Missljud vid körning Accord 06
-
zarathustra
- Namn: Per Bjelvehammar
Efter en stunds körning så börjar det höras ett dovt ljud. Även om jag inte är så tekniskt intresserad och kunnig, så verkar det höra ihop med ett eller flera hjul, för kör jag långsamare hörs det mer och mörkare. Efter en stund kan det sluta och vara borta resten av körningen, men det kan också komma tillbaka. Vid något tillfälle gnisslar det bara en kort stund. Vid långsam körning kan det höras ganska mycket. Låter som något som ligger emot. Bilen är servad som den ska och har gått ca. 3500 mil. Har garanti på den då den är uttagen 2008. MEN, är det någon som skulle våga ge sig på vad det kan vara för fel? Tror ni jag kan köra med den? (tänkte mest om det har med bromsar att göra)
- David Lundin
- Namn: David Lundin
Kolla hur skivorna ser ut bak också, brorsan hade precis samma fenomen på sin -06 för bara några månader sedan. Verkar vara lite typfel som uppstår om man inte motionerar bromsarna då och då med en rejäl inbromsning. De hade kört bilen mestadels till och från jobbet och försökt med lite ecodriving och planera körningen, med följd av att de fick byta skivor bak tyvärr (och belägg förmodligen, minns faktiskt inte)...
När servades den sist?
När servades den sist?
-
zarathustra
- Namn: Per Bjelvehammar
Tack för svaren!
Ljudet försvinner när man har bromsen intryckt, men finns kvar både när man ger gas och inte gör det.
Servade bilen vid ca. 2000 mil. Slutet av förra året. Har inte kört så mycket med bilen sedan dess och stämmer det säkert med att något bromsbelägg är slut.
Går det på fabriksgarantin eller räknas det som förslitningsskada?
Ljudet försvinner när man har bromsen intryckt, men finns kvar både när man ger gas och inte gör det.
Servade bilen vid ca. 2000 mil. Slutet av förra året. Har inte kört så mycket med bilen sedan dess och stämmer det säkert med att något bromsbelägg är slut.
Går det på fabriksgarantin eller räknas det som förslitningsskada?
- David Lundin
Det låter exakt som brorsans problem, och typiskst för slitna bromsar i allmänhet. Beläggen är slut, och i hans fall hade de repat skivorna så mycket att det var byte som gällde (tänkte lite fel innan, skivorna var ju bara ett symtom). Hans är också fullservad, men precis som du hade han ju kört ganska många mil efter senaste service. Jag tror han betalade själv, men jag tror inte han försökte få det på garantin heller. Helt klart värt ett försök iaf...
Har du tur och inte har kört med det för länge kanske skivorna är ok, nya belägg är ju inte så farligt dyrt även om du betalar själv.
Har du tur och inte har kört med det för länge kanske skivorna är ok, nya belägg är ju inte så farligt dyrt även om du betalar själv.
- David Lundin
Om det är inte är Hondadelar kan man nog glömma goodwill dock.
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
Jag ska serva min 08a nu i veckan, nu har den gått 2500mil och det var ett år sedan den var servad sist, ska bli intressant att se hur bakbeläggen ser ut, fast jag fiskör ju inte, utan jag gör hårda inbromsningar från 200kmh+