Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
MECA,MEKONOMEN
Meca och Mekonomen marknadsför sig via tv reklam som ni säkerligen sett,
det jag tycker är märkligt är att i reklamfilmerna som rullar, förekommer det en hel del osanningar,
det är min åsikt,
För inte gäller några garantier om du gör service hos dom, och inte är det som en märkesverkstad,
och dom använder inte orginaldelar,
Vad jag har förstått, ska man som verkstad ha någon typ av certifikat för att serva bilar. Alltså ska meca mekonomen serva min bil på rätt sätt, så ska dom innehava certifikat för att serva Honda, Och vad jag hört och läst så finns det ingen annan i Sverige som innehar detta certifikat än Honda själva,
det vill säga dom (meca,mekonomen) tar inte del av tex, uppdateringar och annat viktigt,
Så är inte dessa reklamfilmer falsk marknadsföring??? Vad blir följderna av falsk marknadsföring?
kan dom inte åka dit på detta?
det jag tycker är märkligt är att i reklamfilmerna som rullar, förekommer det en hel del osanningar,
det är min åsikt,
För inte gäller några garantier om du gör service hos dom, och inte är det som en märkesverkstad,
och dom använder inte orginaldelar,
Vad jag har förstått, ska man som verkstad ha någon typ av certifikat för att serva bilar. Alltså ska meca mekonomen serva min bil på rätt sätt, så ska dom innehava certifikat för att serva Honda, Och vad jag hört och läst så finns det ingen annan i Sverige som innehar detta certifikat än Honda själva,
det vill säga dom (meca,mekonomen) tar inte del av tex, uppdateringar och annat viktigt,
Så är inte dessa reklamfilmer falsk marknadsföring??? Vad blir följderna av falsk marknadsföring?
kan dom inte åka dit på detta?
Är förvånad att det hela inte tagit fart ännu. Detta ämne debatterades f.ö här på forumet i nån annan tråd minns jag. Minn bara inte vilken.
Antonio Pozzi
Dom har viss original delar, original bosch och original mhale osv osv. Sen är det ju bara för dom att plocka skaffa ett sånnt certifikat om dom ska serva en Honda, men om dom däremot har gjort en service på en Honda med garanti så gäller den givetvis inte och dom har begått ett marknadsförings brott.
Kristian, Hondalös.
Kristian skrev:Dom har viss original delar, original bosch och original mhale osv osv. Sen är det ju bara för dom att plocka skaffa ett sånnt certifikat om dom ska serva en Honda, men om dom däremot har gjort en service på en Honda med garanti så gäller den givetvis inte och dom har begått ett marknadsförings brott.
certifikatet dom behöver för att göra service är inte helt gratis om jag kommer ihåg rätt,
en arbetskamrat ringde mekonomen direkt bara på kul och frågade dom om garanti på hans nya accord om han gjorde service hos dom,
svaret blev att garantin fortsätter att gälla. detta är ju ren lögn. hur kan dom få hållas?
vad det gäller original delar, så visst lite har dom väl, men inte BARA original delar. som påstås i reklamen.
"vi använder bara original delar"
-
Peter_Karlsson
- Bil: MB6
- Namn: Peter Karlsson
De ljuger men gör det helt rätt. Typ.
De använder ju bara originaldelar men inte nödvändigtvis märkesspecifika delar.
Ett oljefilter från kina är ju en originaldel därifrån men inte en originaldel till en Honda tex.
Om nån går på om det så tror jag att de kan hävda att de aldrig sagt nåt om märkesspecifika delar.
Däremot hålls inte garantier om man servar där.
Ett oljefilter från kina är ju en originaldel därifrån men inte en originaldel till en Honda tex.
Om nån går på om det så tror jag att de kan hävda att de aldrig sagt nåt om märkesspecifika delar.
<a href="http://www.hondaklubben.com/forum/index.php?showtopic=45586&st=0&p=463241&#entry463241" target="_blank"><!--coloro:#48D1CC--><span style="color:#48D1CC"><!--/coloro-->Civic Vei/Vti <!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Raceprojekt<!--colorc--></span><!--/colorc--><!--colorc--></span><!--/colorc--> -95</a>
jag jobbar på en meca verkstad i borås, hulta bil och mc, vi lämnar garanti, stämplar serviceboken mm.
allt som sägs i reklamen stämmer, vill kunden ha bilens original delar, tex volvos egna tändstift så använder vi volvo tändstift men det behöver man inte göra för att garantin ska gälla. men om kunden kommer med egna delar (även om det är volvos original delar som kunden kommer med) så ger vi inte garanti på delarna men vi ger fortfarande garanti på jobbet.
allt som sägs i reklamen stämmer, vill kunden ha bilens original delar, tex volvos egna tändstift så använder vi volvo tändstift men det behöver man inte göra för att garantin ska gälla. men om kunden kommer med egna delar (även om det är volvos original delar som kunden kommer med) så ger vi inte garanti på delarna men vi ger fortfarande garanti på jobbet.
