Nån som vet vart man kan ladda ner senaste versionen av Windows Seven? Finns den på svenska?
Är den bättre än Vista enligt er som använder den?
Detta är en gratis program så inget illegalt med detta.
windows seven
Only M Matters
- insigma
- Bil: FK2R 2016
- Namn: FredrikLidmark
RC:n har precis kommit.
Funkar väll okay enligt mig. har bara kört det på min Netbook dock.
Finns att ladda ner på <a href="http://www.microsoft.com/windows/window ... nload.aspx" target="_blank">http://www.microsoft.com/windows/window ... ad.aspx</a>
Funkar väll okay enligt mig. har bara kört det på min Netbook dock.
Finns att ladda ner på <a href="http://www.microsoft.com/windows/window ... nload.aspx" target="_blank">http://www.microsoft.com/windows/window ... ad.aspx</a>
Civic FK2 Type-R -2016 #2616
Tidigare: ED9 -88, -89, EG2 -93, EU8 -03, FK2 -06
Tidigare: ED9 -88, -89, EG2 -93, EU8 -03, FK2 -06
- c0k3
- Bil: Honda Jazz-04
- Namn: Marcus Claesson
Håller med Charly, UAC ska vara på, men du kan ställa in det så det blir mindre irriterande. Till exempel att kör man admin konto så godkänner den en del saker automatiskt, att den inte "mörkar skrivbordet" osv.
Jag är med intresserad av sjuan, är det windowslogik i ett nötskal eller kör dom mer som linux? jag har sagt förmig själv att xp blir sista microsoft osét jag tänker använda(därför jag håller på att lära mig linux atm) men det är faktiskt ett par som säger att sjuan är helt okej, och ni som tycker att vista är ett bra os behöver inte svara på det här överhuvudtaget =)
Speed is an addiction, that makes me a junkie
0707396659
0707396659
Tycker inte Vista är ett dåligt OS. Mitt fungerar fint fint efter SP uppdateringen. Visst, det finns en missar och det kändes lite i början som dom har stressat med hela. 7an ser ut som Vista och agerar som vista. Dock en klart förbättring av olika sakerna.
Dock så är 7an mycket förenklad, så allt med kontrollpanel och sådant ser annorlunda ut, det hela tar en hel del tid att vänja sig vid. Men det kommer bli 7an för mig när jag köper mig en ny dator.
Om det är mer som Linux säger du? Hur menar du då? Finns ju bra många olika versionen av Linux? Jag skulle inte vilja säga att Linux är mycket bättre mer än stabiliteten, och eventuellt enkelheten.
Linux hör hemma till dom som vill pyssla och pilla med sin mjukvara. Är beredd på att utforska miljön mer ur en programmerares syn. Det är inget för en vardaglig användare.
Men Prony, är du en sådan användare, som gillar att pyssla med mjukvarans kod etc etc, så är fortfarande Linux hållet du ska gå
Dock så är 7an mycket förenklad, så allt med kontrollpanel och sådant ser annorlunda ut, det hela tar en hel del tid att vänja sig vid. Men det kommer bli 7an för mig när jag köper mig en ny dator.
Om det är mer som Linux säger du? Hur menar du då? Finns ju bra många olika versionen av Linux? Jag skulle inte vilja säga att Linux är mycket bättre mer än stabiliteten, och eventuellt enkelheten.
Linux hör hemma till dom som vill pyssla och pilla med sin mjukvara. Är beredd på att utforska miljön mer ur en programmerares syn. Det är inget för en vardaglig användare.
Men Prony, är du en sådan användare, som gillar att pyssla med mjukvarans kod etc etc, så är fortfarande Linux hållet du ska gå
Stefan Karlsson
- Joakim Olsson
- Bil: S2000
- Namn: Joakim Olsson
Kan någon ge lite argument för och emot 32 respektive 64-bitars?
- David Lundin
- Namn: David Lundin
64-bit om du behöver 3GB arbetsminne eller mer (med 32-bits OS kommer du inte kunna använda mer än kanske max 3,3GB i praktiken).
Problemet är om du har äldre hårdvara eller programvara som inte fungerar så bra under 64-bits OS, det finns inga nackdelar med 64-bits i sig utan det är uteslutande kompabilitet som brukar ställa till det.
Problemet är om du har äldre hårdvara eller programvara som inte fungerar så bra under 64-bits OS, det finns inga nackdelar med 64-bits i sig utan det är uteslutande kompabilitet som brukar ställa till det.
