Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
F1-tråden anno 2009
-
krollan
- Bil: del sol vti-t
- Namn: Kristofer Andersson
Så jävla roligt att det äntligen släppt för jenson och att ross visar vad det var som gjorde ferrai under de gyllene åren.Hoppas bara att dönickarna godkänner defusern den 14:e.
Kristofer Andersson
medlemnr. 557
Man ska ha testat allt utom folkdans och sin syster.
medlemnr. 557
Man ska ha testat allt utom folkdans och sin syster.
Då var det klart att protesten mot "difusorerna" är avslagen
<a href="http://www.formula1.com/news/headlines/2009/4/9175.html" target="_blank">http://www.formula1.com/news/headlines/ ... 75.html</a>
Så Button leder fortfarande mästerskapet
<a href="http://www.formula1.com/news/headlines/2009/4/9175.html" target="_blank">http://www.formula1.com/news/headlines/ ... 75.html</a>
Så Button leder fortfarande mästerskapet
"Det är ljudet, sången från motorn, som är den stora njutningen"
Jordens skandal.
Ska bli spännande att se hur FIA förklarar att man säger till vissa team att det är förbjudet & till andra ger man dem grönt ljus.
Buttons titel kommer inte vara värd ett skit pga FIA´s klantiga agerande.
De kunde ha klargjort detta från början så att alla spelade efter samma regler från början.
Ska bli spännande att se hur FIA förklarar att man säger till vissa team att det är förbjudet & till andra ger man dem grönt ljus.
Buttons titel kommer inte vara värd ett skit pga FIA´s klantiga agerande.
De kunde ha klargjort detta från början så att alla spelade efter samma regler från början.
Antonio Pozzi
Inte var det enbart Ross iaf. Ross gjorde många tabbar också.krollan skrev:och att ross visar vad det var som gjorde ferrai under de gyllene åren.
Dessutom var han långt ifrån ensam om att ansvara för bilen.
Dessutom så får folk för sig att Brawn GP har uträttat mirakel. Honda har/hade en av de största budgeterna i F1. De slutade 2008 först av alla & la alla resurser på 2009. Så de har haft mest utvecklingstid av alla teamen.
De har ett bra försprång. Men vid mitten av sommaren har nog flertalet team kommit ikapp.
Senast redigerad av Antonio den 15 april 2009, 16:34, redigerad totalt 1 gånger.
Antonio Pozzi
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Man ska nog snarare tillskirva Honda framgångarna och inte Ross. Bilen är i princip en honda fortfarande minus slädmotorn.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
Klart att en stallchefen blir hyllad för ett team som presterar bra. Jag skulle nog säga att Brawn gjort underverk, för han kom som underdog och leder nu.
Men bilen är fortfarande inte en Honda så länge det tyvärr inte står Honda på den. Och vi kan nog aldrig säga att bilen hade gått minst lika bra med Honda motor, för det är inget nån vet.
Stor budget i fjol, osv är inte intressant i år. Är väll t.o.m så att Brawn stallet har de flesta gått ner med halva lönen i år för att det ska gå runt.
Och jag hoppas Antonio som du säger att de andra förarna kommer ikapp lite annars blir det inget kul år.
Men bilen är fortfarande inte en Honda så länge det tyvärr inte står Honda på den. Och vi kan nog aldrig säga att bilen hade gått minst lika bra med Honda motor, för det är inget nån vet.
Stor budget i fjol, osv är inte intressant i år. Är väll t.o.m så att Brawn stallet har de flesta gått ner med halva lönen i år för att det ska gå runt.
Och jag hoppas Antonio som du säger att de andra förarna kommer ikapp lite annars blir det inget kul år.
Only M Matters
-
M Scotte
- Kontakt:
90% aerodynmaik sade någon? 10% till övriga saker så att tillskriva Mercedesmotorn någon vinst är väl kanske inte rätt. Faktum är att bilen var i princip färdig när vi lade ned satsningen, vilket retar ihjäl mig.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Jag fattar inte hur du menar?YASH skrev:Stor budget i fjol, osv är inte intressant i år. Är väll t.o.m så att Brawn stallet har de flesta gått ner med halva lönen i år för att det ska gå runt.
Resultatet av det som du ser idag är ju 100% resultatet av det som Honda gjorde förra året.
