Bilprovningen sabbade min motor!! Vart kan jag vända mig?

ENBART för motorrelaterade topics
Milan

Ingen Honda men det finns så många kunniga här!!

Skulle besiktiga min Volvo v70 TDI 2001 för några dagar sen. Besiktningsmannen skulle utföra opacitetskontroll och varvade upp motorn. Alla värdena var okej men det var ett värde som var precis inom ramen så han ville utföra kontrollen en gång till. Den här gången tryckte han gasen i botten,varvräknaren gick in i det röda området (trodde att kolvarna skulle flyga ut genom avgassystemet)!!! Samtidigt tändes motorns varningslampa. Han sa bilen är godkänd men att jag var tvungen att uppsöka en verkstad och släcka lampan. Jag satte mig i bilen och efter några hundra meter stannar bilen. Bogserar bilen till närmaste verkstad där de konstaterar att kamremmen har hoppat och får ett kostnadsförslag på 27000kr!!! :-(O) Bogserar bilen till verkstaden där jag bytte kamremmen (för ca 3000-4000 mil sen) och mekanikern där ringer till Volvodavidsson i Växjö. Verkstads mästaren där säger att de har varit i kontakt med bilprovningen och förbjudit de att utföra opacitetskontrollen på volvos dieselbilar på det sättet som de utförde på min bil. Han säger att dieselbilar ska man inte varva över ett visst antal varv då motorn är obelastad för det är direkt skadlig för motorn!!

Nu till min fråga om ni har orkat och läsa genom hela tråden. Vart ska jag vända mig för att få bilprovningen och betala reparationen på min bil? Stationschefen på Bilprovningen i Växjö har avslagit skadeståndskravet på ca 25000 men valt att betala undersökningskostnaden på 2000 kr! Någon som har varit med om någon liknande situation?

Tacksam för svar!!
Milan Klacar
Elvis_EG2
Namn: Elvis

det är ju sjukt.
Elvis

Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-

Driving :Honda civic type R CW FN2
Lars P
Styrelsen
Bil: EK4 K20
Namn: Lars Palmgren
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Jag hade ringt huvudkontoret om det finns något.

EDIT: de fanns det

"Huvudkontoret
Telefonnummer: 08-759 21 00
Faxnummer: 08-759 54 24
Måndag - fredag: 08.00-17.00"
Senast redigerad av Lars P den 29 december 2008, 18:27, redigerad totalt 1 gånger.
076-1174430
Lars@allbilskroten.se

Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
Milan

Tack!! Ska ringa till huvudkontoret imorgon
Senast redigerad av Milan den 30 december 2008, 00:08, redigerad totalt 1 gånger.
Milan Klacar
Kimzz
Bil: Integra Type-R DC5
Namn: Kim Huseby
Been thanked: 1 time

måste väl gälla samma om någon kör på ens bil? dom måste väl vara försäkrade??? låter skumt om dom inte skulle kunna ta det igenom sin försäkring eller nått....
Bilar i min ägo:
Honda CR-V 2,2 CTDi Executive -07
Honda Integra Type-R CW DC5 -02
Honda Accord 2,0 -94

www.tsdtuning.se
Användarvisningsbild
Dani
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Klart de kan men en sådan självrisk är inte direkt ett par tusen som för en privatperson utan 10 eller 20ggr dyrare som för mig eller dig.
Trist att det hänt men ge dig inte och se till att få prata med någon chef.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Tahiti

Seriöst: Ring Sverker på Plus. Och varför inte hota med Aftonbladet/Expressen? Om Volvo har meddelat Bilprovningen att inte göra som de gjort och de inte följt den rekommendationen så ska de få på fingrarna för det.
Några Hondatastyle insugspackningar kvar. B18, K20, D16. Volvo B23. Nissan SR20DET
Jimmy
Bil: Civic EG
Namn: Jimmy Eriksson
Kontakt:

