F1-tråden anno 2009
Vad är det för bortförklaringar?
Att Ferari och andra team tolkade reglerna på ett annat sätt & började med långsammare bilar är ett faktum. Att de förbättrat sig för varje lopp som gått är också ett faktum.
Nu i helgen hade Ferrari snabbaste racevarvet i ett lopp för första gången i år (svart på vitt). Man tar tydliga steg framåt hela tiden medans Brawn började på en hög nivå men inte har gått framåt nämnvärt. Jag tror inte att Brawn strör en massa pengar omkring sig på samma sätt som Honda gjorde. Att utveckla en bil tar en jädrans massa resurser.
Har Brawn dessa resurser? Jag har ingen aning, men jag tror inte det.
Därav tror jag att de större teamen fortsätter att bli snabbare och seglar förbi Brawn. Vad är det orimliga i detta resonemang? Brawns vinst i helgen tillskrivs nog Ross själv och hans strategier snarare än en överlägsen bil. För överlägsen bil har dom inte LÄNGRE.
Att Ferrari inte har nåt med titlarna att göra är jag medveten om. Det skrev jag för några veckor sen redan. Är det nån som kan utmana så är det Vettel förmodligen.
Personligen hoppas jag på Vettel, för jag unnar varken Brawn, Williams eller Toyota framgång pga att de plockat poäng när de andra teamen haft bakbundna händer. Det är väl lite roligare att slå konkurenterna på samma vilkor. Detta är FIA´s fel helt och hållet som skulle styrt upp detta redan innan Australien.
I mina ögon och jag har rätt till en egen åsikt i ett fritt land så ger jag Brawn & Button cred om de vinner VM med samma poängövertag som de har just nu.
Att samtliga team utvecklar dubbeldiffusrar betyder att det inte är nåt som ger en hundradel snabbare bil. Det är värt så pass mycket mer än så.
Att Ferari och andra team tolkade reglerna på ett annat sätt & började med långsammare bilar är ett faktum. Att de förbättrat sig för varje lopp som gått är också ett faktum.
Nu i helgen hade Ferrari snabbaste racevarvet i ett lopp för första gången i år (svart på vitt). Man tar tydliga steg framåt hela tiden medans Brawn började på en hög nivå men inte har gått framåt nämnvärt. Jag tror inte att Brawn strör en massa pengar omkring sig på samma sätt som Honda gjorde. Att utveckla en bil tar en jädrans massa resurser.
Har Brawn dessa resurser? Jag har ingen aning, men jag tror inte det.
Därav tror jag att de större teamen fortsätter att bli snabbare och seglar förbi Brawn. Vad är det orimliga i detta resonemang? Brawns vinst i helgen tillskrivs nog Ross själv och hans strategier snarare än en överlägsen bil. För överlägsen bil har dom inte LÄNGRE.
Att Ferrari inte har nåt med titlarna att göra är jag medveten om. Det skrev jag för några veckor sen redan. Är det nån som kan utmana så är det Vettel förmodligen.
Personligen hoppas jag på Vettel, för jag unnar varken Brawn, Williams eller Toyota framgång pga att de plockat poäng när de andra teamen haft bakbundna händer. Det är väl lite roligare att slå konkurenterna på samma vilkor. Detta är FIA´s fel helt och hållet som skulle styrt upp detta redan innan Australien.
I mina ögon och jag har rätt till en egen åsikt i ett fritt land så ger jag Brawn & Button cred om de vinner VM med samma poängövertag som de har just nu.
Att samtliga team utvecklar dubbeldiffusrar betyder att det inte är nåt som ger en hundradel snabbare bil. Det är värt så pass mycket mer än så.
Senast redigerad av Antonio den 25 maj 2009, 17:00, redigerad totalt 1 gånger.
Antonio Pozzi
- Joakim Olsson
- Bil: S2000
- Namn: Joakim Olsson
Ja det är ju verkligen första gången det händer...Antonio skrev:...
...för jag unnar varken Brawn, Williams eller Toyota framgång pga att de plockat poäng när de andra teamen haft bakbundna händer....
