampan slocknar.. dock lite svårare på nyare bilar..
Andreas Anderson
In Garage:
Subaru Impreza GT 99, BMW 325 Långlopp
On Road:
BMW M3 Coupe 96
JG
Användare
Användare
Inlägg: 194
Blev medlem: 25 juli 2004, 03:45
Ort: Helsingborg
Kontakt:

12 december 2007, 22:19

Dani skrev:<!--quoteo(post=450925:date=12 Dec 2007, 15:16:23:name=JG)--><div class='quotetop'>QUOTE(JG 4 12 Dec 2007, 15:16:23) [snapback]450925[/snapback]</div><div class='quotemain'><!--quotec-->i en nybyggd motor så förespråkar jag dock noga inkletning av alla rörliga lagerdelar med mineralolja eftersom syntet oljan gärna vill krypa bort
Subaru rekomenderar att man kör halvsyntet i deras motorer, helsyntet är inget bra för deras motorer plus att motorn drar mkt olja då.
Jag hann inte få någon förklaring för gubben från Subaru som var hos oss hade bråttom iväg. Bara en notis, sådär...på tal om ingenting liksom.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

jag menade enbart vid monteringen av delar som vev, stakar, kammar mm....sen kör man på vad man vill eller vad som rekomenderas av din trimm leverantör mm
Johan Grönberg

Överladdning är bara en kompensation för flödesmisstag
Citgho
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 0
Blev medlem: 6 december 2007, 14:12
Namn: Patrik Tikkanen
Ort: Långsele

20 december 2007, 21:57

På lastbilar fyller jag alltid iom att det går så mycket olja i dom och det tar för lång tid att få ut oljan i motorn.

På personbilar fyller jag om filtret hänger rakt ner (typ volvo) men annars skippar jag det.
tuleboy80
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 december 2007, 00:13

20 december 2007, 23:54

Citgho skrev:På lastbilar fyller jag alltid iom att det går så mycket olja i dom och det tar för lång tid att få ut oljan i motorn.

På personbilar fyller jag om filtret hänger rakt ner (typ volvo) men annars skippar jag det.

Bra skrivet!! Håller med föregående!! Kan ju va rätt tråkigt att torka upp oljan man sullar ut innan filtret sitter där de ska!!!

Varför inte dra runt motorn utan tändning ist...lär ju funka lika bra om inte maximalt??? :thumbup:
Gert Johansson
Användarvisningsbild
LinusE
Master
Master
Inlägg: 1947
Blev medlem: 27 april 2004, 17:53
Bil: CRV 08
Namn: Linus Eriksson
Ort: I Skåne
Kontakt:

23 december 2007, 12:47

om motorn e igång eller ej kan ju kvitta. har du inget oljetryck så har du inte.
det är torra lager man vill undkomma..

oavset villket så är de lika over kill nu som de varnär tråden startades :D :P
Linus Eriksson
#828 Skåne/Harlösa
---------------------------------

Snart provat alla Honda modeler....
Men NSX är en stadig dröm ...
Användarvisningsbild
Xchai
Master
Master
Inlägg: 1633
Blev medlem: 25 juli 2004, 10:02
Bil: Crx vt 32psi
Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
Ort: Borlänge/Vallentuna/Västerås

23 december 2007, 14:20

Brukar själv fylla lite olja inna jag montera den,vet inte om man verkligen behöver det men jag gör det allfall.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF

Tunnis aka Glad
Simon,mm
Civicenough
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 24
Blev medlem: 19 mars 2006, 15:34
Ort: Karlskrona
Kontakt:

24 december 2007, 02:05

Aldrig hört talas om detta. Låter overkill. Isåfall borde man ju öppna toppen o hälla i olja där med. Och tvångsmata oljepickupen.