<a href="http://www.arn.se/" target="_blank">http://www.arn.se/</a>

sätt dit dom jävlarna
www.JJizzle.com = Styggaste bloggen
www.garaget.org/jimmy_JDM
www.RubNScrape.com

Mordiiax - "ingen vits att försöka leka rik med orignalsaker när man ändå avslöjat att man är fattig genom att åka honda"
Användarvisningsbild
Patte
HPC Medlem
Bil: Honda NSX
Namn: Patrik Skold
Has thanked: 21 times
Been thanked: 9 times

Kontakta plus.

plus@svt.se. Telefonnummer: 090-175070. När det kommer upp där brukar många dra öronen åt sig. Det kanske inte fungerar, men prova skadar ju inte.
Patrik Sköld
Användarvisningsbild
Dani
Kontakt:

Inte fungera? Tro fan att Sverker kastar sig över ett tillfälle att sätta dit ett statligt bolag. Ring alla som du kan, direkt!
Då kommer SBP få alla över sig på en gång och du får dina pengar fortare än kvickt, hot hjälper ;)
Honda CRV 2.2D 2014
mAbZ

Jag håller med! Milan: gör så mycket väsen du kan! Det brukar fungera ;-)

Till att börja med kan du nämna om att du tänker gå till media
när du pratar med huvudkontoret.
Senast redigerad av mAbZ den 29 december 2008, 21:24, redigerad totalt 1 gånger.
[b]<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->Civic Type-Röd<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]

[b]<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->マーティン-<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b]
Användarvisningsbild
Xchai
Bil: Crx vt 32psi
Namn: Wanchai Kampha Gustafsson

Surt,dem gjorde så men Chefen buss som jag har som arbetsbil med,men som tur att allt klara sej.

Håller tummarna att du fixar så dem ersätter det,för inte fan ska du stå och betalar det själv allfall.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF

Tunnis aka Glad
Simon,mm
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times

Vad är det för fasoner att torrvarva en motor på det viset, och en diesel dessutom!?!? Det är ju helt vansinnigt om de har det som någon slags rutin på bilprovningen! Det dödar ju vilken motor som helst som inte har dubbla varvstopp (ett för stillastående och ett för rullande). Detta bör ju tas upp i media så att bilprovningen inser sitt misstag och ändrar rutinerna.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Chucky
Kontakt:

Antar att det är K värdet dom mäter, det som vägverket har ändrat på, vissa bilar ska ner i värden som bilen aldrig har haft förut :wallbash: , jag har hört att mercedes har haft problem med deras fabriksnya bilar till och med..

Jag va och besiktigade min systers saab 9-5 3,0 TID och dom gjorde ett sånt test, 3 gånger gör dom testen, och då snackar ja håller varvstoppet i 2-3 sekunder vardera..jag fick be dom sluta till och med.
Senast redigerad av Chucky den 30 december 2008, 00:08, redigerad totalt 1 gånger.
Kör -Accord Type-R -99
Körde:
-Civic Type-R -05
-Integra Type- DC5 -02
-Civic VTi -98
-Civic Type-R -05
-Accord Type-R-99
-Civic VTi hb -92
-Civic Lsi hb -95
--I once had an Audi S3...sold it after a DC5 Integra Type R ate me for breakfast--
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times

Det är ju vansinne! :o. Det här är bland det sjukaste jag har hört faktiskt.
Att bilprovningen systematiskt förstör dieselmotorer genom att ställa dem på varvstopp utan belastning är ju en skandal utan dess like. Jag är helt förstummad!!!!