...
Det hela handlar om taktik, och ha en väl fungerande bil med bensin och inte slita däck för mycket.Antonio skrev:Nu i helgen hade Ferrari snabbaste racevarvet i ett lopp för första gången i år (svart på vitt). Man tar tydliga steg framåt hela tiden medans Brawn började på en hög nivå men inte har gått framåt nämnvärt.
Att Kimi hade snabbast varv på Q2 betyder inte mycket, han tog ändå inte pole, och vi vet inte hur mycket bensin han hade jämfört med de övriga bilarna på Q2. Det hela om Q3 där Brawn och Button satt och vänta för att se vad alla andra satte för tider för att sedan köra snabbare vilket han också gjorde på sista varvet utan problem. Det visar hur mycket den bilen klarar av.
Visst Ferrari har blivit mycket bättre nu än i början av sässongen men det SKA ett team av Ferraris kaliber också bli, det är inte Force India vi snackar om här.
Jag tycker för övrigt Ferrari gjorde än en gång taktik fel när det väljer och starta med den hårdare gummiblandningen och trots KERS förlorar starten mot Brawn som startar med mjukare däcken och utan KERS. Detta på en bana där omkörningar är väldigt svåra och att få två Brawnbilar framför sig direkt är lika med kört!
Sen kan man skylla på dubbeldiffuser i all oändlighet, men så är det alltid med dåliga förlorare det finns alltid bortförklaringar. Brawn har inte ens KERS och det verkar vara väldigt givande när det gäller och hålla bilar bakom sig och till starter, visst en del extra vikt och mindre barlast och laborera med men ändå givande.
Ferrari kommer vinna några race 2-3st och likaså RBR 2-3 st men Brawn och Button kommer vinna ett par till och ändå plocka hem totalen utan några problem.
Only M Matters
Angaende starten, ar det inte sa att KERS inte kickar in forren 100km/h i starten? Och att i Monaco sa ar det valdigt kort fran startlinje till forsta kurvan, sa det ar tydligen svart att plocka placeringar i borjan.. (iofs sa tappade ju Kimi en placering)
[i]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]Happiness is not around the corner,
It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]
Magnus Bergström
Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]
Magnus Bergström
Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
Det hela handlar om taktik, och ha en väl fungerande bil med bensin och inte slita däck för mycket.YASH skrev:<!--quoteo(post=548979:date=25 May 2009, 16:58:52:name=Antonio)--><div class='quotetop'>QUOTE(Antonio 4 25 May 2009, 16:58:52) <a href="index.php?act=findpost&pid=548979"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Nu i helgen hade Ferrari snabbaste racevarvet i ett lopp för första gången i år (svart på vitt). Man tar tydliga steg framåt hela tiden medans Brawn började på en hög nivå men inte har gått framåt nämnvärt.
Att Kimi hade snabbast varv på Q2 betyder inte mycket, han tog ändå inte pole, och vi vet inte hur mycket bensin han hade jämfört med de övriga bilarna på Q2. Det hela om Q3 där Brawn och Button satt och vänta för att se vad alla andra satte för tider för att sedan köra snabbare vilket han också gjorde på sista varvet utan problem. Det visar hur mycket den bilen klarar av.
Visst Ferrari har blivit mycket bättre nu än i början av sässongen men det SKA ett team av Ferraris kaliber också bli, det är inte Force India vi snackar om här.
Jag tycker för övrigt Ferrari gjorde än en gång taktik fel när det väljer och starta med den hårdare gummiblandningen och trots KERS förlorar starten mot Brawn som startar med mjukare däcken och utan KERS. Detta på en bana där omkörningar är väldigt svåra och att få två Brawnbilar framför sig direkt är lika med kört!
Sen kan man skylla på dubbeldiffuser i all oändlighet, men så är det alltid med dåliga förlorare det finns alltid bortförklaringar. Brawn har inte ens KERS och det verkar vara väldigt givande när det gäller och hålla bilar bakom sig och till starter, visst en del extra vikt och mindre barlast och laborera med men ändå givande.
