Kopplings fråga......

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Jocke_S

hej har precis köpt min första honda o nu ska ja byta koppling på den undrar om det e svårt att göra detta??? moton e en D16Z5.
Jocke_S

glömdet skriva att moton sitter i en crx-89
Tobbera

Sök efter work shop manual häe på forumet. I den stå steg för steg hur man gör. Du måste plocka av växellåda och sedan på med den igen, det är ju det som är lite klyddigt.
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
Jocke_S

jo jag vet att växellådan måste av men måste man demontera drivaxlarna eller går det att bara släppa mer v.lådan bredvid motorn om man lossa fästerna till moton o för moton åt sidled?

var hittar man en sån som håller svänghjulet stilla när man plockar av o på kopplingen??
Peter_Karlsson
Bil: MB6
Namn: Peter Karlsson

Ett centreringsverktyg följer oftast med det nya kopplingskitet. Det är en plaststav med ögla på.
Det går bra med vad som helst som passar i vevaxeln och svänghjulet.

Du måste lossa drivaxlarna för att det ska gå. Lättast är att lossa hjulupphängningen och låta axlarna hänga sen. Se till att de inte glider isär bara. Lossa motorfästena och sen är det bara att jävlas. Lådorna brukar sitta fast rätt bra.
Det är inte så vansinnigt svårt. Det är bara det att du måste ha tålamod och räkna med lite jävelskap. Rent logiskt så är det ju bara att dra lådan rakt ut, lyfta upp den och byta koppling och sätta tillbaka den rakt igen. Men lagen om alltings jävlighet gäller ju.

//Peter
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45586&st=0&p=463241&#entry463241" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->Civic Vei/Vti <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Raceprojekt<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> -95</a>
Jocke_S

ja kan tänka mig att det kommer att jävlas lite o många svordomar... men ja tänkte höra e det lättare att plocka ur moton än att plocka ner v.lådan??
Tobbera

Nej
Honda XL350 -84
Mercedes SLK 200 -06
Toyota MR2 2.0i -93
Användarvisningsbild
NilsG
Bil: Saab x5, Berlingo
Namn: Nils-Gunnar Johansson

http://www.honda.co.uk finns manual.
Nils-Gunnar Johansson
Team Gbg

Saab 96 V4 '77b
Saab 9-3 '99
Ikilledbambi

NilsG skrev:http://www.honda.co.uk finns manual.
Hmm jag leta runt lite på sidan men kunde inte hitta manualer...
Ska leta runt lite till men om någon har någon vettig länk typ "Clutch change for dummies" posta gärna ;D

Försökte söka lite på Work shop manual oxå men hittar inget på forumet... Har iof bara sökt i tek :prop: nik ska kolla i hela forumet...
Ikilledbambi

Har letat runt på forumet men har svårt att hitta "How to" guider.. hitta ett par amerikanska.. Men inga Crx/civic's.

Jag är juh lite av en nybörjar meckare.. Och ska jag vara ärlig så tror jag att jag har tatt mig lite vatten över huvudet :D Haha

Får se hur det går imon testar man inte så lär man sig inget...
Användarvisningsbild
Asse
Bil: Civic VTI EK4
Namn: Erik Lindgren
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Fredrik, kolla här <a href="http://www.spoonertuner.com/manuals" target="_blank">http://www.spoonertuner.com/manuals</a>
Vatten över huvudet..., vad ska du göra? :)
"Isn't it nice when things just work?"

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Ikilledbambi

Asse skrev:Fredrik, kolla här <a href="http://www.spoonertuner.com/manuals" target="_blank">http://www.spoonertuner.com/manuals</a>
Vatten över huvudet..., vad ska du göra? :)

Asse - Haha Nej det är bara det att jag är lite grann av en Total nybörjare på att mecka med bilar.
Dvs det mest kompliserade jag har gjort har varit att byta några lampor o nån säkring.
Nu har jag fått för mig att jag ska byta Koppling på min Crx. Så det är det jag menar med vatten över hunvudet ;D

Tackar för länken.
Användarvisningsbild
Asse

Det fixar du, när jag blev medlem i klubben kunde jag inte ens byta olja själv :)
Lycka till!

