Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
R-däck, vilka ska man välja? Enbart bankörning
-
AndersLundgren
- Bil: Civic VT
- Namn: Anders Lundgren
Hade gärna kört 048 men frågan är om man kan hitta dom för "rätt" pengar? Enda priset jag känner till är 2500kr hos orion for 205/50-15 och det är ju inte prisvärt.
Vaf jag kan se så finns det bara 4 olika R-däck (nya) att få tag i Sverige i 15" (skulle bli lycklig om jag har fel):
Pilot Sport Cup (går bort hos mig eftersom dom verkar slitas sjukt snabbt)
Yoko 048 (2500kr är kriminellt dyrt)
Toyo 888 (Billigt men vek stomme/sämre grepp än övriga)
Kumho V70A (Lika bra eller bättre än övriga till ett bättre pris än PSC och 048)
För mig är det V70A som gäller som det ser ut nu men men priset på 195/50-15 888 är oerhört lockande men då får man vara beredd på att man tappar 2 sekunder också.
Vaf jag kan se så finns det bara 4 olika R-däck (nya) att få tag i Sverige i 15" (skulle bli lycklig om jag har fel):
Pilot Sport Cup (går bort hos mig eftersom dom verkar slitas sjukt snabbt)
Yoko 048 (2500kr är kriminellt dyrt)
Toyo 888 (Billigt men vek stomme/sämre grepp än övriga)
Kumho V70A (Lika bra eller bättre än övriga till ett bättre pris än PSC och 048)
För mig är det V70A som gäller som det ser ut nu men men priset på 195/50-15 888 är oerhört lockande men då får man vara beredd på att man tappar 2 sekunder också.
1730:- hos NB Gummi i 205/50/15AndersLundgren skrev:Hade gärna kört 048 men frågan är om man kan hitta dom för "rätt" pengar? Enda priset jag känner till är 2500kr hos orion for 205/50-15 och det är ju inte prisvärt.
Mvh Benci_Hovanyi
- Hammerin
- Bil: Integra Type-r -98
- Namn: Richard Hammerin
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 12 times
Jag kan lova dig att det inte skiljer 2sek i däcken, inte på någon svensk bana i alla fall.
Skulle det vara sådan extreme skillnad så skulle inte vissa monster bilar som kör tex mantorp på 1,23 eller gelleråsen på 1,11-12 köra på dessa eller vad tror ni !
Skulle det vara sådan extreme skillnad så skulle inte vissa monster bilar som kör tex mantorp på 1,23 eller gelleråsen på 1,11-12 köra på dessa eller vad tror ni !
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
- David Lundin
- Namn: David Lundin
Dessa monsterbilar kanske har monstereffekt och inte är lika beroende av kurvhastigheten som Anders 

- Rogge/AUTOMONTAGE
- Bil: XC70, 244, Husbil
- Namn: Roger "Rogge" Ohlsson
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 7 times
Tror nog att dom t.o.m. kör på slicks med dom tiderna.
Det skiljer nog inte 2 sek. mellan dom olika R-däcken,
däremot kan det ev. skilja 2-3 sek. / varv mellan R-däck & gat-däck
Skall (om jag får råd) köpa nya Kumho el. Toyo gatdäck till nästa tävling på Mantorp och testa.
Om jag hinner skall jag testa att skifta med Toyo R-däck på träningen, och se tidsdifferensen.
Annars får det testas på Kullen 5/9.
Det skiljer nog inte 2 sek. mellan dom olika R-däcken,
däremot kan det ev. skilja 2-3 sek. / varv mellan R-däck & gat-däck
Skall (om jag får råd) köpa nya Kumho el. Toyo gatdäck till nästa tävling på Mantorp och testa.
Om jag hinner skall jag testa att skifta med Toyo R-däck på träningen, och se tidsdifferensen.
Annars får det testas på Kullen 5/9.
Roger Ohlsson
0733200002
Kullen -14 1:03,0 EG
Sviesta -14 1:05,5 EG
M-torp -13 1:33,0 EG
Sturup -12 1:17,3 S40
G-åsen -10 1:16,8 EG
K-torp -09 1:15,4 S40
Lunda -09 1:25,6 EG
A-torp -06 2:05,4 Citroen
0733200002
Kullen -14 1:03,0 EG
Sviesta -14 1:05,5 EG
M-torp -13 1:33,0 EG
Sturup -12 1:17,3 S40
G-åsen -10 1:16,8 EG
K-torp -09 1:15,4 S40
Lunda -09 1:25,6 EG
A-torp -06 2:05,4 Citroen
- Asse
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Fodden körde ju snabbare med Toyo än dunlop på kinnekulle, och hans bil handlar ju bara om grepp...
