Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Uppgradering av kamaxlar i K20 motorn..
- Asse
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
S2S2 låter ju ritkigt intressant, tack för inputsen. Men att höja varvstoppet till ca 8200-8300 på bana är det verkligen säkert med ett osleevat K24A1 block?
En sak jag glömde är ju att det sitter redan ITR DC5 kammar i motorn, och det var dom som gav 249whp@8000rpm.
Så det kanske inte blir någon jätteökning, men 15-20whp med en bra mapp och 3" avgas borde jag väl kunna få?
Det borde räcka för att hålla undan för kompressor EG´s på rakorna
En sak jag glömde är ju att det sitter redan ITR DC5 kammar i motorn, och det var dom som gav 249whp@8000rpm.
Så det kanske inte blir någon jätteökning, men 15-20whp med en bra mapp och 3" avgas borde jag väl kunna få?
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Det var Crower 275 kammar om jag inte minns fel. Kanske behövs justerbar avgaskam för att få ut det sista?M Scotte skrev:Vi har bänkat Todas gamla kammar som satt i Istvans bil, toppeffekten skiljde cirka 10hk. Något bredare register längre ned, men inte värt priset mot tex bil utan kammar. Vi har även kört en annan bil med kammar, (kommer inte ihåg vilka, och det gav tyvärr inte heller något jättekliv uppåt).
Om det ska vara riktigt värt pengarna så tycker jag man måste se dem siffrorna som Malkolm skriver, och samtidigt veta att kammen tål den typ av körning som man kommer utsätta den för. Även efter alla dessa år och otal byggen har jag knappt fått höjt förtroende för eftermarknadskammar mot org. Det verkar hela tiden släppas ut kammar av olika fabrikat som orsakar gråt hos ägarna.
Sträckta kedjor och utslitna löpare/spännare är endast vanligt på bilar med fel olja eller eftersatt underhåll, pratar org-bilar.
Hur som helst missförstå mig inte, 10whp är riktigt bra utan att röra toppen men frågan är om det är värt jobbet, pengarna och kanske en försämrad tillförlitlighet? Men detta kan ju bara varje individ avgöra. Jag är bara ute efter att man tar ett beslut efter realistiska resultat (effekt).
Tänkte inte på att Asses var en K24, med mer cylindervolym kanske det ger lite mer effekt med kammar? Men problemet kvarstår, den generella tumregeln säger att 10grader med duration flyttar vridtoppen ca 300-400varv, så ska man plocka ut mer effekt med kammar måste man oftast (lyftet spelar ju så klart roll också precis som "kamtiderna") varva mer.
HondaTunings test är ju så klart skoj men en motor är ju bara en stor luftpump och det gäller att hitta flaskhalsen och ta bort den, men tar man bort flaskhalsen i avgassystemet, grenrör och ECU så ökar ju flaskhalsen rejält i luftfiltret och därmed är det ju omöjligt att säga vad kammarna ger i det testet.
<a href="http://www.welavracing.com" target="_blank">[Wëlav] R a c i n g</a>
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Om du frågar en försiktig själ som mig så hade jag inte gjort det. Varje 100 varv uppåt tar på dina relativt tajta marginaler som du redan har med 7900 på stock block. Att öka på med nästan 400rpm är enligt mig ett högt spel med tillförlitligheten.Asse skrev:S2S2 låter ju ritkigt intressant, tack för inputsen. Men att höja varvstoppet till ca 8200-8300 på bana är det verkligen säkert med ett osleevat K24A1 block?
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
Asse skrev:S2S2 låter ju ritkigt intressant, tack för inputsen. Men att höja varvstoppet till ca 8200-8300 på bana är det verkligen säkert med ett osleevat K24A1 block?
Asse om du vill att motorn ska hålla 2-3 år till så låt bli att varva ihjäl den.