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Ikilledbambi

Asse skrev:Det fixar du, när jag blev medlem i klubben kunde jag inte ens byta olja själv :)
Lycka till!
Haha Tackar för dom orden ;D O tackar för länken har typ läst hela crx 91 boken :blink:
En fråga som inte framgår i manualen.. måste man lossa drivaxlarna för att komma åt typ startmotorn o kopplingen? eller kan man låta hjulen sitta kvar..
Ska iofs slänga på vinterdäck i samma veva så det är givet att lossa däcken. men jag är lite orolig för just drivaxeln/axlarna.

tacksam för snabba svar då jag snart ska dra ner till garaget. :wheelshair:
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Ja du måste lossa drivaxeln som sitter på höger sida och går in i VXL lådan annars så får du inte loss lådan.
Startmotorn kommer du åt uppefrån.
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3

Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
Ikilledbambi

{BÅGEN} skrev:Ja du måste lossa drivaxeln som sitter på höger sida och går in i VXL lådan annars så får du inte loss lådan.
Startmotorn kommer du åt uppefrån.
Gött jag vill bara va så förberedd som jag kan innan man lägger sig under bilen o börjar skruva..
Kanske en dum fråga men när du säger "Höger sida" menar du sett från förar sitsen då?
Ikilledbambi

Tobbera skrev:Sök efter work shop manual häe på forumet. I den stå steg för steg hur man gör. Du måste plocka av växellåda och sedan på med den igen, det är ju det som är lite klyddigt.
:annoyed: Fan kan inte hitta "Steg för steg" manual.. har sökt som en idiot.. Slänger ut ett sista försök att hitta en genom att fråga veteranerna.
Är det någon som vet någon vettig steg för steg typ guid. Gäller min Crx VT 91a.

Alltså kopplingsbyte.

Finns lite amerikanska men dom känns kladdiga och beskriver inte bra eller nogrannt.

edit: inlägget gäller kopplingsbyte
Senast redigerad av Ikilledbambi den 4 november 2009, 15:19, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Jag har WSM för en EG med en A2 motor på ett usb minne du kan låna men jag vet inte hur mycket de skiljer sig från en EG vti till en CRX VT...
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3

Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
Användarvisningsbild
Asse

Du följer WSM "gearbox removal".
Sen står det utförligt hur du byter kopplingen med.

Det svåraste när du ska få ut drivaxlarna brukar vara att få ur nedre spindelleden, det bästa är att använda en spindelledsavdragare men då kan man förstöra damasken på leden.
Ett annat sätt är att ta en slägghammare och slå på själva länkarmen runt leden, inte på själva leden, då brukar den kunna lossna.

Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Ikilledbambi

Tackar För samtalet Bågen !
Gött med lite realism ibland...
:baby:
Jag hade fått för mig att jag skulle klara av att byta Koppling på typ 12h utan förkunskap.
efter ett samtal med bågen så blir det ändrade planer.. Tackar så mycket för all hjälp grabbar.
Ikilledbambi

Ikilledbambi skrev:Tackar För samtalet Bågen !
Gött med lite realism ibland...
:baby:
Jag hade fått för mig att jag skulle klara av att byta Koppling på typ 12h utan förkunskap.
efter ett samtal med bågen så blir det ändrade planer.. Tackar så mycket för all hjälp grabbar.
De "Ändrade planerna" = Leta mekaniker som kan göra/hjälpa mig med jobbet..
Så har ni någon billig o bra o rekomendera i gbg så är det bara att höra av sig ;D

Lite kris just nu pga s2000 ska ställas av imorgon, Jag jobbar mycket o har natt samt helgjourer och måste ha bil för att fixa det.
Senast redigerad av Ikilledbambi den 4 november 2009, 15:52, redigerad totalt 1 gånger.
Ikilledbambi

:wallbash::wallbash:
Nu sitter man lite i skiten.. så tänkte göra en snabbkoll med folk som kan bilar till skillnad från en själv...
Jag misstänker att det inte är allt för skadligt för bilen o köra utan koppling?
Jag menar växelådan funkar fint det är bara att det inte finns någon koppling(Asså det finns en trasig koppling).
Jag måste ha bil till/från jobbet så nu sitter jag o funderar på om man kanske skulle köra Crx utan koppling ett par dar?
Ville väll bara kolla om jag är helt ute och cycklar gällande om det är skadligt eller inte...
maniac
HPC Guld Medlem
Bil: crx
Namn: Peter Åstrand
Has thanked: 2 times

du kommer att slita på vxllådan om du inte har någon koppling .
Peter Åstrand
gråmetallic crx -92 dohc jrsc
Skriv svar