Seriöst reportage. Gjordes när Porsche hävdade att Nissan ljög om tiden.
<a href="http://magazines.drivers-republic.com/d ... etruth030/" target="_blank">http://magazines.drivers-republic.com/d ... uth030/</a>
Nissan GT-R vs 911 runt ringen
Kategoriregler
Bilder och filmer från träffar lägger du under eftersnackskategorin, ej här.
Bilder och filmer från träffar lägger du under eftersnackskategorin, ej här.
Antonio Pozzi
- David Lundin
- Namn: David Lundin
Frågan är hur mycket som beror på fordonskännedom här, han tävlar ju tydligen i Porsche-bilar på ringen så han är ju inte helt nollställd på att köra Porsche effektivt där direkt. Hur välskrivet det än är kan man också ifrågasätta hur opartisk han egentligen är med tanke på denna bakgrund.
Han försöker ju inte hymla med det å andra sidan utan det framgår tydligt, men det gör det ju inte mindre relevant...
Han försöker ju inte hymla med det å andra sidan utan det framgår tydligt, men det gör det ju inte mindre relevant...
Senast redigerad av David Lundin den 25 november 2008, 14:52, redigerad totalt 1 gånger.
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Det ligger något i det du säger David. Samtidigt ser ju siffrorna ganska märkliga ut i en jämförelse. Att en bra mycket tyngre bil med mindre mos i motorn och sämre bromsar skulle köra snabbare runt ringen är ju en lurig ekvation att få ihop. Om den lättare bilen hade varit en gammal jämkare med svajig fjädrig så skulle det kanske gått att få ihop ekvationen, men när det är Porsches 911-flaggskepp så blir det betydligt svårare att få ihop det. Även om Nissans låda är något i hästväg snabb på att växla.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
- Regge
- Bil: Honda S2000
- Namn: Erik Regnell
- Been thanked: 1 time
Kul läsning, helt klart.
Jag tycker egentligen inte att detta är speciellt rellevant.
En bil för 52,900£, Nissan GTR
kan köra gämnt
Med en bil för, 131,000£, Porsche 911 GT2
Prisskillnad = 78,100£
DVS = nästan 1,000000sek i ren pris skillnad.
Då kan du spöa en sju helvettes massa bilar runt ringen, sen köpa en nästan ny Porsche cayenne Turbo å dra hem skiten till Sverige igen.
Man får plötlisgt ett ganska stort perspektiv, vilket mästerverk GTR verkligen är för dom pengarna.
Nu vill jag se en ny NSX, TACK =)
Jag tycker egentligen inte att detta är speciellt rellevant.
En bil för 52,900£, Nissan GTR
kan köra gämnt
Med en bil för, 131,000£, Porsche 911 GT2
Prisskillnad = 78,100£
DVS = nästan 1,000000sek i ren pris skillnad.
Då kan du spöa en sju helvettes massa bilar runt ringen, sen köpa en nästan ny Porsche cayenne Turbo å dra hem skiten till Sverige igen.
Man får plötlisgt ett ganska stort perspektiv, vilket mästerverk GTR verkligen är för dom pengarna.
Nu vill jag se en ny NSX, TACK =)
Senast redigerad av Regge den 25 november 2008, 17:01, redigerad totalt 1 gånger.
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Golf GTi Clubsport-S -17
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Jag instämmer till fullo att GTR är ett mästerverk och en sjukligt prisvärd kärra. Men jag tycker att mycket talar för att den egentligen inte är snabbare än en Porsche GT2 vilket det handlade om. Kanske med lite uppgraderingar i form av chassiprylar, uppställt laddtryck och lite hårigare bromsar.
Stockholm
- David Lundin
Fast målet för GTR var väl alltid 911 Turbo har jag för mig, inte GT2, även om Nissan nu råkade köra snabbare än GT2...
-
moggesthlm
- Been thanked: 6 times
Detta diskuteras på både zatzy och rejsa, där har nån lagt loggfiler m.m från andra varv på ringen och kommit fram till att han kör ganska "dåligt" generellt.
Så hela artikeln är mest om vad han klarar av att prestera med bilarna och vad det skiljer sins emellan....
Läs tråden på zatzy så förstår ni =)
Så hela artikeln är mest om vad han klarar av att prestera med bilarna och vad det skiljer sins emellan....
