Stora tråden om MC

Här diskuterar vi allt om Honda MC
Användarvisningsbild
Dani
Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
Namn: Daniel Gabriel
Has thanked: 7 times
Been thanked: 10 times
Kontakt:

Andra lektionen avklarad och FAKKKKKK vad skoj. Idag blev det i princip uteslutande stadskörning med mkt placeringsövning och lite u-sväng osv. Kopplingen funkade så jävla mkt bättre idag, tror bara det blev ett enda kärringstopp men visst, perfekt körde jag inte jag gör ju fel än men jämfört med första gången var det evigheter mkt bättre. Jag ska få öva ännu mer på krypkörning och u-svängar för jag klarar inte riktigt av att svänga jättetight än, jag är lite för osäker och det blir en lite för stor sväng. Fastän kopplingsarbetet funkade mkt bättre idag så behöver jag öva mer.

Skitkul var det iaf, jag fick prova på att skjutsa läraren samt köra framför honom men mest så kör jag bakom honom för att lära mig spårval, teknik vid sväng osv vilket jag tycker är så jävla bra, för framför honom måste man ju lära sig själv av egna misstag. Nu kan jag bara läsa av hans beteende, det gillar jag.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Krister

Härligt Dani, nu är du fast... moahahahha! :)
Nu är det bara sälja the deutsche wagons och köpa nåt roligt på två hjul! :)
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"

Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Användarvisningsbild
Dani
Kontakt:

Hehe ja men det visste jag att jag skulle bli, dock får vi se hur det blir med försäljningen av bilarna ;)
Honda CRV 2.2D 2014
ziggy

Krister skrev:Läste det på Facebook så det lär ju inte vara en hemlis...

GRATTIS ZIGGY!!! Som klarade kortet för MC idag.
:welcome: :toot: :band:
Tackar tackar!
Det enda tråkiga nu är att IF har "kn*ll*t" mig ordentligt så jag vet inte om det kommer att kunna bli så mycket körning resten av säsongen.
Det blev lite dåligt med pengar helt plötsligt i samband med körkortet, födelsedagar och annat...

Dani: Det kommer att gå bra det där. Fick ett råd samma dag som uppkörningen, av han som var med och körde dit hojen åt mig, som hjälpte mycket. I den långsamma manöverbanan så knip åt med det knät som är på insidan. Det hjälpte mig sjukt mycket att kunna räta upp hojen om jag var på väg att få sätta ner foten.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"
"Har du skydd? -Nej, men jag har kontroll!"

-Sagt under Midsommar i Dalarna 2007 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
Krister

ziggy skrev:<!--quoteo(post=563797:date=9 Sep 2009, 18:08:46:name=Krister)--><div class='quotetop'>QUOTE(Krister @ 9 Sep 2009, 18:08:46) <a href="index.php?act=findpost&pid=563797"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Läste det på Facebook så det lär ju inte vara en hemlis...

GRATTIS ZIGGY!!! Som klarade kortet för MC idag.
:welcome: :toot: :band:
Tackar tackar!
Det enda tråkiga nu är att IF har "kn*ll*t" mig ordentligt så jag vet inte om det kommer att kunna bli så mycket körning resten av säsongen.
Det blev lite dåligt med pengar helt plötsligt i samband med körkortet, födelsedagar och annat...

Dani: Det kommer att gå bra det där. Fick ett råd samma dag som uppkörningen, av han som var med och körde dit hojen åt mig, som hjälpte mycket. I den långsamma manöverbanan så knip åt med det knät som är på insidan. Det hjälpte mig sjukt mycket att kunna räta upp hojen om jag var på väg att få sätta ner foten.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Huh, hur har IF nullat dig? Du kör honda och har väl då också Hondas märkesförsäkring... din CBR600F borde vara ganska billig att försäkra.

