Mycket gissningar utan direkt inblick kan jag sammanfatta de senaste inläggen som.
Åk till närmsta polishus (inte kvarterspolisen om ni hittar nåt sånt) och snacka med de om vad de faktiskt gör hela dagarna... själv har jag poliser i släkten och känner verkligen inte igen det ni säger.
Sen om jag bara sätter mig i köket och tittar ut genom köksfönstret så får det mig att önska klart fler trafikpoliser och fartkameror, har en 50-väg utanför huset men det är nog lätt räknat hur många bilar som faktiskt håller 50 och svårare att hålla koll på räkningen av hur många som kör 70+ på den. Nu har vi staket emellan men lite längre bort finns det radhus med utgång direkt till gatan... finns även lite villor med utfart direkt till denna väg.
Vad ska man göra när man åkt dit för fortkörning?
- Yobaman
- Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
- Namn: Fredrik Tennberg
Fler trafikpoliser behövs nog inte, det är väl bara var och vad de ska inrikta sig på. När de ställer sig strax efter en skylt som sänker hastigheten och plockar folk på löpande band verkar det mer som att de ska dra in pengar och få fin statistik än något annat.
Jag tycker tex att det borde bli mkt mer nykterhetskontroller. Jag har aldrig blivit stoppad enbart för att blåsa eller liknande och jag kör mycket bil och ofta på kvällar/helger/nätter. Tex som på nyårsafton då jag åkte dit för hastigheten på tomma essingen så tycker jag det vore bättre att ha en massa nykterhetskontroller på trafikerade vägar för att ta fast alla de svin som åker på fyllan istället för vanliga hederliga människor som åker lite för fort. Iofs tror jag att 85% av alla som åker dit för rattfylla är dagen efter körningar men de som sätter sig och kör direkt efter krökat är ju dem som är farligast.
En annan grej de skulle inrikta sig mer på är att ha många av hastighetskontrollerna på 30-sträckor, utanför skolor och liknande.
Som nu när de tog mig, jag tycker att det var lite löjligt (såklart) och att det borde prioriteras lågt med tanke på omständigheterna. Vägen var tom och stor, jag var nykter, bra väder, körde inte det minsta vårdslöst. Hellre att de 2 poliserna ställer sig och satsar på nykterhetskontroller istället och tar de riktiga brottslingarna.
Jag tycker tex att det borde bli mkt mer nykterhetskontroller. Jag har aldrig blivit stoppad enbart för att blåsa eller liknande och jag kör mycket bil och ofta på kvällar/helger/nätter. Tex som på nyårsafton då jag åkte dit för hastigheten på tomma essingen så tycker jag det vore bättre att ha en massa nykterhetskontroller på trafikerade vägar för att ta fast alla de svin som åker på fyllan istället för vanliga hederliga människor som åker lite för fort. Iofs tror jag att 85% av alla som åker dit för rattfylla är dagen efter körningar men de som sätter sig och kör direkt efter krökat är ju dem som är farligast.
En annan grej de skulle inrikta sig mer på är att ha många av hastighetskontrollerna på 30-sträckor, utanför skolor och liknande.
Som nu när de tog mig, jag tycker att det var lite löjligt (såklart) och att det borde prioriteras lågt med tanke på omständigheterna. Vägen var tom och stor, jag var nykter, bra väder, körde inte det minsta vårdslöst. Hellre att de 2 poliserna ställer sig och satsar på nykterhetskontroller istället och tar de riktiga brottslingarna.
Senast redigerad av Yobaman den 18 januari 2009, 14:14, redigerad totalt 1 gånger.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Min morsa pratade med en polis för lite sedan om problem som de haft med inbrott och stölder ur butiker där mina föräldrar bor (och själva driver butik). De har inte lyckats få någon hjälp av polisen med att haffa en "liga" som specieliserat sig på att distrahera personal (oftast bara en) i små butiker medan medhjälpare lassar ur värden för många tudentals kronor på någon minut. Detta trots att de kan beskriva personerna, har regnummer och ringt direkt varje gång det hänt. Den polisen berättade att det förts in ett sorts system som ska göra att statistiken för hur verksamma polisen är förbättras. Istället för att som förut åka runt sysslolösa och patrullera eller fika och inte kunna rapportera in sin tid på något vettigt så ska man nu ha något som kallades typ "kontorstjänst eller inomhustjänst". Detta innebär att man sitter på sitt kontor och inte gör något vettigt, men kan raportera in tiden så att det blir fint i statistiken. Det innebär också att polisen aldrig längre av en slump kan befinna sig nära platser där det händer något och åka ut och ta folk på bar gärning. Den polisen var rent ut sagt uppgiven över hur ruttet systemet var. Detta system hade tydligen först in av någon polischef från Örebro som tack vare sin excellenta ide nu tydligen ska bli rikspolischef om jag minns rätt.
Jag har inte någon vidare insikt, men om det stämmer som den polisen berättade för morsan så visar det ju iallafall att man prioriterar ner småbrott som butiksstölder för att snygga till sina siffror. Satsningen på att ta fartsyndare har ju iallafall uppenbarligen ökat på senare år med alla fartkameror.
Jag har inte någon vidare insikt, men om det stämmer som den polisen berättade för morsan så visar det ju iallafall att man prioriterar ner småbrott som butiksstölder för att snygga till sina siffror. Satsningen på att ta fartsyndare har ju iallafall uppenbarligen ökat på senare år med alla fartkameror.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Honda Pilot EX-L AWD 2016
- Yobaman
Det där lät ju helt galet... Sjukt hur folk tänker och hur andra accepterar en sådan grej.
Dessutom har de ju ökat böterna med det dubbla så det innebär ju att fartsyndarna är en pengakossa.
Dessutom har de ju ökat böterna med det dubbla så det innebär ju att fartsyndarna är en pengakossa.
- Yobaman
Börjar sakna min baby nu. Bara 2 veckor utan kortet och endast 2 veckor kvar men fan så trist det är. Startar henne varje helg och rullar lite på parkeringen, lyssnar på musik och fan så sugen man blir..
Kan inte tänka mig hur det är att bli av med kortet i tex 6 månader, tänker aldrig hamna där.
Jag....åka pendeltåg.....för ja är en loser baby......jag har inget körkort
1 Feb så blir det att ta en sväng
Kan inte tänka mig hur det är att bli av med kortet i tex 6 månader, tänker aldrig hamna där.
Jag....åka pendeltåg.....för ja är en loser baby......jag har inget körkort
1 Feb så blir det att ta en sväng