Koplingen på min CRX har lagt av
-
Ikilledbambi
Crx vt b16a1
91a
18xxx mil
Har under ett par dagar känt att det har blivit svårare att få i växel. Dvs har krävts lite mer kraft för att få i växel.
Kopplingen och lådan har fungerat fint men som sagt börjat bjuda på lite motstånd.
Efter att ha kört hem från jobbet precis innan jag skulle parkera så small det till då jag växlade ner(låga varvtal kan inte ha legat över 2000).
Kopplingen åkte i botten och stannade där. Kopplings pedalen går att "Lyfta" tillbaka i standardläge men det finns inget motstånd.
Om man trampar ner pedalen så åker den direkt i botten och så får man lyfta upp den igen.
Motorn går bra precis som vanligt. Kopplingen har lagt av helt och hållet och jag kan inte lägga i någon växel.
Jag Har felsökt lite på webben men har inte hittat något riktigt svar på om det kan vara luft, slang, "vajer", Cylinder eller om det är så att det är dax att börja leta ny koppling :blink2:
Jag har inte testat att lägga i växel när motorn är avstängd ännu men det borde gå. Skall prova detta imorgon och återkommer om det finns missljud.
Kanske lite off topic men Detta är en blivande projektbil. så kommer antagligen att kompressormatas. Om kopplingen är körd kan man då smälla på nån eftermarknads variant direkt?
jag menar fungerar en kraftigare koppling med "orginal" motorn?
jag har mycket att lära så tacksam för svar.
91a
18xxx mil
Har under ett par dagar känt att det har blivit svårare att få i växel. Dvs har krävts lite mer kraft för att få i växel.
Kopplingen och lådan har fungerat fint men som sagt börjat bjuda på lite motstånd.
Efter att ha kört hem från jobbet precis innan jag skulle parkera så small det till då jag växlade ner(låga varvtal kan inte ha legat över 2000).
Kopplingen åkte i botten och stannade där. Kopplings pedalen går att "Lyfta" tillbaka i standardläge men det finns inget motstånd.
Om man trampar ner pedalen så åker den direkt i botten och så får man lyfta upp den igen.
Motorn går bra precis som vanligt. Kopplingen har lagt av helt och hållet och jag kan inte lägga i någon växel.
Jag Har felsökt lite på webben men har inte hittat något riktigt svar på om det kan vara luft, slang, "vajer", Cylinder eller om det är så att det är dax att börja leta ny koppling :blink2:
Jag har inte testat att lägga i växel när motorn är avstängd ännu men det borde gå. Skall prova detta imorgon och återkommer om det finns missljud.
Kanske lite off topic men Detta är en blivande projektbil. så kommer antagligen att kompressormatas. Om kopplingen är körd kan man då smälla på nån eftermarknads variant direkt?
jag menar fungerar en kraftigare koppling med "orginal" motorn?
jag har mycket att lära så tacksam för svar.
-
Beangt
- Bil: Honda Civic - 88 rullat 9000mil
- Namn: Alexander Bergström
Du har vajer koppling på din bil, börja med att kolla så att den är hel ser du tydligt om du öppnar huven på växelåda jämte batteriet be gärna någon trycka kopplingen upp och ner samtidigt är den då hel så är det ny koppling som gäller antagligen:(
Honda CRX -89
Honda Civic -95
Honda Civic -89
Honda Crx -86
Honda Civic Vtec -91
Honda Civic -91
Honda Civic vtec turbo -93
Honda Crx 89a
Honda Crx 89a
Honda Civic 88a
Honda Crx Vtec 90a (Nuvarande)
Plus X antal andra bilar utan H på motorhuven ;)
Honda Civic -95
Honda Civic -89
Honda Crx -86
Honda Civic Vtec -91
Honda Civic -91
Honda Civic vtec turbo -93
Honda Crx 89a
Honda Crx 89a
Honda Civic 88a
Honda Crx Vtec 90a (Nuvarande)
Plus X antal andra bilar utan H på motorhuven ;)
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Antingen har vajern gått eller så har dina fjädrar i lamellen lossnat och kilat sig fast mellan svänghjul och lamell, därför går det inte att koppla ur.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
om vajern är hel så är det nog returfjädern som gett sig, och den ingår INTE vid köp av ny koppling. Ska se om jag hittar en sprängskiss eller bild på den.
EDIT: Bild, jag har ringat in returfjädern.

EDIT: Bild, jag har ringat in returfjädern.

