vill ha ett mjukare ljud..
vad skall man ha?
billjud har man ingen koll alls på..
max pris 3000kr paret.
http://www.hifikit.se/bil-marin/bilhogt ... -wf132tu01
är detta något att ha ?
Hammerin skrev:Hej!
just dessa har jag ingen erfarenhet av, min första fråga blir ifall du inte hellre vill ha 2-vägs ellr 3vägs dörrhögtalare så slipper du en massa x-tra monteringar av separata filte m.m.
Alternativt välja ett 2vägs kitt, där enbart diskanten är separat, du får dock oftast ett löst filter att montera. Detta kan vara bra för att lyfta ljudbilden ifrån golvet om man är lite kräsen, många bilar har idag redan original separat monterade diskanter vid tex sidospeglarna.
För 3000kr får du ett sjyst system för, om du gillar bas så skulle jag titta på Rockford Fosgat, väldigt rockiga med bra attack, mjukare ljud med distinkt bas så skulle jag titta på DLS. Dessa märken är mycket vanligt förekommande på marknaden, därför tycker jag att du skall ta en titt på blocket på vad som finns, du kan få mer för pengarna på så vis, eller pengar till annat![]()
Lycka till / Richard
Att köra aktivt via huvud enheten enbart som förstärkare är inget jag rekomenderar, först så har nästan inga huvudenheter tillräkligt bra stärkare i sig, och om de låter bra så kan du inte spela särskilt högt. För att kunna spela aktivt enbart med huvud enheten så blir det en dyr/avancerad maskin för att få tll det vettigt.101crx skrev:
tja.. tänkte ha 2vägs kit med scanspeak diskanter..
tänkte köra det aktivt via ev pioneer huvudenhet .(lite osäker hur det kommer att funka)
skall försöka att göra enkla kickpaneler som diskant och 5.25 monteras på..några tips ?
Rockford punch har jag haft , ingen vidare. Dls är helt ok .Hammerin skrev:Dls produkter är bra överlag. Rainbow har jag ingen koll på tyvärr on det inte är bandet du menar. P90 är en bra men gammal maskin, man bör nog ha lite koll på ljud om du skall kunna nyttja den ordentligt.
Du får aldrig riktig grym bas utan låda tyvärr, dock så kan man komma ganska långt med enkla medel. tex så kan du ha rena basar i bak lågt delat i frekvens och bygga låda inuti orginal panelen. Eller bara komplettera med högtalare i bak.
Själv kommer jag att ha enkelt men bra system i fram typ 6½" 2-vägs kanske rockford, då jag också gillar bas, främst mellan bas som är attack snabb. sedan blir det ett fast monterat rockford fosgate 4-kanals steg som driver front och en löstagbar sub som bryggkopplas på de andra 2 kanalerna. Låter helt ok för att få lite party faktorsubben är i en liten sluten låda som är hårt dämpad, Detta för att få en liten låda, som tål mycket effekt och blir attack snabb. Subben kommer att delas ganska högt upp i registret då jag vill ha en disco/tecno bas. Kommer inte att få den djupa tecno basen, men kommer att få attacken.
Scanspeak diskanter har en varm karaktär i sig men bra upplösningen endå.Hammerin skrev:Du verkar ändå ha en känsla för vad du vill ha, det är första steget. Delar du aktivt så är det bara att använda steg till förstärkning av signalen.
Berätta gärna vad du valde till sist, och hur du tyckte resultatet blev, det är alltid intressant att få mer input om andra produkter som finns på markanden.
101crx skrev:Scanspeak diskanter har en varm karaktär i sig men bra upplösningen endå.Hammerin skrev:Du verkar ändå ha en känsla för vad du vill ha, det är första steget. Delar du aktivt så är det bara att använda steg till förstärkning av signalen.
Berätta gärna vad du valde till sist, och hur du tyckte resultatet blev, det är alltid intressant att få mer input om andra produkter som finns på markanden.
Vill hitta något med samma karaktär som kan funka ihop .
Hittade ett par morel i kolfiber via maidsound , hugga var dyra dem var. Morel supreme .
http://www.madisoundspeakerstore.com/ap ... -midrange/
Jag hade heartz sist billiga kox, men lät rätt ok för 329 kr . Hade en pioneer huvudenhet. Köpte allt för 1400 kr på netonnet. Men nu vill jag ha mera hifi känsla i bilen. Gillar mycke olika musik typer allt från döds metal till opera.Hammerin skrev:Du verkar ändå ha en känsla för vad du vill ha, det är första steget. Delar du aktivt så är det bara att använda steg till förstärkning av signalen.
101crx skrev:Jag hade heartz sist billiga kox, men lät rätt ok för 329 kr . Hade en pioneer huvudenhet. Köpte allt för 1400 kr på netonnet. Men nu vill jag ha mera hifi känsla i bilen. Gillar mycke olika musik typer allt från döds metal till opera.Hammerin skrev:Du verkar ändå ha en känsla för vad du vill ha, det är första steget. Delar du aktivt så är det bara att använda steg till förstärkning av signalen.
Vill ha bra allround ljud. Kommer inte att dela super lågt till diskanten . Utan runt ca4400 . Låga delningar blir det entonigt av samt det låter skit rent utsagt.
Filtren kommer att vara vara matchad mot varann samt vara ett serie filter.
Helst enkla filter om elementen tillåter det. Helst 6 db men tror mer på 12db.
Diskanter kommer köras med massa olika delningar , för att släcka ut vassa tendenser:)
Skall prova aktivt vs passiv delning .
Vill ju kunna spela högt me:)
Kablage vet jag inte vad som kommer att användas . Ev supra ply eller något helst ren koppar.
Det kan ni ge några tips på bra kabel