Naeh, smörja packningen på filtret o sen skruva dit det, det gör jag, inget annat kladd. :)

Sen har jag säkert andra grejer för mig som ni skulle tycka är knasigt... Olika religioner... ;)
[i]Roger Gustafsson, Karlskrona, Escort mk2, Cx 1,5 -85 SÅLD, Octavia -07, Crx -87 ClubRacer[/i]
Lars P
Lärd
Lärd
Inlägg: 1249
Blev medlem: 18 december 2007, 23:04
Bil: EK4 K20
Namn: Lars Palmgren
Ort: Linköping
Kontakt:

1 januari 2008, 17:10

Låter rimligt att man ska göra så.

Jag har inte heller hört talas om det men får göra så sen när motorn ska skruvas ihop.
076-1174430
Lars@allbilskroten.se

Tesla Model S -19 Vit
NSX -91 Vit Vit
Accord -93 Ombyggd till biltransport
CR-X 1,5 -84 Röd
Accord 1,6 -80 Blå
Civic tourer -15 Vit
cru
Användare
Användare
Inlägg: 235
Blev medlem: 24 augusti 2007, 19:26
Bil: EG6 Vanilla!
Namn: Andreas Selahn
Ort: Linköping

13 maj 2008, 20:10

alltid hällt i i filtret.. samt ny packning och smörja in gummiringen innan man går på't ;) (ta det hur ni vill):D

Jag fyllde på filtret innan ditsättning p.g.a att det ska få flöde direkt i filtret? är ju inget besvär direkt! =]
sandydoull
Användare
Användare
Inlägg: 105
Blev medlem: 12 juni 2008, 01:34
Namn: Sandy Doull

18 september 2008, 14:52

Det finns oljebytt instruktioner i manualen till min bil, tror inte att det står där nånting om att man ska fylla oljefiltret.

Det ända jag kan tänker mig det är bra för är att oljenivån kanske stämmer bättre innan du starta motorn.

Däremot ska man vara jävligt noga med oljapluggen, som jag lärde mig med min fd accord, tappade oljepluggen efter motorvägen, dröjde inte många sekunder innan kamaxeln gick av :crash: Lärde mig att inte köra en meter ens) till nästa avfart om oljalampan lyser;)
Senast redigerad av 1 sandydoull, redigerad totalt 18 gånger.
'04 Honda Accord Tourer 2,4 EXE
'98 Honda Accord Coupe V6
'86 Honda Accord Aerodeck 2,0 EXi
'92 2,2 LX Honda Accord Sedan (i USA)
Tahiti
Användare
Användare
Inlägg: 219
Blev medlem: 14 augusti 2008, 17:41

18 september 2008, 17:36

Oj det var en gammal tråd.
Det är klart att det inte står något om det i manualen, där skriver de ju knappast hur man öppnar huven...

Om filtret monteras "hängande" så fyller jag. Annars skippar jag det för att slippa kladd.
Några Hondatastyle insugspackningar kvar. B18, K20, D16. Volvo B23. Nissan SR20DET
Användarvisningsbild
Yobaman
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 871
Blev medlem: 29 oktober 2008, 16:46
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg
Ort: Sthlm

31 oktober 2008, 22:40

Jag har alltid hällt i en skvätt i filtret och rullat runt oljan och sett till att den mättats på olja, sen i med nån deciliter till sen på så slipper man drället, den ska ju inte fyllas till bredden.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Användarvisningsbild
Jim_H
Kunnig
Kunnig
Inlägg: 794
Blev medlem: 12 november 2004, 20:33
Bil: Crx VT
Namn: Jim Hansson
Ort: Tomelilla

3 november 2008, 18:05

Fyller inte mina oljefilter.. Hade dock gjort det om det stod så i WSM men det gör det inte i Hondas, så därav fyller jag det inte.
Jim Hansson, Tomelilla. 076-8477392

Jim's Tuning - CPL Racing, Xenocron Tuning Solutions & Tegiwa Imports.
Mappning av bl.a. Hondata s300, K-Pro, Flashpro, Crome, BRE osv i 2WD bromsbänk.
Chippning av OBD1/OBD0 ECU. Ring eller PM för frågor.
Skriv svar