Läs tråden på zatzy så förstår ni =)
Senast redigerad av moggesthlm den 25 november 2008, 19:39, redigerad totalt 1 gånger.
//Morgan Blom, Stockholm
Kör:
Honda Civic 1.5 Sedan -88
Honda Civic 1.6i 16v K20 swap -89
Honda Legend 3.5 -97
Honda Integra Type - R -99
Honda Accord V6 Hybrid - 07
Honda Civic Tourer -14
Kör:
Honda Legend 3.5 -97
Honda Civic Tourer -14
- Regge
Precis precis.David Lundin skrev:Fast målet för GTR var väl alltid 911 Turbo har jag för mig, inte GT2, även om Nissan nu råkade köra snabbare än GT2...
Vänta tills dom släpper V-spec
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Det känns lite mer rättvist att mäta GT2an mot GTR V-spec när den kommer. Den är också lättad, trimmad och tvåsitsig.
GTRen bryter mot fysikens lagar, den är något i hästväg och inte bara för dom pengarna.
GTRen bryter mot fysikens lagar, den är något i hästväg och inte bara för dom pengarna.
S2000
NSX
Accord
www.tojabygg.se
NSX
Accord
www.tojabygg.se
Men så är väl porsches bilar en kompromiss från 60-talet och GTR helt nyutvecklad, efter att ha läst diskussionerna på rejsa samt zatzy så anser jag att artikeln är helt diskvalificerad.
Tyvärr så klarar han inte av att köra någon av bilarna på gränsen.
Jag tycker det är anmärkningsvärt att :
GTR kostar mycket mindre än GT2
GTR var aldrig byggd att matcha GT2
trots att artikelförfattaren är mer van vid porsche så lyckas han sätta en tid inte långt ifrån i en GTR, byter man dessutom däck till de som användes vid "rekordet" så kapas ~5 sek vilket gör att de i princip hamnar på samma tid ändå.
GTR kan man köra till jobbet i, vilket antagligen inte är fallet med GT2...
Tyvärr så klarar han inte av att köra någon av bilarna på gränsen.
Jag tycker det är anmärkningsvärt att :
GTR kostar mycket mindre än GT2
GTR var aldrig byggd att matcha GT2
trots att artikelförfattaren är mer van vid porsche så lyckas han sätta en tid inte långt ifrån i en GTR, byter man dessutom däck till de som användes vid "rekordet" så kapas ~5 sek vilket gör att de i princip hamnar på samma tid ändå.
GTR kan man köra till jobbet i, vilket antagligen inte är fallet med GT2...
Medlem 427
Inte för att jag gillar Porsche, men jag måste försvara Porsche iaf.
Ingen tvekan om att Nissan är ett UNDERVERK rent tekniskt. Som Kraft sa, den bryter f-n mot fysikens lagar.
Men det är rätt intressant att priset ALLTID kommer på tal mellan sportbilar när man väger in prestanda. Det gäller nästan alltid uteslutande prestandabilar.
De kunder som köper den typen av bilar är ju inte priskänsliga. Visst, det är imponerande vad Nissan har byggt rent tekniskt, men Nissan har inte varumärket som gör att de kan ta betalt lika mycket pengar.
Om ni drev Ferrari, Porsche eller nåt annat exklusivt, skulle ni då inte utnyttja det starka varumärket & ta betalt för det?
Vad Porschen kostar är ointressant. Vad den kostar att framställa är mer intressant i så fall kontra Nissan.
Men bygger man upp varumärken så att de blir starka så tar man väl betalt för det?
Om 20 år kanske Nissan kan ta 2 miljoner för sina bilar & en Porsche kostar 500.000. Det bestämmer ni i slutändan.
Ingen tvekan om att Nissan är ett UNDERVERK rent tekniskt. Som Kraft sa, den bryter f-n mot fysikens lagar.
Men det är rätt intressant att priset ALLTID kommer på tal mellan sportbilar när man väger in prestanda. Det gäller nästan alltid uteslutande prestandabilar.
De kunder som köper den typen av bilar är ju inte priskänsliga. Visst, det är imponerande vad Nissan har byggt rent tekniskt, men Nissan har inte varumärket som gör att de kan ta betalt lika mycket pengar.
Om ni drev Ferrari, Porsche eller nåt annat exklusivt, skulle ni då inte utnyttja det starka varumärket & ta betalt för det?
