Sliter yttersta kanten av bakdäcken... några tips?
- David Lundin
- Namn: David Lundin
Tjena,
Det ser ut som jag sliter ut mina bakdäck allra längst ut vid hårdkörning. Mer camber var första tanken (kör -1.5 bak). Problemet är att jag absolut inte vill ha mer grepp bak, då bilen börjar närma sig den balansen jag vill ha och mer grepp bak är åt fel håll.
Har ju dock toe-in bak, skulle man kanske testa neutral toe bak? Borde väl ge lite mindre slitage i ytterkant samtidigt som baken blir lite mer dansant?
Alla synpunkter och förslag välkomnas
Det ser ut som jag sliter ut mina bakdäck allra längst ut vid hårdkörning. Mer camber var första tanken (kör -1.5 bak). Problemet är att jag absolut inte vill ha mer grepp bak, då bilen börjar närma sig den balansen jag vill ha och mer grepp bak är åt fel håll.
Har ju dock toe-in bak, skulle man kanske testa neutral toe bak? Borde väl ge lite mindre slitage i ytterkant samtidigt som baken blir lite mer dansant?
Alla synpunkter och förslag välkomnas
- David Lundin
Mer camber är som sagt inte ett bra alternativ då det ger mig mer grepp bak, jag har funderat på hårdare fjädrar bak, men har redan 16k trots allt. Krängare är JDM-krängaren bak, den får nog sitta lite till. Tror det är smartare att testa de enklaste grejorna först! Det blir nog neutral toe bak i första läget iaf. Skall även testa att köra lite högre tryck bak tror jag.
Då det verkar kört att få hjulinställning gjord innan semestern måste jag nog göra det själv om det skall bli något, får se om jag vågar ge mig på det, då jag aldrig gjort något liknande...
Skall få däcken omkrängda så jag sliter på andra sidan ett tag så slipper jag kanske se corden de närmsta bankörningarna iaf
Då det verkar kört att få hjulinställning gjord innan semestern måste jag nog göra det själv om det skall bli något, får se om jag vågar ge mig på det, då jag aldrig gjort något liknande...
Skall få däcken omkrängda så jag sliter på andra sidan ett tag så slipper jag kanske se corden de närmsta bankörningarna iaf
- David Lundin
Jag har ett hum om hur det går till, men ändå 
-
Andy63
- Bil: Brukis: Civic EJ9 1,4is, Civic ED7
- Namn: André Fossto
- Kontakt:
om du vill bilen ska kränga mindre är ju gör fjädringen hårdare, öka kompressionen i dämparna, ha hårdare fjädrar eller hårdare kränghämmare. Speciellt hårdare kränghämmare borde häva slitage på utsidan av däcket. med hårdare krängare kan du kanske behöva göra baken något mjukare, men det är det värt.
André Fossto
- Steffo

- Bil: Pilot EX-L 2016
- Namn: Stefan Blixt
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 10 times
Jag röstar på mer luft i däcken bak i första hand. Jag kör -2 grader camber bak och får kompensera med lite extra luft i bakdäcken för att minska greppet.
Stockholm
Honda Pilot EX-L AWD 2016
Honda Pilot EX-L AWD 2016
- oskar

- Bil: Crx 1.6i-VT på Steroider
- Namn: Oskar Johansson
- Has thanked: 135 times
- Been thanked: 52 times
Liite gammal tråd? hehe
Oskar Johansson
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....