Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
Bra turbo recept till crx sökes!!
Tja ja går i tankar på att fixa iordning min crx nu till vinter å funderar på att turbokonvertera min CRX VT..
Är inte så haj på motorer än, är det möjligt att få ut cirka 250 hästar ur org motorn genom turbo?? funderar på om ja ska köpa grenrör+dp från ebay ser ju faktiskt helt ok ut enligt mig, å sen köpa någon beggad bra turbo ..
Ja har vet inte hur mycket org motorn klarar av, och jag vet inte inte vad för grejjer jag ska utrusta min bil med för att uppnå cirka 250 häst, så om någon har ett gott recept på crx-turbokonvertering så får ni hjärna hjälpa till !
// Linus Pehrson
Är inte så haj på motorer än, är det möjligt att få ut cirka 250 hästar ur org motorn genom turbo?? funderar på om ja ska köpa grenrör+dp från ebay ser ju faktiskt helt ok ut enligt mig, å sen köpa någon beggad bra turbo ..
Ja har vet inte hur mycket org motorn klarar av, och jag vet inte inte vad för grejjer jag ska utrusta min bil med för att uppnå cirka 250 häst, så om någon har ett gott recept på crx-turbokonvertering så får ni hjärna hjälpa till !
// Linus Pehrson
Linus Pehrson
- Hammerin
- Bil: Integra Type-r -98
- Namn: Richard Hammerin
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 12 times
Hej!
jag och många till har gjort just detta, allt om våra byggen hittar du i projekt trådarna. Det finns trådar om just turbo byggen, läs dessa först så får du ut mer av dina frågor, för det kommer att bli många
Mitt tips är om du inte kan svetsa prylarna själv är att överge turbo tanken, dyrt och fruktansvärt trångt och bökigt blir det annars.
Mina alternativ om jag skulle börja bygga idag....
1. trimma orginal motorn med steg2 kammar renovera toppen och bpu trimma den, sedan mappa orginal ecu. kostnad ca 9-25k effekt med bra prylar ca 180-200hk.
2. Köpa en B18 och montera över prylarna på och montera Hondata S300 och mappa, effekten blir då ca 230-240hk kostnad ca 12-23.000kr
3. Köp kompressor och mappa igen, effekten blir vad du laddar, troligtvis 280-360hk kostnad 12-30+
4. fullbygge med stålfoder m.m. effekt ++++++ kostnad 20-50+++++
Lycka till
jag och många till har gjort just detta, allt om våra byggen hittar du i projekt trådarna. Det finns trådar om just turbo byggen, läs dessa först så får du ut mer av dina frågor, för det kommer att bli många
Mitt tips är om du inte kan svetsa prylarna själv är att överge turbo tanken, dyrt och fruktansvärt trångt och bökigt blir det annars.
1. trimma orginal motorn med steg2 kammar renovera toppen och bpu trimma den, sedan mappa orginal ecu. kostnad ca 9-25k effekt med bra prylar ca 180-200hk.
2. Köpa en B18 och montera över prylarna på och montera Hondata S300 och mappa, effekten blir då ca 230-240hk kostnad ca 12-23.000kr
3. Köp kompressor och mappa igen, effekten blir vad du laddar, troligtvis 280-360hk kostnad 12-30+
Lycka till
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
- Bim
- Bil: Peugeot 208
- Namn: Robin Nielsen
Jag ställer en fråga. Första alternativet.. Vad är bpu trimma? Jag trodde de var som "chippa" original boxen, men du skriver mappa original ecu efter
.
Vad är de för kammar, och vad menar du med renovera toppen? Porta? Eller bara nya grejer?
Vad är de för kammar, och vad menar du med renovera toppen? Porta? Eller bara nya grejer?
Inception: Woooaoh.. It's like a dream within a dream within a taco within a starbucks.. :-O
Hej!Hammerin skrev:Hej!
jag och många till har gjort just detta, allt om våra byggen hittar du i projekt trådarna. Det finns trådar om just turbo byggen, läs dessa först så får du ut mer av dina frågor, för det kommer att bli många![]()
Lycka till
Tackar så mycket för svaret! Då ska jag bli medlem å kika in i projektdelen först då! tack!!!
Linus Pehrson
steg 2 kammar o renovera toppen låter ganska bra , men inget ja kan , ställa in ventiler o sånt vet ja inte om ja vågar pilla påHammerin skrev:Hej!
jag och många till har gjort just detta, allt om våra byggen hittar du i projekt trådarna. Det finns trådar om just turbo byggen, läs dessa först så får du ut mer av dina frågor, för det kommer att bli många![]()
Lycka till
Linus Pehrson
- David Lundin
- Namn: David Lundin
BPU står för "Basic Performance Upgrades" och med det brukar man mena nån form av sportluftfilter, kanske "CAI" eller "Short RAM" intake istället för org. luftbox, samt grenrör (racegrenrör utan katt eller med sport/racekatt) samt nytt avgassystem (cat back, från katalysatorn eller racegrenrör och bakåt).Bim skrev:Jag ställer en fråga. Första alternativet.. Vad är bpu trimma? Jag trodde de var som "chippa" original boxen, men du skriver mappa original ecu efter.