Vad Porschen kostar är ointressant. Vad den kostar att framställa är mer intressant i så fall kontra Nissan.
Men bygger man upp varumärken så att de blir starka så tar man väl betalt för det?
Om 20 år kanske Nissan kan ta 2 miljoner för sina bilar & en Porsche kostar 500.000. Det bestämmer ni i slutändan.
Antonio Pozzi
- Regge
Men dom pengar som skiljer bilarna, måste dom lägga en sju helvettes massa pengar på att bygga upp varumärket. Bygga flotta anläggningar etc, bjuda sina kunder på evenemang etc.
Nej jag tycker det e helt sjukt att Nissan kan bygga en bil för dessa pengar. GTR har ett starkt varumärke, det är ju bilarnas Godzilla, kungen bland alla bilar som har företag som driver eftermarknadsprylar.
Nej jag tycker det e helt sjukt att Nissan kan bygga en bil för dessa pengar. GTR har ett starkt varumärke, det är ju bilarnas Godzilla, kungen bland alla bilar som har företag som driver eftermarknadsprylar.
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Näe, ett varumärke bygger man inte på en natt.
Sen bygger man inte ett varumärke enbart på "flotta anläggningar & lite räkcocktails". Ferrari/Porsche har byggt superbilar sen urminnes tider. Ferrari satsar allt sitt krut i F1.
Ferrari/Porsche har en historia på tävlingsbanorna som direkt är knuten till SPORTBILAR.
Nissan bygger personbilar och bygger sen en superbil för att boosta sitt varumärke. En stor skillnad.
Sen fattar jag inte varför folk blir så impade? Att man lyckas bygga en GT-R? Nissan saknar ju inte resuser direkt.
Hur många bilar säljer Nissan? Ferrari säljer väl runt 5000 bilar per år på sin höjd. Porsche lite mer givetvis.
Har man ett varumärke som Porsche/Ferrari som har byggt upp detta sedan urminnes tider tar man betalt för det. Hur många GT-R skulle Nissan sälja om också den kostat 2 milj.
För Nissan hade tagit 2 milj lätt, om de bara hade kunnat. Det är inte välgörenhet man sysslar med.
Ett företag som Nissan kan dessutom kosta på sig att sälja ett begränsat antal superbilar med förlust, bara för att visa vad man kan bygga "om man vill"
En GT-R är väl för Nissan vad Enzo och Carrera GT är för Ferrari och Porsche.
En som är ute efter en Porsche eller Ferrari är ute efter en Porsche eller en Ferrari med allt vad det innebär. Sen är det en jä-la nagel i ögat för dem att Nissan är lika snabb, men Nissan saknar andra värden för dessa personer.
Jag tror Honda har en bättre plattform än Nissan med sin nya NSX eftersom Honda har mer tradition inom motorsporten etc.
Sen bygger man inte ett varumärke enbart på "flotta anläggningar & lite räkcocktails". Ferrari/Porsche har byggt superbilar sen urminnes tider. Ferrari satsar allt sitt krut i F1.
Ferrari/Porsche har en historia på tävlingsbanorna som direkt är knuten till SPORTBILAR.
Nissan bygger personbilar och bygger sen en superbil för att boosta sitt varumärke. En stor skillnad.
Sen fattar jag inte varför folk blir så impade? Att man lyckas bygga en GT-R? Nissan saknar ju inte resuser direkt.
Hur många bilar säljer Nissan? Ferrari säljer väl runt 5000 bilar per år på sin höjd. Porsche lite mer givetvis.
Har man ett varumärke som Porsche/Ferrari som har byggt upp detta sedan urminnes tider tar man betalt för det. Hur många GT-R skulle Nissan sälja om också den kostat 2 milj.
För Nissan hade tagit 2 milj lätt, om de bara hade kunnat. Det är inte välgörenhet man sysslar med.
Ett företag som Nissan kan dessutom kosta på sig att sälja ett begränsat antal superbilar med förlust, bara för att visa vad man kan bygga "om man vill"
En GT-R är väl för Nissan vad Enzo och Carrera GT är för Ferrari och Porsche.
En som är ute efter en Porsche eller Ferrari är ute efter en Porsche eller en Ferrari med allt vad det innebär. Sen är det en jä-la nagel i ögat för dem att Nissan är lika snabb, men Nissan saknar andra värden för dessa personer.
