Honda Challenge/Time Attack
Har länge drömt om att få rejsa på riktigt. Banträffar är sjukt coola men jag vill ta ett steg till i min "förarutveckling". Det blir ju av säkerhetskäl inte fullt allvar med tät racing, omkörningstaktik, tidtaging, kval, poängtabeller etc på vanliga bankörningar. En annan aspekt som jag väger in är att ett reglemente begänsar bilutvecklingen (hysterin) något.
Ta tex Roadsport reglementet, det är hårt reglerat utifrån kg/hk vilket betyder att om man tar en EE/EG B16 så ligger man redan på gränsen för roadsport C (7kg/hk) vilket innebär effekthysterin kan man lägga ner helt. Bromsar, chassie och bur sen är man klar och det är din förartalang som är i fokus. Finns ju dock inget som talar för att man inte tar steget till roadsport B. Roadsport kräver dessutom SBP vilket begränsar galenskaperna samt man slipper släp för att ta sig till banorna.
Nu till problemet: Roadsport tillåter bara S800, S2000, och CRX. Personligen slutar in problemet där utan jag vill inte köra 60mil med en rejsbil för att täcka in alla deltävlingar utan vill tävla med MSCC som kör alla deltävlingar i Skåne, och MSCC tillåter inte CRX. MSCC är dessutom billigt: 3700kr för alla 5 deltävlingar medans SPVM som också kör roadsport (men även ovanför skåne) kostar betydligt mer.
Va fan gör man? Köra S2000 i roadsport B känns inte speciellt "prisvärt". Blir man tvungen att byta märke?
Hade varit sjukt coolt med HPC "Honda Challenge" tävlingar (med roadsport reglemente).
Ta tex Roadsport reglementet, det är hårt reglerat utifrån kg/hk vilket betyder att om man tar en EE/EG B16 så ligger man redan på gränsen för roadsport C (7kg/hk) vilket innebär effekthysterin kan man lägga ner helt. Bromsar, chassie och bur sen är man klar och det är din förartalang som är i fokus. Finns ju dock inget som talar för att man inte tar steget till roadsport B. Roadsport kräver dessutom SBP vilket begränsar galenskaperna samt man slipper släp för att ta sig till banorna.
Nu till problemet: Roadsport tillåter bara S800, S2000, och CRX. Personligen slutar in problemet där utan jag vill inte köra 60mil med en rejsbil för att täcka in alla deltävlingar utan vill tävla med MSCC som kör alla deltävlingar i Skåne, och MSCC tillåter inte CRX. MSCC är dessutom billigt: 3700kr för alla 5 deltävlingar medans SPVM som också kör roadsport (men även ovanför skåne) kostar betydligt mer.
Va fan gör man? Köra S2000 i roadsport B känns inte speciellt "prisvärt". Blir man tvungen att byta märke?
Hade varit sjukt coolt med HPC "Honda Challenge" tävlingar (med roadsport reglemente).
Senast redigerad av AndersL den 22 oktober 2009, 14:15, redigerad totalt 1 gånger.
<a href="http://www.welavracing.com" target="_blank">[Wëlav] R a c i n g</a>
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Detta har jag gett många timmar av fundering, samma koncept som du är ute efter söker även jag. Jag vill fortfarande ha bilen gatreggad och kunna åka på vanliga banträffar samtidigt som jag vill köra en riktig tävling då och då. Tyvärr är min bil helt utesluten med kompressorn, men det är ju enkelt ordnat. Att köra rena racingserie, med enorma transporter och en bil som endast ska gå ett fåtal tävlingar om året är inte intressant för min del.
En HPC Honda Challenge hade varit klockrent, med eget reglemente som gör att man kan köra samma tävling med i olika klasser inom loppet.
Detta är vad jag tror behövs för att återfå lite gnista i klubben. Alternativt att man startar en HPC Racing sektion som kör allt detta parallelt, jag tror dock att denna boll i så fall trillar på oss som varit med från början och har lite erfarenhet av att driva igång något från noll, för du har väl inte glömt allt jobb vi lade ned för att få igång denna klubb till vad det är idag?=)
Första steget är nog att få MSCC att överväga en lätt modifiering till att tillåta CRX i reglementet.