Vad gäller att knipa åt med knäna... jag hade problem med det så läraren gick och hämtade ett maskroslöf som han satte mellan tanken och mitt knä, om jag tappade det så har jag gjort fel. Tog en stund men sen satt det. :)

EDIT: Never mind angående IF, hittade tråden på Sporthoj.
Senast redigerad av Krister den 14 september 2009, 10:28, redigerad totalt 1 gånger.

Kör:
PatrikGBG
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson

Dani, vill du köra lite o lära dej på inhägnat så ordnar vi det här nere, finns mängder av möjligheter...

du lär dig ofantligt mkt på att bara köra o "leka", boken är riktigt bra att köra efter, men de bästa är att lära känna hojen och testa olika för att lära sig hur de olika fungerar.

fredrick har ju köpt en perfekt båge du egentligen, en strippad 954 med puckar o stänger överallt, den klarar nog fan o volta med :)
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times

Jag har inte hittat inlägget på Sporthoj... Hittar ingenting vettigt däf överhuvudtaget. En del rolighetet, men aldrig det jag letar efter.

Kan ni länka Krister eller Ziggy?
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
ziggy

Steffo: Kolla under försäkringsfrågor.
<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->070-64 64 377<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#000080--><span style="color:#000080"><!--/coloro-->"F*n va charmig jag är!"

Användarvisningsbild
Dani
Kontakt:

Patrik: Snällt som faeen men jag har tyvärr ingen egen MC eller någon att låna så tyvärr får jag hoppa det :/
Honda CRV 2.2D 2014
Användarvisningsbild
Dani
Kontakt:

Tredje lektionen avklarad och det var återigen roligt även om det var svåra grejer man övade på idag, men det är ju själva tanken med övningskörning :P
Vi började med lite motorvägskörning och placeringsteknik och avslutade med konbana, FAN vad lurigt. Att man aldrig lär sig hålla uppe blicken, vinglade rätt duktigt och det var höger eller vänster ben i backen titt som tätt men efter några vändor så började det släppa och jag fick till åtminstone en hyffsat bra vända på vardera konbana (övade på båda två). Läraren tyckte jag kunde va nöjd med mig själv som ändå förbättrade mig avsevärt efter lite försök och han sa att vissa spenderar timmar på konbanan men att det såg rätt bra ut.

Jag är ju nöjd oxå, återigen så är ju mina förutsättningar inte de allra bästa så det känns skönt att det går framåt. Efter körningarna så tänker jag ju tillbaka på det man gått igenom och då fastnar det lättare till nästa gång. När jag väl sitter och kör så är det fullt sjå med att kontrollera cykeln så jag har lite svårt att ta in allt. Nåja..bara att göra sitt bästa så blir det la bra.

Fortfarande svinigt kul iaf :D
Honda CRV 2.2D 2014
Krister

Bara nöta på.
Själv hade jag stora bekymmer med krypövningarna innan det fastnade... om det skulle trösta lite. :)

Kör:
Bagarn

Krypkorningen var nog det jag bemastrade forst. Har ar man tvungen att ta en heldagskurs forst innan man far borja ovningskora.
Hela dagen tillbringas pa en 125:a pa inhagnat omrade sa allt man gor ar att fa ihop balansen. Var faktiskt enklare sen nar man satte sig pa en tyngre hoj da den kandes mycket stabilare.
Lagg sedan till det att jag var en klassisk svenne-unge med en Honda MB5:a :D

Mina problem var hastighetsanpassning (korde nastan alltid for sakta) och positionering...
[i]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]Happiness is not around the corner,

It is the corner.[/b]<!--colorc--></span><!--/colorc-->[/i]

Magnus Bergström

Suzuki sv650s - Svarta faran
-------------------------------
Mazda MX-5 - [b]FR Fun![/b] *retired*
Prelude -93 *Såld*
Användarvisningsbild
Thomas
Bil: Civic VT
Namn: Thomas Pettersson
Been thanked: 1 time

