co-värde / hc-värde / lambda-värde för högt

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Andreas79
Bil: Honda Accord Coupé V6 3.0
Namn: Andreas Jönsson

Om det är fel på dessa värdena - helt galet högt är det:
co-värde / hc-värde / lambda-värde för högt

Fick det mätt på en verkstad igår:
co och hc-värde = 3-400 och lambda-värdet = 1,08-1.15

Inget avgasläckage sa de heller.

De provade byta lambda men blev ingen skillnad heller.

De kollade med dator men svårt att finna felet. Tur jag är
ute i tid flera månader innan besiktningen som är i maj.

Vill få det fixat så fort som möjligt.. borde vara fler som har samma
problem ?

Hjälp!
www.FotografAndreas.se
^ Foto från bilträffar ©Andreas Jönsson
Medlem i Hondaklubben #909 简体中文版
E-post: info@fotografandreas.se | Mobil: 0708 - 76 17 44
Lars P
Styrelsen
Bil: EK4 K20
Namn: Lars Palmgren
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Du har väll bytt grenrör bla?

De kan ställa till avgasvärdena
076-1174430
Lars@allbilskroten.se

Honda EJ1, K24 Swap
NSX NA1 CW
Accord -93 Ombyggd till biltransport
Accord -80
CR-V RD1 -98
Accord CL9 Type-S -08
osv....
YASH
Kontakt:

Grenrör 99%.
Only M Matters
The_Tommy
Namn: Tommy Larsson

jag hade sky höga väden på min civic, bytte olja,oljefilter,tändstift,lamda och katten (biltemakatt)
men efter de va värdena hur bra som hellst, testa de annars =)
Tommy Larsson

*Del Sol esi
*Del Sol VTI
Elvis_EG2
Namn: Elvis

Grenrör 110%%
Elvis

Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-

Driving :Honda civic type R CW FN2
Användarvisningsbild
Dani
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Byt tillbaka original grenrör, på min VTi fick jag montera original grenrör varje gång jag skulle besiktiga annars gick den inte igenom.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Featherweight
Bil: Toyota Corona 1970 (sorry)
Namn: Fredrik Jonsson

vad beror detta på?
Toyota Corona HT Mark II 1970

Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
CRX VT B18c6 -91 (skrotad)
Honda Civic Lsi -93 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
Andreas79

Enligt verkstaden så är han stensäker på att det är till 100% katalysatorn på bilen jag har (att den är förmodligen
bara godkänd för andra krav i usa men inte tillräckligt godkänt i Sverige enligt svensk bilprovning):
<a href="http://www.sparktecmotorsports.com/cat101c.html" target="_blank">http://www.sparktecmotorsports.com/cat101c.html</a>

Byt katen så kommer det fungera sa han, han sa att han hört liknande och varit med om liknande
tidigare.. och då har det hjälpt att byta katalysator, och dessutom skrev någon till här i tråden
att det hjälpt att byta katalysator.

Medans andra säger det är grenröret.. här i denna tråden... blir allmänt förvirrad nu..

Varför skulle det vara grenröret? de flesta verkstäder jag pratat med säger också att katen
gör att tre olika värde kan vara helt åt skogen- kan det lätt bli.

Sen är min lambda OK dessutom som är till grenröret.
www.FotografAndreas.se
Andreas79

The_Tommy skrev:jag hade sky höga väden på min civic, bytte olja,oljefilter,tändstift,lamda och katten (biltemakatt)
men efter de va värdena hur bra som hellst, testa de annars =)

Ja katten säger de på verkstaden också att det säkerligen är... men har du bytt grenrör
du med precis som jag gjort? eller du kör med original grenröret?

Större risk det är katalysatorn som du skriver med.
www.FotografAndreas.se
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Det kan vara grenröret av två orsaker:

1. Det Welen skriver

2. För snabb avkylning som inte ger katen dess rätta temp, speciellt i kombo med en sportkat som har ett högre flöde och således inte tar upp värmen lika mycket.

3. Byt tillbaka till dit org-grenrör och kat och det kommer fungera, köp ingen ny kat oavsett vad verkstaden säger. Låna i så fall en org kat från en Honda 88-98, om det är gjort med flänsar och längd på ditt nuvarande som org, om du inte vill byta allt.

Tillägg: Ska bli intressant och se om det är någon med B-serie som kommer igenom bes. med tri-y och sportkat, jag tror det blir svårt.
Senast redigerad av M Scotte den 4 februari 2009, 19:23, redigerad totalt 1 gånger.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Andreas79

Men den katten jag har nu är en racekat vad jag vet - väl?

<a href="http://www.sparktecmotorsports.com/cat101c.html" target="_blank">http://www.sparktecmotorsports.com/cat101c.html</a>

Kan påverka mycket vad jag hört av många om jag bara byter ut katen mot en annan.. behöver inte vara grenröret..
har även läst på olika forum om detta ... jag e totalt förvirrad just nu...

Byter jag till en vanlig katalysator ska grenröret kunna få sin rätta temp enligt vad jag hört. Kan hjälpa..

