Medlemserbjudande: 20% rabatt på service och reparationer!
Prisgaranti och gratis leverans till dörren på nybilar!
bytte Grenrör o kat-ersättare bilen fungerar inte som de ska
Heej!
Honda Civic Type-R 04 (Ep3)
Bytte ut min original grenrör och tog bort katalysatorn mot Megan Racing grenrör och kat-ersättare, körde ca 5 - 10 min efter det så började motor och batteri lampan lysa!, Sedan la hastighetmätaren av och kan inte varva mer än 5500 RPM (Får inte Vtec i)
Undersökte bilen snabbt på plats, så jag tog bort minus polen på batteriet så släcktes bilen (Tomgång)
Tydligen har Generatorn lagt av och måste bytas?, Något annat jag bör veta? Akut med all hjälp Snällt!
Mvh
Rami Albert
Bytte ut min original grenrör och tog bort katalysatorn mot Megan Racing grenrör och kat-ersättare, körde ca 5 - 10 min efter det så började motor och batteri lampan lysa!, Sedan la hastighetmätaren av och kan inte varva mer än 5500 RPM (Får inte Vtec i)
Undersökte bilen snabbt på plats, så jag tog bort minus polen på batteriet så släcktes bilen (Tomgång)
Tydligen har Generatorn lagt av och måste bytas?, Något annat jag bör veta? Akut med all hjälp Snällt!
Mvh
Rami Albert
Senast redigerad av Ramoo den 12 maj 2012, 19:45, redigerad totalt 1 gånger.
-
Oliwer.Garant
- Bil: Del Sol
- Namn: Oliwer Pesonen
Lambda monterad rätt inkl kablage? Ingen jordkabel som missats?
/Oliwer Pesonen Garant Treborn
Del Sol Projektbil.
Yamaha XJ 550 82 café
Del Sol Projektbil.
Yamaha XJ 550 82 café
-
anno
- Namn: Andreas Norberg
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 10 times
Känns som generatorn lagt av precis som du skrivit. Detta är rätt ovanligt. När du plockade av jordkabeln då kommer motorn stanna oavsett om generatorn laddar eller ej. Fixa en mulitmeter och mätt när bilen är igång. Skall ladda c:a 14 volt. Ingen kabel som råkat lossna?
Honda Insight ZE1 K20A2 2000
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
Honda Civic Tourer FK3 N16A1 2015
Honda Accord CB7 F22A3 1991
Mini Cooper SE F56 2024
- oskar

- Bil: Crx 1.6i-VT på Steroider
- Namn: Oskar Johansson
- Has thanked: 127 times
- Been thanked: 52 times
Mät mellan + på batteriet och Jord.
Har du kollat felkoden iom att motorlampan tänds.
Har du kollat felkoden iom att motorlampan tänds.
Oskar Johansson
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
Vice ordförande Hondaklubben
*0733-124451*
Honda Accord Type R 2002
CRX 1.6-i VT 1991
Civic 1.8i 1989
Hondaklubben Kungälv medlem #936
0733-124451
Kinnekulle 1:02:73
Gelleråsen 1:21:38
Anderstorp 2:01:xx snigelfart jag vet....
-
Malkolm
- Bil: TEN second car!
- Namn: Malkolm Roth
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 23 times
om du tar bort katen så måste du ha en lambdalurare till bakre lambdan. Annars får du felkod och då tänds motorlampan.
Om hastighetsmätaren inte funkar så tror databoxen att bilen står still och då går det ej att varva mer än 5500rpm.
Om hastighetsmätaren inte funkar så tror databoxen att bilen står still och då går det ej att varva mer än 5500rpm.
Tillägg: Servostyring blir tyngre och EPS lampan lyser efter ett tag.Ramoo skrev:Heej!
Mvh
Rami Albert
Går det bra och köpa lambda sensor spacer som lurar lambda?, Hur ska jag se till att databoxen inte tror att bilen står still?,Malkolm skrev:om du tar bort katen så måste du ha en lambdalurare till bakre lambdan. Annars får du felkod och då tänds motorlampan.
Är inte expert men försöker lära mig !
Tack
Mvh
Rami Albert
Senast redigerad av Ramoo den 13 maj 2012, 16:52, redigerad totalt 1 gånger.
- Robban32
- Bil: Civic EK3 -99
- Namn: Robert Nilsson
Jaja, men sitter den på generatorhjulet så är den säkert hel. Då är det nog generatorn som gett upp. Mät laddningen med en multimeter. Du kan mäta på batteriet eller på minus på batteriet och plus på generatorn.
Robert Nilsson #233
Okej ska fixa en generator och mäta sedan med multimeter som du har sagt. Men jag undrar kommer inte generatorn ge upp igen,Robban32 skrev:Jaja, men sitter den på generatorhjulet så är den säkert hel. Då är det nog generatorn som gett upp. Mät laddningen med en multimeter. Du kan mäta på batteriet eller på minus på batteriet och plus på generatorn.
