Mantorpkörning utan bakvinge!
- Jalle
- Bil: Acura TL 2004
- Namn: Jari Saren
Var o körde en kvällskörning med 5100.se, tänkte testa helt utan bakvinge som vissa säger skall funka bra. Blev än ganska svettig kväll kan jag säga :lol:
Gick på ställ mest överallt första passet, bla kom jag över krönet i ca 140-150 km/h och fick ett nästan 90 graders ställ men lyckades reda ut det och hålla mej på asfalten. Efter vissa justeringar blev det lite bättre men fortfarande ville rumpan komma ut i böjarna. Sista varvet laddade jag extra då jag ville sätte en bra tid, kom till parisern där jag gjorde en juste piruett inför storpublik :mrgreen:
Det jag vill säga är att det inte är självklart att det är bäst utan vinge på en fwd, beror säkert på en massa i chassiet mm. Nu förstår jag även varför vår käre vän benci lyckas med sina piruetter lite då o då :mrgreen:
Blev endast låga 1.33 tider i några varv då det var ganska svårt att få fria sådana. Annars var det en himla trevlig körning och blandning av bilar, från trimmade 740 turbos till Porsche GT3RS, Nissan GTR mm.
Gick på ställ mest överallt första passet, bla kom jag över krönet i ca 140-150 km/h och fick ett nästan 90 graders ställ men lyckades reda ut det och hålla mej på asfalten. Efter vissa justeringar blev det lite bättre men fortfarande ville rumpan komma ut i böjarna. Sista varvet laddade jag extra då jag ville sätte en bra tid, kom till parisern där jag gjorde en juste piruett inför storpublik :mrgreen:
Det jag vill säga är att det inte är självklart att det är bäst utan vinge på en fwd, beror säkert på en massa i chassiet mm. Nu förstår jag även varför vår käre vän benci lyckas med sina piruetter lite då o då :mrgreen:
Blev endast låga 1.33 tider i några varv då det var ganska svårt att få fria sådana. Annars var det en himla trevlig körning och blandning av bilar, från trimmade 740 turbos till Porsche GT3RS, Nissan GTR mm.
______
Banbil: Del sol -92 H22
Vardagsbil: Acura TL 2004
MC: Yamaha XT660X
- Mordiiax
- Bil: Civic -15
- Namn: Johan Mähler
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Min EG blev som en annan bil med oem vinge vs Spoon. Så man ska nog veta vad man göra om man tänkt åka fort utan vinge.
Honda Civic Tourer -15
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
Tidigare Honda: Civicar, CRX, CTR, CR-V, S2000 & Accorder.
HPC IRC CREW
- Fixxe

- Bil: Suzuki/Toyota
- Namn: Fredrik Heijel
- Has thanked: 64 times
- Been thanked: 93 times
min bil va fruktansvärt understyrd förra året..
då körde jag med vinga, splitter fram, KW1or, progresiva bak (kan ej justera dämparna något)
till i år har jag höjt bilen ca 10mm (då blir bakfjädrarna hårdare medans fram är linjära och behöll sin hårdhet)
tog bort splitter och vinge.
bilen är nu väldigt neutral, helt perfekt att pressa på banan.
så nog gör det skillnad alltid!
då körde jag med vinga, splitter fram, KW1or, progresiva bak (kan ej justera dämparna något)
till i år har jag höjt bilen ca 10mm (då blir bakfjädrarna hårdare medans fram är linjära och behöll sin hårdhet)
tog bort splitter och vinge.
bilen är nu väldigt neutral, helt perfekt att pressa på banan.
så nog gör det skillnad alltid!
Fredrik Heijel | 0702 - 986 355 | Fixxe Engineering AB
Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
Toyota RAV4 Gazoo Racing -24
Suzuki Swift Sport -14
Speaking without thinking, is like shooting without aiming
- Jalle
[quote="Asse"]Vad gjorde det för skillnad för topphastigheten på rakan då?[/quote]
Vet inte, har fortfarande ingen perfbox. Skall försöka få till lite tester senare, typ 100-200 när jag sorterar ut vilken vinge/inställning jag kommer att köra på.
Vet inte, har fortfarande ingen perfbox. Skall försöka få till lite tester senare, typ 100-200 när jag sorterar ut vilken vinge/inställning jag kommer att köra på.