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
- David Lundin
Vid samma tillfälle? Annars är det ju mycket som kan påverka, gummi nerlagt från race som körts, temperatur, skit på banan m.m.
Rätta mig om jag har fel här, men är det inte lite så att olika däck gillar väl olika inställningar till viss del också? Kan det inte vara så att hans bil är prefekt inställd för Toyo men behöver justeras för att få det mesta ut av Dunlop t ex?
Rätta mig om jag har fel här, men är det inte lite så att olika däck gillar väl olika inställningar till viss del också? Kan det inte vara så att hans bil är prefekt inställd för Toyo men behöver justeras för att få det mesta ut av Dunlop t ex?
- Asse
- Bil: Civic VTI EK4
- Namn: Erik Lindgren
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 6 times
Klart det kan vara så, och nej det var inte vid samma tillfälle, men ville bara påvisa att Toyo inte är nån skit som många tycks tro...
"Isn't it nice when things just work?"
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
Honda Civic VTI -00
Honda CR-V -13
- David Lundin
I vilket fall är det prisvärd skit 
Har dock fått upp ögonen för Kumho V70 så skall nog testa dem nästa gång, lär nog dröja då jag har relativt färska R888or.
Har dock fått upp ögonen för Kumho V70 så skall nog testa dem nästa gång, lär nog dröja då jag har relativt färska R888or.
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Jag tycker inte Toyo är dåliga på något vis men jämför man med Dunlop Direzza eller Re540 som jag kört på tidigare så är dem inte i närheten att fylla dem behov jag ställer på däcken. toyo veknar för fort när dem når sin greppgräns.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
- Hammerin
sedan finns det många faktorer som man kanske är ute efter, bra grepp från start eller lång hållbarhet m.m.
Grabbarna som körde dessa tider ( enligt dem ) körde på r888 255-35-18 med 650hk och fyrhjulsdrift.
Grabbarna som körde dessa tider ( enligt dem ) körde på r888 255-35-18 med 650hk och fyrhjulsdrift.
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
- Mordiiax
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Jag tycker att sedan jag bytte till galet hårda fjädrar att däcksidorna på trippelåttorna sviktar lite väl mycket. Som att det är däcken som fjädrar mest nu och så ska det väl inte vara.
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Det finns ju R888 med förstärkta kanter för mer sidostabilitet. Jag vet inte om det är sådana ni har, men jag kände ganska stor skillnad mellan dem och de oförstärkta jag hade innan.
Dock så hade jag ändå lite bättre grepp i mina gamla eftersom de var 215 breda och mina nuvarande bara är 205 breda.
En del av den bättre stabiliteten beror förstås också på att jag har lägre profil på 205:orna...
Jag skulle iallafall vilja se den hobbyförare (och nu snackar jag inte om att jaga tiondelar på SS eller Lunda) som inte skulle vara nöjd med R888.
De är väldigt allround och prisvärda och ger bra grepp i både vått och torrt.
Om vi inte ska prata om förarkunskaper så är det nog oftare så att chassit och hjulinställningar samt bromsar sätter begränsningar innan R888rna är boven i dramat.
Att de sedan är så billiga att man kan välja att köra med dem på även på gata är ju inte heller fel, för det finns ju roligare saker att göra på fritiden än att byta hjul på bilen stup i ett.
Men för att jaga bästa möjliga tid på tex SS så tycker jag absolut att man ska hitta ett däck som får upp tempen lite snabbare och som inte mattas lika fort.
Det bästa vore väl att köpa skurna slicks, men det kanske inte är enligt regelboken...
Dock så hade jag ändå lite bättre grepp i mina gamla eftersom de var 215 breda och mina nuvarande bara är 205 breda.
En del av den bättre stabiliteten beror förstås också på att jag har lägre profil på 205:orna...
Jag skulle iallafall vilja se den hobbyförare (och nu snackar jag inte om att jaga tiondelar på SS eller Lunda) som inte skulle vara nöjd med R888.
De är väldigt allround och prisvärda och ger bra grepp i både vått och torrt.
Om vi inte ska prata om förarkunskaper så är det nog oftare så att chassit och hjulinställningar samt bromsar sätter begränsningar innan R888rna är boven i dramat.
Att de sedan är så billiga att man kan välja att köra med dem på även på gata är ju inte heller fel, för det finns ju roligare saker att göra på fritiden än att byta hjul på bilen stup i ett.
Men för att jaga bästa möjliga tid på tex SS så tycker jag absolut att man ska hitta ett däck som får upp tempen lite snabbare och som inte mattas lika fort.
Det bästa vore väl att köpa skurna slicks, men det kanske inte är enligt regelboken...
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Honda Pilot EX-L AWD 2016
- David Lundin
Meh, du hann posta med jag skrev!