En HPC Honda Challenge hade varit klockrent, med eget reglemente som gör att man kan köra samma tävling med i olika klasser inom loppet.
Detta är vad jag tror behövs för att återfå lite gnista i klubben. Alternativt att man startar en HPC Racing sektion som kör allt detta parallelt, jag tror dock att denna boll i så fall trillar på oss som varit med från början och har lite erfarenhet av att driva igång något från noll, för du har väl inte glömt allt jobb vi lade ned för att få igång denna klubb till vad det är idag?=)
Första steget är nog att få MSCC att överväga en lätt modifiering till att tillåta CRX i reglementet.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
-
M Scotte
- Kontakt:
Ett inhopp som jag gjorde i Södervidiinges bil i aug gav blodad tand att börja tävla på riktigt, men inte i den klassen.
Jag kommer säkerligen att göra fler inhopp om möjlighet finns nästa säsong, kostade mig mindre än 10 000kr för en hel dags racing, och det är prisvärt enligt mig. Men man vill ju köra med sina egna saker!
Jag kommer säkerligen att göra fler inhopp om möjlighet finns nästa säsong, kostade mig mindre än 10 000kr för en hel dags racing, och det är prisvärt enligt mig. Men man vill ju köra med sina egna saker!
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Det paradoxala är att dra igång en Honda Challenge förmödligen att man kommer köra betydligt mindre bana än idag. Att hyra in folk kommer bli väldigt dyrt. Dock skulle man kunna köra en "challenge" (typ 15 min kval + 2x20 sprintrejs) i samband med klubbens vanliga körningar. Det innebär ju dock att mycket måste lösas: ambulans, brandmän, vilket reglemente, försäkring (SBF/SMA), tidtagning etc.
Känns som det skulle kunna vara ett vädligt enkelt reglemente rent "trim-mässigt":
Exempel:
Klasserna delas in i vikt/effekt-förhållande där vikten och effekt på hjulen måste styrkas (vägning/bromspapper). Vikt = tävlingsvikt med förare
Klass 1: 4,5-6,49kg/hk
Klass 2: 6,5kg/hk
Kaross: fritt
Chassie: fritt
Däck: R-däck E-märkta max 205 klass 2 och 225 klass 1
Säkerhet: beror på vilken försäkring vi använder (SMA/SBF) men FIA stol/bälte, SBF hjälm är ju ett måste
Exempel:
Klasserna delas in i vikt/effekt-förhållande där vikten och effekt på hjulen måste styrkas (vägning/bromspapper). Vikt = tävlingsvikt med förare
Säkerhet: beror på vilken försäkring vi använder (SMA/SBF) men FIA stol/bälte, SBF hjälm är ju ett måste
Vore skit häftigt å tror att det skulle bli ett djäckla lyft för klubben! Frågan är ju hur många som behövs för att det ska fungerar! Hur många kör i bmw cup! I Usa kör ju de ibland ihop med miator å annat har jag sett! Kanske hade fungerat med ett samarbete??
Jeremia Gadd
- Pirro
- Bil: S2000 Turbo
- Namn: Pierre S
- Kontakt:
AndersL skrev:Känns som det skulle kunna vara ett vädligt enkelt reglemente rent "trim-mässigt":
Exempel:
Vart ska man klassa in sin S2000 med 255 däck runt om ?
Jag tror på timeattack, varför inte anordna det istället ?
Remember, friends don't let friends roll on ROTA´s.
Amuse S2000 Turbo
Repsol CBR 600RR
Amuse S2000 Turbo
Repsol CBR 600RR
- nenilsson
- Bil: Civic VT
- Namn: Emil Nilsson
Det här är låter verkligen intressant.
Min tanke har varit att nån gång sätta i gång med racing på riktigt. Att börja med bankörningar för att sedan ta steget till riktig racing och det som då legat närmst till hand är långlopp.
