JRSC B16a1

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
Jim_H
Bil: Crx VT
Namn: Jim Hansson

Hejsan!

Går i kompressortankar efter att många har monterat det och blivit nöjda. Men var hittar jag ett kit till min B16a1, bilen är en Crx VT. Vad behövs för att genomföra detta förutom själva kompressorn? Mappning är självklart, spridare, bränslepump? Vad är smartast att satsa på för drivmedel? 98 oktan eller E85? Är lite "rädd" för att prova E85 och egentligen vet jag inte varför, man får ju ut mer effekt men "vanlig" soppa känns bra o köra på.

Motorn är i stort sett original, planad topp 0,3 och inslipade ventiler är enda modifieringarna.

Hade varit skoj o få lite insikt i vad den kan kosta och vad som behövs för att genomföra detta. Var först inne på K20 men nu efter en massa räknande inser jag att det blir för dyrt för mig och man kan ju få så mycket mer effekt med kompressor till ett mycket vettigare pris.

Tacksam för svar.

/ Jim

EDIT: <a href="http://www.supercharger.com/Shop/ViewPr ... exID=33371" target="_blank">http://www.supercharger.com/Shop/ViewPr ... D=33371</a> Passar denna min kaross och motor?
Senast redigerad av Jim_H den 7 oktober 2009, 19:13, redigerad totalt 1 gånger.
Jim Hansson, Tomelilla. 076-8477392

Jim's Tuning - CPL Racing, Xenocron Tuning Solutions & Tegiwa Imports.
Mappning av bl.a. Hondata s300, K-Pro, Flashpro, Crome, BRE osv i 2WD bromsbänk.
Chippning av OBD1/OBD0 ECU. Ring eller PM för frågor.
M Scotte
Namn: Martin Scotte
Has thanked: 4 times
Been thanked: 36 times
Kontakt:

Komplett i bilen om du skruvar själv med mappning 30 000kr. Då räknar jag endast på:

Komplett JRSC kit till Civic Si.
550-spridare
Walbro soppapump
Chippning/mappning av din org ecu.

Dvs ingen koppling, oljekylare, ic eller annat runt omkring.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Användarvisningsbild
Jim_H

Tack för svaret! Självklart skruvar jag själv.
Hörs ju kanonbra, bra mycket mer prisvärt än K20. På ett sånt här kit med sakerna du räknade upp, vad kan man räkna på ett ungefär man får ut i en org. B16 med BPU? Hästkrafter, vrid? Och då menar jag basic, utan vattenkyl, IC osv.

Mappning av bl.a. Hondata s300, K-Pro, Flashpro, Crome, BRE osv i 2WD bromsbänk.
M Scotte
Kontakt:

Beror på din typ av körning, men tänker du besöka banor eller SS så skulle jag inte ladda mer än 0.4 som den kommer med, dock är det en omöjlighet om man tittar på monteringen av kompressorhjulet, så 0.6 eller vad det blir med lilla hjulet är nog vad du landar in på. Detta är inget jag hade straffat på bana utan kyl eller åtminstone E85 i korta etapper.

Med 0.6 kan du räkna runt 240hk cirkus om allt står rätt till.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
Användarvisningsbild
Jim_H

Det ska köras mycket bana och även SS med min bil så då förmodar jag att det är lika bra med någon form av kylning. Vad är mest prisvärt, IC eller vattenkyl? Kör du med vattenkyl Martin eller du kör enbart E85?

M Scotte
Kontakt:

Enbart E85. Laddar 0.4 på B18
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Användarvisningsbild
Jim_H

Så då måste jag ha det lilla remhjulet och en kortare rem då, förutom själva kitet, för att det ska funka med min kaross. För det följer bara med ett remhjul i kitet eller?

EDIT: Hittade detta "upgrade" kitet. Men då är det ca 4-5000 kr till.. <a href="http://www.supercharger.com/Shop/ViewPr ... exID=33958" target="_blank">http://www.supercharger.com/Shop/ViewPr ... D=33958</a>
Senast redigerad av Jim_H den 7 oktober 2009, 21:28, redigerad totalt 1 gånger.

