Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Tjocklek på tändkablar
- Rebel
- Bil: CRX -91 -B18C6
- Namn: Michael Carlson
Tjena
Kikade lite på nya tändkabelsatser, och tänkte att NGK´s blåa kunde vara ett bra alternativ till min ITR-spis, men så såg jag att MSD-kablarna var 8.5 mm tjocka, och NGK´s bara var 7mm..
Min fråga är då givetvis om det är bättre att välja kablar med större diameter, eller om det inte spelar någon roll..?
/Micke
Kikade lite på nya tändkabelsatser, och tänkte att NGK´s blåa kunde vara ett bra alternativ till min ITR-spis, men så såg jag att MSD-kablarna var 8.5 mm tjocka, och NGK´s bara var 7mm..
Min fråga är då givetvis om det är bättre att välja kablar med större diameter, eller om det inte spelar någon roll..?
/Micke
"Man har inte roligare än man gör på sig"
-
Mattias Svensson
- Bil: Civic VEI
- Namn: Mattias Svensson
- Been thanked: 1 time
större är ju alltid bättre:) du får ju kraftigare gnista då. Grövre tändkablar är ju även bra på lite smått trimmade motorer.
- Rebel
Mattias Svensson skrev:större är ju alltid bättre:) du får ju kraftigare gnista då. Grövre tändkablar är ju även bra på lite smått trimmade motorer.
Hmm.. ja det var ju det jag misstänkte.. (Så får man väl punga ut med lite mer än vad man räknat med i vanlig ordning då.. :/ )
Kanske ska välja MSD då... eller finns det fler alternativ?
- Xchai
- Bil: Crx vt 32psi
- Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
Till en vanlig trimmad duger fint med orginal kablar.
Har du en kraftig modifierat motor bör du ha med mindre motstånd.
Men om du vill ändå köra på så är NKG,MDS,Accel,Magna core att välja på.Jag kör själv med Magna core 8mm till min turbo motor.
Har du en kraftig modifierat motor bör du ha med mindre motstånd.
Men om du vill ändå köra på så är NKG,MDS,Accel,Magna core att välja på.Jag kör själv med Magna core 8mm till min turbo motor.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
- Rebel
Welen XLR8 Performance skrev:Tändkablar skapar inte kraftigare gnista.. Men med grövre LEDARE i kabeln kan de leverera mer ström så man får en kraftigare gnista.. Då krävs en högeffekts spole eller annat kraftigare tändsystem.. Ju mer ström man kör genom tändkabeln ju mer isolering behövs och då blir de tjockare..
Med andra ord kommer jag inte att få några fördelar av tjockare kablar om jag inte skaffar en MSD blaster SS coil etc...?