Ferrari kommer vinna några race 2-3st och likaså RBR 2-3 st men Brawn och Button kommer vinna ett par till och ändå plocka hem totalen utan några problem.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Vi tycker och tänker ganska lika i mångt och mycket tro det eller ej.
Till att börja med vill jag påpeka att jag pratade om snabbaste racevarv, alltså snabbaste varv i loppet på söndagen och inte i kvalet. Det satte Massa.
Ferrari har gått bort sig taktiskt många gånger nu. Det är där deras svaghet är just nu. Egna misstag. Massa förlorade VM förra året på teamets egna misstag, som tankningen i Singapore tex. Om det är fel folk eller inte låter jag vara osagt.
Jag tycker det var galet att starta på de hårda däcken också. Men det som irriterar mig mest är att Ferrari aldrig prövar olika taktiker då man kör 2 bilar. Våga testa olika vägar med de båda.
Diffusern får du kalla bortförklaring om du vill. De handlar inte som de flesta tror att jag vill försvara Ferrari till dödsdagar. De kommer jag alltid att göra. Men jag kan erkänna när de gör ett dåligt jobb också. I mina ögon har Red Bull gjort de klart bättre & bäst av alla som kunnat vara nära Brawn med en bil som är byggd på linjen som merparten av teamen kom överens om. Kalla det bortförklaringar eller va du vill.
Brawn/Honda/Mercedes har gjort ett jättebra jobb, inget snack om det. Men jag skulle inte gå så långt som att säga att de är helt otroligt. Honda har plöjt ner mer pengar & tid i bilen än va de flesta andra har gjort. Jag tycker inte att det är nån större bedrift när man trots allt använt dubbeldiffusorn tex. Väger jag in det så tycker jag Red Bull gjort bäst jobb av alla. Nytänk i helt andra banor. Som att för första gången på en herre jösses massa år introducera pullrod bakupphängning tex.
Håller inte med dig om KERS fördelar dock. Många team har övergett Kers & i de 2 senaste loppen är det bara Ferrari och McL som använder det. Visst är det nyttigt i starten, men att vara utan ger andra fördelar. Jag hoppas att de kommer betala sig för McL & Ferrari att jobba vidare med tekniken för den kräver en hel del utveckling för att bli helt bra.
Det är väl i det sista som meningarna går isär. Jag gissar som alla andra. Men utvecklingshastigheten tror jag de andra teamen har mer av. Och när man väl är ikapp Brawn undrar jag om de verkligen har resurser att svara. 11 lopp kvar. Lek med tanken att Red Bull får till sin dubbeldiffusor i Turkiet och får fart i bilen. Får sen Ferrari, McLaren & Renault fart tex och Button börjar hamna på 4-5:e platser så hämtar man in poäng ganska snabbt. Rätt va de är så kan man plocka en 0 poängare när man bryter.
Kimi var 22 poäng efter i Frankrike 07 och blev världsmästare. Hans ledning är stor ja, men det försprånget har han byggt upp när de andra haft bakbunda händer enligt mig. När alla kör på lika vilkor tror jag inte att Brawn kommer att vinna 5 av 6 lopp. Så bra är dom inte.
Hur kul det än är för en Hondafantast att Brawn/Mercedes vinner så mkt i en bil utvecklad av Honda. Handen på hjärtat. Likväl som jag försvarar Ferrari och kommer med "bortförklaringar". Men kan du förklara den stora bedriften för mig? De har haft stora resurser & dragit nytta av en tveksam gråzon i reglerna. Som Joakim skriver att de hänt så ofta innan. När då undrar jag?
Renaults massdämpare, Ferraris golv, McLarens 3:e pedal, finns många saker som varit i gråzonen. Samtliga gånger behandlade FIA det hela på en gång & i samtliga fall fick stallen modifiera sina bilar per omgående.