Jag tror Honda har en bättre plattform än Nissan med sin nya NSX eftersom Honda har mer tradition inom motorsporten etc.
Senast redigerad av Antonio den 26 november 2008, 10:52, redigerad totalt 1 gånger.
Antonio Pozzi
- Regge
Håller fullständigt med dig Antonio.
Nissan kunder och Porsche kunder går inte att gämmföra på något sätt, olika krav på bilarna, återförsäljarna, service osv osv.
Pratade med mina kollegor innan om Nissan som varumärke, dom har ju verkligen ingen image, personlighet etc. Inte i Sverige iallafall.
Men åter igen, grymt imponerande att dom kan bygga en maskin för dom pengarna, som egentligen väldigt många faktiskt kan köpa.
Nissan kunder och Porsche kunder går inte att gämmföra på något sätt, olika krav på bilarna, återförsäljarna, service osv osv.
Pratade med mina kollegor innan om Nissan som varumärke, dom har ju verkligen ingen image, personlighet etc. Inte i Sverige iallafall.
Men åter igen, grymt imponerande att dom kan bygga en maskin för dom pengarna, som egentligen väldigt många faktiskt kan köpa.
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Sen som du är inne på. GT-R är Godzilla för de som sysslar med eftermarknadsprylar. De är inte den målgruppen som kör Ferrari eller Porsche heller. Vi pratar helt olika människor.
Köper man en 430 Scuderia så är man inte ute efter ett Buddy Club system. Ett buddy club system köper en förlorare som jag själv, som vill att min bil ska låta som en Ferrari, i ren tröst över att jag inte har råd med en

För mig som inte har obegränsat med pengar spelar priset på bilen en jä-la roll kontra prestandan. Med lite bättre ekonomi så blir ju en GT-R ett objekt för mig, vilket en Ferrari/Porsche aldrig blir, om jag inte vinner på lotto. Ser du skillnaden?
Köper man en 430 Scuderia så är man inte ute efter ett Buddy Club system. Ett buddy club system köper en förlorare som jag själv, som vill att min bil ska låta som en Ferrari, i ren tröst över att jag inte har råd med en
För mig som inte har obegränsat med pengar spelar priset på bilen en jä-la roll kontra prestandan. Med lite bättre ekonomi så blir ju en GT-R ett objekt för mig, vilket en Ferrari/Porsche aldrig blir, om jag inte vinner på lotto. Ser du skillnaden?
Antonio Pozzi
Även nissan har tävlat i en helsikes massa år antonio, fast det visste du väl om?
Vill man bli lurad så köper man en porsche, har man obegränsat med pengar så spelar det givetvis ingen roll alls, men till och med ett barn kan inse vilken bil som är mest prisvärd.
Varumärket är porsches sista bastion, dvs det enda de har kvar att "slåss med" när nissan pulvriserat resten av vad porsche har att komma med.
Vill man bli lurad så köper man en porsche, har man obegränsat med pengar så spelar det givetvis ingen roll alls, men till och med ett barn kan inse vilken bil som är mest prisvärd.
Varumärket är porsches sista bastion, dvs det enda de har kvar att "slåss med" när nissan pulvriserat resten av vad porsche har att komma med.
Medlem 427
Vill man bli lurad? Va e det för tugg?
Man värdesätter andra saker. Att det finns folk som betalar för ett varumärke är ingen nyhet. Det förkommer överallt.
Titta på alla ungdommar & deras förbännade utsmyckning av logotyper på kläder. De är ju lika lurade dom.
Sen stirrar ni på priset. Det som är intressant är vad en GT-R kostar vs en GT2 för tillverkaren att tillverka.
Jag tror att Porsche tjänar mer på sin bil än vad Nissan gör. Med all rätt.
Vet inte vad Porsche säljer per år. Men de X antalet tusen bilar ska betala hela deras organisation. Nissan kan slå ut det på miljoner och åter miljoner bilar.
Sen vet jag inte om ni tror att Nissan bedriver välgörenhet. Tror ni inte att Nissan hade tagit betalt för bilen om man hade kunnat?
Edit:
Jo Nissan har tävlat. Men frågan är också VART man tävlar, i vilka klasser och resultatet.
Ferrari säljer 5000 bilar per år. Man driver ett fabriksstall i F1 kungaklassen inom motorsporten som kostar allra mest. Där har man vunnit 8 konstruktörstitlar de senaste 10 åren. Det bidrar till att en bil kostar vad den kostar.
