Vilket grenrör till CTR?

Frågor om motor, drivlina, fälgar, däck etc. ställer du här
Användarvisningsbild
fonzeka
Bil: S2000
Namn: Anders Westlund
Has thanked: 7 times
Been thanked: 58 times

Du har ju fått ett förslag på Piper några inlägg upp, var det något fel på det?
Eiiiiik

fonzeka skrev:Du har ju fått ett förslag på Piper några inlägg upp, var det något fel på det?
Inget fel på det :)
Men 6 000kr för 2-3 hk känns lite lite larvigt :P kanske är jag som är ute efter drömsiffror iofs.. :oops:
<!--coloro:#0000FF--><span style="color:#0000FF"><!--/coloro-->Erik Adolfsson<!--colorc--></span><!--/colorc-->

<!--coloro:#FF0000--><span style="color:#FF0000"><!--/coloro-->Honda Civic Type-R EP3 -04 <!--colorc--></span><!--/colorc-->
Användarvisningsbild
fonzeka

Det grenröret ger bra mycket mer effekt än de andra varianterna du frågade om.
Bänkat på en original CTR gav det 22hk och 25Nm mer.
Användarvisningsbild
Yobaman
Bil: Civic Aerodeck MB8 -98
Namn: Fredrik Tennberg

fonzeka skrev:Det grenröret ger bra mycket mer effekt än de andra varianterna du frågade om.
Bänkat på en original CTR gav det 22hk och 25Nm mer.
Helt original sen 22hk extra? Då borde man känna stor skillnad eftersom man lägger på ca 12% effekt. Borde väl kännas mer då tycker jag än vad det gör i praktiken.

Jag har som sagt Toda och byter varje år inför besiktning och kör drygt en vecka varje gång med helt original grenrör och catback och det känns ju inte direkt som att jag förlorat 25hk då. Jag byter även mapp till en som funkar för CAI när jag bytt till originalgrejorna.
Senast redigerad av Yobaman den 25 mars 2010, 23:38, redigerad totalt 1 gånger.
Nuvarande: Civic Aerodeck MB8 -98
2008-2014 Civic Type-R EP3 2003
Användarvisningsbild
fonzeka

Det var även deras 2.5" catback med på den bänkningen också vilket säkert gav några av hästarna.
Originalmappen är väldigt fet och de första modifikationerna man gör för att fria upp andningen ger alltid väldigt stora resultat.
Så din jämförelse är nog inte helt relevant Yobaman.
Poängen var iaf att grenröret funkar och gör rätt stor skillnad mot original.
Malkolm
Bil: TEN second car!
Namn: Malkolm Roth
Has thanked: 31 times
Been thanked: 23 times

Piperexhaust verkar vara drömmen för CTR:ägare, bara tuta och köra tycker jag. Sist jag monterade racecat på en CTR så var det på ett T1r-grenrör, och då blev slutsumman runt 9000kr för grenrör, racecat och omsvetsning. Så för 6600kr så för man bra valuta för pengarna!
Användarvisningsbild
Steffo
HPC Medlem
Bil: Pilot EX-L 2016
Namn: Stefan Blixt
Has thanked: 26 times
Been thanked: 10 times

Om Pipergrenröret ger bra med pulver så är det ju absolut en drömlösning!
Sjukt enkelt att byta mellan kat och katersättaren inför besiktning...
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Användarvisningsbild
hamedius

Eiiiiik skrev:<!--quoteo(post=583719:date=25 Mar 2010, 17:12:10:name=fonzeka)--><div class='quotetop'>QUOTE(fonzeka @ 25 Mar 2010, 17:12:10) <a href="index.php?act=findpost&pid=583719"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Du har ju fått ett förslag på Piper några inlägg upp, var det något fel på det?
Inget fel på det :)
Men 6 000kr för 2-3 hk känns lite lite larvigt :P kanske är jag som är ute efter drömsiffror iofs.. :oops:
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->
lyssna på fonzeka. jag vet ingen som e mer påläst om ctr. ger han dej tips så tar du d bara ;)
Hamed Piltan
CRX i-VTEC -88
Little Elk
Namn: Fredrik Edin

hamedius skrev:lyssna på fonzeka. jag vet ingen som e mer påläst om ctr. ger han dej tips så tar du d bara ;)
Jag är benägen att hålla med där. Fonzeka glider ju runt i Mazda 3 MPS men hänger fortfarande här och snackar EP3a. ;)
MAlkolm är inte dålig han heller. :console:
Ordförande

Nuvarande bil: Civic Type R -02
Tidigare bil: Civic Type R -04
Användarvisningsbild
fonzeka

Hade ju tänkt att nån skulle ta över efter mig men verkar gå lite segt med det så får väl fortsätta nöta på er ;)
Har ju tipsat om Pipergrenröret förut men var nog ingen som nappade då.

Om man funderar på att köpa katersättningsröret så skiljde det endast 1-2hk mot racekatten.
Så förmodligen inte värt pengarna eller besväret för de flesta.
Användarvisningsbild
Yobaman

Kollade på skoj på pipers hemsida men där hittar jag bara deras catback.
Är det som med andra grenrör att det passar med original catback och eftermarknads? Är det flexrör eller kompensator de har på den tro?
Användarvisningsbild
fonzeka

Jag postade en bild på hela deras system på förra sidan och skrev även att grenröret inte finns med på deras hemsida.
Eftersom man helst bör mappa bilen samtidigt så vill de att man går via en auktoriserad återförsäljare istället.
Det är samma passform som originalsystemet.
Användarvisningsbild
Yobaman

fonzeka skrev:Jag postade en bild på hela deras system på förra sidan och skrev även att grenröret inte finns med på deras hemsida.
Eftersom man helst bör mappa bilen samtidigt så vill de att man går via en auktoriserad återförsäljare istället.
Det är samma passform som originalsystemet.

