finns det chipp till min civic type r -04
-
Little Elk
- Namn: Fredrik Edin
K-Pro är det du ska ha.
Kostar mera men du får ut en stor del sedan om du ska sälja bilen och väljer att sälja K-Pron vid sidan av.
Kostar mera men du får ut en stor del sedan om du ska sälja bilen och väljer att sälja K-Pron vid sidan av.
Ordförande
Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
Little Elk skrev:K-Pro är det du ska ha.
Okej, är inte allt för insatt i chippning men vad kan jag få ut ur ett k-pro chipp? vart lämnar jag in bilen?
Valpen11 skrev:<!--quoteo(post=574606:date=18 Dec 2009, 09:35:13:name=Little Elk)--><div class='quotetop'>QUOTE(Little Elk @ 18 Dec 2009, 09:35:13) <a href="index.php?act=findpost&pid=574606"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->K-Pro är det du ska ha.
Okej, är inte allt för insatt i chippning men vad kan jag få ut ur ett k-pro chipp? vart lämnar jag in bilen?
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Ingen märkbar effektskillnad, ifall du inte planerar på att byta avgas, kammar, insug osv.
Aningen bättre register.
Robin Sarén
Honda S2000
Honda S2000
- Yobaman
- Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
- Namn: Fredrik Tennberg
En sugmotor är inte lätt att få ut mer krut ur om du inte börjar byta delar. En turbomotor är ju bara att chippa så får man 30-40 hk direkt.
K-pro är mer för de som planerar att trimma bilen mer genom avgas, insug osv. Detta eftersom den kostar runt 10k och hjälper inte mycket om du inte byter delar.
Att köpa enbart k-pro är bortkastat.
K-pro är mer för de som planerar att trimma bilen mer genom avgas, insug osv. Detta eftersom den kostar runt 10k och hjälper inte mycket om du inte byter delar.
Att köpa enbart k-pro är bortkastat.
Senast redigerad av Yobaman den 27 december 2009, 02:17, redigerad totalt 1 gånger.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Jag håller inte riktigt med föregående talare. Jag tycker absolut att en K-pro gör stor skillnad redan med enbart ett CAI monterat. Toppeffekten kanske inte blir så värst mycket högre jämfört med att bara ha ett CAI, men registret kan man få mycket bättre och trevligare med massor av effekt och vrid på mellanregistret genom lägre VTEC-punkt.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
- Yobaman
k-pro är en utbytesbox som du köper. Då byter du ut styrdatorn som sitter bakom handskfacket med hondata's K-pro. Sen ska en mapp in i den då alternativt bänka bilen. K-pro kostar typ 11k. Finns något som är enklare typ k100 som är mer ett chip som fungerar som ett chiptrim utan att du kan modifiera själv eller bänka. K100 går på runt 5k kan jag tro.
Senast redigerad av Yobaman den 2 januari 2010, 00:53, redigerad totalt 1 gånger.
Okej hur är det med "its fun chip" verkar inte som dom är så uppskattade?Yobaman skrev:k-pro är en utbytesbox som du köper. Då byter du ut styrdatorn som sitter bakom handskfacket med hondata's K-pro. Sen ska en mapp in i den då alternativt bänka bilen. K-pro kostar typ 11k. Finns något som är enklare typ k100 som är mer ett chip som fungerar som ett chiptrim utan att du kan modifiera själv eller bänka. K100 går på runt 5k kan jag tro.
- Thomas
- Bil: Civic VT
- Namn: Thomas Pettersson
- Been thanked: 1 time
Valpen11 skrev:Okej hur är det med "its fun chip" verkar inte som dom är så uppskattade?
Här kan du läsa lite.