Tyvärr har inte tiden eller pengarna räckt till för att överhuvudtaget ta sig ut på banan med bilen, men jag börjar se ljuset tunneln
Jag tror att en racingserie som körs i samband med de vanliga banträffarna skulle vara riktigt uppskattat, speciellt om man kan försöka hålla ner kostnaderna lite.
Samarbete med peugeot-klubben, kanske?
Min tanke har varit att nån gång sätta i gång med racing på riktigt. Att börja med bankörningar för att sedan ta steget till riktig racing och det som då legat närmst till hand är långlopp.
Tyvärr har inte tiden eller pengarna räckt till för att överhuvudtaget ta sig ut på banan med bilen, men jag börjar se ljuset tunneln
Jag tror att en racingserie som körs i samband med de vanliga banträffarna skulle vara riktigt uppskattat, speciellt om man kan försöka hålla ner kostnaderna lite.
Samarbete med peugeot-klubben, kanske?
Emil Nilsson
Sthlm
Civic VT
Sthlm
Civic VT
-
Johan Östensson
- Namn: Johan Ostensson
Ett roadsport-liknande reglemente fast med tydlig inriktning mot "Hot-Hatch"-bilar kanske vore nåt.
Detta har jag och Richard pratat ofta om!
Men vi kom alltid fram till att det finns för många hinder att övervinna för att kunna realiseras.
- Hur lösa det geografiska spridningen, mao. vilka banor skall användas?
- Hur många team kan det bli aktuellt, mao hur många kommer till skott och inte bara "snackar"!
- Vilka klasser skall det finnas, mao hur gör man en rättvis indelning utan att utestänga potentiella bilar?
- Vem står för arbetet runt arrangemanget?
Det sörsta hindret tror jag är dels det ekonomiska samt vem står för arbetet med arrangemanget.
-------------------------
Bättre då att köra en befintlig serie som redan fungerar bra och har en bra geografisk spridning.
BMC Motorsport är kanske den enda serien som har en någorlunda schysst blandning av banor..
De har kört på: Gelleråsen, Mantorp, Kinnekulle, Anderstorp, Sturup, Knutstorp.
Jag har sneglat mycket på klasserna HT1 och HT2 i BMC Motorsport.
Våra bilar klassar lätt in i HT1/HT2 och är konkurrenskraftiga.
-----------------------
Och så har vi Time Attack ...
Men vi kom alltid fram till att det finns för många hinder att övervinna för att kunna realiseras.
- Hur lösa det geografiska spridningen, mao. vilka banor skall användas?
- Hur många team kan det bli aktuellt, mao hur många kommer till skott och inte bara "snackar"!
- Vilka klasser skall det finnas, mao hur gör man en rättvis indelning utan att utestänga potentiella bilar?
- Vem står för arbetet runt arrangemanget?
Det sörsta hindret tror jag är dels det ekonomiska samt vem står för arbetet med arrangemanget.
-------------------------
Bättre då att köra en befintlig serie som redan fungerar bra och har en bra geografisk spridning.
BMC Motorsport är kanske den enda serien som har en någorlunda schysst blandning av banor..
De har kört på: Gelleråsen, Mantorp, Kinnekulle, Anderstorp, Sturup, Knutstorp.
Jag har sneglat mycket på klasserna HT1 och HT2 i BMC Motorsport.
Våra bilar klassar lätt in i HT1/HT2 och är konkurrenskraftiga.
-----------------------
Och så har vi Time Attack ...
Mvh Benci_Hovanyi
- {BÅGEN}

- Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
- Namn: Mattias Bågenholm
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 30 times
De e klart vi skall köra igång Time Attack de hade ju varit ass ballt.
De finns ju en del som kör time attack på sina träffar och de verkar ju funka bra.
Fast de e klart de blir ju grymt mycket bilar om man skall köra de tillsammas med PSC, subbarna och ford.