Vill undvika att byta grenröret då jag vill ha detta kvar, vet andra som haft problem med kat o sen bytat o det har hjälpt..

men men e totalt snurrig i huvudet nu :worthy: :whatever:

grenröret: (tycker det ser tätt ut till lambdan då man ser det Live) o det sa verkstaden med!

Tror det är ett SRS Grenrör, och det är inte något av de billigaste grenrören direkt!

Bild
Senast redigerad av Andreas79 den 4 februari 2009, 19:43, redigerad totalt 1 gånger.
www.FotografAndreas.se
Andreas79

En som skrev i min tråd på garaget.org; (RouziMotorsport)

"Honda CRX 1.6VT:"

"Jag hade prövat att byta katten, om du inte redan har gjort det. Hade också väldigt höga värden på min bil, bytte sedan ut katten till ny och fick värden nollade smile Grenröret kan läcka lite, men lägg på lite avgaspasta på kanterna tillfälligt, dt gjorde jag på min..."
www.FotografAndreas.se
M Scotte
Kontakt:

Vad gör du om du köper en ny kat och den frtfarande inte går igenom?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
Andreas79

Bra fråga...

Fortsätt tipsa! och av egna erfarenheter..

Som sagt han i verkstaden säger av erfarenheter att det är garanterat katten
som kan ändra alla värdena.. om det är fel sorts kat!?
www.FotografAndreas.se
M Scotte
Kontakt:

Inget ont om dig Andreas, men du borde verkligen börja skruva lite själv. I normala fall när sådana här problem uppkommer och tipsen kommer in om att montera tillbaka org-grenrör, så springer vederbörande på lätta fötter ut i garaget, monterar tillbaka org-grenröret>besiktigar>monterar av org-grenröret>monterar tillbaka "trim"grenröret.

Hepp, inte en extra krona spenderad, lite jobb, absolut, men tar inte mer än en halvtimme av och på.

Din mekaniker är säkerligen kompetent och har all rätt i att det troligtvis är din kat som är problemet, men det kan lika bra vara grenröret som tillsammans med din kat ger fel värden. Därför jag ställer frågan vad du tänker göra om du går på din mekanikers råd och byter kat, och det visar sig att det inte är katen utan grenröret, står han för kostnaden för katen då? Inte troligt.

Antingen ber du snällt om det finns en vänlig själ i din omkrets som äger en bil som du kan få låna katen från för att konstatera om det är din kat, alternativt tar du med dig ditt gamla grenrör/katkombo och ber honom montera tillbaka det. När du bes kan du montera tillbaka ditt "trim"grenrör igen.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
YASH
Kontakt:

Men om du har en sån där eftermarknadskatt så kan det mkt väl vara den.

Har du kvar orginal katt dra på den och besikta annars låna av nån av gubbarna i era traker.
Senast redigerad av YASH den 4 februari 2009, 21:06, redigerad totalt 1 gånger.
Only M Matters
Kristian

Varmkördes bilen ordentligt? om det är så att grenröret kyler avgaserna för mycket och katten inte får rätt arbetstemp så kan det hjälpa att köra riktigt jävla hårt i 10-15 minuter och sen mäta om.
Men jag tror precis som Welen att lambdamuttern på ditt grenrör är för lång, det gör att mätkroppen inte hamnar ordentligt i flödet och ger fel värden till din ECU som fetarpå blandningen och ger ett aldeles för högt HC värde. Om du får för mycket bränsle ner till katalysatorn finns risk för att katalysatorn kan ta stryk, det kan altså vara så att ett "felaktigt" grenrör har förstört din katalysator, men detta är ju självklart bara rena spekulationer...

Fram med jobbar brallorna och byt grenrör och katalysator (förutsatt att det passar mot ditt avgassystem) å testa igen.
Det jag undrar är varför du har mätt avgasvärdena nu? gick bilen konstigt?
Kristian, Hondalös.
M Scotte
Kontakt:

Andreas har integrerad kat i grenröret org, så därför det blir svårt med att montera org-kat.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Kristian

Då passar inte avgassystemet mot original grenröret då eftersom det är gjort för att köras med katalysator under bilen?
En original katalysator borde ju inte vara så svår att få låna, frågan är ju bara om det sitter original flänsar på avgassystemet?
Kristian, Hondalös.
Andreas79

Angående mitt original-grenrör så är det spricka i det och katen är / var verkligen
i dåligt skick så det var på tiden att byta ut det... så så lätt är det inte att prova
den gamla katten heller.

Jag var på verkstaden i ett annat sammanhang och jag var osäker på om katen är godkänd eller inte,
hade fått en känsla av att jag inte visste om den skulle gå igenom besiktningen därför som jag bad
dem även passa på att mäta värdena... nej bilen har inte gått konstigt.. alltid gått kanon :thumbup:
Senast redigerad av Andreas79 den 4 februari 2009, 22:06, redigerad totalt 1 gånger.
www.FotografAndreas.se
Blomberg_Prelude

Hade likadant på min itr... Skit konstiga värden... Och de blev efter att ja hade satt på extraktor.. Trodde också de va katten (fick tips av en mekaniker. Som tur va hade ja både orginal oo en rejskatt oo prova) men värdena blev inte ett skit bättre. Och nån av dom hade han som hade bilen innan mej bes me så de va inget fel på dom..