Köper jag en 430 Scuderia för 2 miljoner betalar jag inte 2 miljoner för en 430 Scuderia. Jag pumpar direkt in pengar i Ferrari och satsningen på F1 bland annat.
Tänk om alla bilar kostar va det kostar att framställa. Då skulle ju nästan alla bilar kosta lika mycket. Jag tror inte att det skiljer så mångakronor mellan en 430, GT-R eller 911 i ren tillverkningskostnad.
Man värdesätter andra saker. Att det finns folk som betalar för ett varumärke är ingen nyhet. Det förkommer överallt.
Titta på alla ungdommar & deras förbännade utsmyckning av logotyper på kläder. De är ju lika lurade dom.
Sen stirrar ni på priset. Det som är intressant är vad en GT-R kostar vs en GT2 för tillverkaren att tillverka.
Jag tror att Porsche tjänar mer på sin bil än vad Nissan gör. Med all rätt.
Vet inte vad Porsche säljer per år. Men de X antalet tusen bilar ska betala hela deras organisation. Nissan kan slå ut det på miljoner och åter miljoner bilar.
Sen vet jag inte om ni tror att Nissan bedriver välgörenhet. Tror ni inte att Nissan hade tagit betalt för bilen om man hade kunnat?
Edit:
Jo Nissan har tävlat. Men frågan är också VART man tävlar, i vilka klasser och resultatet.
Ferrari säljer 5000 bilar per år. Man driver ett fabriksstall i F1 kungaklassen inom motorsporten som kostar allra mest. Där har man vunnit 8 konstruktörstitlar de senaste 10 åren. Det bidrar till att en bil kostar vad den kostar.
Köper jag en 430 Scuderia för 2 miljoner betalar jag inte 2 miljoner för en 430 Scuderia. Jag pumpar direkt in pengar i Ferrari och satsningen på F1 bland annat.
Tänk om alla bilar kostar va det kostar att framställa. Då skulle ju nästan alla bilar kosta lika mycket. Jag tror inte att det skiljer så mångakronor mellan en 430, GT-R eller 911 i ren tillverkningskostnad.
Senast redigerad av Antonio den 26 november 2008, 11:16, redigerad totalt 1 gånger.
Antonio Pozzi
För att tydliggöra hur tex Ferrari bygger sitt varumärke. Siffrorna gällde i början av 2000-talet, men skillnaden är väl inte så stor mot idag.
Man hade en budget på sitt F1 stall på strax över 2 miljarder kronor. Hälften var från sponsorer. Men man sköt alltså in drygt en miljard kronor.
Det motsvarade då strax över 20% av deras omsättning. Omsättning inte vinst.
Säg att man då sålde runt 3000 bilar, som kostar i snitt 1,5 miljoner. Det ger intäkter på 4,5 miljarder kronor.
Hade en tillverkare som Nissan investerat 20% av sin omsättning i F1 så hade premiären av F1 varit på månen & inte i Australien.
Det visar att Ferraris vinst är grönjä-ligt stor och det säger med enkel matematik att varje bil inte kostar speciellt mycket.
Hade folk inte varit beredda att betala dessa pengar för deras bilar är deras F1 satsning död. Dör F1 dör Ferrari. Så enkelt är det.
Man hade en budget på sitt F1 stall på strax över 2 miljarder kronor. Hälften var från sponsorer. Men man sköt alltså in drygt en miljard kronor.
Det motsvarade då strax över 20% av deras omsättning. Omsättning inte vinst.
Säg att man då sålde runt 3000 bilar, som kostar i snitt 1,5 miljoner. Det ger intäkter på 4,5 miljarder kronor.
Hade en tillverkare som Nissan investerat 20% av sin omsättning i F1 så hade premiären av F1 varit på månen & inte i Australien.
Det visar att Ferraris vinst är grönjä-ligt stor och det säger med enkel matematik att varje bil inte kostar speciellt mycket.
Hade folk inte varit beredda att betala dessa pengar för deras bilar är deras F1 satsning död. Dör F1 dör Ferrari. Så enkelt är det.
Senast redigerad av Antonio den 26 november 2008, 11:40, redigerad totalt 1 gånger.