Antonio Pozzi
Jo, just Monaco hade man ingen större glädje av Kers. Det är när rakan är lång i starten, för som du är inne på kan man inte aktivera KERS direkt de första metrarna. Är osäker på om det är över 80 eller 100 man måste köra för att aktivera Kers. Vill minnas att det är 100 som du är inne på.Bagarn skrev:Angaende starten, ar det inte sa att KERS inte kickar in forren 100km/h i starten? Och att i Monaco sa ar det valdigt kort fran startlinje till forsta kurvan, sa det ar tydligen svart att plocka placeringar i borjan.. (iofs sa tappade ju Kimi en placering)
Antonio Pozzi
Tänkte flika in att synen på dubbeldiffusrarna visar & speglar ett annat problem ganska bra. FIA som vill ha ett dubbelreglemente inför nästa år. Nu har man övergett det men vill iaf ha kvar budgettaket. Men det är exakt det här som jag tycker tar udden av det hela. Vissa team kör med dubbeldiffuser & KERS & andra utan osv. Det sabbar allt! Därför var detta extremt dåligt skött av FIA.
Det är bara att titta på Touringbilar. Jag älskade de serierna innan. Men de är ju totalt värdelösa!
Följde DTM på 90 talet & ETCC senare WTCC, men det spårar ur totalt. Med olika vikter & regler som ändras. Vikt beroende på placering. Straffvikt för 4 hjulsdrift osv. När man har olika regler så tycker jag det är totalt värelöst. Blir BMW för överlägsna så ändrar man vikter osv mitt under pågående sesång osv. Störtlöjligt rent ut sagt.
För att det skall bli sport av det hela så måste reglerna & ramverket vara lika för alla & jävligt (över) tydliga för att minimera gråzoner & fria "tolkningar" så mkt som möjligt.
Jag hoppas verkligen att FOTA & teamen får bort Mosley från FIA för han är inte klok.
Det är bara att titta på Touringbilar. Jag älskade de serierna innan. Men de är ju totalt värdelösa!
Följde DTM på 90 talet & ETCC senare WTCC, men det spårar ur totalt. Med olika vikter & regler som ändras. Vikt beroende på placering. Straffvikt för 4 hjulsdrift osv. När man har olika regler så tycker jag det är totalt värelöst. Blir BMW för överlägsna så ändrar man vikter osv mitt under pågående sesång osv. Störtlöjligt rent ut sagt.
För att det skall bli sport av det hela så måste reglerna & ramverket vara lika för alla & jävligt (över) tydliga för att minimera gråzoner & fria "tolkningar" så mkt som möjligt.
Jag hoppas verkligen att FOTA & teamen får bort Mosley från FIA för han är inte klok.
Antonio Pozzi
-
Tommie Blomqvist
Kan inte annat än hålla med, FIA måste börja använda sina grå celler.
Annars blir 2010 en början på en tråkig serie, som jag tror kommer tappa många supporters.
Annars blir 2010 en början på en tråkig serie, som jag tror kommer tappa många supporters.
[b] Cybertuner[/b]
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]Snabbast på internet, men slöast på gatan
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]T[/b]ommie [b]B[/b]lomqvist
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->[b]Stolt medlem i klubben "Luftfilter & Stuprör" [/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]Snabbast på internet, men slöast på gatan
[/b]Saab 9-5[b] <!--fonto:Geneva--><span style="font-family:Geneva"><!--/fonto-->BioPower.<!--fontc--></span><!--/fontc-->[/b] FWD, [b]skrammel och pling![/b]
[b]<!--coloro:blue--><span style="color:blue"><!--/coloro-->Blå[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]"If it wasn't for bad luck, I wouldn't have no luck at all"<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Naturally<!--colorc--></span><!--/colorc-->/<!--coloro:green--><span style="color:green"><!--/coloro-->Aspirated[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->
[b]T[/b]ommie [b]B[/b]lomqvist
- David Lundin
- Namn: David Lundin
Tycker årets säsong är roligare än på länge. Förra året klarade jag av typ 2 race innan jag tröttnade (trodde det skulle hända mer utan antisladd men ack nej), innan dess var det måååånga år sedan jag kollade F1. Förmodligen är det spänningen av att följa huruvida Brawn och Button lyckas hålla giganterna bakom sig eller ej.