Bongo
Bil: Crx/Civic
Namn: Daniel Fernerö
Has thanked: 2 times
Been thanked: 11 times

Jag körde stora kittet med vattenkyl på min crx men jag kan nog inte säga att de är ultimat för att köra bana med. Därimot ¨året innan körde jag med mellanhjulet ca halvt kilo ladd har jag för mig & de funka riktigt bra men jag hade inget vattenkyl då.

Hör av dig på telefon kan ja berätta mycke mer om hur du behöver göra eftersom de är lite trängre i en crx.

Mvh/Danne
*Regionsombud mitt*
--Daniel Fernerö--
070-2662372

HONDA CRX VT 91 (B20c4)
HONDA CIVIC 78 1200 Sbc GEN1 ;)
Användarvisningsbild
Jim_H

Kommer absolut ringa dig en dag Bongo!

Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Bongo hade väl 0,55bar i ladd med mellanhjulet och ca 265hk, detta var helt utan kylning och det fungerade perfekt, inget strul alls förutom att det är så jäkla trångt i en crx, men det går ;)

Enkelhet, pris och prestanda är fördelarna med kompressor, detta är oavsett om vi jämför med turbokonvertering eller b18/H22/k20/k24-swap. Dock gillar jag karaktären i en K20 mera än i B-serien, och sen finns det inget som slår rolighetsfaktorn med att köra turbon, fyfan vad skoj det är varje gång man trycker på fullt :D
Men som sagt, vill man ha en snabb bil enkelt och billigt så är det kompressor som gäller.
Användarvisningsbild
Jim_H

Körde Bongo E85 då eller bara vanlig 98 soppa? Vad för koppling/svänghjul bör man satsa på? Kommer endast köra gata och bana, ingen stripp. Sen när det kommer till tändstift, är det de 200sx stiften som gäller?

M Scotte
Kontakt:

Jag kör org hondakoppling och tryckplatta. Fungerar utmärkt till min körstil. Kör med org hondastift 7:or.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Användarvisningsbild
Jim_H

Då borde det funka för mig med. :D

Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold
Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
Namn: Mattias Bågenholm
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Bongo körde med V-power om jag inte minns helt fel...
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3

Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig. :)
M Scotte
Kontakt:

Jim_H skrev:Då borde det funka för mig med. :D
Om din koppling är relativt nybytt och fräsch så funkar det.

Min var i princip helt ny när jag började använda kompressorn och inget fel på den nu heller efter 1500mil.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
cru
Bil: EG6 Vanilla!
Namn: Andreas Selahn

Bågen: han körde på v-power. Även det jag kör på nu p.g.a boxen är mappad efter det.

Som Scotte säger: en org koppling funkar utmärkt kan jag tänka mig. Oftast byts det till en värre koppling bara för att de har motorn liggandes utanför bilen och då kan man lika gärna vara på säkra sidan och byta men jag hade nog inte köpt en ny om du vet har en nästintill flong ny.

Jag själv kör på en F1 steg 1 och den är kanon.. hade förmodligen kört med org om den inte pajja förra året p.g.a att den va sliten. Hade inte kompressor då heller men ja.. slitage.
M Scotte
Kontakt:

malkolm666 skrev:Nu tycker jag att alla slutar att komma ifrån ämnet genom att motargumentera med 101crx, vill han skriva sina åsikter så låt honom göra det (såvida han inte fortsätta att trampa över forumets regler såsom han redan har gjort).

Nu kommer jag inte ihåg om bongo bänkade med sin b16a1 eller b16a2 motor, men det spelar ingen roll, för skillnaderna mellan dem är i princip insuget och kammarna, och insuget var ju bytt till kompressorinsuget och kammarna hade han bytt till BloxA. Om vi säger att hans b16 med öppet filter, avgas o BloxA-kammar kanske kunde ge 165hk i NA, så helt teoretiskt räknat så skulle han fått ut 256hk, men han lyckades få ut 9hk till vilket är normalt då Hondorna brukar leverar mera än vad den teoretiska formlen visar.