- Joakim Olsson
Att det är kompabiliteten som är nackdelen med 64-bitars vet jag, men har ingen koll på nivån.
Har för mig att drivrutiner var ett problem tidigare, men det borde ju inte vara något problem längre?
Hur fungerar spel typ CS, WoW, och annat? Inga problem?
Har för mig att drivrutiner var ett problem tidigare, men det borde ju inte vara något problem längre?
Hur fungerar spel typ CS, WoW, och annat? Inga problem?
- David Lundin
Beror helt på spelen tyvärr, ibland funkar det direkt, ibland krävs det uppdateringar, vissa äldre spel kanske inte alls fungerar.
Drivrutiner är bara ett problem för gammal hårdvara, allt som har en "Vista" logga på sig har både 32 och 64-bits drivrutiner, så nyare hårdvara är lugnt. Det är ju enkelt att kolla innan också då man vet vilken hårdvara man har.
Drivrutiner är bara ett problem för gammal hårdvara, allt som har en "Vista" logga på sig har både 32 och 64-bits drivrutiner, så nyare hårdvara är lugnt. Det är ju enkelt att kolla innan också då man vet vilken hårdvara man har.
stiivN skrev:Tycker inte Vista är ett dåligt OS. Mitt fungerar fint fint efter SP uppdateringen. Visst, det finns en missar och det kändes lite i början som dom har stressat med hela. 7an ser ut som Vista och agerar som vista. Dock en klart förbättring av olika sakerna.
jag kör handikapsversionen ubuntu, och vadå pyssla med mjukvara? allt funkar out of the box i stort sätt, förutom gfxkortet eftersom m har sin dx shit. Det kan man inte säga om tex xp där inget funkar, men så är xp väldans gammalt nu.
Jag är dock intresserad av sjuan eftersom jag gillar att spela på min dator, och det är verkligen ett jävla meck för att spela på linux...
ja kan tyvärr bara jämföra linux mot xp vilket kanske är orättvist eftersom xp är gammalt som smacke typ, jag har dock suttit vid vista och jag måste säga att det är bedrövligt, är inte det minsta imponerad samt att det suger systemresurser nått helt otroligt, varför vet jag inte riktigt.
Sen är jag en väldig förespråkare för opensorce:P jag har dock inga skills men jag är bra på att spela
förmodligen kommer jag att köra in sjuan eftersom jag ändå kommer bli tvingad att använda det.
0707396659
0707396659
- David Lundin
Skall du spela är det bara att svälja, då hjälper inte heller kommentarer som "gillar du Vista behöver du inte svara" 
- c0k3
- Bil: Honda Jazz-04
- Namn: Marcus Claesson
Har kört med Windows 7 64bit sen 7077 kom ut, sen uppgradera jag till 7100 när de släppte den. Har en rätt ny dator så ja har inte haft några problem med drivrutiner eller dylikt, alla drivrutiner som funkar på vista funkar på 7:an. Alla spel jag har installerat funkar utan problem, StarCraft från 97 lr när de nu kom ut funkar klockrent.
Det enda som jag inte har lyckats installera är Norton 360 v2.0 då det inte är kompatibelt.
Det enda som jag inte har lyckats installera är Norton 360 v2.0 då det inte är kompatibelt.
Jag gillar inte att betala skatt heller, det måste jag göra iafDavid Lundin skrev:Skall du spela är det bara att svälja, då hjälper inte heller kommentarer som "gillar du Vista behöver du inte svara"
min poäng va att få info ifrån rätt person, jag menar kolla med en volvoraggare, hans bil är piss men enligt honom är det den bästaste bilen i världen
0707396659
0707396659
- Yobaman
- Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
- Namn: Fredrik Tennberg
64-bitars används mer flitigt inom tex forskning och sånt där de kan utnyttja 64-bitars mer än en vanlig hemanvändare kan.David Lundin skrev:64-bit om du behöver 3GB arbetsminne eller mer (med 32-bits OS kommer du inte kunna använda mer än kanske max 3,3GB i praktiken).
Det handlar om att 64-bitars kan allokera och hantera mer minne än 32-bitars. 32-bitars kan totalt hantera 4gb RAM medan 64-bit kan hantera 2 exabyte vilket är långt mer än vad man behöver bry sig om. I praktiken så är det mindre om inte allt är perfekt men den kan hantera allt minne du stoppar i datorn så länge moderkortet klarar x antal gb minne. Det är dock mer än så med 64-bitars.
