Bilprovningen sabbade min motor!! Vart kan jag vända mig?

ENBART för motorrelaterade topics
Quick
Namn: Olof Karlsson

Bilprovningen i Växjö ska man verkligen akta sig för. Har haft problem med dom flera gånger. Första gången var när jag hade Eclipsen. Han vägrade varmköra motorn när HC värdet var en anning högt. Var ju bara fint pröjsa en ombes på 200kr utan att ha gjort nått med bilen. Dock vände jag mig till huvudkontoret och klagade, Fick tillbaka 200kr för ombes samt milersättning. Andra gången var med farsans bil. Han klagade på glapp i en styrled som byttes dagen innan, Vi sa att den var nyligen bytt han tittade på den och sa att det var OK. Konstigt att den blev glapp fri helt plötsligt? En annan gång var med jobbar bilen. Ojämna bromsar bak inte så konstigt med det kanske men Besiktningsmannen tryckte en gång på bromsen, Konstaterade att det var ojämnt och rullade vidare till avgasprovet. Man kan ju prova att nötta till bromsarna åtminstone lite innan man kör vidare. Dom flesta på det stället är även jävligt otrevliga. Hatar verkligen att åka till bilprovningen för man vet ju aldrig vad dom hittar på. Nästa gång när CTR:en ska besas för första gången åker jag till Tingsryd istället.
Olof Karlsson
Tahiti

Mordiiax skrev:Säger inte att jag tycker det är rätt det dom gör, bara vidarebefodrar vilka direktiv dom har.
...
...det är såhär det går till just nu om besiktningsmannen ska följa reglerna.
Nej, jag förstår att du inte försvarar deras beteende, det är inte det jag menar.

Jag menar bara att det inte går att lita på vad en besiktningsman sagt till dig (oavsett hans rang!) då de ofta säger/tycker helt olika beroende på vem man frågar. Sven Banan på golvet har Noll-Koll. Och man ska komma ihåg att Sven Banan på kontoret (minichefen) ofta är en föredetta Sven Banan på golvet.
Några Hondatastyle insugspackningar kvar. B18, K20, D16. Volvo B23. Nissan SR20DET
Blixten

Mordiiax skrev:Jag har surrat lite med en SBP besiktningsman nu och tydligen är det så det ska gå till.
Enda bilen som inte ska tokvarvas är BMW med automatlåda pga dålig smörjning. Något speciellt med Volvo kände han inte till.

Så när dom inte varvar era dieselbilar under besiktning så gör dom fel.

Milan, du kan trösta dig med att du inte är ensammen iallafall. Det har hänt flera att bilen gått sönder.
Och har du inte maskinskadeförsäkring är det bara att betala för besiktningen, tacka och säga adjö.

Man kan ju Aldrig acceptera att någon annan person, oberoende av vad de har för direktiv, har sönder ens bil. Nu förstår jag med att det inte är du som har bestämt detta utan bara viderbefodra vad han sa. Dock så skulle Jag aldrig köpa det. Och att han inte är ensam om fallet visar ju bara att något är fel.
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Röd<!--colorc--></span><!--/colorc--> Civic Type <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> GT<!--sizec--></span><!--/sizec-->
Little Elk
Namn: Fredrik Edin

Jag tycker det luktar jävligt ruttet om SBP tottalt! Dom kör sina egna rejs och skiter i koncekvenserna av deras, ibland tvivelaktiga, metoder... Dom måste väll för fan använda det dom har innanfär bannbenet istället för att använda själva panbenet för att kolla balkarna (alla har vell sätt <a href="" target="_blank">Bilprovningen</a> :P).
Ordförande

Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
Quick
Namn: Olof Karlsson

Dom har monopol på bilprovning. Det betyder att dom kan göra precis hur fan dom vill.
Olof Karlsson
sk8micke
Bil: prelude bb6
Namn: Micke svensson
Been thanked: 1 time

min mamma besiktiga sin mondeo fick 2or på fjäder kass styrled glapp hjullager glapp.samt 2 däck för litet mönster.hon sålde bilen å den nye ägaren gjorde en ny bes 2 mån senare.å fick då bara fel på avgaserna.som va hur bra som helsst 2 mån tidigare!dom andra felen fanns kvar men dom ssåg dom inte! jävligt skumt :whistling:
Kör: Prelude bb6 stance/track/vip style

www.garaget.org/sk8micke

kört: typ dom flesta hondor 87-02 :lol:
EPHAS
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Milan skrev:Ingen Honda men det finns så många kunniga här!!

