Ska börja pendla 10 mil till jobbet.
-
Featherweight
- Bil: Toyota Corona 1970 (sorry)
- Namn: Fredrik Jonsson
Jo så här ligger det till. firman jag jobbar på ska dra el i en resturang som ska byggas i Enköping. Sträckan Huddinge-Enköping är strax under 10 mil enkel resa. Firman anser att det är något vi gott kan pandla varje dag. Och för mig som inte har firmabil, förövrigt den enda på firman bortsätt från en lärling, är tanken att jag ska pendla med min privata bil. självklart mot milersättning, men jag har endå absolut ingen lust med det. bygget håller på fram till i början av maj, så det blir en hel del mil.
Min fråga är vad jag har rätt att begära? Att åka tåg fram och tillbaka är ju uteslutet. I normala fall får jag pengar till busskort av firman, och milersättning om jag måste använda bilen. jag kör ju dock alltid bil och köper aldrig något busskort.
Kanske ett utmärkt läge att förhandla sig till en firmabil. Att samåka med någon annan anställd är knappast troligt, närmsta bor typ 1-2 mil åt fel håll.
Så alltså, vad kan jag begära av firman, och vad kan dom begära av mig? hade inte körkort när jag anställdes, så något om att jag ska kunna hålla med egen bil finns inte i något avtal eller så.
/fredde
Min fråga är vad jag har rätt att begära? Att åka tåg fram och tillbaka är ju uteslutet. I normala fall får jag pengar till busskort av firman, och milersättning om jag måste använda bilen. jag kör ju dock alltid bil och köper aldrig något busskort.
Kanske ett utmärkt läge att förhandla sig till en firmabil. Att samåka med någon annan anställd är knappast troligt, närmsta bor typ 1-2 mil åt fel håll.
Så alltså, vad kan jag begära av firman, och vad kan dom begära av mig? hade inte körkort när jag anställdes, så något om att jag ska kunna hålla med egen bil finns inte i något avtal eller så.
/fredde
Senast redigerad av Featherweight den 5 mars 2010, 23:57, redigerad totalt 1 gånger.
Toyota Corona HT Mark II 1970
Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
CRX VT B18c6 -91 (skrotad)
Honda Civic Lsi -93 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
- Mordiiax
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Så är det i mitt jobb också. Fast jag förväntas kunna pendla 200mil i veckan... Blir några mil men som sagt, milersättning får man ju... Men den har ju stått still sedan bensinpriset låg på 8kr eller något sådant så det är mer plus minus noll än någon förtjänst.
Längtar tills Civic diesel kommer ner i pris lite. Köpa äldre dieselbil går fetbort med skyhög skatt.
Kan tillägga att man inte heller vill ha någon liten slö skitbil heller då man gärna lägger sig i 140-180km/h för att avverka dessa mil på hyffsad tid.
(Sju år och bara en fortkörningsbot ännu. Köper inte lotter, har förbränt all min tur
)
Längtar tills Civic diesel kommer ner i pris lite. Köpa äldre dieselbil går fetbort med skyhög skatt.
Kan tillägga att man inte heller vill ha någon liten slö skitbil heller då man gärna lägger sig i 140-180km/h för att avverka dessa mil på hyffsad tid.
(Sju år och bara en fortkörningsbot ännu. Köper inte lotter, har förbränt all min tur
Senast redigerad av Mordiiax den 6 mars 2010, 00:14, redigerad totalt 1 gånger.
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
HPC IRC CREW
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Att förhandla dig till en firmabil för så kort period är nog svårt. Om dem ger milersättning enligt gällande regler så är det svårt att hävda att någonting inte stämmer, du har alltid möjligheten att ta buss eller tåg mot ersättning. Hur du tar dig till din arbetsplats är oftast ditt eget ansvar, så länge det inte krävs att du ska ta med en stor mängd verktyg som inte ryms i normal bil. Behöver du utsätta bilen för onödigt slitage i form av verktyg etc i större mängder så ta upp detta med din arbetsgivare och se om ersättningen kan justeras. Att hålla med egen bil och tvingas pendla är enormt dyrt, långt dyrare än milersättningen ersätter om man räknar på slitage, värdeminskning, service och underhåll.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
-
blom_
- Bil: Ctr Fn2
- Namn: Martin Blomquist
Tänk på att du även skall ha restid/restidövertid när du dagspendlar sådär!
Är det krångligt att åka lokaltrafik? Är det det så hota med att du vill göra det, för då får din arbetsgivare betala mera restid, sen om du är borta längre än 12 timmar från hemort(där firman är belägen) så har du även rätt till ett endagstrakamente som är 130 kr. Det brukar blir fart på dom om man hotar med sånt som blir dyrare, och sedan göra en kompromiss er emellan ist.
10 mil enkel resa hade jag själv aldrig gått med på att pendla, begär övernattning och traktamente! Eller säg att du inte är anställd som resemontör(förutsatt att du inte är det)
Antar att du är elektriker och då går vi under samma avtal.