Det var inte så att Brawn köpte stallet & snickrade ihop en bil på en vecka.
Att Brawn drar ner på resurser nu kommer ju inte att synas i resultaten ännu.
Antonio Pozzi
Adrian Newey stannar hemma från Kina i helgen för att jobba vidare med Red Bulls lösning.
Red Bull tror jag kommer att bli huvudfavoriter till titeln. De är rätt snabba redan nu med en vanlig diffuser.
Marko says Red Bull was angered by the decision to approve the three double-decker diffusers because it had already submitted a similar design for approval and had it rejected.
"What angers us is the fact that we had approached [Charlie] Whiting for a clarification on a diffuser solution like the one in question and we were told it was illegal, therefore we did not pursue it any further though our design team had similar ideas," said Marko.
"I wonder what impact this will have on cornering speeds. I assume there will be problems soon when cars are going too fast, and the airflow the double diffuser creates for sure will make overtaking more difficult again. Thus it is against the spirit of the rules agreed in the working groups."
Detta är ju det sjuka i det hela. Både Red Bull & Renault har fått till svar av FIA förra året att diffusers som de 3 anklagade teamen kör med INTE är tillåtna.
Snacka om dunderskandal.
När F1 kommer till Europa i Maj kan de snabbaste teamen ha hunnit klart med sina versioner. Ferrari siktar på att ha en uppdaterad bil i Turkiet i början av Juni. Dvs lopp 7.
Som Haug från mercedes säger. Nu tvingas 7 team uträtta jobbet på 9 veckor. Nåt som de andra 3 haft 9 månader på sig att göra.
Red Bull tror jag kommer att bli huvudfavoriter till titeln. De är rätt snabba redan nu med en vanlig diffuser.
Marko says Red Bull was angered by the decision to approve the three double-decker diffusers because it had already submitted a similar design for approval and had it rejected.
"What angers us is the fact that we had approached [Charlie] Whiting for a clarification on a diffuser solution like the one in question and we were told it was illegal, therefore we did not pursue it any further though our design team had similar ideas," said Marko.
"I wonder what impact this will have on cornering speeds. I assume there will be problems soon when cars are going too fast, and the airflow the double diffuser creates for sure will make overtaking more difficult again. Thus it is against the spirit of the rules agreed in the working groups."
Detta är ju det sjuka i det hela. Både Red Bull & Renault har fått till svar av FIA förra året att diffusers som de 3 anklagade teamen kör med INTE är tillåtna.
Snacka om dunderskandal.
När F1 kommer till Europa i Maj kan de snabbaste teamen ha hunnit klart med sina versioner. Ferrari siktar på att ha en uppdaterad bil i Turkiet i början av Juni. Dvs lopp 7.
Som Haug från mercedes säger. Nu tvingas 7 team uträtta jobbet på 9 veckor. Nåt som de andra 3 haft 9 månader på sig att göra.
Antonio Pozzi
-
Aerodynamic
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
- Been thanked: 1 time
Dom måste ju oxå skriva om reglerna så att sådana här saker kan prövas i FIA domstol även innan första loppet.
Jag förstår tanken med att vänta till första loppet då man inte vet om dom bara åker omkring å testar lite olika tuffa saker eller om dom kör med en bil som liknar den dom tänker tävla med. Fast det mest troliga är ju ändå att dom kör med en bil som liknar den dom tänker race med.
Mvh, Per
Jag förstår tanken med att vänta till första loppet då man inte vet om dom bara åker omkring å testar lite olika tuffa saker eller om dom kör med en bil som liknar den dom tänker tävla med. Fast det mest troliga är ju ändå att dom kör med en bil som liknar den dom tänker race med.
Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Ferrari testade lite aero förra veckan. Men denna bild måste vara fejkad.

Antonio Pozzi
-
Aerodynamic
- Bil: Speedster
- Namn: Per Axblom
- Been thanked: 1 time
Red Bull är redan starka men frågan är om dom kan bli så mycket starkare med de nya reglerna?
Läste någonstans att en dubbel decker inte passar deras bil i design.
Ferrari kanske kan bli snabbare mot slutet av året när dom har dubbel decker + lär sig använda KERS.
