Hur mäter dom db nivån på bilarna på banan?
-
Kimzz
- Bil: Integra Type-R DC5
- Namn: Kim Huseby
- Been thanked: 1 time
blir nog köpa. har inte tillgång till svetts eller så.
Bilar i min ägo:
Honda CR-V 2,2 CTDi Executive -07
Honda Integra Type-R CW DC5 -02
Honda Accord 2,0 -94
www.tsdtuning.se
Honda Accord 2,0 -94
www.tsdtuning.se
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Simons färdiga till din bil är tyst och fint.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
-
M Scotte
- Kontakt:
Bra? 2.5" och fullflödes.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
Bogren
- Bil: Eg 1,7 Turbo med fler
- Namn: Pierre Bogren
Villka jävla krav banorna eller folket som bor nära banorna har. 95db är ju katt mat. Sedan som vissa sa rejsa inte sida vid sida på start och mål för det höjer db. Hur roligt är det?? Och sedan köpa ett sport system som är tyst? Finns det folk som gör det? Snart kommer dom la bara tillåta att elbilar åker runt o viner lite lågt på banorna. Kommer ihåg när man var liten och var med och tittade på när det körde med Gt1 och Gt2 bilarna innan dom la en effekt gräns på Anderstorp. Det var jävla musik för öronen det!! ÄR DET RACING SÅ ÄR DET RACING! Jag är ingen banräv så ni behöver inte vara oroliga att jag ska vara med och köra med er. Jag stör och gör gatorna osäkra ist 
Pierre Bogren
- David Lundin
- Namn: David Lundin
Fast nu är det ju inte Racing vi kör 
Tävlingsbilar låter fortfarande mycket mer, men de kör på speciella bullerhelger...
Tävlingsbilar låter fortfarande mycket mer, men de kör på speciella bullerhelger...
-
Mooseman
- Bil: Civic K20
- Namn: Erik Petersson
Inte riktigt sant David, STCC kör faktiskt med samma ljudkrav som oss. 
Simonsdämpare är i min erfarenhet inget att ha, de bränns ur ganska omgående. De enda dämpare som jag testat som håller bra är apple.
Simonsdämpare är i min erfarenhet inget att ha, de bränns ur ganska omgående. De enda dämpare som jag testat som håller bra är apple.
Team Kalmar
-
Kimzz
har hört med att simons dämparna bränns ut snabbt. Vart kan man få tag på apple catback då? och vad ligger dom på i pris ca?
Bilar i min ägo:
Honda Accord 2,0 -94
www.tsdtuning.se
Honda Accord 2,0 -94
www.tsdtuning.se
-
M Scotte
- Kontakt:
Finns inte färdiga system utan bara att bygga själv med apple. Simons som jag tipsade om håller betyldigt högre kvalitet än gör-det-själv-dämparna, så vill du ha ngt billigt smärtfritt och tyst är det detta system du ska satsa på:
Komplett avgas:

Bara bakre dämp:

Komplett avgas:

Bara bakre dämp:

Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
Kimzz
ja jag får tästa det. kollade med mekonomen och dom skulle ha 3900:- från katten. inte farligt dyrt men inget jag har råd med innan mantorp tyvärr så jag får nog ställa inte det. ingen idé att åka upp och hålla på och krångla om man ligger på gränsen på ljudnivån. Jävligt surt att man inte visste om detta innan.
Bilar i min ägo:
Honda Accord 2,0 -94
www.tsdtuning.se
Honda Accord 2,0 -94
www.tsdtuning.se
- *PAPPOUS*
- Bil: Civic EK20
- Namn: Christian Kutsudakis
Har kört med det där kompletta systemet från Simons.
Visst blir det tyst men bilen tappar hur mycket kraft som helst.Sista dämparen är inte fullflödes.
Så jag körde utan den då gick bilen skitbra
Visst blir det tyst men bilen tappar hur mycket kraft som helst.Sista dämparen är inte fullflödes.
Så jag körde utan den då gick bilen skitbra
Honda Civic EK4 -00
N/A is the shit!
All motor K20
"knock ::knock: whos there? your rods muthafuckaaa"
N/A is the shit!
All motor K20
"knock ::knock: whos there? your rods muthafuckaaa"
från bilsport nr 8-2009. (om ljudmätning)
så fungerar ljudmätningen:
Anläggningen på Emmaboda Flygbana finns på fyra andra motorbanor i Svergie: Anderstorp, Sviesta, Karlskoga och Knutstorp.
Mikrofonen sitter 10 meter från bankanten, på 1,5 meters höjd, där fordonet passerar under fullgas. Till mikrofonen sitter en mätare som registrerar ljudtrycket och ger signaler till en dator för att kunna ge en direktutskrift på ljudnivån.
Till mätaren kopplas också en ljussignal så att förare eller fuktionärer blir varse om att ljudtrycket är högre än det förutbestämda.
så funkar de visst.
då vet vi de också
så fungerar ljudmätningen:
Anläggningen på Emmaboda Flygbana finns på fyra andra motorbanor i Svergie: Anderstorp, Sviesta, Karlskoga och Knutstorp.
Mikrofonen sitter 10 meter från bankanten, på 1,5 meters höjd, där fordonet passerar under fullgas. Till mikrofonen sitter en mätare som registrerar ljudtrycket och ger signaler till en dator för att kunna ge en direktutskrift på ljudnivån.
Till mätaren kopplas också en ljussignal så att förare eller fuktionärer blir varse om att ljudtrycket är högre än det förutbestämda.
så funkar de visst.
då vet vi de också
JAG SAKNAR MIN HONDA!!!!!!!!!
I'll be back..... som han sa! :D
I'll be back..... som han sa! :D
-
Kimzz
Jag kommer nog skita i bankörningen helt för i år med. får vänta tills jag har fått på ett bra avgas som man inte tappar massa effekt med bara för att några är överkännsliga. jag får säga som några andra. får göra vägarna osäkra istället.
Bilar i min ägo:
Honda Accord 2,0 -94
www.tsdtuning.se
Honda Accord 2,0 -94
www.tsdtuning.se
-
M Scotte
- Kontakt:
Om ni överväger att inte köra för att era org avgassystem skulle stryp någon hk så är det helt vridet enligt mig, speciellt när det inte är tävling och det verkar vara enda saken som fallerar. Om ni har 15hk mer eller mindre så kommer mer erfarna förare med mycket mindre effekt köra om er ändå. Släpp ljudet nu, och kör med orgsystem om det är det enda som står till buds.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
- {BÅGEN}

- Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
- Namn: Mattias Bågenholm
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 30 times
Jag håller helt med scotte där.
Harregud det är väl ändå själva körandet man vill åt.
Spelar väl ingen som helst roll ifall man inte får ut dom där sista hästarna dom enstaka ggr man kan köra på bana.
Att skippa att köra bara för den anledningen e ju helt sjukt. Då har man inte kört bana innan och då vet man inte vad man missar.
Jag hade hellre kört med min Saab 95 kombi automat än att inte köra alls.
Så släng på org systemet och kom och ha roligt med oss andra.
Jag lovar dig att du kommer inte ångra dig/er....
Harregud det är väl ändå själva körandet man vill åt.
Spelar väl ingen som helst roll ifall man inte får ut dom där sista hästarna dom enstaka ggr man kan köra på bana.
Att skippa att köra bara för den anledningen e ju helt sjukt. Då har man inte kört bana innan och då vet man inte vad man missar.
Jag hade hellre kört med min Saab 95 kombi automat än att inte köra alls.
Så släng på org systemet och kom och ha roligt med oss andra.
Jag lovar dig att du kommer inte ångra dig/er....
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3
Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig.
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
VW Multivan
VW ID3
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
På bankörningarna kan jag gott köra med originalsystemet och tappa lite toppeffekt eftersom det ändå inte är tidtagning. Men på konbana där varje hundradel räknas kan ju 10 extra hästar vara avgörande om man vill spöa tex Benci 
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
- {BÅGEN}

- Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
- Namn: Mattias Bågenholm
- Has thanked: 7 times
Ja fast vad väljer du. Losa mot Benci eller inte köra alls????
Valet är lätt tycker jag....
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
VW Multivan
VW ID3
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
VW Multivan
VW ID3
-
Kimzz
Nu har jag kollat lite och jag mätte ljudet med original luftburk för att se om det blev någon skillnad. Ljudet ifrån MOTORN var på 100db med org luftburk ca 5-6 meter ifrån bilen. och då har jag original motor. 10m bakom bilen låg det på 93 db vid samma tilfälle. och då var inte vtec aktiverat. Bilen stog med andra ord stilla upp till 7500 rpm för att jag inte ville varva mer. frågan är ju då, hur ska jag sänka ljudet på själva motor ljudet? När allt redan är original. till och med mattan på huven är kvar som många plockar bort.
Som sagt jag tror inte det blir någon Bankörning för mig i år.
Som sagt jag tror inte det blir någon Bankörning för mig i år.
Bilar i min ägo:
Honda Accord 2,0 -94
www.tsdtuning.se
Honda Accord 2,0 -94
www.tsdtuning.se
-
Kimzz
så med belastning så blir motorljudet lägre då??? Avgasljudet då? är det högre vid belastning??
Bilar i min ägo:
Honda Accord 2,0 -94
www.tsdtuning.se
Honda Accord 2,0 -94
www.tsdtuning.se
- Steffo

