Byte av hjullager
Tänkte prova byta hjullager till min Civic EK3 som låter förbannat mycket oljud, har bytt däck men hjälper ej. Kanske kan vara ett främre hjullager som är kasst. Någon som åkte med mig tyckte att den lät kass, men jag hör inte att det kommer från hjulet direkt och med rutorna nere så märker man inte mer heller. Ljudet kommer från 30km/h ungefär och uppåt. Låter lika mycket som 110, kanske lite mer. Har testat svänga vänster och höger men man märker ingen skillnad heller vid svängar, låter lika mycket.
Beställt nytt hjullager och främre är ju pressat, klarar man sig utan hydraulpress eller kommer man bara förstöra dem ifall man bankar in dem? Går det värma? Eller finns det något bra verktyg som klarar av det? Behöver man göra någon framvagnsinställning efter bytet?
Hur mycket ska man spänna hjullagret? 185Nm?
Vad bör man räkna med att det kostar om man ska lämna in det? Endast en sida
Beställt nytt hjullager och främre är ju pressat, klarar man sig utan hydraulpress eller kommer man bara förstöra dem ifall man bankar in dem? Går det värma? Eller finns det något bra verktyg som klarar av det? Behöver man göra någon framvagnsinställning efter bytet?
Hur mycket ska man spänna hjullagret? 185Nm?
Vad bör man räkna med att det kostar om man ska lämna in det? Endast en sida
- Fixxe

- Bil: Suzuki/Toyota
- Namn: Fredrik Heijel
- Has thanked: 64 times
- Been thanked: 93 times
jag bytte främre lager häromveckan.
Först hissa bilen, plocka bort bromsok, skriva och lossa centrumbulten.
Ta sedan en stor glidhammare och sätt svetsa ihop en liten plåtbit som du skruvar i hjulbultarna.
ta glidhammaren och av med navet.
sedan ner med spindeln
stor slägga för att slå ut det gamla, och sedan stort skruvstäd för att få i nya. Se bara till att inte trycka på inre lagerbanan utan bara yttre, annars kommer lagret dö snabbt igen. Gamla lagret går bra att använda som distans för att inte trycka på inre banan, då ena inre banan alltid fastnar på havet som du fått av med glidhammaren.
på navet sitter nu ena inre halvan av det gamla lagret, det måste bort. Lite vinkelslip försiktigt så man skär genom det, och sedan lite hammare så brukar det gå bra.
ja 185 är rätt lagom.
lyft bilen och snurra på hjulen, brukar höra om det är ett lager då.
ljudet när man kör kan man ibland även känna som vibbrationer i golvet med fötterna.
Först hissa bilen, plocka bort bromsok, skriva och lossa centrumbulten.
Ta sedan en stor glidhammare och sätt svetsa ihop en liten plåtbit som du skruvar i hjulbultarna.
ta glidhammaren och av med navet.
sedan ner med spindeln
stor slägga för att slå ut det gamla, och sedan stort skruvstäd för att få i nya. Se bara till att inte trycka på inre lagerbanan utan bara yttre, annars kommer lagret dö snabbt igen. Gamla lagret går bra att använda som distans för att inte trycka på inre banan, då ena inre banan alltid fastnar på havet som du fått av med glidhammaren.
på navet sitter nu ena inre halvan av det gamla lagret, det måste bort. Lite vinkelslip försiktigt så man skär genom det, och sedan lite hammare så brukar det gå bra.
ja 185 är rätt lagom.
lyft bilen och snurra på hjulen, brukar höra om det är ett lager då.
ljudet när man kör kan man ibland även känna som vibbrationer i golvet med fötterna.
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Suzuki Swift Sport -14
Byttes idag, låter inget alls nu. Dock hade jag fått tag på en hydraulpress så allt gick smidigt, bara väldigt rostiga skruvar. Tog inte så långt tid heller, 1,5h. Går nog korta ner en halvtimme om man inte behöver krångla med rostiga skruvar.
- Fixxe

- Bil: Suzuki/Toyota
- Namn: Fredrik Heijel
- Has thanked: 64 times
- Been thanked: 93 times
jag gjorde det på ~2h, fast utan press, så det 1-1,5 med press låter som det gick rätt smidigt 
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Suzuki Swift Sport -14
Suzuki Swift Sport -14