______
- LinusE
- Bil: Civic Type R
- Namn: Linus Eriksson
- Been thanked: 3 times
hade samma problem på min integra. sladda som sören då den var så jäkla hård bak.
vingen gjorde de gjick bättre. sänkte fraten på rakorna men tjänade på de i kurvorna.
visst kan ju lätta hårdheten men känns fel
vingen gjorde de gjick bättre. sänkte fraten på rakorna men tjänade på de i kurvorna.
visst kan ju lätta hårdheten men känns fel
Linus Eriksson
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
#828 Skåne/Löberöd
---------------------------------
- Jalle
[quote="LinusE"]hade samma problem på min integra. sladda som sören då den var så jäkla hård bak.
visst kan ju lätta hårdheten men känns fel :P[/quote]
Precis min åsikt, vill inte göra den mjukare o kränga mer. Det får bli o försöka hitta en bra vinge med hyffsad downforce o lite drag. Blir kanske till o bygga en egen, har kikat på Bencis tråd på rejsa, där finns redan utplackade profiler, kommer bara att göra vingen på ett helt annat sätt :wink:
visst kan ju lätta hårdheten men känns fel :P[/quote]
Precis min åsikt, vill inte göra den mjukare o kränga mer. Det får bli o försöka hitta en bra vinge med hyffsad downforce o lite drag. Blir kanske till o bygga en egen, har kikat på Bencis tråd på rejsa, där finns redan utplackade profiler, kommer bara att göra vingen på ett helt annat sätt :wink:
______
-
M Scotte
- Namn: Martin Scotte
- Been thanked: 36 times
- Kontakt:
Mitt tips är att skippa alla aerodynamiska hjälpmedel innan man har en grym grundbalans i bilen. Vinge, splitter, etc är bäst att lägga till efter att man nått absolut max med bilen utan aerosaker.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
1.22.44 SuperStage(MScotte)
1.26.03 SuperStage(Gullabo)
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak
-
AndersLundgren
- Bil: Civic VT
- Namn: Anders Lundgren
Hur är balansen i lägre farter, tex i F2-kurvan på mantorp?
Om den är neutral i lägre farter får du antingen bygga en galet effektiv diffusor eller leva med vinge.
Om den dock är hyffsat överstyrd överallt är det enkelt att fixa utan vinge (mer toe-in bak, mjukare bak/hårdare fram, sänka den bak, mer camber bak, lätta fram etc).
Om den är neutral i lägre farter får du antingen bygga en galet effektiv diffusor eller leva med vinge.
Om den dock är hyffsat överstyrd överallt är det enkelt att fixa utan vinge (mer toe-in bak, mjukare bak/hårdare fram, sänka den bak, mer camber bak, lätta fram etc).
- Jalle
Hårnålen är den neutral men svår o komma ur bra pga avsaknad av diffbroms, inte ens i shikanen blir den speciellt överstyrd utan lagom neutral. Tänker försöka få till både splitter, diffusor o vinge till nästa år. Första vintern jag inte bygger motor så då hoppas jag hinna med lite chassie o aerodynamik.
______
-
M Scotte
- Kontakt:
Du funderar inte på en Bur? Hade nog gjort under för delsolkarossen.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
- Jalle
Jo faktiskt, lite svårt på denna kaross bara. Finns väl inget färdigt utan det blir något hemmabygge. Lär ta lite tid dock innan jag har något färdigt, hinner inte riktigt med allt.
Skall även svetsa alla skarvar o hppas på lite bättre stabilitet.
Funderar även på att göra taket fast, knirrar o knarrar en hel del nu, men vi får se.
Skall även svetsa alla skarvar o hppas på lite bättre stabilitet.
Funderar även på att göra taket fast, knirrar o knarrar en hel del nu, men vi får se.
______
-
M Scotte
- Kontakt:
Bur har byggts i två delsoler tidigare, en går fortfarande i H2.
Jag tror det är det som kommergöra mest för din väghållning framöver. Hjälper inte att montera hårdare fjädrar om karossen flexar.
Jag tror det är det som kommergöra mest för din väghållning framöver. Hjälper inte att montera hårdare fjädrar om karossen flexar.
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
- Hammerin
- Bil: Integra Type-r -98
- Namn: Richard Hammerin
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 12 times
visst gör fjädrar skillnad.... när karossen flexat färdigt
Denna skillnad har jag försökt att förklara för herr Benci men utan framgång (ja han har bur) men vägrar hårdnackat att erkänna att det är en väsentlig skillnad för väghållningen. ( Det är ju min ursäkt för att han är snabbare )
Denna skillnad har jag försökt att förklara för herr Benci men utan framgång (ja han har bur) men vägrar hårdnackat att erkänna att det är en väsentlig skillnad för väghållningen. ( Det är ju min ursäkt för att han är snabbare )
*Regionsansvarig Stockholm*
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Richard Hammerin
0708-711 779
Integra Type R -98
Turbo 340hk TrackBeater
Rip
CRX Turbo 240hk
Håller med Scotte-boy.M Scotte skrev:Mitt tips är att skippa alla aerodynamiska hjälpmedel innan man har en grym grundbalans i bilen. Vinge, splitter, etc är bäst att lägga till efter att man nått absolut max med bilen utan aerosaker.