Tack för hjälpen!
Med vänlig hälsning,
Rami Albert
Vänta lite nu här, om du tar bort minuspolen när bilen är på så dör bilen oavsett om generatorn är pajj eller inte.Ramoo skrev:Okej ska fixa en generator och mäta sedan med multimeter som du har sagt. Men jag undrar kommer inte generatorn ge upp igen,Robban32 skrev:Jaja, men sitter den på generatorhjulet så är den säkert hel. Då är det nog generatorn som gett upp. Mät laddningen med en multimeter. Du kan mäta på batteriet eller på minus på batteriet och plus på generatorn.
Tack för hjälpen!
Med vänlig hälsning,
Rami Albert
Och om du hade sådan otur att generatorn har gått sönder så har det inget med grenröret att göra.
Sen så räcker det inte alltid att mäta generatorn med multimeter den kan ge spänning(V) men endå inte ladda ström(A). Ger den inte spänning så ska batterilampan lysa.. Åk förbi en verkstad så kan dom belastningstesta generatorn och mäta amperen. Lös ett fel i taget.
Crx ed9 d16 -89
Shuttle EE2 -89 vinterskrot
Så jag måste plocka ut generatorn för att belastningstesta den och garantera att den är helt OKTijY skrev:Vänta lite nu här, om du tar bort minuspolen när bilen är på så dör bilen oavsett om generatorn är pajj eller inte.Ramoo skrev:Okej ska fixa en generator och mäta sedan med multimeter som du har sagt. Men jag undrar kommer inte generatorn ge upp igen,Robban32 skrev:Jaja, men sitter den på generatorhjulet så är den säkert hel. Då är det nog generatorn som gett upp. Mät laddningen med en multimeter. Du kan mäta på batteriet eller på minus på batteriet och plus på generatorn.
Tack för hjälpen!
Med vänlig hälsning,
Rami Albert
Och om du hade sådan otur att generatorn har gått sönder så har det inget med grenröret att göra.
Sen så räcker det inte alltid att mäta generatorn med multimeter den kan ge spänning(V) men endå inte ladda ström(A). Ger den inte spänning så ska batterilampan lysa.. Åk förbi en verkstad så kan dom belastningstesta generatorn och mäta amperen. Lös ett fel i taget.
- Robban32
- Bil: Civic EK3 -99
- Namn: Robert Nilsson
Det är inte alltid laddningslampan tänds. Det beror på hur generatorn går sönder. Att mäta med multimeter ger en god hint om hur generatorn mår. Mät både på kall och varm motor.
Hur menar du med belastningstesta generatorn?
Hur menar du med belastningstesta generatorn?
Robert Nilsson #233
Har kollat runt lite grann och hittat en säkring som gått. Säkring nummer 4 under ratten hade alltså gått och jag bytte ut den. Allting fungerade igen förutom motorlampan som ska lysa eftersom katten är borta. Säkringen gick igen efter en kort runda med bilen. Kan det vara kortis i någon kabel i lambdasonden eller något annat?
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matver ... CDC-15287/Ramoo skrev: Så jag måste plocka ut generatorn för att belastningstesta den och garantera att den är helt OK
Med en sån kan du mäta om generatorn laddar. De flesta verkstäder ska ha en.
Crx ed9 d16 -89
Hej Robban jag har varit ute och kört liteRobban32 skrev:Precis vad min nästa fråga skulle vara. Du har inte råkat kortsluta lambdan på något vis? Kan kabeln ha hamnat fel och ligger emot grenöret kanske?
Ska också kolla genom lambda kablarna för att vara helt säker.
Tack så mycket!TijY skrev:http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matver ... CDC-15287/Ramoo skrev: Så jag måste plocka ut generatorn för att belastningstesta den och garantera att den är helt OK
Med en sån kan du mäta om generatorn laddar. De flesta verkstäder ska ha en.
Men kolla vilken säkring det är och vad den har i kretsen...?Ramoo skrev:Nu gick säkring igen efter en hel dag något är väldigt skumt ska byta ut batteriet och sätta dit en ny jord kabel.
Crx ed9 d16 -89
Säkring nr 4 i manualen står för ACG, nu går säkringen varje gång jag startar bilen.TijY skrev:Men kolla vilken säkring det är och vad den har i kretsen...?Ramoo skrev:Nu gick säkring igen efter en hel dag något är väldigt skumt ska byta ut batteriet och sätta dit en ny jord kabel.
Kollade Lambdasond givare de är en kortis där.. Tog ut och fixade snabbt och startade så försvann Batterilampan, Men dock måste den bytas den är väldigt sliten så fort jag lägger tillbaka den så bränns säkringen. Tror det var felet så vi får se ! Någon som har liggandes hemma?, Passar alla Lambdasond (Civic) eller måste det vara från en ep3?