Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
låsmuttrar ctr
tänkte fixa låsmuttrar till min ctr. bara ringa honda?? har dom låsmuttrar till ctr? då detta inte är standard.
eller måste man vända sig till någon annan? isfl tips välkommnas.
har varit endel stölder av fälgar, airbags häromkring sommartid.
mvh
mvh
Jag köpte en låsmuttersats på Honda till min CTR. ("det var fina saker det"= rekommenderas) Pris:460:-element skrev:tänkte fixa låsmuttrar till min ctr. bara ringa honda?? har dom låsmuttrar till ctr? då detta inte är standard.
mvh
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Honda har, bara att ringa till din Honda Åf så ordnar dem det. Det går inte att använda vilka muttrar som helst utan endast sfäriska som org, så alla eftermarknadssaker går bort om de inte specifikt är sfäriska/kulformade.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
M Scotte skrev:Honda har, bara att ringa till din Honda Åf så ordnar dem det. Det går inte att använda vilka muttrar som helst utan endast sfäriska som org, så alla eftermarknadssaker går bort om de inte specifikt är sfäriska/kulformade.
fint. tack för hjälpen, :thumbup:
- David Lundin
- Namn: David Lundin
Med det sagt så verkar det sitta Biltema låsmuttersats på min CTR (fula blå"eloxerade" slitna saker) som alltså passar fint...
- fonzeka
- Bil: S2000
- Namn: Anders Westlund
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 58 times
Tittar du noga så ser du nog att de har skurit in fel i fälgen.
Men har man dragit åt dem ordentligt några gånger så blir det kanske så pass nersvarvat att det inte märks längre.
Men har man dragit åt dem ordentligt några gånger så blir det kanske så pass nersvarvat att det inte märks längre.
-
M Scotte
- Kontakt:
Har tyvärr sett allt för många som spännt sönder sina org-fälgar med 60 graders eftermarknadsbultar.David Lundin skrev:Med det sagt så verkar det sitta Biltema låsmuttersats på min CTR (fula blå"eloxerade" slitna saker) som alltså passar fint...
Kolla så inte dina fälgar blivit förstörda David, samt byt tillbaka till orgbultar fortare än kvickt.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
M Scotte
- Kontakt:
Det som brukar hända när folk monterar "häftiga" hjulmuttrar på sina org-fälgar är att konan i stål blir förstörd alternativt att muttrarna om de inte är i stål blir deformerade och tillslut ger fel moment på bultarna som sträcker sig.fonzeka skrev:Tittar du noga så ser du nog att de har skurit in fel i fälgen.
Då alla Honda org-fälgar har stålkoner för de sfäriska muttrarna så brukar hjulbultarna efter ett tag bli förstörda/sträckta om man använder 60 graders muttrar, då de inte får rätt anläggningsyta i konan, i värsta fall får man hjul som trillar av när bultarna tillslut går av.
Lika illa är det att montera Hondas orgmuttrar på en eftermarknadsfälg med 60 graders kona.
Har du en bil där det inte går att skruva på hjulmuttrarna med fingrarna är sannolikheten stor att någon monterat felaktiga muttrar på dina org-fälgar, alternativt monterat org-muttrar på ett par eftermarknadsfälgar. Detta är vanligast på CTR av EP och FN-modell.
Senast redigerad av M Scotte den 23 februari 2009, 23:20, redigerad totalt 1 gånger.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
Little Elk
- Namn: Fredrik Edin
Alltid lär man sig något nytt.
Har som sagt "fina" fulmuttrar som jag kört med kanske tio mil. Men jag ska skaffa nya muttrar (de gamla såg ut som skit i alla fall) till orginal fälgarna så kan jag ha de gamla nya "fin/ful" muttrarna till rota fälgar som lutar åt för stunden.
Vill ju inte förstöra mina Enkei som jag har förstått är unnat de första CTRerna. Eller är det bara skitsnack jag snappat upp? I vilket fall som helst så står det Enkei i mina fälgar så jag vet iaf att mina är det.
Har som sagt "fina" fulmuttrar som jag kört med kanske tio mil. Men jag ska skaffa nya muttrar (de gamla såg ut som skit i alla fall) till orginal fälgarna så kan jag ha de gamla nya "fin/ful" muttrarna till rota fälgar som lutar åt för stunden.