Jag har ALDRIG påstått att det är så enkelt att det är bara plocka på eller plocka av en vinge.
Man måste se till balansen.
När jag säger att jag har bra balans i min bil utan vinge, så fattar inte folk att jag har corner-weightad min bil
utan vinge hos ett proffs, som är mekaniker åt ett f.d. STCC-stall som körde Alfa, så han har kunskap om FWD.
Ditt problem med bilen utan vinge är att din bil är inte corner-weightad utan vinge eller i sämsta fall
INTE corner-weightad någonsin överhuvudtaget.
Därför har du för lite mekanisk grepp bak och därför snurrar du när du plötsligt tar av vingen.
Jag har hållit 165-170km/h under bron på Kullen, utan vinge och utan att känna av att rumpen var instabil.
Tack vare en bra chassie-setup.
--------------------------
Och för att klargöra så har jag aldrig snurrat pgav avsaknad av vingen:
- På Mantorp, för nåt år sedan, så hade jag fel på min fördelare som klippte tändningen lite då och då, och det gjorde det precis på krönet också, och det kändes som att man klev på bromsen. Snurr!
- Nu på Kinnekulle så gick jag på för hårt och lite för diagonalt över krönet, samtidigt som jag ställde mig på bromsen innan bilen hade landat, vilket var ganska klantigt, men jag tänjde på gränserna medvetet.
--------------------------------
Så jag hävdar forfarande att vingen behövs inte med en bra chassie-setup.
----------
Lite lång utlägg men hoppa att folk fattar budskapet.
M Scotte skrev:Mitt tips är att skippa alla aerodynamiska hjälpmedel innan man har en grym grundbalans i bilen. Vinge, splitter, etc är bäst att lägga till efter att man nått absolut max med bilen utan aerosaker.
Mvh Benci_Hovanyi
- Jalle
Desstå mer jag tänker på det, desstå mer är jag nog beredd o hålla mer er om att få chassiet stabilt och välbalanserat är nummer ett, sen hjälpa till ytterligare med aerostuff, tackar så mycket för allas komentarer!
Men som jag sa i första inlägget, så kan det vara i många fall bra med en vinge, långt ifrån alla har ett välbalanserat chassie.
Någon som har mer info om bur till del sol ?
Men som jag sa i första inlägget, så kan det vara i många fall bra med en vinge, långt ifrån alla har ett välbalanserat chassie.
Någon som har mer info om bur till del sol ?
______
-
M Scotte
- Kontakt:
Finess har mall till delsol, eller Guss, eller vem det nu är, ska se om jag hittar kontaktinfo till killen med bilen så kan han svara på alla frågor, men det finns mallar så det ska gå att beställa utan att lämna in bilen.
Tobias Wijk heter killen med Delsol som kör i www.bmcmotorsport.com
Teamet heter Team Wijksson
Har tyvärr inget nummer längre
Tobias Wijk heter killen med Delsol som kör i www.bmcmotorsport.com
Teamet heter Team Wijksson
Har tyvärr inget nummer längre
Martin Scotte
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
Isuzu D-Max 2021
S2000 -01
Jazz -17
Civic -92
- Rogge/AUTOMONTAGE
- Bil: XC70, 244, Husbil
- Namn: Roger "Rogge" Ohlsson
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 7 times
Mitt tips är att ta en tur upp till Finess och låta dom mäta direkt på din bil.
Säg till att få rören vid A-stolparna SLIMMADE så fixar dom det.
Blir riktigt tajt och bra om man säger till hur man vill ha det.
Det är dessutom både billigt å bra, 5-7.000:- beroende på hur du vill ha den.
Dom fixade till en kanonbur till min EG. Snabb å trevlig service.
Dom monterar även bur, fast då endast som certifierad, och då blir det STORA plånboken !!
Finess i Eskilstuna
Säg till att få rören vid A-stolparna SLIMMADE så fixar dom det.
Blir riktigt tajt och bra om man säger till hur man vill ha det.
Det är dessutom både billigt å bra, 5-7.000:- beroende på hur du vill ha den.
Dom fixade till en kanonbur till min EG. Snabb å trevlig service.
Dom monterar även bur, fast då endast som certifierad, och då blir det STORA plånboken !!
Finess i Eskilstuna
Roger Ohlsson
0733200002
Kullen -14 1:03,0 EG
Sviesta -14 1:05,5 EG
M-torp -13 1:33,0 EG
Sturup -12 1:17,3 S40
G-åsen -10 1:16,8 EG
K-torp -09 1:15,4 S40
Lunda -09 1:25,6 EG
A-torp -06 2:05,4 Citroen
0733200002