- Joakim Olsson
O hjälp! Nu har någon annan än Ferrari och MacLaren också lagt en massa pengar på utveckling... dessutom har det gett lite resultat... orättvist och tråkigt! 
Men snälla, Honda & Toyota har spenderat mest av alla.
Har sett listor där man slår ut budget kontra inkörda poäng. Toyota & Honda är i botten i dessa. Så de har spenderat stora pengar sedan länge.
Det orättvisa ligger inte i budgeten. De är ju i det faktum att FIA inte styrde upp reglementet i tid.
Har sett listor där man slår ut budget kontra inkörda poäng. Toyota & Honda är i botten i dessa. Så de har spenderat stora pengar sedan länge.
Det orättvisa ligger inte i budgeten. De är ju i det faktum att FIA inte styrde upp reglementet i tid.
Antonio Pozzi
Kostnaden per poäng:
Ferrari 414,900,000.00 172 2,412,209.30
BMW 366,800,000.00 135 2,717,037.04
McLaren 433,300,000.00 151 2,869,536.42
T Rosso 128,200,000.00 39 3,287,179.49
Renault 393,800,000.00 80 4,922,500.00
Red Bull 164,700,000.00 29 5,679,310.34
Williams 160,600,000.00 26 6,176,923.08
Toyota 445,600,000.00 56 7,957,142.86
Honda 398,100,000.00 14 28,435,714.29
Ferrari 414,900,000.00 172 2,412,209.30
BMW 366,800,000.00 135 2,717,037.04
McLaren 433,300,000.00 151 2,869,536.42
T Rosso 128,200,000.00 39 3,287,179.49
Renault 393,800,000.00 80 4,922,500.00
Red Bull 164,700,000.00 29 5,679,310.34
Williams 160,600,000.00 26 6,176,923.08
Toyota 445,600,000.00 56 7,957,142.86
Honda 398,100,000.00 14 28,435,714.29
Antonio Pozzi
Att massa körde snabbast varv säger väl ingenting egentligen?
Med 14-sekunder ner till närmsta bil så tänker väl inte direkt button på att köra några "time-attack-tider" utan bara hålla ett bra avstånd och ta det lugnt. Varför stressa i onödan?
Med 14-sekunder ner till närmsta bil så tänker väl inte direkt button på att köra några "time-attack-tider" utan bara hålla ett bra avstånd och ta det lugnt. Varför stressa i onödan?
Medlem 427
Jo, det säger att man förbättrat sig ganska rejält, för man har inte lyckats med det tidigare i år. Sen kunde Button slappna av först efter andra stoppet när Kimi fick strul i depån & hamnade bakom Barrichello. Han hade tagit sig förbi om inte bakhjulet hade strulat i stoppet.Charly skrev:Att massa körde snabbast varv säger väl ingenting egentligen?
I början av året har Ferrari varit så långt efter som 2,8 sekunder efter snabbaste varv, sedan 1,8 sek efter snabbaste varv, i Spanien 0,3 sek efter för att i Monaco sätta snabbaste varv. När man hämtar in så mkt tid på så kort tidsperiod visar just att det blev fundamentalt fel i början av året.
Kör alla efter samma förutsättningar så finns det ingen chans i världen att man hämtar in så mycket tid.
Antonio Pozzi
- Joakim Olsson
Men snälla, hur ser det ut historiskt sett?Antonio skrev:Men snälla, Honda & Toyota har spenderat mest av alla.
...
Senast redigerad av Joakim Olsson den 28 maj 2009, 20:56, redigerad totalt 1 gånger.
Ja, Toyota har kört F1 sedan 2002 & har legat i toppen av spenderarlistan varje år. Så de har fått extremt dålig utdelning på sina investeringar.
Honda har spenderat i toppen också sedan man blev "egna".
Men Brawns resultat i år beror inte enbart på nerplöjda resurser. De beror till stor del av klantigt aggerande från FIA i början av året.