Senast redigerad av Malkolm den 1 oktober 2009, 12:16, redigerad totalt 1 gånger.
tror det rör sig om returfjädern faktist.. hade samma problem när vi bytte koppling på flygares vt
Elvis
Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-
Driving :Honda civic type R CW FN2
Honda Civic 1.4lsi -Såld-
Honda Delsol VTi B18 -Såld-
Honda Civic Type R Fn2 K20 - Såld -
Honda S2000 F20C - Såld -
Honda Civic 1.5 VTEC -Såld-
Honda Accord 2,4 CL9 -Såld-
Driving :Honda civic type R CW FN2
-
Ikilledbambi
Fyfan skiten kommer alltid när man inte behöver det..
Kunde bilen inte lagt av förra veckan när man hade tid och lite dagsljus?!
Nej måste få i mig nått o käka sen ska jag ner o kolla om det är vajern.
Wish me luck!
Kunde bilen inte lagt av förra veckan när man hade tid och lite dagsljus?!
Nej måste få i mig nått o käka sen ska jag ner o kolla om det är vajern.
Wish me luck!
-
Ikilledbambi
Har varit och kollat vad jag tror är kopplings vajern. Sitter mellan batteriet och Blocket. Den verkar det inte vara några problem med. spännd och spänstig.
Jag körde igång bilen med startmotorn och rullade iväg på 1an. Inga problem att få i växlar när motorn är avstängd och bilen går hurbra som helst.
Jag kunde inte få i någon annan växel änn den jag startade med när motorn är igång. Tog i rätt ordentligt men vill inte slita av växelknoppen.
Pga att jag inte kan växla med motorn igång så kunde jag inte upptäcka några missljud från kopplingen. Inte heller när jag växlar när motorn är avstängd.
Som sagt fy fan att skiten ska hända när man jobbar dubbelskift+ Jour+ övertid hela månaden... Jag har fan knappt tid o sova.
Malkolm: ..."om vajern är hel så är det nog returfjädern som gett sig, och den ingår INTE vid köp av ny koppling"...
- Returfjäder ja. hehe jag vet faxtis vad det är och hur det funkar men om man skulle behöva byta koppling måste man då köpa en sådan separat?
Och i sånna fall vad kan prislappen på en sådan hammna på?
M Scotte: Det är inga problem med att "Koppla ur". Det är som sagrt motsatsen. Kopplingen har lixom Dött Fungerar inte överhuvudtaget -.-
FAN måste rusa till jobbet...
Jag körde igång bilen med startmotorn och rullade iväg på 1an. Inga problem att få i växlar när motorn är avstängd och bilen går hurbra som helst.
Jag kunde inte få i någon annan växel änn den jag startade med när motorn är igång. Tog i rätt ordentligt men vill inte slita av växelknoppen.
Pga att jag inte kan växla med motorn igång så kunde jag inte upptäcka några missljud från kopplingen. Inte heller när jag växlar när motorn är avstängd.
Som sagt fy fan att skiten ska hända när man jobbar dubbelskift+ Jour+ övertid hela månaden... Jag har fan knappt tid o sova.
Malkolm: ..."om vajern är hel så är det nog returfjädern som gett sig, och den ingår INTE vid köp av ny koppling"...
- Returfjäder ja. hehe jag vet faxtis vad det är och hur det funkar men om man skulle behöva byta koppling måste man då köpa en sådan separat?
Och i sånna fall vad kan prislappen på en sådan hammna på?
M Scotte: Det är inga problem med att "Koppla ur". Det är som sagrt motsatsen. Kopplingen har lixom Dött Fungerar inte överhuvudtaget -.-
FAN måste rusa till jobbet...
-
M Scotte
- Kontakt:
Du kan alltså inte lägga i växel när motorn är igång, men när den är avstängd? Riv och byt koppling så har du troligtvis löst problemet.
Låter precis som när en lamellfjäder lägger sig mellan svänghjul och lamell och hindrar urtramp.
Att få urväxlarna kan man i princip alltid, men i är värre, pga hastighetsskillnaden.
Låter precis som när en lamellfjäder lägger sig mellan svänghjul och lamell och hindrar urtramp.
Att få urväxlarna kan man i princip alltid, men i är värre, pga hastighetsskillnaden.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
Malkolm
Problemet låter precis som bongos, och då var det returfjädern som gått av, kopplingen var hel men det gick inte att växla. Enda svaret på ditt problem är att du får plocka ner skiten och kolla vad som pajat.
-
M Scotte
- Kontakt:
Vi kan nog alla hålla med om att våra gissningar är säkert nära problemet, men oavsett vilket så kommer du inte undan att plocka ned lådan. Om det sedan är returfjäder eller kopplingsfjädrar kvittar, för du kommer se direkt vad problemet befinner sig. Och har du lådan nere kan du lika bra byta kopplingen om den inte är bytt på sistone.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
Ikilledbambi
Yes.. Läste något om att man kan pajja hela "Friktions skivan"(osäker på vad den heter) Iaf den mittersta delen. Men att Pedalen skulle bli helt slapp då verkar lite mystiskt..
Verkar som om det blir nedmontering av hela skiten då... Fan har inte tid.. Men fan ska man göra..
Åter då till Följdfrågan
..."Kanske lite off topic men Detta är en blivande projektbil. så kommer antagligen att kompressormatas. Om kopplingen är körd kan man då smälla på nån eftermarknads variant direkt?
jag menar fungerar en kraftigare koppling med "orginal" motorn?"....
Ska ringa bågen ang detta. Jobbar för mycke hinner knappt starta Explorer innan man måste dra igen.
Tackar För snabba o vettiga svar visste att man kunde lita på Nötterna här :notworthy:
Verkar som om det blir nedmontering av hela skiten då... Fan har inte tid.. Men fan ska man göra..
Åter då till Följdfrågan
..."Kanske lite off topic men Detta är en blivande projektbil. så kommer antagligen att kompressormatas. Om kopplingen är körd kan man då smälla på nån eftermarknads variant direkt?
jag menar fungerar en kraftigare koppling med "orginal" motorn?"....
Ska ringa bågen ang detta. Jobbar för mycke hinner knappt starta Explorer innan man måste dra igen.
Tackar För snabba o vettiga svar visste att man kunde lita på Nötterna här :notworthy:
- Xchai
- Bil: Crx vt 32psi
- Namn: Wanchai Kampha Gustafsson
Om du skall köra med kompressor kör då eftermarknads koppling, typ CM steg 2 eller dylikt.
Tack till
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
XLR8Performance
Jane @ Queen of tools
PPF
Tunnis aka Glad
Simon,mm
-
Ikilledbambi
Yes my friend har snackat med Malkolm ..Han kunde hjälpa mig att ta hem en CM steg3 eller steg4...Xchai skrev:Om du skall köra med kompressor kör då eftermarknads koppling, typ CM steg 2 eller dylikt.
Jag har inte bestämt mig för om jag ska köra turbo eller skruvkompress änn. Annser att jag kan för lite om överladd för att göra ett bra val.
Ny koppling behöver jag endå och ska jag ändå "kolla" eller byta så är det lika bra att köra på direkt! Asså menar fan köra steg4 på engång då är man juh säker oavsett :prop:
Senast redigerad av Ikilledbambi den 2 oktober 2009, 02:59, redigerad totalt 1 gånger.
-
M Scotte
- Kontakt:
Köp inte mer koppling än du behöver, är mitt råd. Du sliter ut andra saker i onödan om du väljer för aggressiv koppling.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
- {BÅGEN}

- Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
- Namn: Mattias Bågenholm
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 30 times
Kör steg 3 kopplingen Fredrik. Skall du köra turbo med harejösses effekt(som du inte vet om du skall) så behöver du en diff vilket du ändå borde skaffa och då måste du ändå riva vxl lådan och då finns de köpare på en sådan fin koppling så du kan köpa en steg 4 då OM du nu kommer att behöva de..
Köra steg 4 koppling på en org b16 känns som om de kommer vara jobbigt i längden. Med tanke på våran trafik här i stan...
Köra steg 4 koppling på en org b16 känns som om de kommer vara jobbigt i längden. Med tanke på våran trafik här i stan...
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3
Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig.
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
VW Multivan
VW ID3
-
Malkolm
Fast grejen är den att Clutchmasters (och CompetitionClutch) steg4 kopplingar med den 6-puckade lamellen är väldigt snällkörd. Jag är själv väldigt kräsen men har inga som helst problem med min egna 6-puckade. Den lilla lilla skillnaden i slitage på svänghjulet mellan CM steg3 och steg4 tror jag man leva med i många många år. Jag tror att det är mera upp till brukaren hur man använder kopplingen som sliter på grejerna.
Däremot så är ju inte alla fabrikat såhär lättkörda, tex billiga XTD är helt värdelösa när dem är puckade, och dem får man kramp i benet av.
Däremot så är ju inte alla fabrikat såhär lättkörda, tex billiga XTD är helt värdelösa när dem är puckade, och dem får man kramp i benet av.
- {BÅGEN}

Vad är pris skillnaden då?
Och vad är skillnaden på vad dom klarar av?
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
VW Multivan
VW ID3
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
VW Multivan
VW ID3
-
Ikilledbambi
Jag vet inte allt för mycket. men Jag vet att kramar du ut varenda kuse ur en b16 så räcker steg 4 och blir över...{BÅGEN} skrev:Vad är pris skillnaden då?
Prisskillnade är som Jag skrev tidigare. steg4 ca: 200kr billigare änn steg3
Ligger fortfarande och vrider på mig på nätterna ;D Turbo vs Kompressor.
Måste ta reda på cirkus hur mycke mer pengar man måste lägga på vettigt turbo bygge. Men det får man ta tag i nästa månad. när man kanske får en lr två dar ledigt.
- {BÅGEN}

Ja men då så om det är så som malkolm säger att det inte är någon direkt skillnad mellan 3 och 4 och om då 4an är billigare så kör på 4an...
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
VW Multivan
VW ID3
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
VW Multivan
VW ID3
-
Ikilledbambi
Jejemensan Fyfan d e la bara att köra på ;D Räknar med lite hjälp med monteringen av skiten bara. :wub: :snurrig:{BÅGEN} skrev:Ja men då så om det är så som malkolm säger att det inte är någon direkt skillnad mellan 3 och 4 och om då 4an är billigare så kör på 4an...
Känns ändå jävla gött att ha fått tummen ur.
CM kopplingen blir min första eftermarknads pryl. efter den så är "Projektet" igång. Jobbar(asså jobbar för o få ihop pengar) som en idiot för o få igång skiten.
Hade vart sjukt kul o kunna köra rexen ivår. Men mistänker att det är lite önsketänkande ;D