<a href="index.php?showtopic=36734&st=0" target="_blank">index.ph...=36734&st=0</a>
Civic VT championship white (såld)
Nu: HR-V
Nu: HR-V
- StockholmsJOCKE
- Bil: ITR DC2
- Namn: Jocke
- Been thanked: 3 times
<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec--><a href="index.ph...=36734&st=0" target="_blank">index.ph...=36734&st=0</a><!--QuoteEnd- ... uoteEEnd-->
Ha ha ha vilken troll tråd du hittat
Som du kan läsa valpen är K-pro vägen att gå, K100 är billigare men omständigt. Bättre att köra på K-pro direkt !!!
/Jocke
Ha ha ha vilken troll tråd du hittat
Som du kan läsa valpen är K-pro vägen att gå, K100 är billigare men omständigt. Bättre att köra på K-pro direkt !!!
/Jocke
Ha ha ha vilken troll tråd du hittatGTBM skrev:<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec--><a href="index.ph...=36734&st=0" target="_blank">index.ph...=36734&st=0</a>
/Jocke
Okej vart köper jag k-pro? googlar det men kommer bara fram till sidor som inte är från sverige. vart kan jag beställa? finns det någon här på forumet som säljer från K-pro?
-
and1
- Bil: Civic VT
- Namn: Cuong Nguyen
- Been thanked: 1 time
<a href="index.php?showtopic=44875" target="_blank">index.php?showtopic=44875</a>
Senast redigerad av and1 den 7 januari 2010, 08:58, redigerad totalt 1 gånger.
Honda ATS-06
Honda Civic -92
Honda Civic -92
- StockholmsJOCKE
<!--quoteo--><div class='quotetop'>QUOTE</div><div class='quotemain'><!--quotec-->Okej vart köper jag k-pro? googlar det men kommer bara fram till sidor som inte är från sverige. vart kan jag beställa? finns det någon här på forumet som säljer från K-pro?<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Kul att du verkar vara på gång och är sugen på en K-pro :thumbup:
Hondata.com är ett bra ställe att titta på för utförlig information om produkten !
Du har fått ett tips om vart man kan vända sig, finns säkert fler men jag skulle höra med Malkolm666 han hjälpte till med min !
/Jocke
Kul att du verkar vara på gång och är sugen på en K-pro :thumbup:
Hondata.com är ett bra ställe att titta på för utförlig information om produkten !
Du har fått ett tips om vart man kan vända sig, finns säkert fler men jag skulle höra med Malkolm666 han hjälpte till med min !
/Jocke
Hur mycket effekt får jag ut av ett k100 program? finns det något diagram?Little Elk skrev:K-Pro är det du ska ha.
är som sakt "newbie" inom området så är inte så bra på skiten
- Asse
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Köp en riktig K-pro istället, så att du kan trimma vidare 
Håll utkik efter begagnade här: <a href="http://www.k20a.org/forum/" target="_blank">http://www.k20a.org/forum/</a>
Brukar ligga på 800-1000$ inkl ecu. PRB ecu är lämplig så kan du köra bredbandslambda med.
Men kom ihåg att om du byter ecu så kommer den gröna imobiliser-lampan att börja blinka, och vad jag vet är det bara Rosenholtz verkstad i Stockholm som kan släcka den.
Håll utkik efter begagnade här: <a href="http://www.k20a.org/forum/" target="_blank">http://www.k20a.org/forum/</a>
Brukar ligga på 800-1000$ inkl ecu. PRB ecu är lämplig så kan du köra bredbandslambda med.
Men kom ihåg att om du byter ecu så kommer den gröna imobiliser-lampan att börja blinka, och vad jag vet är det bara Rosenholtz verkstad i Stockholm som kan släcka den.
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
- Yobaman
Asse skrev:Köp en riktig K-pro istället, så att du kan trimma vidare
Med "släcker" innebär det att eftersom du byter ut din ECU du har nu i bilen så kommer inte din nyckels transponder att stämma med immobilizern som ju är utbytt i samband med ECU. Då kodar rosenholtz om nyckel och dosa så att det stämmer överens med din nya ECU samt tar bort gamla nycklar som ligger inne. Tills dess att du kodat om nycklarna så får man köra med immobilizer disabled i K-pro, annars kan du inte starta bilen. Då har du inte immobilizer förräns du kodar om och dessutom ett blinkande från immobilizer lampan i instrumentbrädan.