Som jämförelse:
Architectural component 64-bit Windows 32-bit Windows
Virtual memory 16 terabytes 4 GB
Paging file size 256 terabytes 16 terabytes
Hyperspace 8 GB 4 MB
Paged pool 128 GB 470 MB
Non-paged pool 128 GB 256 MB
System cache 1 terabyte 1 GB
System PTEs 128 GB 660 MB
Så 64-bitars är ju totalt överlägset men tyvärr inte standard så kompatibilitetsproblem kan uppstå med drivrutiner, dock har jag aldrig haft problem eftersom de flesta tillhandahåller både 32 och 64. 32-bitars finns eftersom det var mer än tillräckligt förr i tiden då 16Mb var standard.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
- David Lundin
Haha, det var ju det jag skrev, utan en hel uppsats om den underliggande arkitekturen dock, tack för undervisningen Yobaman 
EDIT: Och 4GB är det få 32-bitsdatorer som kan utnyttja, pga adresseringsproblem då hårdvaran snor utrymme från arbetsminnet, så i praktiken kommer man max kunna utnyttja 3,2-3,3GB med 32-bits OS
EDIT: Och 4GB är det få 32-bitsdatorer som kan utnyttja, pga adresseringsproblem då hårdvaran snor utrymme från arbetsminnet, så i praktiken kommer man max kunna utnyttja 3,2-3,3GB med 32-bits OS
Senast redigerad av David Lundin den 14 maj 2009, 22:14, redigerad totalt 1 gånger.
- Yobaman
- Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
- Namn: Fredrik Tennberg
Ja precis. Jag är bara en sån som gräver i allt jag vill veta mer om. Sen att jag delar med mig på gott och ont.. Men på forum kan ingen stoppa rabblet 
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
var glad för det, det var länge sen Norton släppte något bra...c0k3 skrev:Har kört med Windows 7 64bit sen 7077 kom ut, sen uppgradera jag till 7100 när de släppte den. Har en rätt ny dator så ja har inte haft några problem med drivrutiner eller dylikt, alla drivrutiner som funkar på vista funkar på 7:an. Alla spel jag har installerat funkar utan problem, StarCraft från 97 lr när de nu kom ut funkar klockrent.
Vad gäller 4GB kontra de 3.1 som finns kvar så är det ju trist att så mycket skall behöva adresseras till exv grafikkort.
Min nya bärbara på jobbet har 2 grafikkort och de tar ca 540Meg styck, jag hade 2519MB innan och över 3100 efter jag lyckades stänga av det ena.
Sitter man som jag gör och har virtuella maskiner igång med utvecklingsmiljöer samt applikationsservrar på maskin etc så är inte 2.5Gig nånting, det är i princip det man behöver för att kunna starta.
Medlem 427
- David Lundin
Nej, det var länge sedan Norton släppte så bra grejor 
360 är onödigt, massa skit man inte behöver, likaså Internet Security (vem har inte en router med vettig brandvägg?).
Däremot är 2009ans Norton program ett STORT steg framåt mot de äldre, bättre än på länge. Tar knappt några systemresurser alls, toksnabba att installera m.m.
360 är onödigt, massa skit man inte behöver, likaså Internet Security (vem har inte en router med vettig brandvägg?).
Däremot är 2009ans Norton program ett STORT steg framåt mot de äldre, bättre än på länge. Tar knappt några systemresurser alls, toksnabba att installera m.m.
- Joakim Olsson
Så... du tycker att inget fungerar i XP, så du kör Linux där det är "ett jävla meck" för att få det att funka?pr0ny skrev:jag kör handikapsversionen ubuntu, och vadå pyssla med mjukvara? allt funkar out of the box i stort sätt, förutom gfxkortet eftersom m har sin dx shit. Det kan man inte säga om tex xp där inget funkar, men så är xp väldans gammalt nu.
Jag är dock intresserad av sjuan eftersom jag gillar att spela på min dator, och det är verkligen ett jävla meck för att spela på linux...
...
Har personligen inga problem med att få saker att fungera i XP, även om det inte är "hot shit".
alltså, jag pratar om min hårdvara, varken det trådlösa nätverkskortet eller lankortet fungerar i xp direkt, likså med ljudkortet och bluetoothen. samtliga fyra funkar i ubuntu.