Antonio Pozzi
- Hattori Honda

- Bil: Civic 40th anniv. ed., 2012
- Namn: Andreas Engstrom
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 2 times
Porsche tjänar i snitt 200 000:- / tillverkad bil! Vansinnigt mycket pengar som nog få kommer ens i närheten av.Antonio skrev:Jag tror att Porsche tjänar mer på sin bil än vad Nissan gör. Med all rätt.
Att det faktiskt är japaner som styrt upp tillverkningen i fabriken och sett till att man kan göra denna vinst är rolig kuriosa som ni kan läsa om i senaste (eller om det var förra) numret av Automobil.
Är väl att ta i? Porsche tillverkar grymma bilar som kör driftsäkra åttor runt de flesta konkurrenter, så de har nog mer att "slåss med" än bara varumärket...Charly skrev:Varumärket är porsches sista bastion, dvs det enda de har kvar att "slåss med" när nissan pulvriserat resten av vad porsche har att komma med.
Att jag själv skulle välja Nissan framför Porsche är en helt annan femma...
Stocktown, Farsta
Civic 40th anniv. ed., 2012
Pflanzgarten stole my virginity
Du borde cykla mer!
Civic 40th anniv. ed., 2012
Pflanzgarten stole my virginity
Du borde cykla mer!
Men åter igen? Vad är det som är så sjukt imponerande med att en multimiljontillverkare som Nissan kan bygga en snabb bil?
Jag hade varit mer imponerad om Lada hade gjort det. Men Nissan saknar ju inte resurser direkt.
Kollade på Ferraris siffror. Nu har man ju blivit större än någonsin.
1995 omsatte man 2,3 Miljarder kronor.
2007 blev ett rekord i omsättning 1,7 miljarder euro och en vinst på 270 miljoner euro. Totalt såldes 6.488 bilar under 2007.
Man kan alltså säga att deras totala omsättning 1995 är vad de genererar i vinst 12 år senare.
Deras vinst 2007 utslaget per bil blev då drygt 350.000 kr.
Jag hade varit mer imponerad om Lada hade gjort det. Men Nissan saknar ju inte resurser direkt.
Kollade på Ferraris siffror. Nu har man ju blivit större än någonsin.
1995 omsatte man 2,3 Miljarder kronor.
2007 blev ett rekord i omsättning 1,7 miljarder euro och en vinst på 270 miljoner euro. Totalt såldes 6.488 bilar under 2007.
Man kan alltså säga att deras totala omsättning 1995 är vad de genererar i vinst 12 år senare.
Deras vinst 2007 utslaget per bil blev då drygt 350.000 kr.
Antonio Pozzi
Stämmer. Porsche gjorde en vinst (på sin egen tillverkning) på ca 1,7 Miljarder Euro. De sålde 98.652 bilar.Hattori Honda skrev:Porsche tjänar i snitt 200 000:- / tillverkad bil! Vansinnigt mycket pengar som nog få kommer ens i närheten av.
Att det faktiskt är japaner som styrt upp tillverkningen i fabriken och sett till att man kan göra denna vinst är rolig kuriosa som ni kan läsa om i senaste (eller om det var förra) numret av Automobil.
Sen gjorde man bra mycket större vinst än så, men det beror på sitt ägande i VW.
Räknar man in den vinsten blev otroligt nog deras vinst större än omsättning
Antonio Pozzi
hur som haver, diskussionen har stuckit iväg en bra bit från huruvida GTR är en jämförbar bil med GT2 eller inte, hur nu ferrari kom in i bilden 
Det jag vill vidhålla iaf efter att ha läst de utförliga inläggen är att testet du lagt in Antonio inte ö.h taget kan användas som referens till huruvida GTR är snabbare än GT2 på ringen eller inte.
Du måste ju även hålla med om att det finns en stor skara människor i sportbilskretsar som helt enkelt inte vill att GTR ska vara så snabb som den är, bara för att det är en nissan.
Det jag vill vidhålla iaf efter att ha läst de utförliga inläggen är att testet du lagt in Antonio inte ö.h taget kan användas som referens till huruvida GTR är snabbare än GT2 på ringen eller inte.
Du måste ju även hålla med om att det finns en stor skara människor i sportbilskretsar som helt enkelt inte vill att GTR ska vara så snabb som den är, bara för att det är en nissan.
Medlem 427
-
moggesthlm
- Been thanked: 6 times
Liten Inflik bara om nissans racing satsning..... Visst inte lika tungt som europérna, but still.
