Jag har nu ett tag kört med ett grenrör jag antar kommer från Egay.
Finns inget märke på det och jag fick med det gratis vid ett motorköp eller vad det nu var..
Jag har börjat tänka efter lite.. Ger ett grenrör som är gjort på måfå någon skillnad om man jämför med original grenröret? Jag tror även att grenröret jag har nu är längre så det hänger närmre backen. Det är inte alls så kul.
Ska jag fortsätta köra detta,eller är det mer vettigt att köra originalet istället och skaffa annat sen när man har råd ?
Ang ebay grenrör Vs. original
Haha rätt så svårt att avgöra om du inte lägger in en bild på det. =) Finns säkert bra grenrör på ebay också, samt att org. är framtaget för minsta utsläpp.
Jim Hansson, Tomelilla. 076-8477392
Jim's Tuning - CPL Racing, Xenocron Tuning Solutions & Tegiwa Imports.
Mappning av bl.a. Hondata s300, K-Pro, Flashpro, Crome, BRE osv i 2WD bromsbänk.
Chippning av OBD1/OBD0 ECU. Ring eller PM för frågor.
Mappning av bl.a. Hondata s300, K-Pro, Flashpro, Crome, BRE osv i 2WD bromsbänk.
jag gissar ju mer på att det är ett av de billigare jag har. Kan fota det imorgon om det är så,men om vi säger det billigare som kostar kanske 1000kr eller vad de ligger på 
Minsta utsläpp som i att den är lite "strypt" och inte släpper ut lika mycket avgaser?
Minsta utsläpp som i att den är lite "strypt" och inte släpper ut lika mycket avgaser?
Släpper ut avgaser gör det, men tillverkarna måste ju klara avgaskraven så de kan inte ha ett effektivt extraktorgrenrör från fabrik för då hade de inte klarat avgaskraven. Men har ditt grenrör dåliga/dålig kollektor, fel längder på rören osv kan det absolut vara sämre än org.
-
Joysam
- Bil: SAAB 9-3 1,8t BioPower 2008
- Namn: Jonny Sandström
- Been thanked: 1 time
Vilken avgasrening sker i ett extraktorgrenrör?Jim_H skrev:Släpper ut avgaser gör det, men tillverkarna måste ju klara avgaskraven så de kan inte ha ett effektivt extraktorgrenrör från fabrik för då hade de inte klarat avgaskraven. Men har ditt grenrör dåliga/dålig kollektor, fel längder på rören osv kan det absolut vara sämre än org.
Det är väl bara i katalysatorn som det sker någon form av rening?
Honda Civic CRX D16z5 Skrotbilsrejs Edition
Honda Civic ESi -93 Skrotbilsrejs Edition
http://sistaaket.blogg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Honda Civic ESi -93 Skrotbilsrejs Edition
http://sistaaket.blogg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Korrekt. Men originalgrenrör flödar inte så bra, det är gjort med mening för att katten ska fungera som den ska, att den ska få korrekt arbetstemp så avgaserna renas.
Jim_H skrev:Korrekt. Men originalgrenrör flödar inte så bra, det är gjort med mening för att katten ska fungera som den ska, att den ska få korrekt arbetstemp så avgaserna renas.
Senast redigerad av Ali den 22 mars 2015, 14:10, redigerad totalt 1 gånger.
Vem sätter på grenrör och kör med orginal katt eller katt öht. ? Eller menar du att den inte skulle gå igenom besiktningen med ett ebay grenrör ?Jim_H skrev:Korrekt. Men originalgrenrör flödar inte så bra, det är gjort med mening för att katten ska fungera som den ska, att den ska få korrekt arbetstemp så avgaserna renas.
Crx ed9 d16 -89
Shuttle EE2 -89 vinterskrot
Ali: Menade inte att det är gjort dåligt med mening, menade att det är gjort för att klara avgasvärdena vid tomgång och ca 2500 varv.
Tijy: Nej det är inte det jag menar. Har man ett bra grenrör så är det svårt att klara hc-halten vid besiktning för att katten inte når sin riktiga arbetstemp. Men varmkör man ordentligt, så går det. Man ser det rätt lätt nät man besiktigar, kastar man på org grenrör igen så är hc-halten bra igen.