Men om alla står upplinade i start depån och så kör man 1 uppvärmnings varv och 2 Timeattack varv och sen av så kan de ju gå ganska fort..
Ja jag vet inte men de hade varit sjukt kul om vi kunde börja köra med officiella tider på något sätt..
De finns ju en del som kör time attack på sina träffar och de verkar ju funka bra.
Fast de e klart de blir ju grymt mycket bilar om man skall köra de tillsammas med PSC, subbarna och ford.
Men om alla står upplinade i start depån och så kör man 1 uppvärmnings varv och 2 Timeattack varv och sen av så kan de ju gå ganska fort..
Ja jag vet inte men de hade varit sjukt kul om vi kunde börja köra med officiella tider på något sätt..
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
Civic ED Turbo "Kanjo" -91
VW Multivan
VW ID3
Har ni några frågor ang ert medlemsskap i HPC så skicka ett PM till mig.
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
VW Multivan
VW ID3
Roadsport och deras reglemente är ett stort skämt!Johan Östensson skrev:Ett roadsport-liknande reglemente fast med tydlig inriktning mot "Hot-Hatch"-bilar kanske vore nåt.
Nämn aldrig det ordet igen.
Mvh Benci_Hovanyi
-
M Scotte
- Kontakt:
Time attack är helt klart en väg att gå, men då blir det lite som SS, ensam och utan någon motståndare förutom klockan. Jag vill ha andra tävlande samtidigt med likvärdiga bilar. För time attack får vi i så fall också köra klasser för att det ska bli jämförbart. Kanske det upplägget som Anders skrev, tyvärr så tar Time attack för mycket värdefull tid från andra som väntar så jag ser hellre flera bilar samtidigt.
Benci, för min del är sprint roligare än långlopp som BMC är, har kört det och med dem reglerna så är det tråkigare än att köra vanlig bankörning.
Vi får verkligen försöka hålla liv i tråden, och se vilka möjligheter som finns. Syftet tror jag vi får utforma först, samt jämka om vilken typ av tävling vi vill ha. Efter att vi fåt tfram syftet, så kan vi diskutera vidare.
Benci, för min del är sprint roligare än långlopp som BMC är, har kört det och med dem reglerna så är det tråkigare än att köra vanlig bankörning.
Vi får verkligen försöka hålla liv i tråden, och se vilka möjligheter som finns. Syftet tror jag vi får utforma först, samt jämka om vilken typ av tävling vi vill ha. Efter att vi fåt tfram syftet, så kan vi diskutera vidare.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
M Scotte
- Kontakt:
Roadsport är enligt mig ett stort skämt, gamla gubbar som vill att deras gamla porsche 944 ska kunna hävda sig oavsett. Inget utrymme för nymodigheter alls.
Låt den serien självdö, för det ödet är nära för dem.
Låt den serien självdö, för det ödet är nära för dem.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
M Scotte
- Kontakt:
Syfte:
Att med gatreggade bilar få delta på HPC-tävlingar några gånger om året.
Klassen/erna skall vara utformade så att man med minsta möjliga modifikation på sin gatbil kunna delta i klassen man väljer att ställa upp i.
Ekonomiska möjligheter ska spela så liten roll som möjligt för deltagarnas chans att placera sig högt i tävlingarna.
Enhetsdäck är att föredra för att alla ska kunna få samma möjlighet att åka. Tex Toyo, då dem är bland de billigaste som finns för tillfället.
Hårdhet kan vara valfritt.
Att med gatreggade bilar få delta på HPC-tävlingar några gånger om året.
Klassen/erna skall vara utformade så att man med minsta möjliga modifikation på sin gatbil kunna delta i klassen man väljer att ställa upp i.
Ekonomiska möjligheter ska spela så liten roll som möjligt för deltagarnas chans att placera sig högt i tävlingarna.
Enhetsdäck är att föredra för att alla ska kunna få samma möjlighet att åka. Tex Toyo, då dem är bland de billigaste som finns för tillfället.