Är det krångligt att åka lokaltrafik? Är det det så hota med att du vill göra det, för då får din arbetsgivare betala mera restid, sen om du är borta längre än 12 timmar från hemort(där firman är belägen) så har du även rätt till ett endagstrakamente som är 130 kr. Det brukar blir fart på dom om man hotar med sånt som blir dyrare, och sedan göra en kompromiss er emellan ist.
10 mil enkel resa hade jag själv aldrig gått med på att pendla, begär övernattning och traktamente! Eller säg att du inte är anställd som resemontör(förutsatt att du inte är det)
Antar att du är elektriker och då går vi under samma avtal.
Follow your nose your nose knows...
-
rallarn
- Bil: Accord Type S
- Namn: Rickard Beckius
dehär med milersättning är upp till arbetsgivaren att sätta.
18kr/milen är skattefritt för företaget att betala ut.
Men det finns inget som hindrar din arbetsgivare att betala ut vad bilen faktiskt kostar att rulla per mil, men då ska det även skattas.
18kr/milen är skattefritt för företaget att betala ut.
Men det finns inget som hindrar din arbetsgivare att betala ut vad bilen faktiskt kostar att rulla per mil, men då ska det även skattas.
Kör: Accord Type S -08
Tidigare: Civic Type R -04
[url=www.simbi.nu]Simbi Djurens Varuhus[/url]
Tidigare: Civic Type R -04
[url=www.simbi.nu]Simbi Djurens Varuhus[/url]
- .:Gurra:.
- Bil: Vti HB -92
- Namn: Gustav Karlsson
Har inte ni rätt till traktamente som vi snickare har?
Pendlat till gbg (ca10 mil enkel) i 2 år med privat bil och traktemente som enda ersättning.
Ring facket o se vad du har rätt till kanske?
Pendlat till gbg (ca10 mil enkel) i 2 år med privat bil och traktemente som enda ersättning.
Ring facket o se vad du har rätt till kanske?
-
Featherweight
traktamenta har man väl bara rätt till om man övernattar också?
blom_: vad är restidövertid? när har man rätt till det? grejjen är att det verkar som vi kommer jobba 7-18 varje dag utom fredag, som vi då jobbar in de andra dagarna och är ledig. gör vi så är man ju borta 13 timmar från hemorten, men det är ju valfritt, så det kanske inte spelar någon roll?
blom_: vad är restidövertid? när har man rätt till det? grejjen är att det verkar som vi kommer jobba 7-18 varje dag utom fredag, som vi då jobbar in de andra dagarna och är ledig. gör vi så är man ju borta 13 timmar från hemorten, men det är ju valfritt, så det kanske inte spelar någon roll?
Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
-
Featherweight
har kollat men hittar inget, och vet väl inte riktigt var man kollar heller.. om någon känner någon eller vet var man ska kolla så träd fram vettja:)
allt ifrån bålsta till västerås är intressant, fram till första dagarna i maj alltså, från nu.
allt ifrån bålsta till västerås är intressant, fram till första dagarna i maj alltså, från nu.
Senast redigerad av Featherweight den 8 mars 2010, 17:08, redigerad totalt 1 gånger.
Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
Prelude VTI -97 (såld)
Civic EJ9 -97 (såld)
Nissan Micra -87 (såld)
-
tobo
- Bil: Civic Sedan 1,5 GL -89
- Namn: Torbjorn Litsfelt
Vandrarhem, stugor, camping finns iaf i Bredsand som ligger ca 5 km från Enköping.
<a href="http://www.bredsand.com" target="_blank">http://www.bredsand.com</a>
<a href="http://www.bredsand.com" target="_blank">http://www.bredsand.com</a>
Om det ska vera helt rätt och riktigt så måste man övernatta där ja, köp en husvagn för 5000:- o dra dit. Ingen som behöver veta om du sover där lr inte?
9000:- skattefritt i månaden i traktemente kan man även bo på vandrarhem lr annat billigt boende för som du fått tips om.
9000:- skattefritt i månaden i traktemente kan man även bo på vandrarhem lr annat billigt boende för som du fått tips om.
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
när jag jobbade som servicetekniker och de få ggr jag var tvungen att använda egen bil så fick jag timlöm för hur länge jag satt i bilen samt 30kr/milen i ersättning. Det räckte gått och väl ihop sig då jag körde Mitsun som drar 0.65l/mil. 
Så med hur jag hade det så hade jag fått ut:
20mil ToR = 600kr minus skatt på det som överstiger 18kr/milen, dvs ca 528kr.
2h i bilen (räcknar med att du sitter minst 1h i bilen på 10mil, troligen längre..) 2h a ca 140kr/h = 280kr minus skatt, ca198kr.