Vill man inte tro på det så fine. Om man tror att framgångarna enbart beror på goda investeringar så har man ju inget att vara orolig för. Då vinner man ju minst 9 av de 11 återstående loppen också
Honda har spenderat i toppen också sedan man blev "egna".
Men Brawns resultat i år beror inte enbart på nerplöjda resurser. De beror till stor del av klantigt aggerande från FIA i början av året.
Vill man inte tro på det så fine. Om man tror att framgångarna enbart beror på goda investeringar så har man ju inget att vara orolig för. Då vinner man ju minst 9 av de 11 återstående loppen också
Antonio Pozzi
Antonio: Erfarenhet vinner i längden... vad jag försöker säga är att de "gamla" teamen har redan erfarenheten och därmed inte behöver lägga lika mycket som teamen som kommer in som nya team.
BrawnGP har nytta av det genom att just Brawn är gammal i gamet.
Att sitta och snacka om dubbeldiffusern är så jäkla larvigt, om Brawn har med två team till tolkat reglerna till deras fördel så är ju det kanon, men att sitta och anklaga andra för att man själva inte kom på det själva är bara larvigt!
Ferrari t.ex. har visat många ggr att man gärna kringgår regler för att vinna... Schumis attack på Häkki eller när Barri fick agera äkta andreförare och blockera så att Schumi VERKLIGEN skulle vinna.
Viktigt är att om du inte försöker läsa regelboken till din fördel så har du inte där att göra... om du inte satsar på plats 1 så har du inte där att göra... detta är inget McLaren-fusk-spionage utan det är helt enkelt regelbokstolkning till viss fördel.
Att sitta och snacka om dubbeldiffusern är så jäkla larvigt, om Brawn har med två team till tolkat reglerna till deras fördel så är ju det kanon, men att sitta och anklaga andra för att man själva inte kom på det själva är bara larvigt!
Ferrari t.ex. har visat många ggr att man gärna kringgår regler för att vinna... Schumis attack på Häkki eller när Barri fick agera äkta andreförare och blockera så att Schumi VERKLIGEN skulle vinna.
Viktigt är att om du inte försöker läsa regelboken till din fördel så har du inte där att göra... om du inte satsar på plats 1 så har du inte där att göra... detta är inget McLaren-fusk-spionage utan det är helt enkelt regelbokstolkning till viss fördel.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Kör:
Diffusern var inget som de andra 7 teamen "inte kom på". Den är inget revolutionerande. Det var nåt som de andra ansåg vara olagligt & gemensamt kom överens om när man diskuterade 2009 års regler och aerodynamiken specifikt redan 2006 när man bildade owg. Syftet var att underlätta omkörningar och höja nöjesfaktorn i F1. När sedan de andra 3 teamen inte valde att följa detta ville FIA inte kliva in utan man hänvisade till att man var tvungen att vänta ut första loppet för att protestera. Sedan satte man ett löjligt sent datum för att behandla detta i domstolen. Som jag skrev ovan så har andra saker i "gråzonen" retts ut per omgående av FIA. Från ett lopp till ett annat. Här tog det 3 lopp att bara reda ut det hela.
Men det är ju enkel logik att se varför det ser ut som det gör när man ser vad Mosley vill åstadkomma. Han vill splittra FOTA.
Men det är ju enkel logik att se varför det ser ut som det gör när man ser vad Mosley vill åstadkomma. Han vill splittra FOTA.
Antonio Pozzi
Säger inte emot att Mosley är bland det sämsta som hänt F1... men samtidigt så kunde de andra teamen tagit fram en dubbeldiffuser precis som de tre som gjorde det, att klaga i efterhand är faktiskt bara löjligt, visar bara att någon annan läst regelboken på ett smartare sätt.
Kör:
Kör:
Men Brawn GP är inget nytt team. Det är Honda, innan dess BAR. De har varit med tillräckligt länge.Krister skrev:Antonio: Erfarenhet vinner i längden... vad jag försöker säga är att de "gamla" teamen har redan erfarenheten och därmed inte behöver lägga lika mycket som teamen som kommer in som nya team.