Ljudmätningen kommer att ske längre än 5 meter från bilen. Om du har den helt original så klarar du utan problem ljudnivån på Mantorp.
Men jag tycker att detta ändå var intressant att se eftersom det alltså betyder att även en helt original bil låter för myckety om avståndet till mätningen är tillräckligt kort.
Motorn låter mer vid belastning än vid varvning stillaståernde. Mest för att du knappast har full gas stillastående, men kommer att ha dt när du kör. Ju mer trotteln är öppen desto mer insugsljud.
Men jag tycker att detta ändå var intressant att se eftersom det alltså betyder att även en helt original bil låter för myckety om avståndet till mätningen är tillräckligt kort.
Motorn låter mer vid belastning än vid varvning stillaståernde. Mest för att du knappast har full gas stillastående, men kommer att ha dt när du kör. Ju mer trotteln är öppen desto mer insugsljud.
Stockholm
- Steffo

Jag väljer givetvis att försöka bygga ett system som både klarar ljudnivån och ger mig den effekt jag vill ha. Funkar inte det så får jag väl slänga på original-systemet på bankörningarna. Svårare än så är det ju inte{BÅGEN} skrev:Ja fast vad väljer du. Losa mot Benci eller inte köra alls????
Stockholm
-
PhR34k

- Bil: Honda Civic Type R
- Namn: Rustem Cures
- Has thanked: 17 times
- Kontakt:
+1! Respekt!Bogren skrev:Villka jävla krav banorna eller folket som bor nära banorna har. 95db är ju katt mat. Sedan som vissa sa rejsa inte sida vid sida på start och mål för det höjer db. Hur roligt är det?? Och sedan köpa ett sport system som är tyst? Finns det folk som gör det? Snart kommer dom la bara tillåta att elbilar åker runt o viner lite lågt på banorna. Kommer ihåg när man var liten och var med och tittade på när det körde med Gt1 och Gt2 bilarna innan dom la en effekt gräns på Anderstorp. Det var jävla musik för öronen det!! ÄR DET RACING SÅ ÄR DET RACING! Jag är ingen banräv så ni behöver inte vara oroliga att jag ska vara med och köra med er. Jag stör och gör gatorna osäkra ist
Honda Civic Type R
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
Civic Si Mugen Bride, APR,
FK8
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
FK8
-
M Scotte
- Kontakt:
Är det inte bättre ni lär er att köra bil än att sitta och gnälla över dB-regler som i princip är skrivna i sten? Eller att heja på någon som inte gillar 95dB-reglen? Som att heja på en som försöker välta murar med bra argument.
Senast redigerad av M Scotte den 19 april 2009, 21:29, redigerad totalt 1 gånger.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
PhR34k

- Kontakt:
Handlar inte om det. För det första lära sig köra bil? På en bana? Hur ofta ser verkligheten ut som mantorp? Dessutom visst man kanske blir bra på att köra på bana men hur ofta gör man det? Sen tänker jag inte anpassa hela bilen för en dag på mantorp, har ingen lust att ställa mig på okq8 o plocka ner systemet gör att sen åter montera det. Så roligt är det inte 
Jag vet att det inte är ni som sätter reglerna. Men finns de ingen annan bana man kan hyra som inte har begränsningar?
Jag vet att det inte är ni som sätter reglerna. Men finns de ingen annan bana man kan hyra som inte har begränsningar?
Honda Civic Type R
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
FK8
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
FK8
-
M Scotte
- Kontakt:
Bilkontroll om du så vill, den lär du dig inte på gatan, och tror du att man lär sig det där är det för att du inte kört bana. Om du tror att den kontroll du får när du lär dig köra på bana på någotvis inte är applicerbar i "verkligheten" är du ännu ett steg närmare att testa bankörning. Du tror dig kanske kunna köra bil innan du kört bana, men tyvärr har du bara precis börjat köra om du aldrig kört bana. Många "världsmästare i gatkörning har fått ett abrupt uppvaknande på våra bankörningar när dem blir omkörda av bilar som har halva effekten och är dubbelt så gamla.
Du må tro att du är en duktig chaufför, men kom gärna till en bankörning/konbankörning och lär dig hur man kör bil på riktigt, det finns massvis med folk som kan visa dig om du deltar.
Att vara "snabb" på gata är bara mått på en sak, och det är omdömet.
Du må tro att du är en duktig chaufför, men kom gärna till en bankörning/konbankörning och lär dig hur man kör bil på riktigt, det finns massvis med folk som kan visa dig om du deltar.
Att vara "snabb" på gata är bara mått på en sak, och det är omdömet.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
PhR34k

