Luftfilter till ep3
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
AEM CAI eller Injen CAI är de två som gäller om man vill ha mest prestanda för pengarna. Testa att lägga ut en köpestråd här på forumet så kan du nog köpa något av dem begagnat med lite tur.
Testa också att söka på tex luftfilter + CTR
Du bör få upp en massa träffar som kan vara intressanta för dig.
Testa också att söka på tex luftfilter + CTR
Du bör få upp en massa träffar som kan vara intressanta för dig.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
-
Mattias
- Bil: Optima
- Namn: M Silverglantz
- Kontakt:
Insatsfilter till orgboxen, hur ser marknaden ut där?
Civic Type R -04, Civic S -83, Civic -99, Accord Type R -00, 3xCivic VTi -92, Del Sol -92, Prelude -90, Integra Type R -98, 2xCRX VT -90/91, CRX -88
Dalhems säljer dessa: <a href="http://www.knfilters.com/search/product ... rod=E-2429" target="_blank">http://www.knfilters.com/search/product ... =E-2429</a> ....som passar i originalboxen.
-
Mattias
- Bil: Optima
- Namn: M Silverglantz
- Kontakt:
KN funkar bra alltså... smutt, lätt att få tag på till ok pris oxå tror jag 
Civic Type R -04, Civic S -83, Civic -99, Accord Type R -00, 3xCivic VTi -92, Del Sol -92, Prelude -90, Integra Type R -98, 2xCRX VT -90/91, CRX -88
V2 bör du väl inte satsa på av den enkla anledningen att det sitter på ett sånt vis att det inte får någon kalluft. Satsa på det CAI med lång böj, det som går ner till hjulhuset och faktiskt tar in ny frisk luft. Vill du bara åt ljudet kan du välja V2 som är billigare, vill du ha både och tar du det sistnämnda. Men en annan fråga man kan ställa sig är hur ofta man bör rengöra filtret när det sitter sådär utsatt vid hjulen?

Armen skrev:Finns det två olika Aem cai ? Aem cai v2 och Aem cai?? eller är det likadana
Senast redigerad av CrilleD den 14 maj 2009, 16:33, redigerad totalt 1 gånger.
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Honda Civic Type-R EP3<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:black--><span style="color:black"><!--/coloro-->[b]"Black hawk"[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->- 04 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
- David Lundin
- Namn: David Lundin
Normalt sett har man en innerskärm där. Man behöver inte heller skära i skärmen som det står i instruktionerna till AEM utan man kan värma på skärmen och forma om den lite så behövs inget hål, därmed sitter filtret mer skyddat.
Sitter det öppet som på bilden (och som det gör på min tyvärr då halva skärmen typ är bortsågad) så bör man hålla lite koll så det inte är för grottigt...
Sitter det öppet som på bilden (och som det gör på min tyvärr då halva skärmen typ är bortsågad) så bör man hålla lite koll så det inte är för grottigt...
Kapar tråden lite:
Vilket filter är The Shit att köpa till ett Injen CAI, och vart köper man filtret för minst pengar och snabbast leverans?
Vilket filter är The Shit att köpa till ett Injen CAI, och vart köper man filtret för minst pengar och snabbast leverans?
Team222
HPC IRC CREW, SWEDEN
HPC IRC CREW, SWEDEN
- David Lundin
AEM/K&Ns dryflow filter... slipper klabba med filterolja och skall vara minst lika bra som de gamla oljade filtren på rening och flöde.
EDIT: Finns här: <a href="http://www.creatix.se/" target="_blank">http://www.creatix.se/</a>
EDIT: Finns här: <a href="http://www.creatix.se/" target="_blank">http://www.creatix.se/</a>
Senast redigerad av David Lundin den 14 maj 2009, 18:02, redigerad totalt 1 gånger.
- Steffo