Mvh, Per
Ferrari kanske kan bli snabbare mot slutet av året när dom har dubbel decker + lär sig använda KERS.
Mvh, Per
Per Axblom / Lotus Type 116 K24 powered.
Bara det faktum att Red Bull väljer att jobba dygnet runt/gasen i botten redan nu & låter Adrian Newey stanna hemma i fabriken är nog svar nog på vad dom tror om en dubbeldiffusor.Aerodynamic skrev:Red Bull är redan starka men frågan är om dom kan bli så mycket starkare med de nya reglerna?
Mvh, Per
Antonio Pozzi
Har de värvat dig till Honda Racing F1 ? :prop:M Scotte skrev:Faktum är att bilen var i princip färdig när vi lade ned satsningen, vilket retar ihjäl mig.
Men Honda har agerat väldigt fegt i detta läget, deras ekonomiska situation var inte så illa att det behövde backa ur F1 helt och hållet. Och frågan är om de inte förlorat mer på sitt avhopp än om de hade stannat kvar.
Senast redigerad av YASH den 15 april 2009, 23:01, redigerad totalt 1 gånger.
Only M Matters
-
M Scotte
- Kontakt:
Ordklyveri av högsta rang ovan. Hur mycket Honda Racing F1 hade det funnits om inte företaget Honda som jag jobbar för funnits, därav VI.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
- c0k3
- Bil: Honda Jazz-04
- Namn: Marcus Claesson
Frågan är om Honda har hoppat av pga. den ekonomiska situationen? Det är väl en marknadsföringsgrej, med miljön å sånt. Som när de la ner nya NSX med v10? En i stort sett klar bil som de har satsat sjukt mycket pengar på, bara att slänga eller? Nä de lär dyka upp igen när det blir läge för det. De kommer tillbaka till F1 och nya NSX lär komma den oxå. De är vad jag tror iaf.YASH skrev:Men Honda har agerat väldigt fegt i detta läget, deras ekonomiska situation var inte så illa att det behövde backa ur F1 helt och hållet. Och frågan är om de inte förlorat mer på sitt avhopp än om de hade stannat kvar.
Sorry Scotte, men när du drar gränser mellan Honda Europe, Honda Nordic, Honda Sverige osv så kan du inte komma ostraffat undan att säga VI om Honda Motorsport... antingen är det hela Honda eller inte... inte bara när man själv vill.M Scotte skrev:Ordklyveri av högsta rang ovan. Hur mycket Honda Racing F1 hade det funnits om inte företaget Honda som jag jobbar för funnits, därav VI.
Anyway, tycker det är skitskoj att BGP går så bra som de gör och att Button äntligen får sina vinster som jag anser att han förtjänat sedan länge.
Antonio: Finns ett talesätt som jag tycker passar utmärkt här... "Bättre att be om förlåtelse än om tillåtelse". Känns som att BGP och de med denna diffuser har gjort något djärvt som även kunnat kosta dem de poäng de redan tagit, har för mig att Ferrari gjort liknande saker genom åren... kanske är en Brawn-grej? Men det är klart, när det går dåligt för Ferrari så gråter du och när det går dåligt för alla andra men bra för Ferrari så är alla andra loosers som inte provade själva.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Kör:
-
M Scotte
- Kontakt:
Sorry Scotte, men när du drar gränser mellan Honda Europe, Honda Nordic, Honda Sverige osv så kan du inte komma ostraffat undan att säga VI om Honda Motorsport... antingen är det hela Honda eller inte... inte bara när man själv vill.Krister skrev:<!--quoteo(post=541146:date=15 Apr 2009, 22:29:36:name=M Scotte)--><div class='quotetop'>QUOTE(M Scotte 4 15 Apr 2009, 22:29:36) <a href="index.php?act=findpost&pid=541146"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Ordklyveri av högsta rang ovan. Hur mycket Honda Racing F1 hade det funnits om inte företaget Honda som jag jobbar för funnits, därav VI.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Så jag tillhör inte Honda Motor Company då menar du? Beror väl helt på sammanhanget när det är lands, region eller kontinentbaserat? I denna diskussion går det inte att dra riktlinjer via någon av ovanstående gränser, utan alla som genererar pengar till att kunna utföra motorsportsatsningar får sluta upp bakom. Du kanske arbetar på en firma där du på något vis kan utesluta dig från helhetsresultatet när man summerar räkenskapet, men det funkar inte ritkigt så hos oss. Begär inte att du ska förstå då du inte är insatt. Man får skilja på äpplen och päron beroende på vilken diskussion man deltar i.
