R888 och hållbarhet på banan

Här diskuterar vi allt om banköring/racing: racingteknik, spårval, motorsport, däck, chassi etc.
jeremia

Ändrar du cambern bak till 2,5g kommer NOG bilen att bli ännu mer understyrd. Då kommer det bli ännu värre. Kolla dina däck noga. Kolla som koffe sa att du ligger inom slitage markeringen. Var NOGA med trycket 0,2 hit eller dit spelar stor roll. På en Ep3a tror jag att väldigt mycket av vikten ligger över framhjulen så kolla extra noga hur trycken blir bak resp fram. kanske du kan sänka den lite bak å flytta vikten ditåt alt höja lite fram. Bara att pröva vidare!
Jeremia Gadd
Användarvisningsbild
David Lundin
Namn: David Lundin

Jag skall hålla järnkoll på trycket nästa gång!

Tack för tipsen :)
Jontis
Namn: JonasSundgren

Märkligt.
Med spoon fjädrarna körde jag 1,8 kalltryck och låg ute i 20 min stinter.
För mig var det alltid bromsarna som gav upp. Möjligt att jag inte reagerade på halkigheten
då jag gillar att åka brett... :)

Första upp sättningen 215/45-17 gick säsong 2003 och halva 2004 på banan innan de var slut...
Div. Sthlm
Jazz Hybrid -12
www.autopunkten.se
EPHAS
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Sitter inte här så ofta... men tänkte bidra med lite tips.

Som många andra skrivit, din körstil är vitkigast... kan du inte köra bilen med två fingrar kör du för aggressivt, se körningen
som en dans... och då menar jag inte 250bpm rave utan typ vals... *lol*
Då CTR har micke persson upph (värdelöst) och typ ingen rollkompensation så vill du ha mycket camber fram.. säkert uppåt 4-5 grader.
Diff hjälper, annars hade jag styvat upp k-hämmaren bak för att få runt den lättare, även styvat upp dämpare bak. Dropstops bak är duktigt underskattat och en cornerweight hade jag gjort i ditt fall.
Om du har fjäderbensstag fram, plockat bort det, självklart inte allt på samma gång. Mät fjäderkonstanten på de fjädrar du har och köp hårdare.

Det är bara att testa dig fram. Din bil är väl rätt tung, 1200kg?

Jag har 215/45 17 på min ATR som väger ca 1250 och ja, det tar däck, men jag kör full attack, antingen full broms eller full gas, utan att understyra vid turnout.
Däckstrycken varierar, det viktigaste är tempen, låna eller köp en däcktemp och mät i mitten, ytterst samt innerst. Vidare har jag en relativt provokativ körstil och jag försöker framkalla lite överstyrning vid turnin för att pricka Apex med lite överstyrning och turnout neutralt, utan understyrning. Mina tider blir bäst så. Det sliter däck lite mer däck... men vafan.. inte håller man på med denna sport för att spara pengar... sen är det självklart att jag inte hade haft ovan nämda körstil vid långlopp eller dylikt, då hade varken bil, bromsar eller däck hållt, men ligger man ute 20min åt gången ska det fan vara kul :)

Med risk för att bli kritiserad, nerklankad och hatad, så för er som kör 1 eller fler säsonger på ett set däck, så kör ni nog antingen inte tillräckligt ofta per säsong eller alldeles för sakta. Eller så har ni typ 245or på 600kg bil med 55bhp *lol*

Hoppas jag bidrog med något konstruktivt... mitt viktigaste tips till dig är att om du vill börja pilla med bilen, byta ut delar eller dylikt, prata med någon som verkligen kan chassisetups eller någon som kan köra bil seriöst, och har en moddad CTR.

Ha de superbäst och lycka till
Robert S
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Eller så kör man andra typ av däck. Re540 höll i två såsonger för min del med 5 körningar per säsong. Samma typ av körning gjorde att R888 bara höll en, och med mycket sämre grepp. R888 är ett bra däck till priset, men det kroknar fort och håller inte speciellt länge.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
David Lundin

M Scotte skrev:Eller så kör man andra typ av däck. Re540 höll i två såsonger för min del med 5 körningar per säsong. Samma typ av körning gjorde att R888 bara höll en, och med mycket sämre grepp. R888 är ett bra däck till priset, men det kroknar fort och håller inte speciellt länge.
Det var vad jag trodde också, men eftersom alla andra verkar kunna köra hela stinter på däcket så känns det ändå som något är lurt.

Innan jag gör något så skall jag hålla järnkoll på däckstrycket och se om jag ändå får samma problem.

