Antonio skrev:<!--quoteo(post=549930:date=29 May 2009, 22:52:44:name=mAbZ)--><div class='quotetop'>QUOTE(mAbZ 4 29 May 2009, 22:52:44) <a href="index.php?act=findpost&pid=549930"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->
Biltillverkare kan tycka vad de vill, men de måste ju acceptera och följa lagen.
Nej,
Om Honda kommer på att en list (för att knyta an till rosten) är felkonstruerad och skickar ut en bulletin om detta och alla märkesverkstäder byter denna när bilarna kommer in för service och där igenom förhindrar rostangrepp,
varför skulle de då bekosta en kund som vill ha garanti för att han inte bytt listen (pga att hans "kunniga" bilverkstad inte visste om den defekta listen)
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Därför att enl. det s.k. gruppundantaget är Honda skyldig att tillhandahålla information
om denna felkonstruerad list för ALLA verkstäder, inte bara sina utvalda.
Du skriver ju dessutom själv vad Motormännen säger:
"En allmän verkstad har också rätt att få tillgång till all serviceinformation om en bilmodell för att kunna göra servicen rätt."
För att inte tala om att det är brukligt att skicka kallelser per post till bilägarna i sådana fall.
Att Motormännen råder kunder att ändå serva på auktoriserade ställen,
det bara en konsekvens av man inte respekterar den nya lagen.
Visst, det är tyvärr en tolkningsfråga vilka verkstäder kan anses fackmannamässiga.
Men att ett märke helt vägrar acceptera icke auktoriserade verkstäder är ett lagbrott.
Antonio skrev:Nej, det är inget skitsnack. Det enda man kan kräva nåt utav är NYBILSGARANTIN.
Övriga "utövergarantier" är helt upp till resp biltillverkare att bestämma över.
Just därför har jag använt ordet paragrarytteri förut.
Jobbar du på en auktoriserad verkstad, Antonio?
Du låter onekligen så- du är inte objektiv och står uppenbarligen inte på bilägarnas sida.
Dani skrev:Att köpa bilar för en kvarts mille och sen snåla in på en tusenlapp om året är så jävla dumt så det är löjligt.
Ge fan i att köpa en splitt ny bil om den tusenlappen är så jävla viktig för eran existens då.
Det handlar inte om det, Dani. Själv skulle jag aldrig serva bilen på en icke märkesverkstad.
Men detta är avlånga Sverige och man kanske bor långt ifrån "rätt" verkstad- som någon tidigare hade skrivit.
Vad det handlar om är att bilverkstäder och bilimportörer har ingen rätt att vägra garanti ifall man t.ex. bytt olja på "fel" verkstad.
Dani skrev:Vad är så svårt att fatta? Det är först när ni själva jobbar på en verkstad som ni kommer förstå Hondas och Antonios argument.
[...]
Snark...så ungefär hade jag reagerat om jag hört era argument och jobbat på Honda :whatever:
Det är lätt att förstå er ståndpunkt: ni försöker tolka lagen till er egen vinning.
Mitt råd i liknande fall:
<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->skriv till någon biltidning, t.ex. "Vi bilägare" - de har hjälpt många att vinna i sådana här tvister.<!--sizec--></span><!--/sizec-->
[b]<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->Civic Type-Röd<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/b]
[b]<!--sizeo:2--><span style="font-size:10pt;line-height:100%"><!--/sizeo-->マーティン-<!--coloro:#ff0000--><span style="color:#ff0000"><!--/coloro-->R<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--sizec--></span><!--/sizec-->[/b]