Hårdhet kan vara valfritt.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
- nenilsson
Fast Time Attack är ju inte alls samma sak.
Det är "man vs man"-racing jag skulle vilja uppleva.
Nån som har koll på vad det skulle innebära rent ekonomiskt att få en sån här sak att rulla?
Vad kostar ambulans, brandkår osv?
Det är "man vs man"-racing jag skulle vilja uppleva.
Nån som har koll på vad det skulle innebära rent ekonomiskt att få en sån här sak att rulla?
Vad kostar ambulans, brandkår osv?
Emil Nilsson
Sthlm
Civic VT
Sthlm
Civic VT
Roadsport och deras reglemente är ett stort skämt!benci skrev:<!--quoteo(post=568813:date=22 Oct 2009, 11:13:14:name=Johan Östensson)--><div class='quotetop'>QUOTE(Johan Östensson 4 22 Oct 2009, 11:13:14) <a href="index.php?act=findpost&pid=568813"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Ett roadsport-liknande reglemente fast med tydlig inriktning mot "Hot-Hatch"-bilar kanske vore nåt.
Nämn aldrig det ordet igen.
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
På vilket sätt är deras reglemente ett skämt?
Du kan väl köra SPVM med din CRX. Det är väl bara MSCC som inte tillåter CRX.
-
Johan Östensson
- Namn: Johan Ostensson
Antar det som det de tycker är skämtsamt med Roadsport är deras ålderdomliga syn på moderna komponenter, tex vikttilägg om man har elektronisk insprutning och liknande struntregler. De delarna ska man givetvis inte återanvända, utan jag syftade mest på själva andan, gentlemannaracing med söndagsbilen, ungefär det AndersL efterfrågade. Fast tillåta/uppmuntra/kräva hothatches eller Honda eller vad man nu väljer.
Time Attack tycker jag inte Hondaklubben bör satsa på, medelbilen i klubben är helt enkelt inte tillräckligt spektakulär för att det ska vara kul att kika på (blir ju i stort sett ensama bilar på banan). Det väger därmed inte upp förlorad körtid, IMHO. Sprintracing med flera bilar på banan är en helt annan grej.
Time Attack tycker jag inte Hondaklubben bör satsa på, medelbilen i klubben är helt enkelt inte tillräckligt spektakulär för att det ska vara kul att kika på (blir ju i stort sett ensama bilar på banan). Det väger därmed inte upp förlorad körtid, IMHO. Sprintracing med flera bilar på banan är en helt annan grej.
Men jag håller nog inte med att Roadsport är strunt-regler. Det är till för att olika bilar ska får tävla på så lika villkor som möjligt. För övrigt så får man inte straffvikt av bränsleinspruting om du kör omodifierat, vilket du måste med en CRX VTEC om du ska hålla dig i C. Du får dock 5% tillägg om det är omprogramerbart.Johan Östensson skrev:Antar det som det de tycker är skämtsamt med Roadsport är deras ålderdomliga syn på moderna komponenter, tex vikttilägg om man har elektronisk insprutning och liknande struntregler. De delarna ska man givetvis inte återanvända, utan jag syftade mest på själva andan, gentlemannaracing med söndagsbilen, ungefär det AndersL efterfrågade. Fast tillåta/uppmuntra/kräva hothatches eller Honda eller vad man nu väljer.
<a href="http://www.spvm.se/index.php?page=reglemente" target="_blank">http://www.spvm.se/index.php?page=reglemente</a>
Om ni får igång det så vore det skitskoj, jag skulle gärna gå långt med förhandlingarna där hemma för att kunna vara med som funktionär om det blir riktig racing med serie.
Det lockar inte så värst mycket att ta en (ibland två) heldag för att vara funktionär på en vanlig bandag där man ser alla andra bara gasa runt runt utan något direkt tävlingsmoment.
Så jobba med att få igång det och jag är som sagt gärna med som frivillig funktionär.
Det lockar inte så värst mycket att ta en (ibland två) heldag för att vara funktionär på en vanlig bandag där man ser alla andra bara gasa runt runt utan något direkt tävlingsmoment.