Ingen motor skall varvas hårt utan belastning. Det här måste ju bara utredas mer. Vad är det för galna regler som tvingat fram detta beteende? Vem kom på den brillianta idén att tokvarva motorerna för att klara testet och hur kommer det sig att bilprovare gör detta utan att blinka. De borde väl ha någon aning om hur motorer fungerar och vad som får dem att inte fungera? Om de ska fortsätta med det här testet så får de väl införskaffa bromsbänkar på alla bilprovningar. Det duger ju inte att de får fortsätta att sabba och förkorta livslängden på nya motorer! :ranting:
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
element

detta gäller bara diselmotorer va? kan inte minnas att dem gjorde något sånt på min senaste besikt.

skulle inte tillåta dem göra ett sånt test. aldrig i helvete :ranting:
Senast redigerad av element den 30 december 2008, 00:07, redigerad totalt 1 gånger.
Chucky
Kontakt:

Ne, gäller bara dieslar..
Senast redigerad av Chucky den 30 december 2008, 00:07, redigerad totalt 1 gånger.
Kör -Accord Type-R -99
Körde:
-Civic Type-R -05
-Integra Type- DC5 -02
-Civic VTi -98
-Civic Type-R -05
-Accord Type-R-99
-Civic VTi hb -92
-Civic Lsi hb -95
--I once had an Audi S3...sold it after a DC5 Integra Type R ate me for breakfast--
FonziE

stå på dig. ta kontakt med huvudkontoret om de inte hjälper rekomenderas som flera sagt plus..
Aleksandar Petrovic
Little Elk
Namn: Fredrik Edin

Och volvo har sagt till SBP att de INTE får varva deras motorer på detta vis?

Gräv fram beslutet volvo har skickat till SBP och sen går du med detta till verkstadschefen där dom blåste din motor och ber om en kommentar. Nekar han sätter du dig där och ringer till HK och pratar med dom om detta och ber DEM att tala med verkstadschefen. Tror det enda sättet att få dom att erkänna sitt fel är att vara EXTREMT besvärlig!!!
Ordförande

Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
Milan

Var i kontakt med huvudkontoret och ärendet ligger nu för central hantering. Har försökt och komma i kontakt med personen som har hand om ärendet men han har gått på semester och återkommer på fredag.

Vill tacka alla för alla tips och jag återkommer så fort jag har fått något besked.
Milan Klacar
EcciBaka
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Kontakt:

vad du än gör, rulla inte över på rygg o ge dej.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
Användarvisningsbild
Fixxe
Moderator Gold
Bil: Suzuki/Toyota
Namn: Fredrik Heijel
Has thanked: 64 times
Been thanked: 93 times

nej för fasen!!! Må det bara va en volvo, ;)
Men ge dig inte!
Det här ska de bara inte komma undan med!

Har aldrig besiktigat en disel, så jag visste inte ens att de gör sådana här saker.. helt sinnes ju..
Jag hade nog fasen flippat ur på plats om de gjorde så..

Hoppas verkligen det ger SBP en dänga detta..
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB

Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Clabbe
Bil: RD9
Namn: Клабе Бюрстром
Has thanked: 1 time

Varför kan inte Andno svara här? :D
Благодаря мутра!
Blixten

Tycker du även ska till att skriva ett brev till huvudkontoret, märkt till distriktchefen eller motsvarande. Att skriva brev är väldigt viktigt i sådanna fall, dels för det oftare kommer att nå rätt person om du ser till adressera det rätt och dels för att brev är inget som kan "missförstås eller ej höras ordentligt". här har du en länk som kan hjälpa dig med namn. <a href="http://www.bilprovningen.se/externt/bpw ... enDocument" target="_blank">http://www.bilprovningen.se/externt/bpw ... ocument</a> Jag hade nog gett mig på "Per Johansson vice ordförande. Vd Motorbranschens Riksförbund. "

Skriv precis vad som hände och så ska du nog se att rätt personer kommer höra av sig till dig. Funkar inte detta Då kan du prova med plus, aftonbladet och dylikt. Men som sagt börja med ett korekt juridiskt bra skrivit brev.

Lycka till!