Så ska komma till saken.. Bad bes killen att ta ett extra varv oo gasa ordentligt oo när han kom tillbaka va de klockrena värden (Jag provade de på verkstan innan)... Prova de en gång... Kostar ingenting om de e de som spökar för din bil me =)

Min bil gick helt perfekt min me så kan ju hoppas att de bara e de..
Jonas Blomberg

Integra Type-R
Elvis_EG2
Namn: Elvis

låna någons grenrör och katt då, är ju fan mindre än 20min jobb, upp med bilen av med bultarna , tjipptjapp dit med det gammla ,besiktiga sen klart..

Varöfr testa byta katt sen ha kvar grenrör o inte komma igenom och spendera 300kr i onödan?!

Som scotte säger.. du borde börja mecka lite själv
Elvis

Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-

Driving :Honda civic type R CW FN2
Dorfus

kanske jag som missat nåt men är det inte lite konstigt om det är som Kristian säger att lambdasonden ger fel värde och ECU:n fläskar på så borde väl inte lambdavärdet bli så högt som det är? Tänkte att det kanske finns flera olika orsaker till att de olika värdena är höga...
Christer Jernberg
Andreas79

Katalysatorn bytt! Vad som är fel med den andra (OBX-katalysatorn/racekaten) vet jag inte,
eller så fungerar den inte som den skall till min bil/får inte tillräckligt med uppvärmning kanske?

Nya värden:
CO = 0,019
HC = 0,019

Lambda = Lägre än förut

Ska göra oljebyte snart inom kort så kommer säkert värdet på lambdan gå ner också! :)
www.FotografAndreas.se
Användarvisningsbild
LinusE
Bil: Civic Type R
Namn: Linus Eriksson
Been thanked: 3 times

kan bli knasiga avgasvärden efter vtec gått in hårt...

Bild
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
Flygare
Kontakt:

Din race kat är väl bara en adapter inte en riktigt kat. Är där metall nät i den eller kan man kolla rakt igenom den ?
<a href="http://www.garaget.org/?car=30319" target="_blank">CRX VT-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->2022cc<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>

<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->B20 N/A IS THE SHIT! SÅÅÅÅLD<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->"Friends don't let friends roll on rotas"<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->D<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->T<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->M<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> S<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->q<!--colorc--></span><!--/colorc-->u<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->a<!--colorc--></span><!--/colorc-->d<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
Andreas79

Visserligen står det Converter på OBX-informationen om katalysatorn men det bör väl
vara en helt vanlig racekat ? vad har man en adapter till isåfall ? om det inte är en riktig kat?

Men det stämmer som de sa på verkstaden iallafall att det hjälpte att byta till vanlig katt från
denna precis som jag trodde med.

Angående att mecka - så har jag problem med ryggen och väldigt jobbigt med den scolios
jag har, inte lite heller, så det e väldigt ansträngande och jobbigt för er som undrar, jag
lär mig iallafall av när andra meckar.. annars hade jag gärna gjort det själv.. man måste
tänka på sin hälsa också... det e jobbigare än man kan tro med ryggen, så jag är försiktig
och utsätter mig inte för detta.

Racekaten - Väger knappt något - Gav fel värde

Bild

Bild

Bild

Ny vanlig katalysator - Ger rätt värde - Väger mer än racekaten

Bild
Senast redigerad av Andreas79 den 7 februari 2009, 18:51, redigerad totalt 1 gånger.
www.FotografAndreas.se
Flygare
Kontakt:

Tittar man på bild 2 så ser man klart och tydligt att den läckt vid flänsen, de förklarar iallafall lambda värdet.
<a href="http://www.garaget.org/?car=30319" target="_blank">CRX VT-<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->2022cc<!--colorc--></span><!--/colorc--></a>

<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--fonto:Arial Black--><span style="font-family:Arial Black"><!--/fonto--><!--coloro:#708090--><span style="color:#708090"><!--/coloro-->B20 N/A IS THE SHIT! SÅÅÅÅLD<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--fontc--></span><!--/fontc--><!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#696969--><span style="color:#696969"><!--/coloro-->"Friends don't let friends roll on rotas"<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--fonto:Impact--><span style="font-family:Impact"><!--/fonto--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro--><!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->D<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->T<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro--><!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->M<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> S<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->q<!--colorc--></span><!--/colorc-->u<!--coloro:#000000--><span style="color:#000000"><!--/coloro-->a<!--colorc--></span><!--/colorc-->d<!--sizec--></span><!--/sizec--><!--colorc--></span><!--/colorc--><!--fontc--></span><!--/fontc-->
Användarvisningsbild
Dani
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Har du bild på ditt grenrör får du gärna lägga upp detta.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Andreas79

Dani skrev:Har du bild på ditt grenrör får du gärna lägga upp detta.

Bild på grenröret - Tänkte du på något speciellt om grenröret ?

Bild

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av Andreas79 den 8 februari 2009, 15:43, redigerad totalt 1 gånger.
www.FotografAndreas.se
Skriv svar