Jag tror nog att fler auktoriserade verkstäder klarar av det men bor du lämpligt till så rekommenderar jag rosenholtz då de har utmärkt service.
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
För att sammanfatta vad som redan skrivits och förtydliga lite...
K-pro is the shit. I mina ögon finns det ingen anledning att köra med något annat eftersom det ger dig alla frihetsgrader i världen och du kommer dessutom att kunna sälja av den med ganska liten förlust om du vill kränga bilen senare.
En ECU reflash kan du aldrig sälja vidare och således är det en dyrare affär i längden, samt att du inte får några som helst friheter alls. Den är anpassad för en viss inställning (tex luftfilter och avgas), och vill man trimma vidare blir reflashen värdelös.
Ponera att du köper en K-pro från endera håll. Du byter enkelt ECU:n själv på 15 minuter till en halvtimme första gången om du tar det riktigt lugnt och metodiskt och funderar lite samt snusar en sväng. När du gjort det så kopplar du in en laptop (med USB-kabel rakt in i din nya K-pro ECU) där du lagt in K-managerprogrammet först. Troligen så kommer datorn att installera lite drivrutiner för USB:n först. Därefter är det bara att välja vilken mappning du vill ladda ner i din motor (kolla så att immobiliser enabled inte är förbockad). Vrid om tändningsnyckeln ett hack och ladda ned mappen.
Nu kommer din bil att fungera precis som innan rent funtionellt förutom just immobilisern som är avstängd. För att fixa det så tar du med din laptop och dina nycklar till Rosenholtz inne i Stockholm, och de kodar om nycklarna för en slant. Vips så har du en bil med en justerbar ECU som klarar att ställa om allt som man kan tänkas behöva ställa om (bränsle, tändning, VTEC-punkt samt kamvinklar steglöst över hela registret) som på alla andra sätt fungerar helt som en originalbil.
Ovanstående stämmer om du köper en PRA-K-pro, dvs en K-pro som är byggd på en original ECU från en europeisk motor. Om du köper en PRB ECU (som alltså ska köras med bredbandslambda) så tillkommer lite extrajobb i form av någon enklare omlödning av kablar och utbyte av lambdan till en bradbandig. Fördelen är dock att du nu även kan logga bränsle/luftblandningen själv och således se om bilen går snålt, fett eller lagom. Det kan man inte göra med en PRA-K-pro. Där kan man bara lita på att de mappar man tankar ner är hyggligt inställda från början. Att mappa i bänk går givetvis bra även med en PRA-ECU eftersom bänkägarna närtan alltid har tillgång till bredbandslambda själva.
Jag vet inte om det blev en summering eller om jag snurrade till det mer bara...
Personligen så köpte jag min PRA K-pro efter några månader med bilen utan att ha speciellt bra koll. Jag är ingen mek-guru på något sätt och jag hade inga som helst problem att fixa allt själv. Vi på HPC finns ju alltid tillgängliga för att svara på frågor också om det behövs.
K-pro is the shit. I mina ögon finns det ingen anledning att köra med något annat eftersom det ger dig alla frihetsgrader i världen och du kommer dessutom att kunna sälja av den med ganska liten förlust om du vill kränga bilen senare.
En ECU reflash kan du aldrig sälja vidare och således är det en dyrare affär i längden, samt att du inte får några som helst friheter alls. Den är anpassad för en viss inställning (tex luftfilter och avgas), och vill man trimma vidare blir reflashen värdelös.