Steg 2 kammar menas i regel lite vassare kammar, men ändå inte så vassa att man får problem med tomgång och sånt som kan vara lurigt med Steg 3 eller Steg 4 (varav det senare i regel är rena racekammar som inte går att besiktiga med hur man än trollar). Det finns flera tillverkare att välja mellan.
- Bim
- Bil: Peugeot 208
- Namn: Robin Nielsen
Då vet jag, vi har ju extraktrogrenrör, när effekten börjar bli för lite kanske man kan testa detta. Skall ju SFRO regga en hundkoja med b16a1, inga avgaskräv där 
Inception: Woooaoh.. It's like a dream within a dream within a taco within a starbucks.. :-O
Okej, men har tänkt å börja med toppen, kanske nya kammar , men nya ventiler+fjädrar o sånt, men hur mycket pallar org kolvar å sånt , hur mycket kan man ladda med en turbo , vill ju inte se kolvar å grejjer flyga ur motorhuven när man kör precis xD om man ska ha ett vettigt grenrör ska man svetsa själv då? eller finns det någon man kan köpa ? Och turbon vill jag helst ha någon som klarar av cirka 350 hk, fast vad ska man ha för någon ?? Och med kylning menar du intercooler då eller typ en oljekyl??Welen XLR8 Performance skrev:En crx vtec är ganska jobbig att hålla på med då de flesta trim grejjer är från usa och den bilen inte fanns där. Civic vti 92 och uppåt är mycket lättare och det finns i princip allt till dom och lite till. En del passar från vanliga crx och en del från den nyare civic:en osv... De har i alla fall samma motorfamilj. De nyare modellerna har bättre hydralisk koppling och kraftigare låda. Dock är crx vt lättare.
Det finns billiga enkla grenrör typ gjutna eller kina grenrör osv Det brukar inte vara bra någonstans tyvärr.. Ett riktigt bra grenrör har ett bra rostfritt matreal som har liknande tvärsnitts area som avgasportarna. Primär rören går ihop i en riktig mergecollector. Avgaserna som wastegaten ska evakuera ska vara plaserad så det är lika lätt för avgaserna ur alla 4 primär rör att komma ut genom wastegaten. Avgaserna ska heller inte behöva avvika mer än absolut max 90 grader för att komma in i wastegate kanalen som är svetsad i kollektorn. Är det mer än 90 grader brukar avgaserna vilja gå genom turbon istället för ut genom wastegaten när den öppnar vilket gör att laddtrycket kommer smyga sig uppåt och man kommer inte kunna hålla ner laddtrycket. Ett vettigt grenrör ligger runt ca 500 dollar och upp till ca 1500-2000.
Nöjjer man sig med ett sämre som tex inte ger så mycket effekt så kanske det funkar ett tag men säg att du tappar 30-40 hk på det. Av dom 30-40 hk blir det i stället värme.. Värme är riktigt dåligt för motor mm och det är mycket värme effekt det blir av 30-40 hk. Därför är det viktigt med ett bra grenrör. Mottrycket i sig en turboskapar ger tillräckligt med värme.
250 hk får man med en snytning på våra honda motorer av rang (b och k serie) men med billiga mindre bra grejjer kanske det fungerar ... ett tag.. Men hur länge? Och hur länge tror du man är nöjd med 250 hk.. Någon vecka i alla fall..
En andra grej som igentligen är viktigtare är en bra motorstyrning och att den i sintur blir riktigt inställd på rullande landsväg. Då får man bästa säkerheten och även bästa effekten på köpet. Billigaste bästa motorstyrningen för honda är ett hondata s300 som ligger runt 5000.
Med en bra styrning och ett bra grenrör och bra kylning finns det de som plockat 5-600 hk på orginal motorer. Men under 400 borde gå att få skapligt säkert med rätt grejjer och om man håller sig till orginal redline. Värre ventilfjädrar är ett måste då dock.
Det går inte att komma ifrån att det kostar en del för att trimma bra och driftsäkert.. En crx med typ 300 hk får ju prstanda som en gallardo.. Vad kostar en sån? Inte som ett 5000 kr ebay kit i alla fall..
// Linus P
Linus Pehrson
- Hammerin
- Bil: Integra Type-r -98
- Namn: Richard Hammerin
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 12 times
Hammerin skrev:Hej!
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Jaja xD har betalt in nu så nu får ja bara väntaHammerin skrev:Hammerin skrev:Hej!
Linus Pehrson