1968 <a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_R381" target="_blank">http://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_R381</a>
1990 <a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_NPT-90" target="_blank">http://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_NPT-90</a>
1999 <a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_R391" target="_blank">http://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_R391</a>
1968 <a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_R381" target="_blank">http://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_R381</a>
1990 <a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_NPT-90" target="_blank">http://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_NPT-90</a>
1999 <a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_R391" target="_blank">http://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_R391</a>
//Morgan Blom, Stockholm
Kör:
Honda Legend 3.5 -97
Honda Civic Tourer -14
Kör:
Honda Legend 3.5 -97
Honda Civic Tourer -14
Jag skriver ju att det är en nagel i ögat på dem.Charly skrev:hur som haver, diskussionen har stuckit iväg en bra bit från huruvida GTR är en jämförbar bil med GT2 eller inte, hur nu ferrari kom in i bilden
Men sen det som jag ifrågasätter mest är vad det är som är så imponerande med att Nissan som säljer över 3 miljoner bilar kan sätta ihop en sådan bil.
Varför jag drog in Ferrari gjorde jag för att få lite andra perspektiv på det hela.
Jag tycker det är sjukt mycket mer imponerande av Ferrari som säljer 6500 bilar på ett år att domminera F1 tex.
Och att det kom in i diskussionen är ju delvis ditt fel. Du tycker ju att det är anmärkningsvärt att GTR kostar mindre än en Gt2 tex.
Senast redigerad av Antonio den 26 november 2008, 12:49, redigerad totalt 1 gånger.
Antonio Pozzi
Det här testet bevisar ju ingenting, sätt istället någon som är duktig på ringen och är duktig på att ratta GTRen och samma sak i GT2an och kör sen och kolla varvtiden.
Det är väl inte rättvist att sätta en Porsche Cup förare i bilarna att gemföra?
Jag menar inte att GTRen är snabbare, men rättvist är det inte.
Det är väl inte rättvist att sätta en Porsche Cup förare i bilarna att gemföra?
Jag menar inte att GTRen är snabbare, men rättvist är det inte.
Kan en bil någonsin bli perfekt?
-
SAUD
- Bil: CTR-2016
- Namn: Saud Omerovic
Det som Nissan har gjort med GT-R är helt makalöst,ingen tillverkare tidigare har skapat så stor uppståndelse runt en bil som Nissan!
Det har gjorts massvis med tester på många olika banor runt om i hela världen och Gt-R HAR varit snabbare en GT2 och det svider som fan på Porsche att en tillverkare som bygger en Micra idag kan vara minst lika snabb som Porsches snabbaste,helt fantastiskt i mina ögon.
Att Nissan har byggt en sån bil förvånar inte mig det minsta,det finns hur mycket som helst kunskap på det företaget! Nissan,Honda och Lexus/Toyota kan bygga bilar som kan mäta sig med Porsche när som helst ingen snack om det.
Som Antonio säger det har tagit decenier för Porche,Ferrari,Lamborghini att bygga sånt status runt sina bilar som dom har idag.Japanska tillverkare är inte ute efter en sånt status dom bygger dessa bilar nästan bara för att höja image på sina märke.
Släpper inte Honda en V10 med tillräcklikt många hästar på sin näst kommande NSX då har dom ingeting att hämta mot GT-R V-spec, med en V8 sugmotor på NSX kommer man inte långt och jag tror inte att Honda vill bli slågna av Nissan,men man vet aldrig kanske Nissan vill inte heller bli slagana av Honda? Vi får se vad som händer,men Nissan har gjort fantstiskt jobb med GT-R...
Det har gjorts massvis med tester på många olika banor runt om i hela världen och Gt-R HAR varit snabbare en GT2 och det svider som fan på Porsche att en tillverkare som bygger en Micra idag kan vara minst lika snabb som Porsches snabbaste,helt fantastiskt i mina ögon.
Att Nissan har byggt en sån bil förvånar inte mig det minsta,det finns hur mycket som helst kunskap på det företaget! Nissan,Honda och Lexus/Toyota kan bygga bilar som kan mäta sig med Porsche när som helst ingen snack om det.
Som Antonio säger det har tagit decenier för Porche,Ferrari,Lamborghini att bygga sånt status runt sina bilar som dom har idag.Japanska tillverkare är inte ute efter en sånt status dom bygger dessa bilar nästan bara för att höja image på sina märke.