Scotte säger att hans orginalkoppling håller, jag antar att det är en ITR koppling?!
Det jag skulle rekommendera ifall man vill ha en väldigt snäll och även billig koppling för kompressor är Exedy steg1, det är en riktigt fin koppling som kostar ca 500kr mera än en Honda orginal ITR koppling.
Japp, stämmer smällde i spronkans ITR lamell och tryckplatta 2008, enda anledningen till det egentligen var att när jag köper Hondadelar så skiljer det för mycket mot en exedy.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Användarvisningsbild
Jalle
Bil: Acura TL 2004
Namn: Jari Saren

malkolm666 skrev:Nu tycker jag att alla slutar att komma ifrån ämnet genom att motargumentera med 101crx, vill han skriva sina åsikter så låt honom göra det (såvida han inte fortsätta att trampa över forumets regler såsom han redan har gjort).

Nu kommer jag inte ihåg om bongo bänkade med sin b16a1 eller b16a2 motor, men det spelar ingen roll, för skillnaderna mellan dem är i princip insuget och kammarna, och insuget var ju bytt till kompressorinsuget och kammarna hade han bytt till BloxA. Om vi säger att hans b16 med öppet filter, avgas o BloxA-kammar kanske kunde ge 165hk i NA, så helt teoretiskt räknat så skulle han fått ut 256hk, men han lyckades få ut 9hk till vilket är normalt då Hondorna brukar leverar mera än vad den teoretiska formlen visar.

Scotte säger att hans orginalkoppling håller, jag antar att det är en ITR koppling?!
Det jag skulle rekommendera ifall man vill ha en väldigt snäll och även billig koppling för kompressor är Exedy steg1, det är en riktigt fin koppling som kostar ca 500kr mera än en Honda orginal ITR koppling.
Har sett dina beräkningar ett antal gånger nu Malkolm, vad är det för kompressorer som kan drivas utan att de själ effekt?? Du har blivit påpekad om detta tidigare ett antal gånger men du fortsätter att räkna precis som det vore en turbo. Inget emot kompressor, skall troligtvis själv ha en (en vacker dag). Men med samma ladd får man inte ut lika hög effekt som med turbo om båda är riktigt byggda.
______
Banbil: Del sol -92 H22
Vardagsbil: Acura TL 2004
MC: Yamaha XT660X
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Jag tror bestämt att vi har fått ett troll på HPC :)
Det är ett fenomen som dyker upp då och då på tex Sporthoj-forumet.

Förslagsvis håller vi oss strikt till Jim's frågor i den här tråden och undviker att diskutera med, eller uppröras över den helt ovidkommande paralelldiskussion som dök upp i tråden.

Annars kommer alla inlägg som inte rör ämnet att raderas.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Malkolm

Jalle skrev:Har sett dina beräkningar ett antal gånger nu Malkolm, vad är det för kompressorer som kan drivas utan att de själ effekt?? Du har blivit påpekad om detta tidigare ett antal gånger men du fortsätter att räkna precis som det vore en turbo. Inget emot kompressor, skall troligtvis själv ha en (en vacker dag). Men med samma ladd får man inte ut lika hög effekt som med turbo om båda är riktigt byggda.

Givetvis stjäl en kompressor effekt, men det gör en turbo oxå fast den snor mindre. Den teoretiska utgångspunkten jag utgår ifrån är att om man överladar en motor med 1.0bar så ökas effekten med 100%.
Men erfarenhet visar att så fungerar det inte i praktiken på våra Hondor då vi alltid för mera effekt.

Själv laddade jag drygt 0,65bar med kompressor och fick ut 345hk o 370Nm i motorn med kompressor.
Och med turbo så har vi bara kunnat bänka den upp till 6500rpm, så vid 0,70bar med turbo har jag hittills 404hk och 500Nm. (vridmomentstoppen är passerad men inte effektoppen, så mera effekt kommer så fort jag fixat min 5:ans växel så vi kan bänka igen).
Senast redigerad av Malkolm den 9 oktober 2009, 14:59, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jim_H

Oj oj oj.. Denna tråden har visst exploderat över en natt, och synd att en moppepojke måste komma in och förstöra en tråd som såg lovande ut från början. Tillbaks till ämnet.