Ursäkta, jag missade det i mängden :) Tack för infon.
blown
Bil: EP3
Namn: Viktor Andersson

fonzeka skrev:<!--quoteo(post=583630:date=24 Mar 2010, 21:24:22:name=Eiiiiik)--><div class='quotetop'>QUOTE(Eiiiiik @ 24 Mar 2010, 21:24:22) <a href="index.php?act=findpost&pid=583630"><{POST_SNAPBACK}></a></div><div class='quotemain'><!--quotec-->Tack för ett bra svar!

K-pro har jag, så det är ju bara att slänga i en mapp för detta till jag har bytt till RBC också. Först då ska jag mappa den riktigt hade jag tänkt :)
Jag har "insertmounts" i det bakre motorfästet. Räcker detta tror du?

Det får bli ett grenrör med kattersättare isf.. Skulle aldrig orka lägga mig och skruva om inför varje besiktning :blink2:

Vad skulle ni höfta att effektskillnaden blir jämfört med tex DC långa 4-2-1? :)
Originalkonstruktionen av grenrör är riktigt kass, att bara plocka bort katten ger inte många hästar även om du skulle byta den första korta delen också.
<a href="http://www.piperexhausts.co.uk" target="_blank">http://www.piperexhausts.co.uk</a> har dock ett färdigt grenrör med både racekatt och ersättare till bra pris.
Det finns inte med på deras hemsida men tror det ligger runt 6600kr med dagens valutakurs.
Bild
<!--QuoteEnd--></div><!--QuoteEEnd-->

Jag bara måste fråga var man får tag i detta? Svårt att beställa om det inte finns på sidan ;)
Viktor Andersson när han är som bäst
Användarvisningsbild
fonzeka

Ja du kan ju börja med att kika på deras lista av återförsäljare som hittas under Dealers.
Annars går det säkert utmärkt att kontakta dem direkt och köpa det ändå.
Om du trycker på Contact Us så kommer det fantastiskt nog upp info för det också.
blown

fonzeka skrev:Ja du kan ju börja med att kika på deras lista av återförsäljare som hittas under Dealers.
Annars går det säkert utmärkt att kontakta dem direkt och köpa det ändå.
Om du trycker på Contact Us så kommer det fantastiskt nog upp info för det också.

Letade som en dåre hela eftermiddagen idag, men enda stället jag verkar hitta deras grenrör till EP3 är i en forumtråd på nåt civicforum. Ingenting hos deras dealers alls. En del dealers hade inte ens deras avgas, utan bara kammarna.

Däremot så gjorde jag precis som du skrev och mailade dom tidigare ikväll. Frågade om det finns på riktigt och vad priset är, så jag ska rapportera när jag får svar!
Användarvisningsbild
fonzeka

ABP Motorsport och CPL Racing är nog de som sålt flest av dem.
ABP har även annonser ligger ute på Ebay om man hellre vill gå därigenom.
blown

fonzeka skrev:ABP Motorsport och CPL Racing är nog de som sålt flest av dem.
ABP har även annonser ligger ute på Ebay om man hellre vill gå därigenom.

Fick svar nu utav Piper Exhausts: The prices are as follows

4-2-1 manifold £316
sports cat £243
cat bypass £97
Delivery will be an additional £35
These prices exclude VAT.

6700 pesetas hemskickat med dagens kurs. Ska man beställa ska man svara på mailet med sitt kortnummer i dock. Måste säga att det känns väldigt konstigt! Vågar man?
Junior

Blown du får nog kolla upp alla mått innan du köper nån grenrör. Det är sjukt tigth med k24.

Supersprint 4-1 och k24 passar inte det tar i krängaren, kanske kan dc 4-2-1 passar
NU: CTR Turbo

Bmw m3 3,2
Lancer Evo 2
Impreza sti 2003
Dc2 K20/k24
Crx Vt b18c Mfl..

Mvh Junior Shahin
blown

Junior skrev:Blown du får nog kolla upp alla mått innan du köper nån grenrör. Det är sjukt tigth med k24.

Supersprint 4-1 och k24 passar inte det tar i krängaren, kanske kan dc 4-2-1 passar
Aj fan! Tack för varningen :) Ska höra efter om de vet!
Användarvisningsbild
fonzeka

Skicka kortnummer via okrypterad mail är väl inte riktigt att rekommendera, ring och ta det via telefon istället om de nu inte kan göra det på annat sätt.
Vet inte riktigt hur du räknade när du fick 6700, tänk på att lägga till momsen på 17,5% också om du inte gjort det.
blown

fonzeka skrev:Skicka kortnummer via okrypterad mail är väl inte riktigt att rekommendera, ring och ta det via telefon istället om de nu inte kan göra det på annat sätt.
Vet inte riktigt hur du räknade när du fick 6700, tänk på att lägga till momsen på 17,5% också om du inte gjort det.
Räknade utan skatter och tull och andra sociala avgifter. Brukar väl oftast funka att be dom skriva ner värdet och säga att det är en present för att slippa det mesta? Måste jag ändå betala deras VAT?
Användarvisningsbild
fonzeka

Ja eftersom de är med i EU så betalar du deras moms, men sen är det inget mer.
Skriv svar