Bakhögtalare på CTR -09

Diskussioner om styling och stereo.
Janu4ri

Hur kommer jag åt bakhögtalarna utan att bryta eller förstöra nått i plasten.

har dragit plus kable från batteriet bak nu.. samt jordat, sen tog jag "remot" till steget från cigg uttaget i bagaget (slår av när man slår ifrån tändningen)

allt är kopplat.. men nu måste jag komma åt bakhögtalarna så att jag kan få högnivå till steget.. någon sov vet ?

hittade ingen annan tråd ang detta, har jag missat och det finns.. ber jag om ursäkt!
<a href="http://www.garaget.org/Helsingborg" target="_blank">Garaget.Org</a>
Janu4ri

Tack endå.. men jag hittade på annat ställe!
Senast redigerad av Janu4ri den 12 augusti 2009, 21:10, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Blitzwing
Styrelsen
Bil: FK7 1,5T Sport plus
Namn: Robin Persson
Has thanked: 67 times
Been thanked: 53 times

Vad byter du till för högtalare?

När du väl är klar kan du väl försöka att beskriva skillnaden mot originalstereon? Är smått sugen på att bygga ljud själv.
Robin Persson |
Janu4ri

Blitzwing skrev:Vad byter du till för högtalare?

När du väl är klar kan du väl försöka att beskriva skillnaden mot originalstereon? Är smått sugen på att bygga ljud själv.
jag hade egentligen inte tänkt byta högtalare bak.. skulle bara komma åt så att jag kunde få högnivå till mitt slutsteg som ska driva basarna..
men jag hade ett par 4" Rainbow högtalare som är coaxial.. så jag monterar kanske in dem istället.. då orginal är väldigt fattiga.

nu hittar jag dock inte sidan jag hittade så jag vet vilka kablar som går till vad.. + resp -
Janu4ri

Janu4ri skrev:<!--quoteo(post=560231:date=13 Aug 2009, 11:22:19:name=Blitzwing)--><div class='quotetop'>QUOTE(Blitzwing @ 13 Aug 2009, 11:22:19) <a href="index.php?act=findpost&pid=560231"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Vad byter du till för högtalare?

jag hade egentligen inte tänkt byta högtalare bak.. skulle bara komma åt så att jag kunde få högnivå till mitt slutsteg som ska driva basarna..
men jag hade ett par 4" Rainbow högtalare som är coaxial.. så jag monterar kanske in dem istället.. då orginal är väldigt fattiga.

nu hittar jag dock inte sidan jag hittade så jag vet vilka kablar som går till vad.. + resp -
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

såja.. har du inga planer på att koppla slutsteg på högtalarna, kan du lägga ner de där med att byta högtalare.. orginal stereon klarar inte av att driva större/kraftigare element.

lät inte alls bra.. lät bättre med orginal högtalarna.. jag låter orginal högtalarna sitta.. då jag endast är ute efter lite fylligare bas..
Janu4ri

nu när jag är färdig med installationen av baslådan osv så skulle jag avråda alla som tänker tanken att koppla in sig med högnivå..

fan va kasst ljudet blir.. usch... trodde inte det skulle bli så dåligt bara för man kör högnivå.. måste hitta ett annat vis att koppla in mig på.

polaren sa till mig att han trodde jag var för kräsen eftersom jag haft grymt bra ljud innan och förväntade mig för mkt.. jag tror han har rätt.. men usch.. grejjerna jag har spelar på fett annars.. trodde jag aldrig att det skulle låta skit som det gjorde...

ni andra som kopplat in Slutsteg.. hur har ni gjort ?????
Användarvisningsbild
Blitzwing
Styrelsen

Men du kopplade slutsteget till 12volts uttaget i bagaget nu va? Tänkte bara höra om det fungerar?

Så som jag förstått så är det ju jävla krångligt att installera ett slutsteg på vanligt vis i FN2'an, visst måste man väl löda och hålla på?
Robin Persson |
Användarvisningsbild
David Lundin
Namn: David Lundin

Har du testat att sänka delningsfrekvensen? Nödlösning förstås, men ju lägre frekvenser den spelar desto mindre kommer skräpet höras. Så fort frekvenserna smyger upp så kommer skitljudet höras mer (speciellt via övertoner).

Tills du fixar nåt bättre menar jag.
Janu4ri

Blitzwing skrev:Men du kopplade slutsteget till 12volts uttaget i bagaget nu va? Tänkte bara höra om det fungerar?