Man får inte glömma att en k24 har 99mm i slag, och ska den varvas nära 8500 varv, 1 hel dag, 5-10 gånger per år, det är sjukt mycket.
s2s2 kammar har sånt jävla härligt klipp ifrån 6000varv, en oem kan har inte en suck i dessa regioner.
Dina kolvringar kommer inte att gilla detta, motorn i sig kommer att hålla ihop, men frågan är är du sugen på att renovera om 2 år? Frågar du mig så hade jag gjort de
NU: CTR Turbo
Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..
Mvh Junior Shahin
Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..
Mvh Junior Shahin
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Istvan fick väl 220 whp med Todakammar och original insug (PRB), medanjag fick 211 eller 212 whp med original kammar och RBC-insug. Dock vet jag att Istvan hade 227 whp senare när även han bytt till RBC-insug, men jag vet inte om det var på samma bänk.
I så fall gav TODA-kammarna ca 15 hästar på en K20 med öppnad andning hela vägen. Frågan är vad det skulle ge att köra vassaste kombinationen originalkammar. De är billiga och driftsäkra. Jag skulle tippa att man kan få 10 kusar mer än med originalkammarna med en DC5-TSX-kombo och det känns som det smartaste alternativet för min egen del om jag skulle få för mig att byta kammar. Billigt driftsäkert och ändå en del extra krut. Men är det värt jobbet och pengarna för 10 extra hästar? inte för mig just nu, så jag kör vidare
I så fall gav TODA-kammarna ca 15 hästar på en K20 med öppnad andning hela vägen. Frågan är vad det skulle ge att köra vassaste kombinationen originalkammar. De är billiga och driftsäkra. Jag skulle tippa att man kan få 10 kusar mer än med originalkammarna med en DC5-TSX-kombo och det känns som det smartaste alternativet för min egen del om jag skulle få för mig att byta kammar. Billigt driftsäkert och ändå en del extra krut. Men är det värt jobbet och pengarna för 10 extra hästar? inte för mig just nu, så jag kör vidare
Senast redigerad av Steffo den 6 november 2009, 12:11, redigerad totalt 1 gånger.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Honda Pilot EX-L AWD 2016
du kör väl me smidda stakar lr? isåfall finns d inget o oroa sej för längre. många som har liknande grejer som du varvar över 9000 varv utan problem.Asse skrev:S2S2 låter ju ritkigt intressant, tack för inputsen. Men att höja varvstoppet till ca 8200-8300 på bana är det verkligen säkert med ett osleevat K24A1 block?
och snälla folk, kom inte o säg att d e lugnt bara för att d e på strippen. de jag snackar om varvar ut fler växlar på strippen på ett år än va ni banrävar gör under den härliga men korta svenska sommaren på bana.
visst sliter d mer ju mer man varvar men bra o tänka på e att en smidd motor har inte ens en tiondels lång livslängd som en org motor. så passa på o njut så länge du har chansen;)
kolvringar eller sleeves e inte d man ska oroa sej för. d e själva kolvarna som slits fortare än nåt annat.
som sagt steg2 räcker inte till i en k24. de e inte byggda för d.
och din toppeffekt ligger inte på 8000 varv
jag vet att du har d på papper men den diskussionen vill jag inte gå in på.
idag har du toppeffekt vid 7200-7300 kanske, me steg2 kammar kommer du hamna vid 7400-7500 och steg3 7600-7700.
så även om du behåller ditt supersafe varvstopp så kan du ändå få ut toppeffekt och lite till ur steg3 kammar. men jag hade varvat iaf 500 varv till efter effekttoppen.
man ska alltid köpa lite större grejer än va man behöver just då ifall man behöver växa ut nån gång dvs när du vågar använda grejerna till d de e byggda för.
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
CRX i-VTEC -88
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Scotte: Vad är fel olja? fel viskocitet? fel märke?M Scotte skrev:...
Sträckta kedjor och utslitna löpare/spännare är endast vanligt på bilar med fel olja eller eftersatt underhåll, pratar org-bilar.