Ponera att du köper en K-pro från endera håll. Du byter enkelt ECU:n själv på 15 minuter till en halvtimme första gången om du tar det riktigt lugnt och metodiskt och funderar lite samt snusar en sväng. När du gjort det så kopplar du in en laptop (med USB-kabel rakt in i din nya K-pro ECU) där du lagt in K-managerprogrammet först. Troligen så kommer datorn att installera lite drivrutiner för USB:n först. Därefter är det bara att välja vilken mappning du vill ladda ner i din motor (kolla så att immobiliser enabled inte är förbockad). Vrid om tändningsnyckeln ett hack och ladda ned mappen.
Nu kommer din bil att fungera precis som innan rent funtionellt förutom just immobilisern som är avstängd. För att fixa det så tar du med din laptop och dina nycklar till Rosenholtz inne i Stockholm, och de kodar om nycklarna för en slant. Vips så har du en bil med en justerbar ECU som klarar att ställa om allt som man kan tänkas behöva ställa om (bränsle, tändning, VTEC-punkt samt kamvinklar steglöst över hela registret) som på alla andra sätt fungerar helt som en originalbil.
Ovanstående stämmer om du köper en PRA-K-pro, dvs en K-pro som är byggd på en original ECU från en europeisk motor. Om du köper en PRB ECU (som alltså ska köras med bredbandslambda) så tillkommer lite extrajobb i form av någon enklare omlödning av kablar och utbyte av lambdan till en bradbandig. Fördelen är dock att du nu även kan logga bränsle/luftblandningen själv och således se om bilen går snålt, fett eller lagom. Det kan man inte göra med en PRA-K-pro. Där kan man bara lita på att de mappar man tankar ner är hyggligt inställda från början. Att mappa i bänk går givetvis bra även med en PRA-ECU eftersom bänkägarna närtan alltid har tillgång till bredbandslambda själva.
Jag vet inte om det blev en summering eller om jag snurrade till det mer bara...
Personligen så köpte jag min PRA K-pro efter några månader med bilen utan att ha speciellt bra koll. Jag är ingen mek-guru på något sätt och jag hade inga som helst problem att fixa allt själv. Vi på HPC finns ju alltid tillgängliga för att svara på frågor också om det behövs.
Stockholm
- StockholmsJOCKE
:hpcrock:
Jag hade köpt direkt om jag läst din summering Steffo
Valpen vilka rekommenderade k100 till dig !?!?!?
Har du lyssnat runt här hemma !?!? Helt övertygad om att någon kan hjälpa dig.
/Jocke
Jag hade köpt direkt om jag läst din summering Steffo
/Jocke
Det är typ 50/50, k-pro eller k100. grejjen är den att jag har inte i tanke att trimma allt för mycket, har ju öppet filter (AEM) och 2.5" från cat och bakåt. den sidan jag mailade rekommenderade att köra hondatas Reflash. kan ju ingenting om mappning själv. får skicka ECU boxen.GTBM skrev::hpcrock:
Jag hade köpt direkt om jag läst din summering Steffo![]()
/Jocke
vore ju kanon om någon här på forumet jobbade med det.
- StockholmsJOCKE
Du behöver inte kunna något om mappning. Finns många grundmappar som gäller för dom modds du har så inga problem med det !!!
Tycker fortfarande som alla andra här, att du ska köra på K-pro.
Sätt in en annons under köpes tycker jag :whistling:
GTBM skrev:Du behöver inte kunna något om mappning. Finns många grundmappar som gäller för dom modds du har så inga problem med det !!!
Okej så man kan välja en "färdig mappning" om man byter till en K-pro? har förstått att man kopplar upp till en bärbara dator och så får man fiffla lite själv?
- StockholmsJOCKE
Ja precis du väljer vad du vill ladda upp till K-pro, i ditt fall en map för catback och cai. Detta gör du med hjälp av en dator och tar under 1 minut att göra !
Ser ju inte vart i vårt stora rike du befinner dig, men finns säkert någon från HPC som kan hjälpa dig om du tycker det låter övermäktigt.
Kan du posta på ett forum så kan du ladda upp en map till K-pro också
Ser ju inte vart i vårt stora rike du befinner dig, men finns säkert någon från HPC som kan hjälpa dig om du tycker det låter övermäktigt.