Tijy: Nej det är inte det jag menar. Har man ett bra grenrör så är det svårt att klara hc-halten vid besiktning för att katten inte når sin riktiga arbetstemp. Men varmkör man ordentligt, så går det. Man ser det rätt lätt nät man besiktigar, kastar man på org grenrör igen så är hc-halten bra igen.
-
Oliwer.Garant
- Bil: Del Sol
- Namn: Oliwer Pesonen
Bytte från ebaygrenis till orginal på min d16a9, märkte ingen skillnad, men då är orginal ett 4-2-1 där första biten är gjuten till första kollektorn, sedan vanliga rör. Kanske att det försvann lite ös innan varvstopp men jag inbillar mig att jag har fått bättre vrid. Anledningen till bytet beror på att ebay grenröret hade spruckit efter 3 år.
/Oliwer Pesonen Garant Treborn
Del Sol Projektbil.
Yamaha XJ 550 82 café
Del Sol Projektbil.
Yamaha XJ 550 82 café
Ja, och detta var det dummaste jag läst idag. Ursäkta om jag är lite hård, men du har ingen aning om detta!Jim_H skrev:Ali: menade att det är gjort för att klara avgasvärdena vid tomgång och ca 2500 varv..
Jag antar att du läst nåt liknande på något annat forum och du skriver det här.
Ta reda på lite fakta istället! Alla har vi varit "n00bs", men du verkar övertygad om hur förbränningsmotorn fungerar och vilka medel man tar till för att klara emissionslagkraven... Du har tyvärr fel!
Enda (i denna diskussion) som du har koll på är att katten behöver tändas för att den ska fungera! Men det är inte utformningen av grenröret som tänder katten.....
Senast redigerad av Ali den 20 juni 2013, 22:27, redigerad totalt 1 gånger.
Jag kanske har fel, men varför blir det hög hc halt vid besiktning med bättre grenrör? Sämre grenrör= mer värme i motorn= varmare katalysator? Trodde jag i alla fall. Förklara för mig hur det är så ja med kan lära mig då?
För att o2 sensorn flyttas och/eller för att grenröret är tunnare och får högre/lägre temp, vilket skulle kunna påverkar sensorn.Jim_H skrev:Jag kanske har fel, men varför blir det hög hc halt vid besiktning med bättre grenrör? Sämre grenrör= mer värme i motorn= varmare katalysator? Trodde jag i alla fall. Förklara för mig hur det är så ja med kan lära mig då?
Men det ska vara extrema fall, borde inte påverka några halter alls..
Edit; Katalysatorn blir varm av kemisk reaktion med flödet av avgaserna(syret bla annat),så vid 2 givna varvtal oavsett grenrör ska katten bli lika varm.
Edit2; Med ett bra extraktor grenrör och en bil med överlapp på ventilerna(trimmad sugis) så skulle hc halten kunna stiga men det borde inte ske förens vid högre varvtal än 2500. Men nu är jag ute på tunn is, någon med mer kött på benen får bekräfta det.
Crx ed9 d16 -89
Vi har väl kommit ifrån topic här lite, men lambdan sitter på samma ställe som den ska och jag har givetvis mappat bränslet på bilen så lambdavärdet är rätt. Men vi är väl överens om att orsaken till att hc-halten blir hög är att motorn/katten får lägre temp med bra grenrör för att motorn slipper jobba lika mycket som med org. grenrör. Men slänger man på org. grenrör brukar det funka bra. =)
- Bullet---
- Bil: Honda Civic EG K20
- Namn: Andre´ Seppä Fritz
tänkte bara slänga in en fråga här istället för en helt ny tråd, jag har ett såkallat ebay grenrör eller nått. Den har två lamda anslutningar. Ett hål på utgående från fjärde cylindern och ett nere under motorn där rören går ihop till ett. Vilket är bästa stället att montera lambdan? Tycker själva att det mest optimala är att sätta den där avgaserna går ihop till ett istället för att bara mäta ifrån 4:an.
*Regionsombud Syd*
Andre´ Seppä Fritz
Andre´ Seppä Fritz
Du tänker helt rätt Bullet. Montera den i kollektorn där alla rör går ihop till ett.