Torrfiltren är dock känsliga för fukt och verkar tappa allt flöde när det är blött ute eller man har tvättat bilen vilket gör att bilen kan gå i limp mode.
Jag rekommenderar ett gammalt ghederligt KN-filter i bomull som ska oljas. Man gör rent höst och vår i samband med däckbyte och oljar då in efteråt. Inget speciellt bökigt tycker jag.
Jag rekommenderar ett gammalt ghederligt KN-filter i bomull som ska oljas. Man gör rent höst och vår i samband med däckbyte och oljar då in efteråt. Inget speciellt bökigt tycker jag.
Stockholm
- David Lundin
Min bil kan bluddra lite ibland efter stor vattenpöl eller efter tvätt så jag tror inte det hjälper så mycket med oljat filter. Problemet är att de sitter så oskyddat som de gör om man inte har skärmen framför tror jag...
EDIT: Eller ja, inte bluddra, men typ irriterande pendlande tomgång som jag tror är en direkt följd av ett dåligt flödande luftfilter...
EDIT: Eller ja, inte bluddra, men typ irriterande pendlande tomgång som jag tror är en direkt följd av ett dåligt flödande luftfilter...
Senast redigerad av David Lundin den 14 maj 2009, 21:49, redigerad totalt 1 gånger.
- David Lundin
www.creatix.se är svenska generalagenten tror jag, de säljer hela AEMs sortiment iaf!
EDIT: Hmm, de verkar inte ha CAI till CTR, skumt! Ring med dem och kolla.
Annars kan du kolla med våra samarbetspartners som du hittar här: <a href="index.php?showforum=17" target="_blank">index.php?showforum=17</a>
EDIT: Hmm, de verkar inte ha CAI till CTR, skumt! Ring med dem och kolla.
Annars kan du kolla med våra samarbetspartners som du hittar här: <a href="index.php?showforum=17" target="_blank">index.php?showforum=17</a>
Senast redigerad av David Lundin den 14 maj 2009, 22:04, redigerad totalt 1 gånger.
- David Lundin
Det fixar du själv!
Jag har inte gjort det då det satt på min när jag köpte, men både brorsan och polaren har monterat sina själva. Ingen av dem har någon direkt mekerfarenhet, även om de inte har tummen mitt i handen förstås.
Jag har inte gjort det då det satt på min när jag köpte, men både brorsan och polaren har monterat sina själva. Ingen av dem har någon direkt mekerfarenhet, även om de inte har tummen mitt i handen förstås.
En update på vart man kan köpa AEM och Injen med lång böj?
<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->Honda Civic Type-R EP3<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:black--><span style="color:black"><!--/coloro-->[b]"Black hawk"[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc--> <!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->- 04 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
Actually none of the aftermarket stuff actually works because of the battery. To real get affect from the CAI.You need to move the battery to the back which actually improves the weight distribution and build a custom pipe that goes straight down with 30 degree angle to the front. For race purposes we had a diffrent solution. Take an EP3 headlight cut in 2,5 inch hole thru the light and put on a bassspeaker inverter tube with an angle to get the air straight up. in dyno we gained 10 horsepower by doing that.
I'm So JDM I even sleep on the right side of the bed
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->THRU ME YOU CAN SELL YOUR HONDA TO THE BALTIC STATES more info by email<!--colorc--></span><!--/colorc-->
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->THRU ME YOU CAN SELL YOUR HONDA TO THE BALTIC STATES more info by email<!--colorc--></span><!--/colorc-->
En update. Här kan man nu också få tag på AEM CAI:
<a href="http://www.pbz.se/product_info.php?manu ... s_id=29461" target="_blank">http://www.pbz.se/product_info.php?manu ... d=29461</a>
<a href="http://www.pbz.se/product_info.php?manu ... s_id=29461" target="_blank">http://www.pbz.se/product_info.php?manu ... d=29461</a>
-
PhR34k

- Bil: Honda Civic Type R
- Namn: Rustem Cures
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
4 lax geez, kolla på ebay, tror du får ett exakt likadant förutom aem märket för typ 1000kr fram till din dörr.
Honda Civic Type R
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
Civic Si Mugen Bride, APR,
FK8
EP3 Injen, Buddyclub Spec, Pioneer, Gas, Sparco, H&R, DC Sports, Hondata, Jackson Racing
FN2 Grand Prix, Milltek
FK2 JRM Stage 3
FK8
S2000 Track/Street
EP3 JDMracing optimerad
Honda E Advance
Civic Si Mugen Bride, APR,
FK8
Ja det känns verkligen som överpris håller med dig. Men man vill å andra sidan inte tumma på kvalité. Jag vet inte hur dom rören på e-bay är bockade. Kan vara helt värdelösa...
- Steffo

4000 för ett AEM (som dessutom bara ser ut att vara 2,5" grovt) är inte prisvärt alls. Det kostade under 3000 för något år sedan när jag såg det sist.
Köp begagnat är mitt tips. Om filterelementet är kass kan ni köpa ett nytt från tex K&N för kanske 700 kr.
Köp begagnat är mitt tips. Om filterelementet är kass kan ni köpa ett nytt från tex K&N för kanske 700 kr.
Stockholm
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
är Simota verkligen SAMMA som K&N? eller ser det med ögat bara likadant ut?
Till EP3 rekommender jag AEM och INJEN´s filter, det är alltid dem som ger mest effekt i tester. Vill man köra RBC insug i framtiden så är det enklast med INJEN.
Både Injen o AEM kostar under 3k om man tar hem det från usa.
Till EP3 rekommender jag AEM och INJEN´s filter, det är alltid dem som ger mest effekt i tester. Vill man köra RBC insug i framtiden så är det enklast med INJEN.
Både Injen o AEM kostar under 3k om man tar hem det från usa.
Senast redigerad av Malkolm den 18 augusti 2009, 02:05, redigerad totalt 1 gånger.
Bilden stämmer inte. Dom har samma på short ram v1.
Steffo skrev:4000 för ett AEM (som dessutom bara ser ut att vara 2,5" grovt) är inte prisvärt alls. Det kostade under 3000 för något år sedan när jag såg det sist.
-
Peter_Karlsson
- Bil: MB6
- Namn: Peter Karlsson
AEM är det enda filter jag sett som har inbyggd velocity stack. Tratt alltså.
Så jag rekommenderar AEM alla gånger.
Så jag rekommenderar AEM alla gånger.
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45586&st=0&p=463241&#entry463241" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->Civic Vei/Vti <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Raceprojekt<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> -95</a>
- David Lundin
Det skrev han inte, han skrev att han rekommenderar K&N och Simota, inte att det var samma filter.malkolm666 skrev:är Simota verkligen SAMMA som K&N? eller ser det med ögat bara likadant ut?