Dålig handbroms höger sida
Jaha, nu har man ombesiktat Civicen (1.6 sedan 1990) igen. Jag fick första rundan en anmärkning på dålig och kärvande bromsverkan på handbromsen på höger sida. Tog isär oken och smörjde upp på båda sidorna samt slipade skivorna och bytte belägg. Nu blev den allmänna bromsverkan något bättre (0.
på båda sidorna, men handbromsen är fortfarande kass. Vad är nästa steg att byta ut?
När jag tog bort plasten vid handbromsen såg jag att "blecket" där båda vajrarna är fästa var mycket snett. Alltså som att den högra vajern vore för lång. Det hjälpte knappt inget att justera den heller. Kan det vara vajern som är för sleten?
Niklas Thidell
Honda Accord Type S 2006
Honda Accord Type S 2006
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Den armen som sitter på oket och som vajern är fäst i, går den fritt?
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
*Speedy Gonzales On The Run*
Honda Civic Type-R GT FK2 2015
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
Har exakt samma problem med min handbroms. Har haft löst oket och motinerat upp det samt smörjt armen för handbromsen. Nu strax ska jag ut och försöka få in lite wd-40 i vajerhöljet uppifrån. Vänstra vajern är i ett ganska fast läge medan högra vajern upplevs 5 cm för lång i förhållande till den vänstra. Provade att lufta den sidan med efter jag motionerade oket men handbromsen är lika slapp. Har inte bytt belägg då det säkert är 70% kvar av dem, Vä hade 0.8 och Hö 1.0 vilket förövrigt känns lite motsägelsefullt. Finns det inga fler "individuella" justeringar på vajrarna eller hur går man till väga?
- Dani
- Bil: Civic Type-R FK2, CRV 2.2D
- Namn: Daniel Gabriel
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Har du en likadan bil? Om ja så nej, det finns inga fler justeringar. Det finns en gemensam justering vid handbromsspaken, that's it.
Funkar det ändå inte så har du troligen ett OK som är bajs. Alternativt dålig rörelseverkan i den armen på oket som vajern är fäst i. Ett långskott är om beläggen har kärvat fast i oket.
Funkar det ändå inte så har du troligen ett OK som är bajs. Alternativt dålig rörelseverkan i den armen på oket som vajern är fäst i. Ett långskott är om beläggen har kärvat fast i oket.
Daniel Gabriel / HPC Väst - Medlem #538
Honda CRV 2.2D 2014
Honda CRV 2.2D 2014
Jag har en Ed7 hb -88. Motinerade upp axeln och smörjde rejält överallt med wd40 och nu fungerar den bättre efter att jag har spännt den lite. Sist jag var på bilprovningen sa dem att den inte ens låste men det är nog inga problem den här gången. Konstaterat att det förmodligen är oket som är lite slut i musen japp.