Summa på 1dag: 726kr
Jobbar ni bara 4dagars vecka så blir det 2900kr/vecka, dvs ca 11500kr/mån.
Så med hur jag hade det så hade jag fått ut:
20mil ToR = 600kr minus skatt på det som överstiger 18kr/milen, dvs ca 528kr.
2h i bilen (räcknar med att du sitter minst 1h i bilen på 10mil, troligen längre..) 2h a ca 140kr/h = 280kr minus skatt, ca198kr.
Summa på 1dag: 726kr
Jobbar ni bara 4dagars vecka så blir det 2900kr/vecka, dvs ca 11500kr/mån.
-
blom_
- Bil: Ctr Fn2
- Namn: Martin Blomquist
Featherweight skrev:traktamenta har man väl bara rätt till om man övernattar också?
Nae inte endagstraktamtentet, det är just det att du är borta mer än ett antal timmar från hemort, och då är det ett spec trakt för det.
Jobbar du måndag-fredag och sover borta så har du ju 5 dagars trakt, alltså 300 kr/dag sen om dom drar för logi så blir det ju 210 kr tror ja.
Då har du ju restid på måndagen när du åker dit, och på fredagen när du åker hem.
Sen finns det ju 7 dagarstrakt med, jag var uppe i norrland ett par månader förra vintern, då låg vi ju kvar över helgen med så då har du ju trakt där med lixom.
Restidsövertid får du om du har firmabil, säg att du och 2 till åker iväg då, du kör bilen, då har du övertid medans dom två som sitter brevid och snarkar har endast restid(85kr/tim) Om jag minns rätt.
Ang att ni flexar så kan ni inte kräva ett skit, det ses snarare som en förmån :prop:
Follow your nose your nose knows...
-
Clintan_86
.:Gurra:. skrev:Om det ska vera helt rätt och riktigt så måste man övernatta där ja, köp en husvagn för 5000:- o dra dit. Ingen som behöver veta om du sover där lr inte?
Hur får du 9000 skattefritt i månaden på traktamenten ? 210 kr om dagen och 100 för att du fixar eget boende, alltså 310*3,5 =1085 i veckan, 4340 kr i månaden..
Dock har jag för mig att den halva traktamentet inte är skattefritt men men =)
Tycker du ska försöka kolla med firman om inte vandrarhem kan vara en lösning, är ju inte lönsamt att pendla för varken dig eller firman skulle jag tro !
Mvh
Clintan_86 skrev:<!--quoteo(post=581837:date=8 Mar 2010, 17:28:26:name=.:Gurra:.)--><div class='quotetop'>QUOTE(.:Gurra:. @ 8 Mar 2010, 17:28:26) <a href="index.php?act=findpost&pid=581837"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Om det ska vera helt rätt och riktigt så måste man övernatta där ja, köp en husvagn för 5000:- o dra dit. Ingen som behöver veta om du sover där lr inte?
Hur får du 9000 skattefritt i månaden på traktamenten ? 210 kr om dagen och 100 för att du fixar eget boende, alltså 310*3,5 =1085 i veckan, 4340 kr i månaden..
Dock har jag för mig att den halva traktamentet inte är skattefritt men men =)
Tycker du ska försöka kolla med firman om inte vandrarhem kan vara en lösning, är ju inte lönsamt att pendla för varken dig eller firman skulle jag tro !
Mvh
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
Sjudagars traktemente
Bra chef som löste det på något sätt, vi fick våra pengar bara vi gjorde våra timmar. Han struntade i om vi sov där o jobbade 12/dag lr åkte hem o jobbade 8/dag bara jobbet blev gjort. O ja blev nöjd bara ja fick mina pengar.
Senast redigerad av .:Gurra:. den 8 mars 2010, 22:26, redigerad totalt 1 gånger.
- Mordiiax
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Jag har 315kr trakt per dygn. 200kr dag och 115 natt eller något sådant.
På min firma har vi som så att vi får hela traktet men då kan vi få dela vandrarhemsrum med kollegor osv. Ska man ha hotellstandard så drar chefen nattraktet och det tycker jag inte riktigt om. Sämre eller inga alls möjligheter till att laga mat osv så det är lätt värt med vandrarhem på så vis.
Ordnar jag eget boende så får man dryga fyrahundringen i trakt men då är det ju skatt på allt över 315 också.
På min firma har vi som så att vi får hela traktet men då kan vi få dela vandrarhemsrum med kollegor osv. Ska man ha hotellstandard så drar chefen nattraktet och det tycker jag inte riktigt om. Sämre eller inga alls möjligheter till att laga mat osv så det är lätt värt med vandrarhem på så vis.
Ordnar jag eget boende så får man dryga fyrahundringen i trakt men då är det ju skatt på allt över 315 också.
Senast redigerad av Mordiiax den 8 mars 2010, 23:20, redigerad totalt 1 gånger.
Honda Civic Tourer -15
HPC IRC CREW
HPC IRC CREW