Så jobba med att få igång det och jag är som sagt gärna med som frivillig funktionär.
"Happiness is not getting what you want but wanting what you got"
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
Kör:
Honda Civic 1.8 Sport Midnight Blue -10
Honda CBR1000RA Svart -10
- {BÅGEN}

- Bil: Civic Ed / Civic Hybrid
- Namn: Mattias Bågenholm
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 30 times
Kan man inte köra timeattack med 2 eller flera bilar samtidigt.
Typ som ni tokar gjorde på parkbanan scotte
....
Ja som han drift king snubben gör när man möter en bil och så ser man vem som är snabbast typ....
Man kanske kan köra 4 bilar samtidigt. De kanske är roligare att titta på....
Typ som ni tokar gjorde på parkbanan scotte
Ja som han drift king snubben gör när man möter en bil och så ser man vem som är snabbast typ....
*Medlems ansvarig*
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
VW Multivan
VW ID3
*Kassör*
Mattias Bågenholm
0707-300215
Bilar
VW Multivan
VW ID3
- Hammerin
- Bil: Integra Type-r -98
- Namn: Richard Hammerin
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 12 times
För att detta skall ha en sportslig chans att bli verklighet i någon form, så är enkelheten en nyckel tillsammans med ekonomi.
Det bör vara sprint race typ 2x20 min
ett exempel :Alla orginal bilar kan medverka och det gemensamma blir tex vikt/effekt på 8kg. Dvs vt o vti får vikta upp sig, 125hk bilarna ligger nästan orörda och de med mindre effekt får viktbanta bilarna.
På detta sättet får vi stor variation och alla behöver inte köpa nya bilar.
Eller så kör man en ren civic cup alá vanligaste modellen. Om man vill ha fler klasser så kan det tex se ut så här. Värre än så här lär nog aldrig funka.
klass 1 helt orginal
klass 2 r-däck, chassi, bromsar.
Det bör vara sprint race typ 2x20 min
ett exempel :Alla orginal bilar kan medverka och det gemensamma blir tex vikt/effekt på 8kg. Dvs vt o vti får vikta upp sig, 125hk bilarna ligger nästan orörda och de med mindre effekt får viktbanta bilarna.
På detta sättet får vi stor variation och alla behöver inte köpa nya bilar.
Eller så kör man en ren civic cup alá vanligaste modellen. Om man vill ha fler klasser så kan det tex se ut så här. Värre än så här lär nog aldrig funka.
klass 1 helt orginal
klass 2 r-däck, chassi, bromsar.
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
-
M Scotte
- Kontakt:
Just det ja, vi körde Svenska versionen av Touge på parbanan, om avståndet var mindre än när vi började vann bakomvarande bil, om avståndet ökade vann främre, men det är grymt vanskligt, men väldigt kul. Samma sak går att applicera på racerbana med mellantider egentligen utan att bilarna är nära varandra.{BÅGEN} skrev:Kan man inte köra timeattack med 2 eller flera bilar samtidigt.
Typ som ni tokar gjorde på parkbanan scotte....
Det viktigaste är att tråden hålls vid liv, och att vi fortsätter diskussionen, detta är den roligaste och intressantaste tråden på mycket länge.
Welen: Vad är problemet med klubben enligt dig som du började skriva om längre upp? Ledningbaserat eller medlemsbaserat? Gnistan, engagemanget? Är inte du samarbetspartner??
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
M Scotte
- Kontakt:
P.S: Timeattack är roligt för förarna, men inget man vill se som åskadare direkt, om inte banan är väldigt liten. Parkbana var bland det absolut roligaste jag kört, har aldrig känt sådan fartkänsla som där.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
- nenilsson
Ett upplägg som detta tycker jag skulle vara intressant…
Två klasser
En mer standardbetonad klass med en lämplig effekt/vikt-begränsning, chassi får uppgraderas med andra dämpare och fjädrar, ev byten till hårdare bussningar men övrigt original. Enhetsdäck.