När du kommer upp i toppen kan du inte börja gå på sparlåga & luta dig tillbaka direkt.
Du måste plöja ner mer & mer resurser. Ju närmare toppen du kommer desto dyrare blir det ju att bli snabbare.
Det är här jag har mina tvivel mot Brawn just i år. Frågan är hur ekonomin deras är. De gick idag ut & sade att den är tryggad för hela året inkl uppdateringar på bilen. Även om man inte hittar en stor sponsor.
Hela teamet reser med EasyJet osv, så nog drar det in på alla budgetar de kan för att lägga allt krut på bilen.
Antonio Pozzi
Men Brawn GP är inget nytt team. Det är Honda, innan dess BAR. De har varit med tillräckligt länge.Antonio skrev:<!--quoteo(post=549728:date=28 May 2009, 21:48:45:name=Krister)--><div class='quotetop'>QUOTE(Krister 4 28 May 2009, 21:48:45) <a href="index.php?act=findpost&pid=549728"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Antonio: Erfarenhet vinner i längden... vad jag försöker säga är att de "gamla" teamen har redan erfarenheten och därmed inte behöver lägga lika mycket som teamen som kommer in som nya team.
När du kommer upp i toppen kan du inte börja gå på sparlåga & luta dig tillbaka direkt.
Du måste plöja ner mer & mer resurser. Ju närmare toppen du kommer desto dyrare blir det ju att bli snabbare.
Det är här jag har mina tvivel mot Brawn just i år. Frågan är hur ekonomin deras är. De gick idag ut & sade att den är tryggad för hela året inkl uppdateringar på bilen. Även om man inte hittar en stor sponsor.
Hela teamet reser med EasyJet osv, så nog drar det in på alla budgetar de kan för att lägga allt krut på bilen.
Honda har bara stått för degen och motorn. Stallet har varit samma sedan BAR tiden och finputsats av Mr Brawn himself.
Jag fattar inte vad problemet är, Honda plöjde i vilket fall ner mindre pengar än Ferrari förra året. Sen att man inte fick resultat vad har de med saken och göra ens? Vem fan bryr sig ens vem som plöjde ner mest pengar, det är ju t.o.m ferrari själva som är emot budget taket.
Sen säger du att Brawn åker Easy Jet, WTF Who cares? Enda som räknas är vem som vinner!
-Ferrari satsade inte lika mycket på denna säsong som förra. SYND! Ferrari van ej förra året och lär inte göra det i år heller.
Only M Matters
Antonio: Brawn har ganska nyligen fått totalansvar för teamet, så jo, ganska nytt. Lär ju ha varit ganska mycket omställningar för att kommit dit de är idag än var de var för ett år sedan.
Anyway, det är en bra säsong med mycket action, det gillas.
Kör:
Kör:
Vad är det jag missar?Krister skrev:Antonio: Brawn har ganska nyligen fått totalansvar för teamet, så jo, ganska nytt. Lär ju ha varit ganska mycket omställningar för att kommit dit de är idag än var de var för ett år sedan.
Teamet har bytt namn, vilken förändring. Eller sparkade man all personal från Honda & anställde Kleti & Pleti från gatan?
Antonio Pozzi
Men Brawn GP är inget nytt team. Det är Honda, innan dess BAR. De har varit med tillräckligt länge.YASH skrev:<!--quoteo(post=549752:date=28 May 2009, 23:17:14:name=Antonio)--><div class='quotetop'>QUOTE(Antonio 4 28 May 2009, 23:17:14) <a href="index.php?act=findpost&pid=549752"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec--><!--quoteo(post=549728:date=28 May 2009, 21:48:45:name=Krister)--><div class='quotetop'>QUOTE(Krister 4 28 May 2009, 21:48:45) <a href="index.php?act=findpost&pid=549728"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Antonio: Erfarenhet vinner i längden... vad jag försöker säga är att de "gamla" teamen har redan erfarenheten och därmed inte behöver lägga lika mycket som teamen som kommer in som nya team.