Welén: Tack för erbjudandet men det hörs som ett väldigt dyrt förslag, dessutom skruvar jag hellre själv eftersom man alltid vill lära sig mer.

Fick ett erbjudande av en i klubben som hade färdigt kit, spridare, pump, chippad ecu osv eftersom han inte fick tid till att montera det själv. Har inte fått någon prisuppgift än men det verkar lovande. Men än så länge är detta bara spekulationer, pengarna finns inte än men jag tror alla förstår att man vill ha klart för sig innan man börjar bygga, inget vidare att ge sig in på något man inte kan finansiera.

Lär bli ny org koppling och tryckplatta eller Exedy som Malkolm pratade om.
Räcker förresten 550cc spridarna till E85 också? Var hittar jag spridare till bra pris?

EDIT: <a href="http://www.raidopower.se/Shop/Index.php" target="_blank">http://www.raidopower.se/Shop/Index.php</a> Hittade en del spridare på deras hemsida. Vad ska man välja för märke, Bosch, Delphi, Siemens, vilka funkar bra? Vad är det för skillnad på lågohmiga spridare och högohmiga spridare?
Senast redigerad av Jim_H den 9 oktober 2009, 15:43, redigerad totalt 1 gånger.

Malkolm

om det är billiga spridare du söker så kan du kolla på summitracing.com men annars så fungerar RC spridarna väldigt bra. Jag körde på 750cc med höjt soppatryck, E85 och hade 345hk, jag utnyttjade mina spridare till ca 95%, så jag tror att det är vettigt för dig med 650cc.

EDIT: skillnaden på lågohm spridare är att man måste ha resistorbox till dem, du som har en EE kan välja om du vill ha hög ohm eller lågohm, det är bara att ha kvar eller klippa bort resistorboxen. Om du någon gång i framtiden funderar på att sälja spridarna så är det enklare att sälja högohms då de flesta bilar har det.
Senast redigerad av Malkolm den 9 oktober 2009, 15:49, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jim_H

Kollade lite mer på Raidopower och såg att de hade Walbro pumpar också. Intank pump är det alltså, men vilken av dom ska man ha till våra bilar? Finns två stycken olika som i stort sett ser likadana ut, enda som skiljer är hur anslutningarna sitter.. GSS342 eller GSS341?

Siemens spridare på 599cc finns hos Raidopower och det räcker kanske? Även till E85?

Malkolm

Om man ska hårddra det så ska det i en EE sitta Walbro GSS341 med monteringskit nr: 400-965. Men det går både utan monteringskitet och det funkar även med en GSS342 pump.

4k för en uppsättning siemens spridare?! Det går att hitta nya RC för mindre pengar än så.
M Scotte
Kontakt:

Kör med 550cc, 3,2 bars soppatryck och kör E85 på 0,4 i ladd. Ligge rpå mellan 88-93% av kapaciteten.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold

Hur räknar ni ut vad ni ligger i kapaciteten??
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
VW Multivan
VW ID3

M Scotte
Kontakt:

Duty cycle i programmet.(finns i alla loggningsprogram) Jag kollade med HDS innan sommaren.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold

okej man skall ha ett sådant.. hmmm då va de kört...
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
VW Multivan
VW ID3

Kristian

Tråden rensad på 53 inlägg som inte hade i tråden att göra, förutom 2 rader av Welen som trådskaparen tackade nej till ett par inlägg senare så hela det inlägger fick stryka på foten åxå eftersom det inte gick att få inlägget förståeligt utan resten av inlägget.
Kristian, Hondalös.
Användarvisningsbild
{BÅGEN}
Styrelsen Gold

TACK!!!
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215

Bilar
VW Multivan
VW ID3

Skriv svar