Edit: två bra länkar till, en till alla regionschefer: <a href="http://www.bilprovningen.se/externt/bpw ... cument&m=1" target="_blank">http://www.bilprovningen.se/externt/bpw ... ent&m=1</a>
och en till VD mflera: <a href="http://www.bilprovningen.se/Externt/bpw ... cument&m=1" target="_blank">http://www.bilprovningen.se/Externt/bpw ... ent&m=1</a>
Senast redigerad av Blixten den 30 december 2008, 21:15, redigerad totalt 1 gånger.
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Röd<!--colorc--></span><!--/colorc--> Civic Type <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> GT<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Användarvisningsbild
Mordiiax
Bil: Civic -15
Namn: Johan Mähler
Has thanked: 4 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Jag har surrat lite med en SBP besiktningsman nu och tydligen är det så det ska gå till.
Enda bilen som inte ska tokvarvas är BMW med automatlåda pga dålig smörjning. Något speciellt med Volvo kände han inte till.

Så när dom inte varvar era dieselbilar under besiktning så gör dom fel.

Milan, du kan trösta dig med att du inte är ensammen iallafall. Det har hänt flera att bilen gått sönder.
Och har du inte maskinskadeförsäkring är det bara att betala för besiktningen, tacka och säga adjö.
Senast redigerad av Mordiiax den 31 december 2008, 00:04, redigerad totalt 1 gånger.
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Krister

Mordiiax: Är man inte ensam om felet så är det fel hos bilprovningen... de tvingar en att åka dit och när man gör det så ingår det i deras protokoll att köra sönder motorn??? Nej, antingen betalar volvo eller bilprovningen, jag hade aldrig köpt att en frisk bil blir sönderkörd av en besiktningsman.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Tahiti

Mordiiax skrev:Jag har surrat lite med en SBP besiktningsman nu och tydligen är det så det ska gå till.
Enda bilen som inte ska tokvarvas är BMW med automatlåda pga dålig smörjning. Något speciellt med Volvo kände han inte till.
Men å andra sidan så vet vi inget om den besiktingsmannen du pratat med. Vi som fått våra bilar besiktigade i mer än 20år kan berätta om olika regler hos olika besiktningsmän och att det alltid varit så.
"Den som håller i hammaren bestämmer."
Med andra ord skulle jag aldrig lita på vad en besiktningsman säger i något fall någonsin. Oavsett om det är min brorsa eller en chef på en station jag pratar med.

Sådana här ärenden ska avgöras högre upp, och även om det skulle visa sig att den killen du pratat med har rätt så är det dags att Plus/Sverker, Aftonbladet/Expressen etc får nys om sådant här. Bilprovningen är statligt och ska inte få hålla på hur som helst.

Trådskaparen: Tipset omatt skriva brev är mycket bra. Alla kommunikation till tjänstemän måste diarieföras, de kan alltså inte i efterhand "trolla bort" sådant du skrivit. Telefonsamtal är mycket svårare att bevisa att de ägt rum.
Några Hondatastyle insugspackningar kvar. B18, K20, D16. Volvo B23. Nissan SR20DET
Användarvisningsbild
Mordiiax
Kontakt:

Säger inte att jag tycker det är rätt det dom gör, bara vidarebefodrar vilka direktiv dom har.
Tycker det är lika befängt som ni andra och att detta ska upp i rampljuset, ville bara påpeka att det är såhär det går till just nu om besiktningsmannen ska följa reglerna.
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
Användarvisningsbild
Dani
Kontakt:

Men enligt Volvo så har de ju fått andra direktiv. Ord står mot ord och egentligen, varför skulle Volvo säga så när det ändå inte är deras fel?
Jag vet inte vem som har rätt men det låter ju helt iq befriat att bara stå och torrvarva.
Honda CRV 2.2D 2014
Användarvisningsbild
Mordiiax
Kontakt:

Grymma brister i kommunikationen i sådana fall kan man ju gissa.
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
Skriv svar