Senast redigerad av StockholmsJOCKE den 8 januari 2010, 16:46, redigerad totalt 1 gånger.
GTBM skrev:Ja precis du väljer vad du vill ladda upp till K-pro, i ditt fall en map för catback och cai. Detta gör du med hjälp av en dator och tar under 1 minut att göra !
Okej det låter ju bra. Bor i Skövdes stolta stad.
Yobaman skrev:<!--quoteo(post=576289:date=8 Jan 2010, 09:47:00:name=Asse)--><div class='quotetop'>QUOTE(Asse @ 8 Jan 2010, 09:47:00) <a href="index.php?act=findpost&pid=576289"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Köp en riktig K-pro istället, så att du kan trimma vidare
Med "släcker" innebär det att eftersom du byter ut din ECU du har nu i bilen så kommer inte din nyckels transponder att stämma med immobilizern som ju är utbytt i samband med ECU. Då kodar rosenholtz om nyckel och dosa så att det stämmer överens med din nya ECU samt tar bort gamla nycklar som ligger inne. Tills dess att du kodat om nycklarna så får man köra med immobilizer disabled i K-pro, annars kan du inte starta bilen. Då har du inte immobilizer förräns du kodar om och dessutom ett blinkande från immobilizer lampan i instrumentbrädan.
Jag tror nog att fler auktoriserade verkstäder klarar av det men bor du lämpligt till så rekommenderar jag rosenholtz då de har utmärkt service.
vad är imobiliser för något?
-
ei9440
- Bil: Honda Accord
- Namn: Patrik Espelund
Blev väl mer eller mindre lag på detta redan 1997 ,att nya bilar skulle vara utrustade med immobilizerpr0ny skrev:Det är ett system som tekniskt sett gör att du bara kan starta din bil med din nyckel, i stora drag. Alltså ett stöldsystem.
Kör: Golf GTI-35 Edition
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
CTR-05,,,AEM-Invidia-Rota-Mugen...
Honda CTR-04...AEM CAI,Buddy Club Spec IV....
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94
Heja Gnaget SM-Guld 2009!
Tidigare bilar:
Honda Accord Type-S-08
CTR-05,,,AEM-Invidia-Rota-Mugen...
Honda CTR-04...AEM CAI,Buddy Club Spec IV....
Audi a4 1.8Ts-99b
Audi a4 1.8T-97
Honda Civic Esi-94
Heja Gnaget SM-Guld 2009!
- Yobaman
Lite djupare: Immobilizern fungerar som så att om inte datorn i bilen får rätt signal från chippet i nyckeln så startar den inte. Du kan (på vissa eller alla bilar?) vrida runt så startmotorn går men bilen kommer inte starta. Detta chip i nyckeln är passivt och kräver inte att du ska byta batteri eller så. Fungerar som ett RF chip.
Man kan också ha såna RF chip till husdjur i tex ett öra. En liten glasampull som du kan lägga in ett gäng siffror i och således ha info om allt möjligt som adress osv. Lika liten som ett riskorn så perfekt att stöldmärka saker med som motorcyklar, mopeder, cyklar osv. Då har du ett unikt nummer för varje RF chip och fyller i all fakta om fordonet som du sen postar in sen är det bara att limma fast chippet på något bra ställe så kan de lätt identifiera vid stöld.
Man kan också ha såna RF chip till husdjur i tex ett öra. En liten glasampull som du kan lägga in ett gäng siffror i och således ha info om allt möjligt som adress osv. Lika liten som ett riskorn så perfekt att stöldmärka saker med som motorcyklar, mopeder, cyklar osv. Då har du ett unikt nummer för varje RF chip och fyller i all fakta om fordonet som du sen postar in sen är det bara att limma fast chippet på något bra ställe så kan de lätt identifiera vid stöld.
Senast redigerad av Yobaman den 8 januari 2010, 22:23, redigerad totalt 1 gånger.