Senast redigerad av M Scotte den 16 april 2009, 08:37, redigerad totalt 1 gånger.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Scotte: Kanske skulle använt några smileys eller dylikt då det inte alls var mening att det skulle komma fram så beskt som det säkert gjorde... förstår precis hur det är när alla delar genererar pengar till andra delar, bara att jag tyckte att det tidigare var som att du tog händerna från andra delar av Honda lite väl snabbt. Anyway, inte det som tråden handlar om och det skulle mer "sägas" med glimten i ögat än med en besk bitterhet.
Nu är det bara ladda inför helgen... MER F1 ÅT FOLKET!
Nu är det bara ladda inför helgen... MER F1 ÅT FOLKET!
Kör:
Kör:
-
M Scotte
- Kontakt:
Beror som sagt helt på i vilket sammanhang. Numera sitter jag på Nordic så kan inte svära mig fri från andra delar av regionen längre. =)
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Kul. Grattis kanske man skall säga då jag antar att det varit en befordran med i bilden.M Scotte skrev:Beror som sagt helt på i vilket sammanhang. Numera sitter jag på Nordic så kan inte svära mig fri från andra delar av regionen längre. =)
Kör:
Kör:
Det är ju detta som är poängen. Alla hänger ut Ferrari. Det var 7 stall som stod på andra sidan. Sedan så tror folk som Ross Brawn att diffuserna var något som bara de 3 stallen prövade. Detta är inte sant. De övriga stallen diskuterade dessa diffusrar och man kom fram till att den lösning som de andra 3 valde att använda sig av inte var "In the spirit of the rules".Krister skrev:Men det är klart, när det går dåligt för Ferrari så gråter du och när det går dåligt för alla andra men bra för Ferrari så är alla andra loosers som inte provade själva.
Fortfarande har FIA get olika stall olika besked. De handlar inte om att Ferrari går dåligt. Jag är övertygad om att Ferrari seglar ur denna "kris" ganska lätt.
Men fortfarande är Buttons VM seger som han kan kvittera ut nu inte värd ett skit. Han har 5 andra motståndare just nu. Resten kör i en helt annan klass.
Sedan hade man kunnat förtydliga reglerna & låtit stallen behålla sina poäng med tvingat dem att ändra sina designer.
Detta har gjorts innan. Ferrari fick ändra sitt golv 2007. Renault Massdämparen 2006, McLaren den sk 3:e pedalen 1998.
Hade diffusorn suttit på McL, Ferrari & Renault & övriga 7 team hade klagat hade utfallet hos ICA blivit ett helt annat. Nu tyckte man säkert att det blev kul för att 3 mellanklass/bottenklass stall kommit upp i toppen & de stora drakarna får jaga.
Senast redigerad av Antonio den 16 april 2009, 11:22, redigerad totalt 1 gånger.
Antonio Pozzi
Vad officiella kallor sager fran de olika stallen far man nog ta med en nypa salt, speciallet med tanke pa senaste tidens 'lie-gate' (McLaren) som det kallas har.
Klart det genererar sympatier om man pastar sig ha foreslagit en 'liknande' design. Pesonligen tror jag den ar lite mindre liknande an de vill gora gallande, dar var sakert nagon avgorande del som skillde sig och gjorde delen olaglig.
FIA ska ju bara saga ja eller nej till delarna, inte 'den ar olaglig just nu, men om du andrar den har biten sadar sa funkar det finfint'.
Klart det genererar sympatier om man pastar sig ha foreslagit en 'liknande' design. Pesonligen tror jag den ar lite mindre liknande an de vill gora gallande, dar var sakert nagon avgorande del som skillde sig och gjorde delen olaglig.
FIA ska ju bara saga ja eller nej till delarna, inte 'den ar olaglig just nu, men om du andrar den har biten sadar sa funkar det finfint'.