0707396659
0707396659
+1, man slipper leta drivrutiner till allt sånt där på antingen bland cd-skivorna i hyllan eller på knepiga sidor som tillverkarna har snickrat ihop.
Det bara "fungerar".
Tog mig en vecka att få igång tjejens bärbara igen med XP, drösvis med blåskärmar och drivrutinsletande senare så var xp stabilt.
Med ubuntu 7,8,9 så var det bara att smälla in och så fungerade det.
Det bara "fungerar".
Tog mig en vecka att få igång tjejens bärbara igen med XP, drösvis med blåskärmar och drivrutinsletande senare så var xp stabilt.
Med ubuntu 7,8,9 så var det bara att smälla in och så fungerade det.
Medlem 427
-
EcciBaka
- Bil: Civic Aerodeck 1,8vti -00
- Namn: Alexander Rothberg
- Kontakt:
fattar inte er som har problem med windows när ni installerar det. ni måste ju göra nåt fel, har aldrig haft nå problem med att installera drivisar o.s.v. på varesej xp eller vista. vista enligt mej har alltid "bara funkat" smäller in det så är det typ klart. vissa kompabilitetsproblem med gamla program men det är väl allt.
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
"Fighting in forums is like competing in the special olympics,
eaven if you win, you are still retarded..."
------------------------
Det är ju just det... läs en gång till Ecci, jag fick sitta i timmar och leta fram varenda jäkla drivrutin, patcha och hålla på.
Säger inte att xp är skit, men det är inte roligt eller lätt för en lekman om det håller på så som det gjorde den gången.
Vista blev det en del blåskärmar på min splitter nya dator också, samt en del pill innan den blev helt ok.
Samma sak med min arbetsdator, blåskärmade i windows, en drivrutin vista fick för sig stämde bättre, blev 3h letande fixande och byta drivrutin, gå in i bios och ändra läge.
Jag försöker bara slå hål på myten - Xp = lätt, linux = svårt.
För det är inte sant, det är även vanans makt, det märker jag
när jag ska använda internet explorer 7, tycker precis allting sitter fel, menyer knappar allt sitter fel. Men det är lite vad man är van vid också.
Jag tänker se på Windows 7 med öppna ögon och inte döma innan jag fått en egen uppfattning, och jag hoppas inte någon gör det med ubuntu innan han/hon faktiskt testat själv och gett det en chans.
Säger inte att xp är skit, men det är inte roligt eller lätt för en lekman om det håller på så som det gjorde den gången.
Vista blev det en del blåskärmar på min splitter nya dator också, samt en del pill innan den blev helt ok.
Samma sak med min arbetsdator, blåskärmade i windows, en drivrutin vista fick för sig stämde bättre, blev 3h letande fixande och byta drivrutin, gå in i bios och ändra läge.
Jag försöker bara slå hål på myten - Xp = lätt, linux = svårt.
För det är inte sant, det är även vanans makt, det märker jag
när jag ska använda internet explorer 7, tycker precis allting sitter fel, menyer knappar allt sitter fel. Men det är lite vad man är van vid också.
Jag tänker se på Windows 7 med öppna ögon och inte döma innan jag fått en egen uppfattning, och jag hoppas inte någon gör det med ubuntu innan han/hon faktiskt testat själv och gett det en chans.
Medlem 427
- David Lundin
Har testat Ubuntu mest för skojs skull, var busenkelt att installera, men sen så har aldrig Windows XP eller Vista strular för mig heller å andra sidan. Tror inte Windows 7 kommer ge mig några problem heller...
Jag jobbar ju iofs med datorer
Skall man inte spela har man inget att förlora på att testa t ex Ubuntu tycker jag, men eftersom jag spelar en del till och från så går det fetbort
Jag jobbar ju iofs med datorer
Skall man inte spela har man inget att förlora på att testa t ex Ubuntu tycker jag, men eftersom jag spelar en del till och från så går det fetbort
Jag spelar också ( lite för mycket ) men tröttnade på allt drivrutinsstrul och jakten på några fps till så jag kör enbart på konsoll nuförtiden, mycket skönare att sitta i soffan och köra.
Ska faktiskt testa att köra windows7 under en virtualbox under ubuntu idag tänkte jag.. ska bli kul och se hur det blir under seamless-mode.
Ska faktiskt testa att köra windows7 under en virtualbox under ubuntu idag tänkte jag.. ska bli kul och se hur det blir under seamless-mode.
Medlem 427
- David Lundin
Själv testade jag Ubuntu i VirtualBox under Vista