Oljefilter - Honda original diskussion
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Jag har en fråga till dig Eric Andrén: du verkar vara rätt så insatt i detta med olja i bilmotorer, hur mycket olja flödar en oljepump i en vanlig bilmotor vid låt oss säga 6000rpm?
(rätt högt varv för en vanlig motor, men rätt lågt för en s2000).
Jag är inte jätteinsatt i just olja i bilmotorer, men jag designar hydrauliksystem för offshore branschen och har tidigare varit bland annat på Volvo CE utvecklingsvadelning och jobbat med hydraulik i växellådor ett tag. Jag gillar dock bilar och det är intressant att lära sig nya saker!malkolm666 skrev:Jag har en fråga till dig Eric Andrén: du verkar vara rätt så insatt i detta med olja i bilmotorer, hur mycket olja flödar en oljepump i en vanlig bilmotor vid låt oss säga 6000rpm?
Jag vet faktiskt inte vad det är för flöde det handlar om, har aldrig sett någon siffra. Vi skulle ju kunna göra ett försök att beräkna flödet. Då behöver vi utväxlingsförhållandet i förhållande till vevaxeln samt en ritning, eller eventuellt en bild (med några mått) på hur kugghjulet ser ut. Är det nån som har en nedmonterad oljepump till någon Honda-motor som kan ta lite bilder samt mäta lite?
Audi TT-RS 2010 400hk
Audi A6 3.0TFSI 400hk
BMW M3 Coupé 2003 -Såld
Audi S4 2010 400hk -Såld
Honda S2000 2004 - Såld
Audi A6 3.0TFSI 400hk
BMW M3 Coupé 2003 -Såld
Audi S4 2010 400hk -Såld
Honda S2000 2004 - Såld
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Flödena för Honda behöver vi inte räkna på, jag har alla siffror framför mig. Jag är mer intresserad av vad andra tillverkare ligger på och vad piratfiltertillverkarna beräknat sina filter på för flöde, för vi har inte lämnat ut några siffror till andra filtertillverkare.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Det va precis det som var min tanke oxå, jag har ett rätt bra hum på vad en hondapump flödar, var mest nyfiken på vad tex en vanlig bilmotor ifrån volvo flödar.
Är en skiss på oljesystemet i en äldre Audi V6 intressant och ok att posta här?iqbad skrev:Är det någon som har några sprängskisser på andra oljepumpar som vi kan se på?
<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Type-<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> FN2
Audi 100 Turbo Quattro - <!--coloro:#A0522D--><span style="color:#A0522D"><!--/coloro-->Projektet<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Audi 100 Turbo Quattro - <!--coloro:#A0522D--><span style="color:#A0522D"><!--/coloro-->Projektet<!--colorc--></span><!--/colorc-->
Är en skiss på oljesystemet i en äldre Audi V6 intressant och ok att posta här?CayLe skrev:<!--quoteo(post=522778:date=5 Jan 2009, 21:04:47:name=iqbad)--><div class='quotetop'>QUOTE(iqbad 4 5 Jan 2009, 21:04:47) <a href="index.php?act=findpost&pid=522778"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Är det någon som har några sprängskisser på andra oljepumpar som vi kan se på?
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Oil enters the oil pump (E) via the oil pickup (G).
Oil pressure comes from the oil pump (E) past the upper part of the oil pan to the 11 bar (150 psi) pressure relief valve (H) integrated in the sump assembly (in the AAH engines the valve opens at 16 bar / 232 psi and screws into the sump assembly), the oil pressure switch (F), and the oil filter (A) to the 5 bar (72 psi) pressure relief valve © integrated in the sump assembly (AFC only; this valve does not exist on AAH engines). The 5 bar pressure relief valve © controls the oil pressure to the AFC engine.
The 11 bar (160 psi) pressure relief valve (H) is a safety valve that opens only at high RPM and cold engine temperatures.
AAH är en 2.8l v6 och AFC borde vara en 2.6l.
<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->Type-<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> FN2
-
Mooseman
- Bil: Civic K20
- Namn: Erik Petersson
Är det inte så att K-seriens oljepump varvar 1.5 gänger varvtalet på motorn = 8300x1,5=12145 rpm, medans en typisk, säg volvo, motors oljepump varvar ca 0.5 gånger motorns varvtal = 7000x0,5=3500 rpm? Detta skulle ge ju att "vår" oljepump varvar ca 3,5 gånger så snabbt som en "vanlig" motors pump. Dock är det ju inte säkert att en typisk oljepumps flöde är direkt proportionerligt mot varvtale, men Honda trycker ju oavsett detta massiva mängder olja genom filtret jämför med en "vanlig" motor..