Så som jag förstått så är det ju jävla krångligt att installera ett slutsteg på vanligt vis i FN2'an, visst måste man väl löda och hålla på?
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Bej, jag drog såklart en helt ny kabel ifrån batteriet bak, skulle jag koppla mitt steg och mina dubbla 12or till cigg uttaget så hade jag antingen brännt kablarna, eller så hade säkringarna åkt en efter en.. däremot har jag kopplat "remoten" via cigguttaget.. eftersom detta bara är sk. styrspänning och inte är krävande.. funkade klockrent.. även om ljudet blev skit dåligt.<!--colorc--></span><!--/colorc-->

David Lundin skrev:Har du testat att sänka delningsfrekvensen? Nödlösning förstås, men ju lägre frekvenser den spelar desto mindre kommer skräpet höras. Så fort frekvenserna smyger upp så kommer skitljudet höras mer (speciellt via övertoner).

Tills du fixar nåt bättre menar jag.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->ja, jag har pillat på alla inställningar.. i vissa lägen blev det bättre än andra.. men det blev fortfarande långt ifrån bra.. ibland spelas det "ingen" bas.. men helt plötsligt kommer värsta basen.. med ett orent ljud så det blir rundgång i hela bilen (känns det som).. har finlirat på instälningarna nu så jag har fått lite skönare ljud.. men jag är långt ifrån nöjd.

jag kommer göra vad som krävs för att få kopplat in sakerna med lågnivå.<!--colorc--></span><!--/colorc-->

NI ANDRA SOM KOPPLAT STEG I ERA FN2or.. HUR HAR NI GJORT ?? (blev det bra?)
Användarvisningsbild
David Lundin

Förmodligen är det impedansen som spökar, utgångsimpedansen på högnivå och lågnivå skiljer rätt rejält, så om man bara sänker signalen utan att göra något åt impedansen (buffert av något slag) så skapar man förmodligen ett lagom oförutsägbart filter med sina kablar och grejor som kan ställa till det rejält i frekvensgången.

Enda vettiga lösningen är nog lågnivå som sagt.
Janu4ri

David Lundin skrev:Förmodligen är det impedansen som spökar, utgångsimpedansen på högnivå och lågnivå skiljer rätt rejält, så om man bara sänker signalen utan att göra något åt impedansen (buffert av något slag) så skapar man förmodligen ett lagom oförutsägbart filter med sina kablar och grejor som kan ställa till det rejält i frekvensgången.

Enda vettiga lösningen är nog lågnivå som sagt.
jag tror oxå det.. men vet inte om det har någon betydelse om man löddar RCA kablar på stereon direkt.. är det bevisat att det funkar klockrent eller ?

har oxå hört att man kan lämna in bilen till Honda och får lågnivå kopplat på stereon för en 500 hundring.. det kan det ju faktiskt vara värt..
ska ringa dem i veckan och kolla med den hur man kan lösa det så man får lågnivå.. för så som jag har det nu klarar jag inte av.. usch
Användarvisningsbild
Blitzwing
Styrelsen

500:-? Det är det ju lätt värt, om det nu är sant vill säga.
Robin Persson |
Användarvisningsbild
David Lundin

Stämmer det skulle jag inte tveka en sekund!

Att löda dit RCA-kablar är inte trivialt, du skulle isåfall behöva öppna upp stereon, tyda deras kretslösning och hitta rätt ställe att gå in på, löda direkt på kortet i stereon och borra för att kunna dra ut kabel eller sätta dit kontakter etc. Inte så smidigt!
Janu4ri

David Lundin skrev:Stämmer det skulle jag inte tveka en sekund!

Att löda dit RCA-kablar är inte trivialt, du skulle isåfall behöva öppna upp stereon, tyda deras kretslösning och hitta rätt ställe att gå in på, löda direkt på kortet i stereon och borra för att kunna dra ut kabel eller sätta dit kontakter etc. Inte så smidigt!
finns DiY på nätet hur man gör.. men slipper man jobbet för 500:- gör jag ju hellre det..
Användarvisningsbild
David Lundin

Har du kunskaperna så kör på! Men om du är lite osäker på hur varm lödkolven skall vara etc så kanske du skall låta bli, då det är lätt att skada komponenter om man inte har riktig koll på vad man gör.

Har du ingen vettig lödkolv/station skulle jag låta bli och punga ut...
rolle83
Bil: Civic Type-r Championship White
Namn: Roland Johansson

hur har det gått? är själv sugen på att bygga ljud i min beställda CTR CW 2010.
Roland Johansson
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Dessutom rycker garantin på din stereo direkt om du öppnat skalet på den. Tänk på vad en ny kostar innan ni donar med den, ni blir nog förvånade över priset.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Skriv svar