"Kör du nån av de förstärkta dimensionerna (RF står det väl på dem, eller i listorna iaf) eller de "vanliga"?" bestod min post av dock, du gick lite längre
Har inte tänkt så mycket på det men jag har ju bara kört med de förstärkta...
"Kör du nån av de förstärkta dimensionerna (RF står det väl på dem, eller i listorna iaf) eller de "vanliga"?" bestod min post av dock, du gick lite längre
Har inte tänkt så mycket på det men jag har ju bara kört med de förstärkta...
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
För min del handlar detinte ens om tid utan endast om körkänsla, R888 blir som en disktrasa på min bil så fort dem blir lite för varma. Direzza eller Bridgestone Re540 förändrar sig marginellt av värmen.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
-
AndersLundgren
- Bil: Civic VT
- Namn: Anders Lundgren
1730kr är ju onekligen ett bra pris!
Mitt påstående på att det skiljer 2 sek per varv var baserat på att gå från 205 V70A till 195 Toyo och en snittskillnad efter ca 15 varv. Med tanke på att Toyo överhettar snabbt (efter runt halva tiden) så tror jag fortfarande att 2 sek är en ganska bra gissing.
Det som Scotte pratar om är kanske ännu viktigare dvs att ha en konsekvent bil som tillåter dig som förare vara konsekvent i din körning och därmed bil en bättre förare. Ett inkonsekvent däck (vek stomme/överhettar) ger dig inte rätt förtroende och tydlig känsla/input.
Men!!! Som sagt skiten bakom ratten kan med lätthet sjabbla bort eller köra in flera sekunder per varv så att stirra sig blind däck/bilen är inte speciellt smart. Men personligen kommer jag att försöka motivera mig själv att betala extra för ett bättre däck (även om det svider så är det nog ett relativt billigt "trim" intalar jag mig sjäv iaf).
Mitt påstående på att det skiljer 2 sek per varv var baserat på att gå från 205 V70A till 195 Toyo och en snittskillnad efter ca 15 varv. Med tanke på att Toyo överhettar snabbt (efter runt halva tiden) så tror jag fortfarande att 2 sek är en ganska bra gissing.
Det som Scotte pratar om är kanske ännu viktigare dvs att ha en konsekvent bil som tillåter dig som förare vara konsekvent i din körning och därmed bil en bättre förare. Ett inkonsekvent däck (vek stomme/överhettar) ger dig inte rätt förtroende och tydlig känsla/input.
Men!!! Som sagt skiten bakom ratten kan med lätthet sjabbla bort eller köra in flera sekunder per varv så att stirra sig blind däck/bilen är inte speciellt smart. Men personligen kommer jag att försöka motivera mig själv att betala extra för ett bättre däck (även om det svider så är det nog ett relativt billigt "trim" intalar jag mig sjäv iaf).
- Hammerin
Toyo är lite speciella för optimal prestanda..
De bör ha minst 3 graders camber upp till nästan 5 grader för optimal funktion, sedan är de även lite känsliga på däck trycket, jag brukar ligga på ca 2-2,3 kg varm tryck beroende på underlag och bana, samt banans temperatur.
De bör ha minst 3 graders camber upp till nästan 5 grader för optimal funktion, sedan är de även lite känsliga på däck trycket, jag brukar ligga på ca 2-2,3 kg varm tryck beroende på underlag och bana, samt banans temperatur.
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
- David Lundin
"Lite känsliga" 
Det verkar vara grymt viktigt med rätt tryck, hittar man rätt håller däcken plötsligt hur länge som helst känns det som, fel så är de såsiga efter 2-3 varv typ...
Det verkar vara grymt viktigt med rätt tryck, hittar man rätt håller däcken plötsligt hur länge som helst känns det som, fel så är de såsiga efter 2-3 varv typ...
Ang. däcktryck, gamla ägaren till min S2K var rätt duktig banförar, körde ofta konbana, var mycket nöjd med upsättningen R888 17" med tryck 2.2. Jag håller mig till hans rekomendationer. Är glad amatör men tycker att de R888 som jag har nu med ett par milimeter mönster kvar funkade skit bra på blött i går t.ex. Blev förvånad. Var inte lätt att får de sladda alls
Är de kalla kan de lätt sladda på torrt, men så fort de blri lite varmare känns de toppen, i alla fall på gatan. Däremot vattenplaning ska man akta sig för, men det gäller i för sig alltid.
Mvh Paul
http://www.garaget.org/MrPK/
VerktygsGrossen.nu - sveriges största butik med bilverktyg m.m.
HQLights.se - japanska MTec billampor
SHOP01media.com - mods till spelkonsoller
http://www.garaget.org/MrPK/
VerktygsGrossen.nu - sveriges största butik med bilverktyg m.m.
HQLights.se - japanska MTec billampor
SHOP01media.com - mods till spelkonsoller