Crx med höga värden
Hej alla glad och sura nu var jag på den fruktade Bilprovningen häromdagen och fick massor med tvåor angående utsläppen.
Värdena är följande (gränsvärdena inom parentes)
co 1.0 (0,5)
co 2500 2,3 (0,3)
hc 242 (100)
lambda 0,95 (0,07-103)
Började söka rundor på cyberwebben och nu har jag kommit till det gyllene tillfället då man tror allt är trasigt.
Lite bilhistorik:
Bilen är en honda crx -89 med en D16Z5. Innan besiktningen bytte jag främre och bakre ljuddämpare på grund av rost. Tanken slog mig att jag kanske inte fått systemet tätt men jag har letat efter läckor och kan inte hitta några. Service har jag slarvat med
och detta ska nu utföras. Men novice som jag är, kan enbart detta få ner värdena på normal nivå? Jag undrar för jag har ett annat problem med bilen som jag också tror kan påverka värdena. Oljan försvinner! Den kryper ut vid ventilkåpan och oljetråget och om jag fattat det rätt beror det på för mycket blow-by gaser. Rensat vevhusventilationen och kontrollerat så pcv ventilen fungera.
Men då 2 tändstift är indränkta i olja börjar jag oroa mig för ventiltätningar/kolvringar och har jag förstått det rätt kan dessa orsaka mycket blow-by gaser. Kan även tillägga att oljan luktar mer bensin än olja kanske inte så konstigt när jag använder den mest till att köra till maxi några km bort. Bilen tappar kraft i uppförsbackar, svara inte lika bra när man trycker på och vid högre varvtal luktar det bränt. Det ryker varken blått eller svart som jag uppfattar det.
Oj, vad jag babblar på.
Frågor:
Tänker jag i rätt banor?
Kan dessa värden överensstämma med slitna ventiltätningar/kolvringar?
Vågar man göra jobbet själv?
Om inte vad kan det ungefär kostar om man lämnar in den?
Skulle detta vara felet finns det någon i Helsingborgs trakterna som kan hjälpa mig? Mot betalning givetvis
Värdena är följande (gränsvärdena inom parentes)
co 1.0 (0,5)
co 2500 2,3 (0,3)
hc 242 (100)
lambda 0,95 (0,07-103)
Började söka rundor på cyberwebben och nu har jag kommit till det gyllene tillfället då man tror allt är trasigt.
Lite bilhistorik:
Bilen är en honda crx -89 med en D16Z5. Innan besiktningen bytte jag främre och bakre ljuddämpare på grund av rost. Tanken slog mig att jag kanske inte fått systemet tätt men jag har letat efter läckor och kan inte hitta några. Service har jag slarvat med
Men då 2 tändstift är indränkta i olja börjar jag oroa mig för ventiltätningar/kolvringar och har jag förstått det rätt kan dessa orsaka mycket blow-by gaser. Kan även tillägga att oljan luktar mer bensin än olja kanske inte så konstigt när jag använder den mest till att köra till maxi några km bort. Bilen tappar kraft i uppförsbackar, svara inte lika bra när man trycker på och vid högre varvtal luktar det bränt. Det ryker varken blått eller svart som jag uppfattar det.
Oj, vad jag babblar på.
Frågor:
Tänker jag i rätt banor?
Kan dessa värden överensstämma med slitna ventiltätningar/kolvringar?
Vågar man göra jobbet själv?
Om inte vad kan det ungefär kostar om man lämnar in den?
Skulle detta vara felet finns det någon i Helsingborgs trakterna som kan hjälpa mig? Mot betalning givetvis
Tobias Ljunggren
-
Jdm?
- Bil: Civic EF9 VT
- Namn: Nedzad Zeljkovic
att stiften e indränkta i olja är för att det rinner ner olja från Ventilkåpspackningen..
kollat katalysator + lambda? inga felkoder?
ps slitna ringar /tätningar ger en kraftigt osande blå rök ur avgaset för att oljan förbränns i kammaren
ps slitna ringar /tätningar ger en kraftigt osande blå rök ur avgaset för att oljan förbränns i kammaren
Nej det är planerat in. Dosan för felläsning (blinkande lysdiod) är den under mattan på passagerarsidan? Vad är det jag letar efter angående katalysatorn? Om innehållet är löst och skramlar? Kan man få den testad hos en verkstad?Jdm? skrev:att stiften e indränkta i olja är för att det rinner ner olja från Ventilkåpspackningen..
Kan det vara luftsensorn som sitter i insuget? Tänkte mäta upp den också.
Tobias Ljunggren
Lättare att klura ut vad som kan vara fel om vi vet hur långt den gått. Men börja med att kolla felkoder och gör en service och mät upp den sen.Externos skrev: Nej det är planerat in. Dosan för felläsning (blinkande lysdiod) är den under mattan på passagerarsidan? Vad är det jag letar efter angående katalysatorn? Om innehållet är löst och skramlar? Kan man få den testad hos en verkstad?
Kan det vara luftsensorn som sitter i insuget? Tänkte mäta upp den också.
Har en katt liggandes som gått 10.000mil från en d16, värmeskölden är bortplockad... pm om de är intressant.
Crx ed9 d16 -89
Shuttle EE2 -89 vinterskrot
Shuttle EE2 -89 vinterskrot
Efter felsökning kunde jag inte hitta något och körde till bilprovningen igen. Till min stora förvåning gick den igenom.
co 0,0 (0,5)
co 2500 0.0 (0,3)
hc 053 (100)
Lambda 1,01 (0,97-103)
Tack för hjälpen alla!
co 0,0 (0,5)
co 2500 0.0 (0,3)
hc 053 (100)
Lambda 1,01 (0,97-103)
Tack för hjälpen alla!
Tobias Ljunggren