Hej!
Tanken var att sänka en CTR 2004 Ep3,
Har hittat ett coiloverpaket av märket TA- technix (inte säker på stavning) för 3200kr.
Är det någon som har provat dessa på en Ep3?
Frågar med tanke på att de är så billiga, jag förstår att dessa inte är det bästa man kan skaffa. Men de kanske är dugliga iaf?
Just nu är den helt original, vill uppnå lite bättre väghållning samt att den kommer lite närmre backen.
Hur har ni gått till väga annars?
Alla tips uppskattas!
Mvh Lowpass
Hjälp med sänkning till CTR EP3! Coilovers eller fjädrar?
- Gesson
- Bil: EP3 -04
- Namn: Kim Gustafsson
Satte på D2 coilovers på min ep3, riktigt nöjd skönt att kunna bestämma höjden själv.
Så coilovers rekommenderar jag, dock ingen aning om just det där märket :/
Så coilovers rekommenderar jag, dock ingen aning om just det där märket :/
/ Kim Gustafsson
-Ford Focus RS - 2010
- Subaru Wrx - 2003
- Honda civic type r 2004
-Ford Focus RS - 2010
- Subaru Wrx - 2003
-
leuffve
- Bil: Type R EP3
- Namn: Hampus
jag skulle inte sätta på dessa coils du nämde på ett så fint chassi som ep3an har.
försök spara i hop pengarna till ett par ordentliga coils
eller så försöker du få tag i en uppsättning från england som gått några mil, finns rätt mycket på ex ebay
försök spara i hop pengarna till ett par ordentliga coils
eller så försöker du få tag i en uppsättning från england som gått några mil, finns rätt mycket på ex ebay
-
TriXiE77
- Bil: Bilbytarkungen
- Namn: Mikael Fröjdfeldt
GLÖM sänkfjädrar. Du dödar oringaldämparna på nolltid. Vanligtvis börjar dem klonka vilket även inträffar med orginalfjädrar.
Av mina 8st ep3or och 4st eu8or har jag haft fenomenet på 6st av dem med allt mellan 10.000-15.000mil på mätarn.
Klonkar dem inte redan så är sannolikheten ganska stor att dem snart gör det.
Jag har kört snart 100mil med ett par TA technix/gt cupline och allt vad dem nu går under för namn.
Sänkt nånstans runt 80mm på ett EU8 chassi. Dvs 5d modellen av ep3an.
Även testat ksport, bc och kw på både ep3an och eu8an.
Satt och letade efter något i vettigt prisomfång till min eu8 och förutom TA Technix finns inga nya allternativ under 8000:- och begagnat marknaden är minst sagt mager.
Jag gav strax över 4k för mina inkl frakt hem till dörren. Drygt hälften alltså.
Technix coilsen är lite kluriga att montera eftersom dem använder orginal "tophats". Jag plocka av och på framdämparna 3ggr innan jag blev hyffsat nöjd. Läste runt en massa på nätet och det är väldigt vanligt att dem knirrar och knäpper en hel del. Viktigt är att man gör rent och smörjer upp topplagringarna så det glider lätt. Det knirrar fortfarande om mina emellanåt men inte så det stör.
Jämför med det andra coilsen jag haft är dem inte alls lika följsamma utan hoppiga och ganska stötiga på ojämt underlag.
Ksport coilsen knirrar och knarrar precis som Technix gör. KW hade inga justeringar för cambervinkeln vilket både ksport och Technix har.
BC är hittils det bästa jag kört på. Skönt följsamma men ändå styva så det räcker. Samma justering för camber fram som ksport har uppe i tophaten. Technix har den för övrigt nere i bulten vid spindeln. Priset är det ända felet på BC coilovern.
Jag är väldigt nöjd med mina Technix än så länge och det duger på en bruksbil. Men om pengarna inte spelade nån som hellst roll skulle jag köpa BC utan att tveka!
Av mina 8st ep3or och 4st eu8or har jag haft fenomenet på 6st av dem med allt mellan 10.000-15.000mil på mätarn.
Klonkar dem inte redan så är sannolikheten ganska stor att dem snart gör det.
Jag har kört snart 100mil med ett par TA technix/gt cupline och allt vad dem nu går under för namn.
Sänkt nånstans runt 80mm på ett EU8 chassi. Dvs 5d modellen av ep3an.
Även testat ksport, bc och kw på både ep3an och eu8an.
Satt och letade efter något i vettigt prisomfång till min eu8 och förutom TA Technix finns inga nya allternativ under 8000:- och begagnat marknaden är minst sagt mager.
Jag gav strax över 4k för mina inkl frakt hem till dörren. Drygt hälften alltså.
Technix coilsen är lite kluriga att montera eftersom dem använder orginal "tophats". Jag plocka av och på framdämparna 3ggr innan jag blev hyffsat nöjd. Läste runt en massa på nätet och det är väldigt vanligt att dem knirrar och knäpper en hel del. Viktigt är att man gör rent och smörjer upp topplagringarna så det glider lätt. Det knirrar fortfarande om mina emellanåt men inte så det stör.
Jämför med det andra coilsen jag haft är dem inte alls lika följsamma utan hoppiga och ganska stötiga på ojämt underlag.
Ksport coilsen knirrar och knarrar precis som Technix gör. KW hade inga justeringar för cambervinkeln vilket både ksport och Technix har.
BC är hittils det bästa jag kört på. Skönt följsamma men ändå styva så det räcker. Samma justering för camber fram som ksport har uppe i tophaten. Technix har den för övrigt nere i bulten vid spindeln. Priset är det ända felet på BC coilovern.
Jag är väldigt nöjd med mina Technix än så länge och det duger på en bruksbil. Men om pengarna inte spelade nån som hellst roll skulle jag köpa BC utan att tveka!
073-9034221
Medlemnr: 595
The "trixiewatch" - no of hondas owned: 80
The "malcolmbattle" - EF:16 EG:21 Delsol:9 EK:9 EP:7
The "malcolmbattle" - EF:16 EG:21 Delsol:9 EK:9 EP:7
- Bil: EP3
- Namn: Agge Alonzo
- Has thanked: 40 times
- Been thanked: 63 times
Tack för era svar! Uppskattas verkligen.
Får nog ta och vänta och se om något bättre dyker upp med tiden/spara ihop till några bättre coils.
Bilen har gått 12000 mil så jag vet inte om jag vågar kasta på endast fjädrar, däremot ser stötdämparna väldigt fräsha ut. Så de kan ha suttit på i endast några år. Men man vet ju aldrig.
Brukar det dyka upp några Coilovers här på forumet med jämna mellanrum?
Får nog ta och vänta och se om något bättre dyker upp med tiden/spara ihop till några bättre coils.
Bilen har gått 12000 mil så jag vet inte om jag vågar kasta på endast fjädrar, däremot ser stötdämparna väldigt fräsha ut. Så de kan ha suttit på i endast några år. Men man vet ju aldrig.
Brukar det dyka upp några Coilovers här på forumet med jämna mellanrum?
- Gesson
- Bil: EP3 -04
- Namn: Kim Gustafsson
Köpte mina coilovers här på forumet så det kommer lite då och då.
Vad rullar du och din ep3a runt någonstans då?
Vad rullar du och din ep3a runt någonstans då?
/ Kim Gustafsson
-Ford Focus RS - 2010
- Subaru Wrx - 2003
-Ford Focus RS - 2010
- Subaru Wrx - 2003