Skulle besiktiga min Volvo v70 TDI 2001 för några dagar sen. Besiktningsmannen skulle utföra opacitetskontroll och varvade upp motorn. Alla värdena var okej men det var ett värde som var precis inom ramen så han ville utföra kontrollen en gång till. Den här gången tryckte han gasen i botten,varvräknaren gick in i det röda området (trodde att kolvarna skulle flyga ut genom avgassystemet)!!! Samtidigt tändes motorns varningslampa. Han sa bilen är godkänd men att jag var tvungen att uppsöka en verkstad och släcka lampan. Jag satte mig i bilen och efter några hundra meter stannar bilen. Bogserar bilen till närmaste verkstad där de konstaterar att kamremmen har hoppat och får ett kostnadsförslag på 27000kr!!! :-(O) Bogserar bilen till verkstaden där jag bytte kamremmen (för ca 3000-4000 mil sen) och mekanikern där ringer till Volvodavidsson i Växjö. Verkstads mästaren där säger att de har varit i kontakt med bilprovningen och förbjudit de att utföra opacitetskontrollen på volvos dieselbilar på det sättet som de utförde på min bil. Han säger att dieselbilar ska man inte varva över ett visst antal varv då motorn är obelastad för det är direkt skadlig för motorn!!

Nu till min fråga om ni har orkat och läsa genom hela tråden. Vart ska jag vända mig för att få bilprovningen och betala reparationen på min bil? Stationschefen på Bilprovningen i Växjö har avslagit skadeståndskravet på ca 25000 men valt att betala undersökningskostnaden på 2000 kr! Någon som har varit med om någon liknande situation?

Tacksam för svar!!

Tjenare... tråkigt det som hände dig!

Jag har funderat på helt andra variabler....

Du skrev att du bytat kamremmen för 3000-4000 mil sedan?
Om jag inte har fel för mig så finns det typ ingen nyare bil som har ett bytesintervall på typ mindre än 6000-7000 mil och de flesta även längre intervaller! Detta skulle innebära att eftersom din bil är en -01 och du troligtvis fått en stämpel i din servicebok för bytet, så borde det gå på verkstadens garanti eftersom du håller dig inom intervallet, kan ju faktiskt varit materialbrist på utbytesprodukterna och då får tillverkaren kompensera verkstaden efter att dom kompenserat dig, garantiärende helt enkelt!

Om inte ovanstånde fungerar så har väl de flesta försäkringbolag försäkringar för motorhaveri så länge man är inom ramarna för ålder eller miltal. Förutsätter även att din oljebrännare inte är trimmad eller moddad!

Detta var bara lite spontana tankar, vet inte om de kan vara till någon nytta...

Lycka till!
Robert S
4Honda
Bil: Honda Civic CRX Del Sol -93
Namn: Tobias Jungbark

Hur har det gått??
Tobias Jungbark

Honda CRX Del Sol VX D15b7 Mini-Me swap -93
Honda CRX Del Sol ESI -93 (säljes!)
Honda Civic Coupe LSI - 95 (såld)
Honda CRX Del Sol ESI -92 (såld)
Honda Civic 1.6 16V -89 (såld)
Milan

Nu har jag varit i kontakt med personen som jobbar på bilprovningens försäkring & skadehantering och det är även han som har hand om ärendet.

Han säger att detta har hänt innan! Enligt deras statistik så är det 1 bil av 800 som kamremmen kuggar över vid detta test. Han säger även att de ska ändra rutinerna för bilar som är tillverkade från 2004 dvs. de ska utföra kontrollen genom att koppla bilens diagnostikuttag till en dator och kolla K-värdet där istället för att tokvarva motorn!
Han erbjuder mig 25 procent av reparationskostnaden med avseende på att bilen har gått över 20000 mil. Jag tycker att det låter helt orimligt för min bil blir varken bättre eller sämre efter reparationen och ger de mig 25 procent så har de med andra ord erkänt att skadan har uppstått pga. av opacitets testet. Hur kan man då komma och säga ”vi har bara gjort lite fel” så du får tyvärr bara 25 procent av skadan??!! Jag ska iaf driva ärendet vidare och tänkte först och främst ta kontakt med ARN.

Tack för alla råd och tips!!
Milan Klacar
Användarvisningsbild
smacke
Bil: NSX
Namn: MarcusMaehlum
Kontakt:

Helt rätt... antingen får dom ju pynta 100% eller såga att de inte va deras fel.... på dom bara.... :)
SMacke #364
Krister

Helt rätt, lägg inte ned detta utan dra det definitivt vidare.

Och det kanske är dags att ta kontakt med Sverker nu också... är själv ingen fan av folk som hela tiden skall göra det för minsta lilla grej men detta verkar helt genuint ett bra case för honom.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
NeMoo
Bil: Civic ek3
Namn: Robert Rodinsson

Plus har redan haft ett reportage om detta bilprovningssyndrom för ett par år sedan.... vore kanske läge att följa upp nu för dem?
Nuvarande bilar:
Civic Ek3 -96 Oldskool...
Luder BB6 -98 händer inte så mycket..
Civic Ep2 -04 Går snålare men skramlar mer
Civic FK2 -10 wa wa wee wa wa

Gamla bilar;
Accord -00 *såld*
Civic Ek3.5 -96 Dumt att sälja
Civic ED7 -89 Boyakasha
EcciBaka
Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
Namn: Alexander Rothberg
Kontakt:

det är bra att de erkänner fel o vill pynta 25%, då menar jag absolut inte att du skall ta erbjudandet men kan va bra att få erbjudandet på papper. då kan de inte gå tillbaka och säga att det inte var deras fel när det går vidare.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
Skriv svar