Kourosh Entezari
0707407391
kourosh89@hotmail.com
S2000 ap1 såld
Integra type-r dc2 såld
Civic type-r ep3 såld
DelSol vti såld
crx såld
0707407391
kourosh89@hotmail.com
S2000 ap1 såld
Integra type-r dc2 såld
Civic type-r ep3 såld
DelSol vti såld
crx såld
Sanning med modifikation. Nybilsgarantin gäller. Men övriga "goodwill" garantier, som lack, rostskydd etc etc försvinner.Korre skrev:jag jobbar på en meca verkstad i borås, hulta bil och mc, vi lämnar garanti, stämplar serviceboken mm.
Antonio Pozzi
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Nybilsgarantin gäller i dem flesta fall, alla andra försvinner, så kan man sammanfatta det kort.
Finns det uppdateringar för bilen som görs gratis, kommer inte kunden som servar på fristående verkstad få dessa, då det är endast aukt. verkstäder som tillhandahålls denna info, samt kan göra den.
I dagsläget finns det ingen fristående verkstad som kan serva Honda med bibehållen garanti, då ingen använt sig av MaRIS pay and Go som vårt system för verkstadshandböcker och serviceinfo heter.
Det som kunderna förlorar mest på är nog trots allt att fristående verkstäder inte har den kunskap som en aukt. verkstad har, dvs det blir sällan billigare än en aukt. i slutändan, och risk för att använda felaktiga produkter är uppenbar.
Det tydligaste exemplet är CR-V som använder en olja till bakaxeln som endast går att köpa hos Honda. Fristående använder vad dem tror är en ersättningsprodukt, bakaxeln förstörs/skär ihop etc. Nytt bakaxelpaket kostar cirkus 18 000 plus arbete. Kunden åker till aukt. för att den inte fungerar i tron att det ska gå på garantin. Tror ni den kunden kommer bli glad när vi hänvisar till felaktig olja, och kunden får stå för bytet själv på en 1 år gammal bil? Givetvis upplyser då Honda kunden om att den som utfört arbetet även står för garantin, för det är väl det som fristående menar med att alla garantier gäller? Alltså att dem står för alla garantier? Dem kunderna är efter en sådan sak, dem mest lojala av alla aukt. verkstadskunder, även om vissa av dem fått dra det till domstol för att få rätt.
Har massvis med bra exempel där fristående klantat till det ordentligt, där det som gjorts är gratis hos en aukt. verkstad och där kunden ibland blivit fakturerad 10 000kr för bytet hos en fristående.
Man kan dock inte klandra fristående verkstäder, deras enda konkurrensmedel är pris, och någonstans syns det alltid varför det i så fall är så mycket billigare.
Summa: Enstaka servicar där det endast gäller det mest enkla hangrepp kan man tjäna en liten slant på att åka till fristående, men i långa loppet är den summan försvinnande liten, och risken massiv att saker och ting blir mycket kostsammare än man trott.
Finns det uppdateringar för bilen som görs gratis, kommer inte kunden som servar på fristående verkstad få dessa, då det är endast aukt. verkstäder som tillhandahålls denna info, samt kan göra den.
I dagsläget finns det ingen fristående verkstad som kan serva Honda med bibehållen garanti, då ingen använt sig av MaRIS pay and Go som vårt system för verkstadshandböcker och serviceinfo heter.
Det som kunderna förlorar mest på är nog trots allt att fristående verkstäder inte har den kunskap som en aukt. verkstad har, dvs det blir sällan billigare än en aukt. i slutändan, och risk för att använda felaktiga produkter är uppenbar.
Det tydligaste exemplet är CR-V som använder en olja till bakaxeln som endast går att köpa hos Honda. Fristående använder vad dem tror är en ersättningsprodukt, bakaxeln förstörs/skär ihop etc. Nytt bakaxelpaket kostar cirkus 18 000 plus arbete. Kunden åker till aukt. för att den inte fungerar i tron att det ska gå på garantin. Tror ni den kunden kommer bli glad när vi hänvisar till felaktig olja, och kunden får stå för bytet själv på en 1 år gammal bil? Givetvis upplyser då Honda kunden om att den som utfört arbetet även står för garantin, för det är väl det som fristående menar med att alla garantier gäller? Alltså att dem står för alla garantier? Dem kunderna är efter en sådan sak, dem mest lojala av alla aukt. verkstadskunder, även om vissa av dem fått dra det till domstol för att få rätt.