Har fixat en telefon jag kan köra Race Chrono på nu också så jag bör väl kunna se vilka hastigheter jag har in i kurvorna, så kan man jämföra med andra sen, har jag högre hastighet in, men sämre tid på en sektion är det ju lätt konstaterat att jag går in i partiet för fort eller tar fel spår (eller det ena som följd av det andra typ)...
Senast redigerad av David Lundin den 22 maj 2009, 11:10, redigerad totalt 1 gånger.
M Scotte
Kontakt:

Av den enkla anledningen att R888 tappar grepp så fort jämfört med konkurrenterna så har jag valt bort detta däck sedan några år, och betalar hellre en liten slant mer för Dunlop i nuläget, och tidigare Bridgestone.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
Användarvisningsbild
David Lundin

Jo jämfört med andra däck kanske, men jag borde inte tappa greppet snabbare än andra som kör på samma däck :)
M Scotte
Kontakt:

Inte än andra med samma micke person upphängning. Dock kommer dina 205-40 överhetta snabbare än ett säg 215-45 R888.

Tror det är din körstil som gör att du upplever så snabb upphettning.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Användarvisningsbild
David Lundin

Ett större däck håller säkert lite längre, men det var ju min depågranne med CTR och samma dimension som gjorde att jag uppmärksammade det hela.

Kan mycket väl vara så att jag går in för hårt i kurvorna, vi får se hur det går på Anderstorp den 28e, skall försöka att inte glömma bort allt och bara köra då, lätt hänt när det är lite nytt att man bara dras in i det :P
Little Elk
Namn: Fredrik Edin

Vilken 28 och med vilka är det som arrangerar då? (sugen som fan nu :drive1: )
Ordförande

Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
Användarvisningsbild
fodden
Bil: S2000
Namn: Carl-Johan Bergh

28maj och Turbo Performance Club
GT4
Polo WRC
SAUD
Bil: CTR-2016
Namn: Saud Omerovic

David Lundin skrev:Ett större däck håller säkert lite längre, men det var ju min depågranne med CTR och samma dimension som gjorde att jag uppmärksammade det hela.

Kan mycket väl vara så att jag går in för hårt i kurvorna, vi får se hur det går på Anderstorp den 28e, skall försöka att inte glömma bort allt och bara köra då, lätt hänt när det är lite nytt att man bara dras in i det :P

Troligtvis jag ska dit med så jag kommer att hålla koll på din körstil ;) ....
Saud Omerovic
David Lundin

Nu har det körts på Knutstorp och denna gången lyckades jag köra hela pass utan att däcken dog :D

Jag körde med 2.0 bar i varmtryck denna gången både fram och bak och det verkade funka bra, sen får jag nog vänja mig lite vid att däcken inte är 100% hela passet utan man får anpassa sig lite. Jag lyckades dock ändå få mina bästa tider bland de sista varven i varje pass (och bättre tider för varje pass) så jag får nog vara nöjd!

Trycket hjälpte, men mest av allt var det nog att anpassa körningen när däcken började slira lite, R888 har perfekt grepp när de precis fått upp värme och sen verkar de släppa lite mer, men de håller sig där länge om man inte plågar sönder dem och det verkar funka bra ändå.
M Scotte
Kontakt:

Jag tror du kan gå upp lite till i varmtryck som test, runt 2.2 om din bil väger runt 1200
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Användarvisningsbild
David Lundin

Jag glömde nästan säga, 2,0 bar är ju inte "riktigt" varmtryck, utan det är efter två lugna varv på banan, ville inte in och parkera direkt. Det riktiga trycket ligger nog lite högre, kanske är närmare 2,2 till och med? Svårt att säga då jag inte vet hur snabbt däcken kyls av och hur det påverkar trycket...
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

För konbana labbade jag mig fram till att 2,1 varmtryck (efter ett kylvarv) var det bästa jag kunde få till en halvljummen/sval dag i september förra året. Dock så var detta på 215/45 17. I år på 205/40 17, har jag bara kört Mantorp och en konbana och hittade inte riktigt fram till något som jag tyckte var kanon. Jag låg runt 2,1-2,2 i varmtryck sist och det funkade skapligt, men inte jättebra. Jag hade inget fäste i framdäcken i de skarpa böjarna. Ska bli intressant att se vad camberkitet kan ge där.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
enzodiac

Jag kör med r888 på 16" 215/50. Verkar hålla väldigt bra på bana men mindre bra på konbana. Dock hade jag inget camberkit eller diffbroms när jag körde konbana. Samt att det kördes en hel del den dagen :)
Andreas Fougner
Skriv svar