Jag spenderade många timmar på lillakon banan med den gamla Honda CBX 750 84 jag övning körde med. Sen när jag körde med körskolans minde och lättare hoj var det löjligt enkelt tyckte jag så jag fick nästan gå vidare direkt :)

Dani, ställ upp den lilla banan hemma och ta fram tramphojjen och cykla den och träna på att hålla upp blicken så kanske du slipper en lektion iallfall.
Civic VT championship white (såld)
Nu: HR-V
Användarvisningsbild
Dani
Kontakt:

Lektion 4 idag, landsvägskörning med placeringsövning, inbromsning från 90 och lite vänstersväng på landsväg. Egentligen är det ju samma princip som för bil men man får va ännu mer försiktig typ. Tur man har glömt i princip allt man lärde sig för snart 10 år sen...nåja det gick hyffsat bra iaf med placeringsövningen och vänstersväng är ju egentligen bara att vara mer vaken, dessutom hade jag aldrig kört de vägarna vi åkte på idag så det är ju en nackdel men tyvärr sånt man får räkna med.

Nåja, själva körningen med växling och bromsning osv börjar sitta hyffsat bra iaf, bara att öva mer på att slappna av i händerna och inte hålla fast skiten som om det var ett telefonnummer från ett kvart i två ragg och möta gas och koppling bättre. Sen fick jag sätta ner foten nästan varje gång jag gjorde u-sväng pga att jag hade för låg hastighet, jag får lära mig särskilja konbanan där man ska köra så sakta som möjligt och vanlig körning. Det var väl det som irriterade mig mest att jag bara klarade en eller två gånger av 5-6 u-svängar, ANUS!
Honda CRV 2.2D 2014
Krister

U-svängen skall du göra som du gör den på höghastighetsbanan.

Kör:
Användarvisningsbild
Dani
Kontakt:

Lektion fem idag och eeeh idag var det FÖRBANNAT svårt på konbanan, k....UK!!! Kärringstopp eller fotnersättning nästan varje gång....så jävla förbannad blir jag!!!!!! Högfartsbanan gick iaf hyffsat bra och jag fick till några rätt rena vändor men lågfartshelvetet SUGER ANUS!!!!!!!!!!!!
Honda CRV 2.2D 2014
Användarvisningsbild
Dani
Kontakt:

Just ja, u-svängen gick iaf mkt bättre idag...hurra hurra hurra!
Honda CRV 2.2D 2014
ziggy

Hoppas du har provat mitt tips om att knipa åt med det inre knät när man svänger i lågfarten. (svänger du vänster, knip åt med vänster knä mot tanken) Det hjälpte till sjukt mycket tyckte jag när jag körde. Min körskolelärare sa aldrig det till mig. Det var polaren som var med på uppkörningen som nämnde det när vi övade lite på parkeringen innan.
Det var t.o.m så att flera ggr när jag annars hade satt ner foten, tvingade mig till att knipa åt istället och så lyckades jag räta upp den.

Ha gärna för mycket gas i lågfarten och justera allt med kopplingen. Hellre för mycket gas än för lite. Låt den varva lite. Jag vet att det känns jobbigt i kroppen att slira så mycket på kopplingen men det är tydligen så man ska göra.

PatrikGBG
Bil: FN2/CW2
Namn: Patrik Andersson

dani ja mena ju att vi får lösa hela paketet!
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic

Urgammal
Bagarn

ziggy skrev:Ha gärna för mycket gas i lågfarten och justera allt med kopplingen. Hellre för mycket gas än för lite. Låt den varva lite. Jag vet att det känns jobbigt i kroppen att slira så mycket på kopplingen men det är tydligen så man ska göra.
Haller med, det ar koppling och fotbroms som galler pa lagfartsmanovrar. Hall gasen hyfsat konstant och justera med kopplingen pd draglage hela tiden. Kanner du att du okar i fart sa tryck till fotbromsen lite bara.
[i]<!--coloro:red--><span style="color:red"><!--/coloro-->[b]Happiness is not around the corner,