Stor reservation för att jag nyttjat fel siffror, detta är bara vad jag "hört".
Stor reservation för att jag nyttjat fel siffror, detta är bara vad jag "hört".
Senast redigerad av Mooseman den 9 januari 2009, 22:42, redigerad totalt 1 gånger.
Team Kalmar
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Stämmer Mooseman med utväxlingen men den är lite högre än så, 1:6 vev vs pump på tex K20. Detta är den största anledningen också att man inte ska låta en K20 varva iväg över 8700rpm med standard oljepump. 8700ggr1,6=13920rpm. Kavitation uppstår runt 14000rpm på denna pump så att köra över detta varvtal är på egen risk. Beror givetvis på vilken olja man har, men en vanlig std-olja, ex 0w-30 kaviterar fortare än tex TWS 10W-60 som speciellt är utvecklad för att motverka kavitering.
Med all denna info är jag idell öra hur en piratfiltertillverkare kan se det ens ekonomiskt fördelaktigt att göra alla dessa tester för att sedan kunna sälja sitt filter till halva priset mot ett org. Känns som att de tillverkar ett filter för massan och inte enskilda filter till enskilda modeller. En enkel sak borde vara att se om en pirattillverkare skiljer på sina filter om det är till en S2000 eller en vanlig Accord -00? Där bör svaret finnas omgående om de är seriösa eller inte.
Med all denna info är jag idell öra hur en piratfiltertillverkare kan se det ens ekonomiskt fördelaktigt att göra alla dessa tester för att sedan kunna sälja sitt filter till halva priset mot ett org. Känns som att de tillverkar ett filter för massan och inte enskilda filter till enskilda modeller. En enkel sak borde vara att se om en pirattillverkare skiljer på sina filter om det är till en S2000 eller en vanlig Accord -00? Där bör svaret finnas omgående om de är seriösa eller inte.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Det har blitt en intressant tråd av detta. Jag är allergiskt mot devisen "original är bättre än pirat" då de flesta originaldelar tillverkas av underleverantörer, men det verkar som om det finns belägg för att just Hondas oljefilter har en viktig del i konstruktionen/funktionen av smörjsystemet.
Däremot känns det som om vi som inte leker med vtec kan köpa vad vi vill i filterväg. Det handlar inte bara om kostnad utan också tillgänglighet. Jag har emellertid 1km till en Hondaåterförsäljare så för mig är det inga problem.
Däremot känns det som om vi som inte leker med vtec kan köpa vad vi vill i filterväg. Det handlar inte bara om kostnad utan också tillgänglighet. Jag har emellertid 1km till en Hondaåterförsäljare så för mig är det inga problem.
Några Hondatastyle insugspackningar kvar. B18, K20, D16. Volvo B23. Nissan SR20DET
Som jag förstår så har F20C samma utväxling som M scotte säger, 34 tänder vs 21 dvs ~1.6 i förhållande till vevaxeln och vid maxvarvtal ska pumpen flöda ~95L/min. (Vid ~7 bar är det nästan 1kW effekt bara på oljesystemet) Jag har försökt googla en massa för att ta reda på vad andra bilmotorer flödar men jag hittade bara någon porschemotor på c:a 70L/min eller något liknande. Den är dock på 3.6 liter så kanske inte helt jämförbar. Vet ej om den hade hydrauliska lyftare eller ej. Det skulle vara intressant att få se flödet på en tex. en volvo 4 cylindring 2-liters motor eller kanske motsvarande saab-motor.
<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Med all denna info är jag idell öra hur en piratfiltertillverkare kan se det ens ekonomiskt fördelaktigt att göra alla dessa tester för att sedan kunna sälja sitt filter till halva priset mot ett org. Känns som att de tillverkar ett filter för massan och inte enskilda filter till enskilda modeller. En enkel sak borde vara att se om en pirattillverkare skiljer på sina filter om det är till en S2000 eller en vanlig Accord -00? Där bör svaret finnas omgående om de är seriösa eller inte.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Som riktig pirattillverkare är det mycket enkelt, man köper helt enkelt in 1st originalfilter, mäter detta i testbänk (Testbänken för ett filter är relativt enkel och något som jag garanterar att alla tillverkare har) plottar flöde som funktion av delta_p och dessutom mäter filtreringsnivån. När man har fått svaren från detta väljer man det filter som man själv tillverkar som ligger närmast i funktion och anpassar det så det passar på aktuell motor. Inga dyra tester direkt.
