Jag "tog en luring" igår kväll, tänkte vafan ett försök kan det väl vara värt att lösa detta kopplingsproblem.
Mest nyfiken på vad fan problem egentligen är, och sen är man väl lite snål också (läs: smålänning), man vill ju liksom inte byta något i onödan....
sagt och gjort:
mitt största dilemma va som sagt "trögheten" i kopplingspedalen, och efter ett par sömnlösa nätter har jag kommit fram till att det måste nog fan vara nått med urtrampningslagret,
så jag helt sonika smörjde upp "axeltappen" lagret glider på med lite kopparpasta, lagret kärvade lite på den axeln innan, det fanns även djupa repor på både axeln och lagret. Nu gled det hur lätt som helst. [img]
http://www.hondaklubben.com/forum/style ... #>/sun.gif[/img]
och sen tänkte jag att när man ändå har skiten nere så kan man ju passa på att byta till den andra lamellen som legat alldeles för länge på hyllan....
sagt & gjort,
centrerade lamellen med min nyinköpta centreringssats (biltema 139:- = skitbra!), kan ju även påpeka att få på växellådan helt själv är inte det lättaste, inte gjort i en handvändning precis, och absolut inget för den som saknar tålamod, men till slut satt den där den skulle...
skruva fast den, och började trixa dit det bakre och det "högra" motorfästen, vilket visades sig inte heller vara nåt som går på en "pisse-kvart".
på med alla jävla drivaxlar, växelstag, ihop med länkarmar, styrstag, stötdämpare och krängningshämmare.....
även startmotor, batterihylla, batteri, kopplingswire, jordkabel och hastighetswiren skruvades ihop.....
och nu det som jag absolut inte fick glömma bort, fylla på med olja i växellådan, vilket gjordes med en lättnad om att snart får jag testa om jag hade rätt om urtrampningslagret eller ej....
Tyvärr visade det sig att jag bara hade 1,5 liter växellåds-olja hemma, men vafan det funkar nog.... [img]
http://www.hondaklubben.com/forum/style ... stling.gif[/img]
Kontrollerade allt en extra gång, verkade inte som jag missat nåt, på med batteripolerna och sen in i bilen, vrida om nyckeln i tändningslåset,
-Vroom, startade helt utan tvekan ! (stått still 8 dar i kallgarage..).
Väntade lite tills tomgången gått ner till sitt normala.. in i bilen och så ner med kopplingen ,sakta men säkert smeka i backen, släpper upp kopplingen försiktigt, bilen börjar låta konstigt, typ en fjäder som "fjonga" till eller nåt, trycker ner kopplingen fort som fan, stänger av bilen, går ut och känner på bilen, visade sig att handbromsbackarna satt sig lite på ena bakdäcket, släppte tillslut, och så testa igen,
ner med kopplingen och i med backen igen, och upp med kopplingen, sakta, sakta.... bilen börjar röra sig båkat, 1:a metern avklarad, 2.a osv...
dags att se vad som händer när man trycker ner kopplingen igen,
-Fortsätter den backa även att jag kopplar
så skänker jag bort bil-fan till HPC...!
men den slutade att backa så fort jag tryckt ner kopplingen halvägs...
-så himla underbart !, nu var det dags för provrunda, fick köra lite försiktigt eftersom jag inte hade fixat skruven som gick av till krängningshämmarn. Men inga problem med varken växellåda eller koppling iallafall, måste säga att så lätt kopplingenen är nu, det har den aldrig varit, ägt bilen 5000mil snart....
växellådan har aldrig känts så här
len , nu kan man ju lägga i Ettan i ca 20-25 km/h, innan fick man krypa fram i snigelfart om man ville ha i Ettan, och då kärvade den lite innan den gick i...
Kan ju tillägga att det va med ett leénde på läpparna man gick och lade sig alldeles för sent igår kväll ..... [img]
http://www.hondaklubben.com/forum/style ... /wohow.gif[/img]
Ps: jag sätter min slant på att det va just urtrampningslagret som kärvade innan,
vad sätter du din "slant" på?.