Släpper inte Honda en V10 med tillräcklikt många hästar på sin näst kommande NSX då har dom ingeting att hämta mot GT-R V-spec, med en V8 sugmotor på NSX kommer man inte långt och jag tror inte att Honda vill bli slågna av Nissan,men man vet aldrig kanske Nissan vill inte heller bli slagana av Honda? Vi får se vad som händer,men Nissan har gjort fantstiskt jobb med GT-R...
Saud Omerovic
Civic Type R - 2016
Civic 1.6 - 2014
- Regge
Vem säger att Honda inte ska överladda? En ren öppen fråga. Dock är V10 N/a sjukt trevligt motor concept.
Varför är det inte rättvist att sätta en Porsche Carrera Cup förare i en Nissan GTR?
Oavsett vilket märke han kör till vardags, så är killen förmodligen väldigt skicklig. Kolla Mattias Ekström, enligt mig Sveriges genom tiderna bästa chafför. Han kan fan bemästra allt med 4hjul,
Varför är det inte rättvist att sätta en Porsche Carrera Cup förare i en Nissan GTR?
Oavsett vilket märke han kör till vardags, så är killen förmodligen väldigt skicklig. Kolla Mattias Ekström, enligt mig Sveriges genom tiderna bästa chafför. Han kan fan bemästra allt med 4hjul,
KÖR:
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
Honda EP3 -05
Volvo V60 -20
KÖRT innan:
-Mazda Miata NB -98
-Honda Jazz -09
-Honda S2000 -05
-Honda CRX VT -90
-Skoda Octavia RS -16
-BMW M3 E30 -87
-Civic VT-R -91
-Civic VT-R -91
-CRX VT-R -90
-Accord 2,2 -94
- David Lundin
Ang. NSX så är det V10 med 600hk vid 8000 varv som gäller såvitt jag vet. Det är iaf vad Best Motoring säger och de har alltid haft nära kontakt med Honda.
Övrigt är vikt på 1650kg och SH-AWD systemet (samma som Legend).
Det kan säkert ändras men är väl det som "gäller" för stunden iaf.
Men han borde däremot kunna köra GT2 långt bättre än han själv anser sig om han inte är tidernas sämste racerförare, då han faktiskt tävlar med 2WD Porsche och säger att han kört 7 lopp på självaste Ringen under året i just en sådan. Om inte det skulle ge fördel Porsche vet jag inte vad som skulle kunna göra det, lägg därtill att han på GTR kör med däck som Nissan själva säger är betydligt sämre på ringen så är resultatet inte så konstigt... De säger att däcken gör ca 5 sekunder, men det förutsätter att man kan bilen utan och innan, det gör säkerligen mer för någon som aldrig kört den innan och inte vet hur han skall köra bilen till fullo till att börja med.
Övrigt är vikt på 1650kg och SH-AWD systemet (samma som Legend).
Det kan säkert ändras men är väl det som "gäller" för stunden iaf.
Nu är det dock inte Mattias Ekström utan en snubbe som såvitt vi vet kanske inte alls kan köra GTR till sin fulla potential, vi vet ingenting om hans förmåga att köra 4WD över huvud taget. Alla racingförare är inte tusenkonstnärer, de som är det är just de som vinner och som man därför känner till. Jag har inte sett denna snubben i "Race of Champions" direkt, eller ens hört talas om honom.Regge skrev:Varför är det inte rättvist att sätta en Porsche Carrera Cup förare i en Nissan GTR?
Men han borde däremot kunna köra GT2 långt bättre än han själv anser sig om han inte är tidernas sämste racerförare, då han faktiskt tävlar med 2WD Porsche och säger att han kört 7 lopp på självaste Ringen under året i just en sådan. Om inte det skulle ge fördel Porsche vet jag inte vad som skulle kunna göra det, lägg därtill att han på GTR kör med däck som Nissan själva säger är betydligt sämre på ringen så är resultatet inte så konstigt... De säger att däcken gör ca 5 sekunder, men det förutsätter att man kan bilen utan och innan, det gör säkerligen mer för någon som aldrig kört den innan och inte vet hur han skall köra bilen till fullo till att börja med.
Senast redigerad av David Lundin den 26 november 2008, 18:04, redigerad totalt 1 gånger.