- Kontakt:
Beror på hur man ser det, har ni skickat ut de duktiga ban körarna på gatan mot de duktiga gat förarna då? Och sett hur det gått för dem?
Jag säger inte att jag är en duktig förarare men alla här verkar tro att de är gudar på banan med sina ban bilar hade viljat se dem på gatan sen med deras bilar och se hur de kör.
Jag hade gärna kommit ner till mantorp men inte om jag måste plocka ner avgassytem osv.
Jag säger inte att jag är en duktig förarare men alla här verkar tro att de är gudar på banan med sina ban bilar hade viljat se dem på gatan sen med deras bilar och se hur de kör.
Jag hade gärna kommit ner till mantorp men inte om jag måste plocka ner avgassytem osv.
Honda Civic Type R
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
FK8
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
FK8
-
M Scotte
- Kontakt:
Varför skulle man vilja skicka ut någon och köra som en idiot på gata när vi har hyrt en hel bana endast för att få köra precis hur fort man vill i en hel dag utan att råka köra på barn, djur eller mötande?
Vad vi däremot har gjort och alltid gjort är att skicka ut sådana killar som dig själv som tror dem är duktiga förare på Mantorp, och först därefter inträffar ödmjukhet från dessa individers sida, när dem märker att till och med en liten CRX på 125hk drar ifrån dem.
Enklaste om du inte vill köra bana är att testa en konbanövning som finns i närheten av dig, Lunda är ett utmärkt tillfälle att lära känna dina egna brister och även bilens.
För oavsett hur snabb du är på gata, räknas det först när tiduret tas fram och den riktiga tävlingen börjar på en avlyst bana med samma förutsättningar för alla och utan alla dem risker jag påtalade högst upp.
För handen på hjärtat, vad är det för signaler en person utstrålar om han eller hon skryter om hur fort man kör på gata, men inte visar sig på en banträff eller konbanträff?
Du behöver inte se alla som råkar bygga "banbil" som gudar, men många av dem kan lära dig massvis med saker som du även har nytta av utanför banan. Men ta inte för guds skull och lägg ett likamedtecken på att alla som råkar ha en byggtråd med en banbil är snabba, för så är absolut inte fallet.
Vad vi däremot har gjort och alltid gjort är att skicka ut sådana killar som dig själv som tror dem är duktiga förare på Mantorp, och först därefter inträffar ödmjukhet från dessa individers sida, när dem märker att till och med en liten CRX på 125hk drar ifrån dem.
Enklaste om du inte vill köra bana är att testa en konbanövning som finns i närheten av dig, Lunda är ett utmärkt tillfälle att lära känna dina egna brister och även bilens.
För oavsett hur snabb du är på gata, räknas det först när tiduret tas fram och den riktiga tävlingen börjar på en avlyst bana med samma förutsättningar för alla och utan alla dem risker jag påtalade högst upp.
För handen på hjärtat, vad är det för signaler en person utstrålar om han eller hon skryter om hur fort man kör på gata, men inte visar sig på en banträff eller konbanträff?
Du behöver inte se alla som råkar bygga "banbil" som gudar, men många av dem kan lära dig massvis med saker som du även har nytta av utanför banan. Men ta inte för guds skull och lägg ett likamedtecken på att alla som råkar ha en byggtråd med en banbil är snabba, för så är absolut inte fallet.
Senast redigerad av M Scotte den 19 april 2009, 22:14, redigerad totalt 1 gånger.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
PhR34k

- Kontakt:
Jag skryter ju inte då jag skrev ovan att jag inte säger att jag är en bra förare.
Och dessutom hade jag gärna kommit till mantorp men jag har inget lust att bygga om bilen för en dag.
Och dessutom hade jag gärna kommit till mantorp men jag har inget lust att bygga om bilen för en dag.
Honda Civic Type R
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
FK8
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
FK8