jag har precis bytt skivor och klossar fram pga att det vibrerade något jävluskt när jag bromsade... detta problem är ju nu avhjälpt. bytte även bromsvätska då den gamla var väldans brun, vilket kändes lite ostabilt.
men nu till problemet som kvarstår.
bilen drar snett vid inbromsning. oftast åt vänster men då och då även åt höger!?!?
jag har cr-v bromsoken (eller vad det nu är) på bilen. tips och idéer?
när jag ändå lägger upp en tråd... vart/hur ställer man ljusbilden på en CRX VT? den pekar lite väl högt!
CRX drar ojämnt vid inbromsning ibland vänster, ibland höger
- Micke 16v
- Bil: Honda Civic
- Namn: Mikael Haraldsson
Skulle vilja påstå att detta är normalt, att det drar hö eller vä lär bero på vägen...ungefär samma sak att acca med en drivstarkt bil så drar bilen åt alla möjliga håll pga. taskig väg 
Ljusbilden ställer du med en skruv, finns ett hål i "balken" ovanför lyktan..kika ner där så hajar du nog. Kan va annorlunda om du har import/el-styrda lampor (?)
Ljusbilden ställer du med en skruv, finns ett hål i "balken" ovanför lyktan..kika ner där så hajar du nog. Kan va annorlunda om du har import/el-styrda lampor (?)
0736316013
-
Frode85
- Bil: Prelude BA4 1990
- Namn: Frode Altink
- Has thanked: 1 time
hmm... så då borde man hitta en jätte fin väg att testa bromsarna på... fast jag vet inte riktigt om jag tror på den teorin. den vill svänga så jävla mycket åt ena (eller andra) hållet när man bromsar hårt och den byter inte riktninng under indbromsning... för det skulle den ju göra om det var gropar i vägen. jag funderar på hur bromskraften fördelas mellan höger och vänster? för den beter sig som att den ena sidan får mer kraft...
får ta en titt på lysena sen.
får ta en titt på lysena sen.
- oskar

- Bil: Crx 1.6i-VT på Steroider
- Namn: Oskar Johansson
- Has thanked: 134 times
- Been thanked: 52 times
Kolla om bromslslangarna är ok och om kolvarna löper som dom skall.
Mvh oskar
Mvh oskar
Oskar Johansson
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
jag hade misstänkt hjulvinklar och inte bromsar, en taskig hjulinställning kan ge snedslitna däck, och med tiden bli känsligare för spårningar, logiskt om du har bredare sulor så känns det mer, speciellt vid inbromsning. då drar de lite höger och vänster eller mer åt något annat håll. hur ser däckmönstret ut är der snedslitet? samt hur ser hjulinställningen ut har du gjort någon? eller kanske gjort och haft nere något som ändrat inställningen?
tex, glappande styrleder ger fel toe vinklar, och känns mest vid gaspådrag och inbromsning, bussningar och spindelleder kan ge fel på det mesta, camber kaster toe m.m har du glappande ljud vid ojämn väg?
Men för att vara på säkra sidan så kolla bromsverkan oxå, känner du någon på någon verkstad som har bromsprovare, sån besiktningen har? då får du veta svart på vitt om du har ojämn bromsverkan med.
tex, glappande styrleder ger fel toe vinklar, och känns mest vid gaspådrag och inbromsning, bussningar och spindelleder kan ge fel på det mesta, camber kaster toe m.m har du glappande ljud vid ojämn väg?
Men för att vara på säkra sidan så kolla bromsverkan oxå, känner du någon på någon verkstad som har bromsprovare, sån besiktningen har? då får du veta svart på vitt om du har ojämn bromsverkan med.
TRÖTT PÅ FRAMHJULSDRIFT!!!!!!
-
Frode85
- Bil: Prelude BA4 1990
- Namn: Frode Altink
- Has thanked: 1 time
har förhållandevis nya däck så det syns inget än. vet att en spindelledsbussning är dålig. har inte gjort någon hjulinställning för dämparna var helt slut och bilen lutade... nu är dessa iofs bytta... helt enkelt dags att göra något åt bussningarna och göra en hjulinställning.
snart har jag en helt ny CRX med tanke på takten jag byter delar...
snart har jag en helt ny CRX med tanke på takten jag byter delar...
Jag har samma problem med min. Och den drar kraftigt, men för mig beror det på att jag var och gled in i en trottoarkant i vintras, så att den undre bärarmen på höger sida, fram, blev krökt. Kanske det är något sånt som du har på din bil utan att veta om det?
Bara en fundering från min sida.
Bara en fundering från min sida.