Laddlampan blinkar ibland

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
captain_nemo
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 48
Blev medlem: 4 augusti 2006, 23:28

20 december 2008, 12:07

Efter att ha kört i ca en timme och saktar ner och står på tomgång, så tänds laddlampan ibland. Ibland lyser den länge, ibland kort. Ibland blinkar den till flera gånger.
Det händer inte när jag precis startat, utan det verkar som om det uppträder när motorn är rejält varm.
Jag har bra kräm i batteriet och det är inga problem vid normal fart - 2000-4000 rpm. Det går lätt att starta.
Jag hör inget gnissel typ slapp rem och inga missljud från generatorn. Motorn går bra och all el fungerar och är OK.

Jag har några teorier:

1. Batteriet börjar bli kass
2. Generatorkolen är på gång att ta slut
3. Laddreläet är felaktigt
4. Generatorremmen är lite för lös

Av ovanstående tror jag mest på 2 och 4.

Någon som har haft liknande problem och åtgärdat? Vad var felet.

Bilen är en Del Sol 1992 med ESI-motorn. Inga mods.

//nemo
Jörgen Eriksson
Södertälje
kenny
Användare
Användare
Inlägg: 93
Blev medlem: 25 juli 2004, 20:38
Namn: Kenny
Ort: Hedemora

20 december 2008, 13:20

min crx höll på så ett tag och då var det kolet som tagit slut.
Kenny Elg

Honda civic EK3 1,5 vtec-e
Nissan Qashqai 1,5 cdi
sk8micke
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 487
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:03
Bil: prelude bb6
Namn: Micke svensson

20 december 2008, 14:52

förmodligen kolet.remmen e ju lätt å kolla!
Kör: Prelude bb6 stance/track/vip style

www.garaget.org/sk8micke

kört: typ dom flesta hondor 87-02 :lol:
captain_nemo
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 48
Blev medlem: 4 augusti 2006, 23:28

21 december 2008, 20:28

Kolen. Hmmm. Är det komplicerat att byta? Måste man ha loss generatorn?

//nemo
Jörgen Eriksson
Södertälje
sk8micke
HPC Medlem
HPC Medlem
Inlägg: 487
Blev medlem: 26 juli 2004, 12:03
Bil: prelude bb6
Namn: Micke svensson

26 december 2008, 13:55

japp d måste du kan ev gå utan å ta av den men d e garanterat lättare att ta av den!
Kör: Prelude bb6 stance/track/vip style

www.garaget.org/sk8micke

kört: typ dom flesta hondor 87-02 :lol:
captain_nemo
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 48
Blev medlem: 4 augusti 2006, 23:28

26 december 2008, 14:06

Då uppstår frågan: Är det lättare underifrån eller uppifrån. Det är ju trångt som f-n uppifrån...

//nemo
Jörgen Eriksson
Södertälje
Användarvisningsbild
Dani
1337!
1337!
Inlägg: 4180
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Kontakt:

26 december 2008, 15:41

Lossa HB-cylindern så är det pissenkelt att ta loss generatorn uppifrån. Det är även skitenkelt att byta kolen, du behöver i princip bara en skruvmejsel när generatorn är loss och när du ska ha loss cylindern och generatorn är det bara hylsa 12 och 14 som behövs om jag inte kommer ihåg fel.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
captain_nemo
Wannabe
Wannabe
Inlägg: 48
Blev medlem: 4 augusti 2006, 23:28

28 december 2008, 08:42

Jag antar att HB-cylindern är huvudbromscylindern. Man lossar den, men kopplar inte isär den på något sätt? Jag är livrädd för att ha isär något jag inte vet hur man sätter ihop igen ... :-))

Tack för alla svar. Underbart forum!!!

//Nemo
Jörgen Eriksson
Södertälje
Användarvisningsbild
Dani
1337!
1337!
Inlägg: 4180
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Kontakt:

28 december 2008, 13:47

Naturligtvis måste du ju lossa bromsrören, men sen kommer den rakt ut. Sen är det bara att sätta tillbaka den och dra åt muttrarna för att slutligen lufta bromsarna. Det är inget du behöver vara rädd för att ha sönder iaf, sålänge du inte använder den som slaghammare eller något.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
4Honda
Användare
Användare
Inlägg: 238
Blev medlem: 23 mars 2008, 22:38
Bil: Honda Civic CRX Del Sol -93
Namn: Tobias Jungbark
Ort: Oslo

28 december 2008, 15:35

Men om man lossar bromsrören måste man väl lufta bromssytemet? Och det är ju ganska mycket jobb med det..
Tobias Jungbark

Honda CRX Del Sol VX D15b7 Mini-Me swap -93
Honda CRX Del Sol ESI -93 (säljes!)
Honda Civic Coupe LSI - 95 (såld)
Honda CRX Del Sol ESI -92 (såld)
Honda Civic 1.6 16V -89 (såld)
Användarvisningsbild
Dani
1337!
1337!
Inlägg: 4180
Blev medlem: 26 april 2004, 11:03
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Ort: Borås
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Kontakt:

28 december 2008, 16:08

Yes det måste man och det skrev jag oxå men det beror på vem du frågar, lufta bromsar är bland det lättaste som finns om du frågar mig :)
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Peter_Karlsson
Användare
Användare
Inlägg: 194
Blev medlem: 22 maj 2004, 17:09
Bil: MB6
Namn: Peter Karlsson
Ort: Tosåsen, Oviken

29 december 2008, 13:13

Men man bör vara två stycken om man inte har backventil på sina luftskruvar.
Annars är det nog bland det lättaste som finns.
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45586&st=0&p=463241&#entry463241" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->Civic Vei/Vti <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Raceprojekt<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> -95</a>
Skriv svar