Magnus Bergström

Prelude -93 *Såld*
Användarvisningsbild
Dani
Kontakt:

Angående balansen så har min lärare sagt det att jag SKA knipa åt och jag vet det själv men min hjärna är efterbliven och jag glömmer sånt. Ibland sitter jag och petar på handbromsen istället för att bara reglera med fotbromsen. Varför??? Jag vet ju att jag inte ska göra så...idag blev jag så jävla frustrerad även fast jag vet att det inte hjälper ett skit. Nåja, nya tag på Måndag igen.

Patrik: I holla at you!
Honda CRV 2.2D 2014
Bagarn

Kanner igen det, man sitter och svar stenhart under hjalmen :)

Magnus Bergström

Prelude -93 *Såld*
Krister

Jag hade precis samma problem, jag fattade vad jag skulle göra men kroppen gjorde nåt annat.
Testa med att sätta ett löv eller nåt mellan knät och tanken... det får dig att jobba hårdare på det... funkade för mig i alla fall.

Kör:
Mattias I
Bil: Civic
Namn: Mattias Ingvarsson

Jag övar också balans åt ett håll :) Man börjar lära sig lite iaf!

Bild
Mattias Ingvarsson, Kalmar

Passat -16
Civic Ek

Tidigare Hondor:
Accord diesel -06
Aquatrax F12X -06
Aquatrax R12X -06
CBR1000RR -06
Civic EK3 -00
CBR 1000RR -04
CBR 929rr -00
Crx VT -91 [b]SS - 1,25,66[/b]
Del Sol Esi -93
Bagarn

Da har man ankommit i Svverige da, 177 mil pa 3 dagar kanns lite i ryggen och baken..

Forbannat roligt dock!

Magnus Bergström

Prelude -93 *Såld*
Bagarn

Da har man ankommit i Svverige da, 177 mil pa 3 dagar kanns lite i ryggen och baken..

Forbannat roligt dock!

Magnus Bergström

Prelude -93 *Såld*
Krister

Härligt Bagarn, vilken jäkla resa. :)

Kör:
ziggy

Någon som är sugen på lite körning på lördag eller söndag? Eller båda?

Jag jobbar lördag fram till kl 15.15 på lördag men efter det så är jag sugen på att plåga lite på bulten, då jag hittills bara kört 2st vändor där.
Samling 15.15 vid Shell Globen för dom som vill med!?

Söndag så ska det (enligt dagens prognos) vara lite sämre väder än lördag, men fortfarande uppehåll. Förslag på tid och ställe mottages om det är andra som är sugna på att köra lite.

Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times

Jag kör hem min hoj till mina föräldrar i helgen och ställer av den för vintervila, så icke för min del.
600 mil har dödat mitt bakdäck så det är inte ens roligt att köra längre. Måste ha nytt till nästa säsong. Tips på bra sportdäck? Körde med en 3 år gammal modell av Michelin Pilot sport och jag tycker att greppet är fantastiskt i och ut ur böjar, men oroligt och konstigt i ingången på kurvor. Dessutom är det kass vid regn. Spinner och sladdar som värsta slickset. Men det kanske är för att det är ett gammalt torrt däck...
Senast redigerad av Steffo den 22 september 2009, 16:53, redigerad totalt 1 gånger.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
Dani
Kontakt:

Körlektion IDAAAAAG! Fyfan äntligen blev det markant bättre med krypkörningen mellan konfanskapen. Jag körde inte många felfria repor men det kändes och gick fan så mkt bättre. Fåtalet mostopp och fotisättningar trots pissväder med regn i ansiktet, med visiret nere såg man sämre och med det uppe så piskade det på hårt i ansiktet :(

Fuck it, det gick framåt idag och det är jag så glad för...hurra för mig :D Dani wants a cracker, känner mig duktig :P
Honda CRV 2.2D 2014
Skriv svar