Vill ju inte förstöra mina Enkei som jag har förstått är unnat de första CTRerna. Eller är det bara skitsnack jag snappat upp? I vilket fall som helst så står det Enkei i mina fälgar så jag vet iaf att mina är det.
Senast redigerad av Little Elk den 24 februari 2009, 00:05, redigerad totalt 1 gånger.
Ordförande
Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
- David Lundin
Åh fan, det måste jag kolla upp. Men gäller det originalfälgarna är det ingen större fara för mig. Till vardags har jag ju haft Sub Zero fälgar på så där stämmer säkert de fula Biltemamuttrarna (som ändå skall kastas för de ser ut som skit för den delen). Skall definitivt fixa nya originalbultar till kommande säsongen dock, då jag fixat till originalfälgarna och kommer köra med dem på gatan!
Tack för headsupen Martin, stor risk att jag satt dit fel muttrar tills vidare och förmodligen skadat mina nylackade fälgar!
Tack för headsupen Martin, stor risk att jag satt dit fel muttrar tills vidare och förmodligen skadat mina nylackade fälgar!
Senast redigerad av David Lundin den 24 februari 2009, 00:48, redigerad totalt 1 gånger.
- Yobaman
- Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
- Namn: Fredrik Tennberg
Har nog sett i en annan tråd att man rekommenderar biltemas låsmuttrar. Jag har skaffat såna själv och de verkar iaf passa fint. Men nu kanske de sabbar fälgarna eller? Jag har original och JDM fälgar.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
-
M Scotte
- Kontakt:
Dem passar inte alls på dina org-fälgar. Byt tillbaka till org. Vad för JDM-fälgar är det du har?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
- Yobaman
Oj, sorry, skrev fel. Köpte mina på mekonomen, de ska ju fungera.
Jag har Championship White JDM fälgar 17", import.
Jag har Championship White JDM fälgar 17", import.
Senast redigerad av Yobaman den 24 februari 2009, 11:59, redigerad totalt 1 gånger.
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Men snälla läs ordentligt, skillnaden är om fasningen in mot fälgen är SFÄRISK eller rak 60 GRADERS KONA. ta reda på fakta själv innan du litar blint på vad någon har skrivit nån gång nånstans på ett forum över internet. Eller litar du blint på Hemmets Journal oxå?
Så titta själv på dina fälgar, är det sfärisk kona så ska du använda sfäriska muttrar och vice versa.
Förövrigt så är biltemas muttrar rena skräpet, färgen flagnar ju innan man har hunnit att öppna förpackningen.
Så titta själv på dina fälgar, är det sfärisk kona så ska du använda sfäriska muttrar och vice versa.
Förövrigt så är biltemas muttrar rena skräpet, färgen flagnar ju innan man har hunnit att öppna förpackningen.
Senast redigerad av Malkolm den 24 februari 2009, 12:40, redigerad totalt 1 gånger.
-
M Scotte
- Kontakt:
Om det är sfäriska muttrar du köpt så passar dem, men inte annars, oavsett vilken Honda fälgarna kommer ifrån så har dem sfäriska koner, och stålinsatser.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
- David Lundin
Kan jag intyga, mina ser ut som skräp och jag tror inte de är SÅ värst gamla, står blåeloxerat i katalogen men sitter inte ett eloxeringsskikt rätt hårt? Känns fejk.malkolm666 skrev:Förövrigt så är biltemas muttrar rena skräpet, färgen flagnar ju innan man har hunnit att öppna förpackningen.
- Yobaman
malkolm666 skrev:Men snälla läs ordentligt, skillnaden är om fasningen in mot fälgen är SFÄRISK eller rak 60 GRADERS KONA. ta reda på fakta själv innan du litar blint på vad någon har skrivit nån gång nånstans på ett forum över internet. Eller litar du blint på Hemmets Journal oxå?
Jag vet att jag ska ha sfäriska muttrar och det är det jag köpt, jag är inte dum i huvet. Nu undrade jag över kvaliteten men eftersom jag blandade ihop att jag köpt biltema istället för mekonomen så sket det sig. Jag har alltså mekonomen.
Jag tycker att du borde skaffa dig en lite trevligare ton innan du bestämmer dig för att svara på forumet.