Jag tror dock att de lite mer seriösa (Typ mahle, bosch mfl.) också gör en del beräkningar på den motor som är aktuell, typ beräknar nödvändigt oljeflöde från lagerspel, maximalt varvtal, om motorn har hydrauliska lyftare eller andra konsumenter. Jag ska på besök på 3 olika boschfabriker i tyskland nästa vecka, om någon av dessa fabriker har en filteravdelning så ska jag passa på och se om jag kan få ställa några frågor angående utvecklingen av oljefilter.
CayLe: Kul med ett annat system! Det man kan se är att audi har en innerkugghjulspump samt två stycken tryckbegränsningsventiler. Inte helt dumt faktiskt, så som systemet ser ut så kan de tillåta ett högre oljetryck (11 bar) innan filtret om detta skulle börja bli igensatt, dessutom ser de till att faktiskt reglera oljetrycket där det behövs, på samma ställe som förbrukarna sitter. Detta system gör smörjsystemet mindre känsligt för hur pass högt delta_p man får över filtret.
<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Med all denna info är jag idell öra hur en piratfiltertillverkare kan se det ens ekonomiskt fördelaktigt att göra alla dessa tester för att sedan kunna sälja sitt filter till halva priset mot ett org. Känns som att de tillverkar ett filter för massan och inte enskilda filter till enskilda modeller. En enkel sak borde vara att se om en pirattillverkare skiljer på sina filter om det är till en S2000 eller en vanlig Accord -00? Där bör svaret finnas omgående om de är seriösa eller inte.<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Som riktig pirattillverkare är det mycket enkelt, man köper helt enkelt in 1st originalfilter, mäter detta i testbänk (Testbänken för ett filter är relativt enkel och något som jag garanterar att alla tillverkare har) plottar flöde som funktion av delta_p och dessutom mäter filtreringsnivån. När man har fått svaren från detta väljer man det filter som man själv tillverkar som ligger närmast i funktion och anpassar det så det passar på aktuell motor. Inga dyra tester direkt.
Jag tror dock att de lite mer seriösa (Typ mahle, bosch mfl.) också gör en del beräkningar på den motor som är aktuell, typ beräknar nödvändigt oljeflöde från lagerspel, maximalt varvtal, om motorn har hydrauliska lyftare eller andra konsumenter. Jag ska på besök på 3 olika boschfabriker i tyskland nästa vecka, om någon av dessa fabriker har en filteravdelning så ska jag passa på och se om jag kan få ställa några frågor angående utvecklingen av oljefilter.
CayLe: Kul med ett annat system! Det man kan se är att audi har en innerkugghjulspump samt två stycken tryckbegränsningsventiler. Inte helt dumt faktiskt, så som systemet ser ut så kan de tillåta ett högre oljetryck (11 bar) innan filtret om detta skulle börja bli igensatt, dessutom ser de till att faktiskt reglera oljetrycket där det behövs, på samma ställe som förbrukarna sitter. Detta system gör smörjsystemet mindre känsligt för hur pass högt delta_p man får över filtret.
Audi TT-RS 2010 400hk
Audi A6 3.0TFSI 400hk
BMW M3 Coupé 2003 -Såld
Audi S4 2010 400hk -Såld
Honda S2000 2004 - Såld
Audi A6 3.0TFSI 400hk
BMW M3 Coupé 2003 -Såld
Audi S4 2010 400hk -Såld
Honda S2000 2004 - Såld
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Snubblade över den här tråden som kanske kan vara av intresse <a href="http://k20a.org/forum/showthread.php?t=42496" target="_blank">http://k20a.org/forum/showthread.php?t=42496</a>
Mycket bra bilder och visar även på vilka skillnader det är på K-seriens oljepumpar.
Rätt så gammalt men ändå lite intressant test av olika oljefilter, tre olika Hondafilter men tyvärr inget till S2000.
<a href="http://www.ntpog.org/reviews/filters/old_filters.shtml" target="_blank">http://www.ntpog.org/reviews/filters/ol ... s.shtml</a>
Mycket bra bilder och visar även på vilka skillnader det är på K-seriens oljepumpar.
Rätt så gammalt men ändå lite intressant test av olika oljefilter, tre olika Hondafilter men tyvärr inget till S2000.
<a href="http://www.ntpog.org/reviews/filters/old_filters.shtml" target="_blank">http://www.ntpog.org/reviews/filters/ol ... s.shtml</a>
Senast redigerad av fonzeka den 13 januari 2009, 17:55, redigerad totalt 1 gånger.