Honda har bara stått för degen och motorn. Stallet har varit samma sedan BAR tiden och finputsats av Mr Brawn himself.
Jag fattar inte vad problemet är, Honda plöjde i vilket fall ner mindre pengar än Ferrari förra året. Sen att man inte fick resultat vad har de med saken och göra ens? Vem fan bryr sig ens vem som plöjde ner mest pengar, det är ju t.o.m ferrari själva som är emot budget taket.
Sen säger du att Brawn åker Easy Jet, WTF Who cares? Enda som räknas är vem som vinner!
-Ferrari satsade inte lika mycket på denna säsong som förra. SYND! Ferrari van ej förra året och lär inte göra det i år heller.
Allt i F1 handlar om pengar. Spelar väl ingen roll hur mycket pengar man plöjer ner, helt riktigt. Men resultatet blir ju pinsamt om man spenderar en massa pengar & resultaten uteblir år efter år. Toyota är väl värst av alla sedan 2002 i det avseendet.
Who cares, jag bryr mig. tyckte det var ganska kul att se vad Brawn uppoffrar för att spara pengar för att utveckla bilen. Det var inte menat som nåt dåligt.
Sen får du nog läsa på lite. Ferrari vann visst förra året. Det var Massa som inte vann förartiteln.
Antonio Pozzi
- Joakim Olsson
Toyota ligger väl före Ferrari i år?Antonio skrev:...
Men resultatet blir ju pinsamt om man spenderar en massa pengar & resultaten uteblir år efter år. Toyota är väl värst av alla sedan 2002 i det avseendet.
...
- David Lundin
Han blir så jävla glad när han vinner Button så det smittar av sig hem i TV-soffan 
Ferrari får skärpa sig snart om de skall slåss med Red Bull...
Ferrari får skärpa sig snart om de skall slåss med Red Bull...
- smacke
- Bil: NSX
- Namn: MarcusMaehlum
- Kontakt:
Tur att du skrev "kan"... de ser fortfarande surt ut för Ferrari... Red Bull e fortfarande kvar bakom Honda/Brawn... ser inte ut att ändra sig än sålänge iaf...Antonio skrev:Vad var det för fel på den bilen Ferrari ställde upp med idag? Den var minst lika snabb i speed som Brawn. Då börja de med en bil som var över en sekund efter i pace.
I Turkiet kommer Ferraris diffusor med sin fulla utveckling så det kan ta ett stort kliv till. Till lika kommer säkert Red Bull att finna mer speed.
I vilket fall börjar Brawns försprång att hämtas in. Frågan är om de har resurserna att svara. Jag hoppas att Button behåller detta försprånget så att han vinner rättvist.
Det är ju först nu som alla spelar på lika vilkor.
Klantigt av Vettel idag. Spelade Button i händerna. Men det är 11 lopp kvar. Jag tror fortfarande att Brawn kommer att falla tillbaka under andra halvan av året.
Grymt jobbat av Honda/Brawn å Button åter igen.. Lite surt för Barri.. maken till surt race...
SMacke #364
-
krollan
- Bil: del sol vti-t
- Namn: Kristofer Andersson
Helt makalöst att de andra inte har hunnit ikapp än även om de börjar närma sig men så vackert att se på.Även om vettel inte gjort misstaget i kurva 10 så är jag säker på att button hade kommit om honom,bara se skillnaden när button kom ut med fulltankad bil och redbull hade inte ens ett rent läge till ett försök.Väldigt synd om barri med saknad växel och kopplingsproblem,och antistall i starten.
Kristofer Andersson
medlemnr. 557
Man ska ha testat allt utom folkdans och sin syster.
medlemnr. 557
Man ska ha testat allt utom folkdans och sin syster.
- David Lundin
Ang. Barris start så förstod jag det som att det var han själv som klantade till det med kopplingen/varvet/liknande i starten och att det var därför antistall gick in. Har för mig han själv nämner det i BBCs täckning av loppet.
Senast redigerad av David Lundin den 9 juni 2009, 15:23, redigerad totalt 1 gånger.