Detta är mitt första inlägg på detta forum, men jag har med glädje läst en hel del under de senaste dagarna.
På en stor parkering i närheten av jobbet så såg jag för någon dag sedan den nya Accord Tourer. Ja, ny och ny...den har ju funnits ett tag, men jag tror faktiskt inte att jag hade sett den i verkligheten förrän då. Den var otroligt snygg och jag försöker nu att ta reda på information runt de olika motor och växellådsalternativ som finns.
Jag är mest intresserad av en Executive, och då är det 2.2 liters diesel eller 2.4 liters bensinaren som gäller.
Dieselvarianten verkar vara slutsåld (typ), så det lutar just nu mot en 2.4. I någon tråd så läste jag dock att 2.4:an med automat är slöare än slöas pga en hög utväxling för att få ner bränsleförbrukningen. Stämmer detta, eller är det bara "skrämselpropaganda"? Det är inget absolut måste med automat, men det skulle vara riktigt skönt att få mysa lite efter 20000 mil och 10,5 år i min Subaru Impreza GT
Hur är 2.4 varianten generellt?
Det verkar vara lite dåligt vrid i den, och den verkar också behöva varvas en del. Det är väl nackdelarna när en turbo saknas, men självklart lär det väl finnas fördelar också.
Går det att dra ett tyngre släp (hästkärra, husvagn, släpkärra) med den? Någon som har erfarenhet av det?
Om jag läst på rätt så är 2.4:an inte så bränslesnål, så runt litern blandad körning verkar man få räkna med...är det rätt uppfattat?
En väldigt viktig parameter med bilköpet för mig är kvaliten, och det har jag förstått är A-O för Honda. Jag måste erkänna att man är bortskämd på denna punkten då Imprezan fungerat i ur och skur utan några egentliga problem annat än slitagedelar. Jag kommer med fasa ihåg en period när jag körde Ford...det var ju alltid något som inte fungerade. Vidare så gillar jag verkligen Rosenholtz (där jag även köpte Imprezan), och de har ett väldigt gott rykte i Hondakretsar har jag förstått. Detta sammantaget gör att många andra intressanta märken/modeller nog får stryka på foten.
Jag tar tacksamt emot svar på mina ovanstående frågor då jag förstått att det finns mycket kunskap ibland er.
mvh Manor