En värsting klass där en annan effekt/vikt-begränsning, chassi mer eller mindre fritt. Enhetsdäck där också.
15min kval + 2st 15-25varv Sprintrace, som körs i samband med klubbens vanliga körningar.
Startavgift som täcker de kostnader som tillkommer för klubben för att anordna racet som ambulans osv. Startavgiften bör tas ut i samband med anmälan.
Varje startande ser till att ha en funktionär med sig.
Jag tror att om man ska få en sådan här sak att rulla så är det viktigt att hålla kostnaderna nere. Jag tror också på att ha en lite enklare klass där man inte behöver lägga samma pengar på att ha en konkurenskraftig bil. Detta för att få folk att ta steget över. Sen är det fler människor än vi på HPC som vill rejsa, kan man ta fram en någorlunda billig och välorganiserad serie så tror jag det finns en hel del folk att fiska utifrån.
Två klasser
En mer standardbetonad klass med en lämplig effekt/vikt-begränsning, chassi får uppgraderas med andra dämpare och fjädrar, ev byten till hårdare bussningar men övrigt original. Enhetsdäck.
En värsting klass där en annan effekt/vikt-begränsning, chassi mer eller mindre fritt. Enhetsdäck där också.
15min kval + 2st 15-25varv Sprintrace, som körs i samband med klubbens vanliga körningar.
Startavgift som täcker de kostnader som tillkommer för klubben för att anordna racet som ambulans osv. Startavgiften bör tas ut i samband med anmälan.
Varje startande ser till att ha en funktionär med sig.
Jag tror att om man ska få en sådan här sak att rulla så är det viktigt att hålla kostnaderna nere. Jag tror också på att ha en lite enklare klass där man inte behöver lägga samma pengar på att ha en konkurenskraftig bil. Detta för att få folk att ta steget över. Sen är det fler människor än vi på HPC som vill rejsa, kan man ta fram en någorlunda billig och välorganiserad serie så tror jag det finns en hel del folk att fiska utifrån.
Emil Nilsson
Sthlm
Civic VT
Sthlm
Civic VT
Varför inget samarbet imellan klubbarna! Jag tror att det hade kunnat fungera ihop med bmw cup tex. Är nog skit tungt å tror inte att vi har underlag till detta själva. Finns ju knappt så man får ihop folk till en ss körning ju! 
Jeremia Gadd
- nenilsson
Samarbeta mellan klubbarna är helrätt, men sen är väl frågan ifall bmw cup vill ha nåt med ett sånt här upplägg att göra då de redan har en fungerande variant.
Men det finns ju fler klubbar.
Men det finns ju fler klubbar.
Emil Nilsson
Sthlm
Civic VT
Sthlm
Civic VT
- Pirro
- Bil: S2000 Turbo
- Namn: Pierre S
- Kontakt:
Grejen me bankörning överhuvudtaget är väl för förarna... vill man TITTA på racing så är de väl bara å åka å kika på F1...M Scotte skrev:P.S: Timeattack är roligt för förarna, men inget man vill se som åskadare direkt, om inte banan är väldigt liten. Parkbana var bland det absolut roligaste jag kört, har aldrig känt sådan fartkänsla som där.
Parkbanan va rolig, lite liten och kanske lite väl riskabel å åka av på...
Remember, friends don't let friends roll on ROTA´s.
Amuse S2000 Turbo
Repsol CBR 600RR
Amuse S2000 Turbo
Repsol CBR 600RR
-
M Scotte
- Kontakt:
Forumsregler bör revideras, då dem skrevs under detta forumets första levnadsår, dvs för ca 5 år sedan. Då skrevs reglerna utifrån det som var aktuellt då, inget som säger att det stämmer med dagens verklighet. Utan aktiva samarbetspartners och gnista hos medlemmarna dör klubben till slut. Se hur det gått för andra klubbar med litet engagemang. Vem håller igång klubben numera? Vem driver den framåt? Sätt in lämpligt svar:
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92