[i]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]Happiness is not around the corner,
It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]
Magnus Bergström
Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]
Magnus Bergström
Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
Bahrain Grand Prix
1. Button
2. Vettel
3. Trulli
4. Hamilton
5. Barichello
Antonio kan du inte berätta hur det går för Ferrari?
01 Brawn-Mercedes 50
02 RBR-Renault 27.5
03 Toyota 26.5
04 McLaren-Mercedes 13
05 Renault 5
06 BMW Sauber 4
07 STR-Ferrari 4
08 Williams-Toyota 3.5
09 Ferrari 3
01 Jenson Button 31
02 Rubens Barrichello 19
03 Sebastian Vettel 18
04 Jarno Trulli 14.5
05 Timo Glock 12
06 Mark Webber 9.5
07 Lewis Hamilton 9
08 Fernando Alonso 5
09 Nick Heidfeld 4
10 Heikki Kovalainen 4
1. Button
2. Vettel
3. Trulli
4. Hamilton
5. Barichello
Antonio kan du inte berätta hur det går för Ferrari?
01 Brawn-Mercedes 50
02 RBR-Renault 27.5
03 Toyota 26.5
04 McLaren-Mercedes 13
05 Renault 5
06 BMW Sauber 4
07 STR-Ferrari 4
08 Williams-Toyota 3.5
09 Ferrari 3
01 Jenson Button 31
02 Rubens Barrichello 19
03 Sebastian Vettel 18
04 Jarno Trulli 14.5
05 Timo Glock 12
06 Mark Webber 9.5
07 Lewis Hamilton 9
08 Fernando Alonso 5
09 Nick Heidfeld 4
10 Heikki Kovalainen 4
Only M Matters
Kommer en ny bil till nästa lopp. Vi får se vart det landar. Men Vettel & Red Bull kommer att leka hem detta VM.
De är redan nära Brawn & har inte kommit med sin uppdaterade bil.
Ferrari idag var ganska hyffsade. Före Alonso, och bara 20 sek bakom Hamilton, och då har båda dessa redan fått sin dubbeldiffuser.
När nya bilen kommer räknar man med att kapa 0,8 sek per varv.
De är redan nära Brawn & har inte kommit med sin uppdaterade bil.
Ferrari idag var ganska hyffsade. Före Alonso, och bara 20 sek bakom Hamilton, och då har båda dessa redan fått sin dubbeldiffuser.
När nya bilen kommer räknar man med att kapa 0,8 sek per varv.
Antonio Pozzi
-
M Scotte
- Kontakt:
Jag tror stenhårt på Brawn! Dem har redan tagit ett grepp om pallplatserna och utvecklingen är knappast avstannad för teamet.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Men Red Bull är redan för nära Brawn med en bil designad så som reglerna var tänkta. De har bra mkt mer potential kvar då de gör om sin bil enligt de friare reglementet.
Men vi får se. I nästa lopp skall Ferraris nya bil vara klar. Loppet efter det skall Red Bull vara klara med sin, så då klarnar bilden. Frågan är hur mkt McL och Renault lyckas äta in också. Jag var riktigt glad idag då Ferrari utan uppdateringar på bilen spöade Alonso & inte var alldeles för långt bort från Hamilton.
Massas snabbaste varv var 0,5 sek från de allra snabbaste av Trulli. Med tanke på vad som komma skall så ser det lovande ut. Men jag tror som sagt att Red Bull kommer ta det största steget fram. Även om Brawn har ett ess kvar i rockärmen i form av nya sidepods att spela ut.
Men vi får se. I nästa lopp skall Ferraris nya bil vara klar. Loppet efter det skall Red Bull vara klara med sin, så då klarnar bilden. Frågan är hur mkt McL och Renault lyckas äta in också. Jag var riktigt glad idag då Ferrari utan uppdateringar på bilen spöade Alonso & inte var alldeles för långt bort från Hamilton.
Massas snabbaste varv var 0,5 sek från de allra snabbaste av Trulli. Med tanke på vad som komma skall så ser det lovande ut. Men jag tror som sagt att Red Bull kommer ta det största steget fram. Även om Brawn har ett ess kvar i rockärmen i form av nya sidepods att spela ut.
Antonio Pozzi
En bild säger mer än 1000 ord. Detta lär ju bara spä på rykterna 

Antonio Pozzi
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Tror du Kimi stannar kvar över 2010?
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*