gubb fasoner? eller bara mognat?

ENBART för motorrelaterade topics
Användarvisningsbild
Nollåttan
Styrelsen Gold
Bil: UXY en ctr från -04
Namn: Gustavo Mastalli
Has thanked: 45 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Grabbar jag tycker att ni mötts och :boxing: :cheers: :drunk: :huglove: hahahahahha
Kristian

Tråden rensad.
Håll er till ämnet utan personliga påhopp, sakliga påståenden funkar bättre både ur "utbildande" synpunkt och för att få fram sin åsikt.
Kristian, Hondalös.
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Shit! Vad har hänt här ikväll... Jag var på väg att rensa tråden tills jag ser att Kristian redan rensat den. Undrar hur den såg ut innan :D!
Jag skulle tro att 90% av oss här på HPC kör över hastighetsbegränsningen ganska ofta, men enligt mig så är det en helt avgörande skillnad var man gör det. Jag menar att man kan köra med huvudet och med väldigt låg risk kan köra fort på rätt ställen om man ser till att behålla så mycket marginal att man klarar en snabb undanmanöver eller inbromsning om det behövs, och jag tror att det är ungefär det som PhR34K också menar. Det är väl däri mognaden ligger, just i att behålla marginalerna...
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
eko
Bil: ITR DC2
Namn: Ekrem Coskun

sh*t ..

ja iaf har inte tid med trams jag lägger ner o håller mig till ämnet gubbköra :) visst e det skönt o köra av sig på banan så man kan gubbköra o dricka en cola samtidigt utan o behöva spilla ut den :D
TRÖTT PÅ FRAMHJULSDRIFT!!!!!!
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson

EcciBaka skrev:Krister: både rätt och fel, farfar min var vice Vd på ett försäkringsbolag och delgav lite information kring det där. Enligt honom är det inte åldern på personen som är problemet, inte ens i statistiken. Det är åldern på körkortet. Därför valde de att köra enligt "bonus" systemet på det företaget, dvs det är lika dyrt för ALLA nya försäkringstagare men blir snabbt billigare ju längre det går utan skador som du är skyldig till. Vilket jag tycker är ett mycket rimligare sätt att se på saker och ting vad gäller försäkringar.
Självklart har det även med ålder att göra, men det finns såklart även en massa andra faktorer som avgör.
Om 18-25år gamla människor inte är överrepresenterade när det gäller olyckor, så ska jag äta upp en gammal hatt ;)
Senast redigerad av Joakim Olsson den 31 augusti 2009, 22:13, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Joakim Olsson
Bil: S2000
Namn: Joakim Olsson

Problemet med att köra på bana är att att där är en massa andra snabba bilar. Då känner man sig inte riktigt lika cool som när man gör en vild omkörning i trafiken på en Nissan Micra.
Ungefär som att det inte är lika kul att rejsa mot en Ferrari. Man vet att man inte är snabbast, och då är man inte längre speciell, och snoppen krymper... ;)

Ett annat problem med att köra bana är att det är så få tillfällen att göra det, samt att det ofta är ett helt projekt att ta sig till banan etc.

Nu är jag ju ingen vilde i trafiken själv direkt. Det är klart man drar på då och då, men man väljer sina platser.
Senast redigerad av Joakim Olsson den 31 augusti 2009, 22:19, redigerad totalt 1 gånger.
Little Elk
Namn: Fredrik Edin

Fan va ni dillar...
Alla över 25 kör som gubbar. :wheelshair: Ni är ju gamla och börjar bli gaggiga (Varför skriver ni annars här?) men försöker dölja det med att köra lite sportigare bil. ;)

Nej tacka vettja min nu tysta ljudisolerade CTR som går som tåget och är snabbare än många andra CTRer och att jag är 23... Venta nu... Ljudisolering, 23... DoooH! :wallbash:

;)
Senast redigerad av Little Elk den 31 augusti 2009, 23:48, redigerad totalt 1 gånger.
Ordförande

Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
Janu4ri

jag är 29.. och jag kör skiten ur min CTR varje dag!

pressar så mkt de bara går i varje kurva och varje start.. gillar inte just höga farter.. men jag älskar accelerationen och G krafterna i svängarna..

skulle dock vilja ha 100Hk mer i min CTR.. då hade jag kunnat ha riktigt roligt..
<a href="http://www.garaget.org/Helsingborg" target="_blank">Garaget.Org</a>
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Joakim Olsson skrev:Problemet med att köra på bana är att att där är en massa andra snabba bilar. Då känner man sig inte riktigt lika cool som när man gör en vild omkörning i trafiken på en Nissan Micra.
Ungefär som att det inte är lika kul att rejsa mot en Ferrari. Man vet att man inte är snabbast, och då är man inte längre speciell, och snoppen krymper... ;)

Ett annat problem med att köra bana är att det är så få tillfällen att göra det, samt att det ofta är ett helt projekt att ta sig till banan etc.

Nu är jag ju ingen vilde i trafiken själv direkt. Det är klart man drar på då och då, men man väljer sina platser.
Det ligger ganska mycket i ditt inlägg Jocke! :thumbup:
Jag har en aspekt till som gör att jag inte så ofta åker på regelrätta bankörningar förutom att det är omständigt. Det är förarkvaliteten hos övriga bilister på banan. De gånger jag har varit på Mantorp så är det iallafall standard att vissa framförvarande förare stänger, prejas och kastar sig in i mitt spår mitt under tiden jag håller på att köra om dem, som om det vore ett formel 1 lopp och att vara först genom kurvan är viktigare än att komma hem med en hel bil. Varje bandag händer det, och enbart tack vare att jag är beredd på att folk kan köra som nötter så har jag lyckats undvika att det blir plåtskador. Jag tycker att det är roligast att köra helt själv utan andra bilar på banan. Därför föredrar jag konbana. Men det ultimata vore time attack på typ Gelleråsen!
Stockholm
Användarvisningsbild
benci
Been thanked: 6 times

Steffo skrev:Det är förarkvaliteten hos övriga bilister på banan.
...
Jag tycker att det är roligast att köra helt själv utan andra bilar på banan. Därför föredrar jag konbana.
Men det ultimata vore time attack på typ Gelleråsen!
Steffo, varför tor du att jag är förälskad i att köra på Gotland Ring?

Just därför att det är så lite folk där på "allmänhetens körning" att man har banan i princip för sig själv.
Det blir som att köra Time Attack hela dagen.

I somras var det typ 3 bilar och 2 mc på hela dagen där, vid de två tillfällen som jag körde.
Och man får köra från 10:00-18:00 för 900kr! Det är fan lägre än Glocalnet! :D

Jag tycker att konbana kan vara skoj men man får mer valuta för nerlagd tid på en banträff.
Mvh Benci_Hovanyi
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem

Det låter grymt!
Jag känner en del folk på Gotland eftersom jag bodde där i tre år. Man kanske skulle ta och åka över nästa sommar och hälsa på :).
Men annars är ju Gotland ett djävla projekt att ta sig till. Fullbokade, svindyra färjor och fan och hans moster. Kanske bättre att ta hojen och rasta den på bana istället :) Det är billigare och säkert ännu roligare än att köra bilen. Men skillnaden är att bilen kan man köra till och förbi gränsen utan att det blir annat än en sladd. Hojen kan man bara köra till typ 80% av dess gräns för att man själv helt enkelt inte vågar köra hårdare :P
Stockholm
Skriv svar