AndersL: Crower har tyvärr inte lyckas lika bra som andra kamtillverkare har gjort till Kserien. Finns en hel del resultat på andra sidan där just Crower ger mindre effekt.AndersL skrev:Det var Crower 275 kammar om jag inte minns fel. Kanske behövs justerbar avgaskam för att få ut det sista?
Hur som helst missförstå mig inte, 10whp är riktigt bra utan att röra toppen men frågan är om det är värt jobbet, pengarna och kanske en försämrad tillförlitlighet? Men detta kan ju bara varje individ avgöra. Jag är bara ute efter att man tar ett beslut efter realistiska resultat (effekt).
Tänkte inte på att Asses var en K24, med mer cylindervolym kanske det ger lite mer effekt med kammar? Men problemet kvarstår, den generella tumregeln säger att 10grader med duration flyttar vridtoppen ca 300-400varv, så ska man plocka ut mer effekt med kammar måste man oftast (lyftet spelar ju så klart roll också precis som "kamtiderna") varva mer.
Toppen på Kserien flödar ju så enormt bra på Kserien så det tar många trimdelar innan det är toppen som är flaskhalsen, det är inga problem att komma upp i 300whp med en k24 med k20-topp om resten av delarna är rätt utvalda (läs dyra). Kanske är därför man får så pass mycket effekt enkelt ur K-motorerna, kanske är så att med vassa kammar i en b-serie motor så får man 10whp och om man portar toppen så får man 10whp till, men med en Kserie motor så kommer de dära 20whp direkt med RÄTT kammar. Inte vet jag varför man så pass enkelt kan hitta så mycket effekt, jag vet bara att man KAN få mycket effekt med rätt grejer.
Någon generell tumregel känns skumt att använda på en K-motor, de brukar aldrig stämma.
Kanske, du får väl helt enkelt prova :hpcrock:Asse skrev:...
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Durationstumregeln är samma oavsett vilken luftpump man refererar till.
Fel olja kan vara allt från tillsatser i oljan till för hög andel soppa i oljan.
Fel olja kan vara allt från tillsatser i oljan till för hög andel soppa i oljan.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Du har säkert rätt att toppen är en del av K20ns största styrka men jag skulle nog skriva upp VTCn på den listan också. Med VTC för man ju alltid så bra overlap som möjligt oavsett varvtal. Därmed kan man "maximera" ett mycket större register (area) än på en B-motor (så länge man mappar VTC ordentligt i bänk).
Kan man få ut 20whp med kammar utan att varva ihjäl motorn för rimliga pengar så är det ju bara handla!
Kan man få ut 20whp med kammar utan att varva ihjäl motorn för rimliga pengar så är det ju bara handla!
<a href="http://www.welavracing.com" target="_blank">[Wëlav] R a c i n g</a>
- Asse
Skunk2 Steg2 kammar blir det. Får hoppas att det ger tillräckligt med knuff 
Tack för alla synpunkter, dom har varit avgörande i valet av kammar!
Tack för alla synpunkter, dom har varit avgörande i valet av kammar!
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
får man fråga varför inte steg3? jag vill inte vara tjatig men jag vill verkligen förstå varför valet blev som d blev.
jag personligen ser inga nackdelar med dem.
först o främst så kan du få toppeffekt utan o röra varvstoppet. o så tillåter de 50 graders vtc justering me dina kolvar.
va var d som gjorde att du valde steg 2 framför steg 3?
jag personligen ser inga nackdelar med dem.
först o främst så kan du få toppeffekt utan o röra varvstoppet. o så tillåter de 50 graders vtc justering me dina kolvar.
va var d som gjorde att du valde steg 2 framför steg 3?
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
CRX i-VTEC -88
- Asse
Ja, jag läste vad du skrev tidigare Hamed och ville helst ha Steg3, men då Malkolm hade Steg2 hemma och jag fick dem till ett bra pris så fick det bli dom.
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13