Har massvis med bra exempel där fristående klantat till det ordentligt, där det som gjorts är gratis hos en aukt. verkstad och där kunden ibland blivit fakturerad 10 000kr för bytet hos en fristående.
Man kan dock inte klandra fristående verkstäder, deras enda konkurrensmedel är pris, och någonstans syns det alltid varför det i så fall är så mycket billigare.
Summa: Enstaka servicar där det endast gäller det mest enkla hangrepp kan man tjäna en liten slant på att åka till fristående, men i långa loppet är den summan försvinnande liten, och risken massiv att saker och ting blir mycket kostsammare än man trott.
Senast redigerad av M Scotte den 24 oktober 2009, 22:00, redigerad totalt 1 gånger.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
Peter_Karlsson skrev:De ljuger men gör det helt rätt. Typ.
märkesspecifika delar var ordet jag letade efter
Men om man köper en ny bil med nybilsgaranti på 2 år, kör den 2000mil första året servar den på meca,
sen får man ett jobbigt elfel, ska man då lämna den till märkesverkstaden eller meca?
-
M Scotte
- Kontakt:
Jag hade åkt till MECA dem står ju för garantin eftersom dem utfört servicen förra gången, eller? Reklamen säger ju att alla garantier gäller.
Vad jag uppfattat det som så vill nog alla fristående helst av allt inte felsöka bilar, det går åt timmar, och sådana timmar är svårt att få betalt för.
Summa:
Fristående servar och underhåller gärna nyare bilar med garanti, men blir det problem hänvisar dem allt som oftast till aukt. verkstäder, då det är där kompetensen och verktygen finns för att lösa felet.
Vad jag uppfattat det som så vill nog alla fristående helst av allt inte felsöka bilar, det går åt timmar, och sådana timmar är svårt att få betalt för.
Summa:
Fristående servar och underhåller gärna nyare bilar med garanti, men blir det problem hänvisar dem allt som oftast till aukt. verkstäder, då det är där kompetensen och verktygen finns för att lösa felet.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Men då kanske märkesverkstaden nekar, men hänvisning till att garantin bara gäller om bilen är servad hos märkesverkstad??M Scotte skrev:Jag hade åkt till MECA dem står ju för garantin eftersom dem utfört servicen förra gången, eller? Reklamen säger ju att alla garantier gäller.
Summa:
Eller? finns det något som säger att dom inte från neka en bil med nybilsgaranti?
-
PatrikGBG
- Bil: FN2/CW2
- Namn: Patrik Andersson
varför ska man byta bakaxelolja på en 1 år gammal bil?
Sen vad vissa än säger så är det väldigt ofta exakt samma del man får, men den e dock inte alltid billigare.
sen har det diskuterats tusen ggr, men just Honda ÄR extremt mkt billigare att lämna hos Honda.
kolla när Odense skulle ha tändkablar, beru, till prellen de kosta 1300:- honda tog 700 :-
Sen vad vissa än säger så är det väldigt ofta exakt samma del man får, men den e dock inte alltid billigare.
sen har det diskuterats tusen ggr, men just Honda ÄR extremt mkt billigare att lämna hos Honda.
kolla när Odense skulle ha tändkablar, beru, till prellen de kosta 1300:- honda tog 700 :-
Senast redigerad av PatrikGBG den 25 oktober 2009, 09:08, redigerad totalt 1 gånger.
Patrik Andersson #928
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal
Accord -09 executive Premium White, Civic Type R -09 Milano Red och Accord -80 Bläääck metallic
Urgammal
-
M Scotte
- Kontakt:
Byts första gången efter 2000 mil, sedan var 4000:de.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
M Scotte
- Kontakt:
För att du alltid ska ha optimal funktion i den oljetryckstyrda fyrhjulsdriften, livrem, hängslerteorin.
mer än 50% av CR-V åkarna har aldrig använt sin fyrhjulsdrift under sin ägandeperiod, så troligtvis hade ingen märkt skillnad, men så fungerar inte Honda.
mer än 50% av CR-V åkarna har aldrig använt sin fyrhjulsdrift under sin ägandeperiod, så troligtvis hade ingen märkt skillnad, men så fungerar inte Honda.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
PatrikGBG
- Bil: FN2/CW2
- Namn: Patrik Andersson
så det är enbart förebyggande, inte att man märkt att "crapet" inte håller?
Patrik Andersson #928
Urgammal
Urgammal
-
M Scotte
- Kontakt:
Nej, bakaxeln håller utan problem. Det som kan hända om man inte använder den är ett skrikande ljud från lamellerna, detta beror på för hög andel kondens i oljan, så när man väl använder den så kan det skrika. Detta är det enda man kan märka av om man inte byter oljan i tid.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92